Permalänk

360hz skärm utan 360fps

Hej,

Har tänkt skaffa mig en 360hz skärm och spelar endast cs i dagsläget.

Jag ska uppgradera datorn så att jag får 360fps, men hur är det om jag spelar andra spel sen och inte får samma fps som hz, blir det konstigt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Hej,

Har tänkt skaffa mig en 360hz skärm och spelar endast cs i dagsläget.

Jag ska uppgradera datorn så att jag får 360fps, men hur är det om jag spelar andra spel sen och inte får samma fps som hz, blir det konstigt då?

En så pass rapp skärm (och ett grafikkort som klarar att hänga med) har garanterat någon form av VRR (Variable Refresh Rate), så det kommer att se jävligt mycket bättre ut än CS iaf

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv

Kommer fungera utmärkt.

Edit. Kör du VRR så är FPS under 360hz optimalt imo.

Permalänk
Bildexpert 📺

Den här riktlinjen om att hålla fps över skärmens maximala Hz var något som gällde när man satt där säg, år 2008 med en 60 Hz-skärm och kämpade med låga FPS. Varje avbrott från miss i synken blir vid de frekvenserna så långvariga och tydliga att det också märks och stör. Ju mer man kommer upp i frekvens desto kortare och mindre märkbara bli avbrotten, vilket då ytterligare kan hanteras och mildras av sådant som VRR med moderna skärmar.

Jag märker dock att det gamla "husmorstipset" lever kvar.

Permalänk

Då antar jag att Acer Nitro XV252Q har VRR?

Är det något man brukar behöva sätta på eller kommer det bara påslaget default med skärmen?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bizzzzznes:

Då antar jag att Acer Nitro XV252Q har VRR?

Är det något man brukar behöva sätta på eller kommer det bara påslaget default med skärmen?

Nästan alla nya spelskärmar sedan 2015 har adaptiv synk i någon form. Vissa av Benq:s skärmar som är kända undantag.

Acer Nitro XV252Q har det som går under namnet "AMD Freesync" vilket brukar betyda att den fungerar direkt från början med AMD:s kort. Synkmetoden är VESA Adaptive vilket då även fungerar med Nvidias grafikkort över Displayport från GTX 1xxx och nyare. Men om den inte är "G-Sync Certified" av Nvidia måste man som Nvidia-ägare själv aktivera VRR. Som då kallas "G-Sync".

Permalänk

Jag fortsätter på tråden nu när jag köpt skärmen, för jag undrar vilka inställningar som skulle vara bäst för spel?

Jag har självklart fått in den på 360hz, och jag har satt VBR på extreme, men vad mer kan ni rekommendera?

Finns lite att klicka på i skärmens meny.

Bör jag slå på amd freesync? Jag har ett GTX 1060.

Bör refresh rate num vara på och ska overdrive vara på normal eller extreme?

Permalänk
Medlem

Om jag var du skulle jag först spela och se om jag upplevde någon screen-tearing lagg eller liknande. Om det inte märks skulle jag ha VBR, VRR G-sync, V-Sync etcetera avstängt eftersom det tillför delay/input lag. Särskilt i CS skulle jag inte ha någon form av bildprocessering påslagen.

Visa signatur

• Gigabyte 3070 Gaming OC
• Ryzen 5 5600X
• 4x8GB HyperX Fury RGB DDR4 3200
• ASUS ROG Strix B550-F GAMING

Permalänk
Medlem

Jag skulle våga påstå en 1060 kan inte nå 360 fps men jag kan ha fel

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bizzzzznes:

Jag fortsätter på tråden nu när jag köpt skärmen, för jag undrar vilka inställningar som skulle vara bäst för spel?

Jag har självklart fått in den på 360hz, och jag har satt VBR på extreme, men vad mer kan ni rekommendera?

Finns lite att klicka på i skärmens meny.

Bör jag slå på amd freesync? Jag har ett GTX 1060.

Bör refresh rate num vara på och ska overdrive vara på normal eller extreme?

Svaren på frågorna är att du ska välja det som bäst passar situationen och upplevelsen i de individuella spelen i fråga. Ifall det fanns ett absolut svar om vad ska vara på och vad som är "bäst" skulle det inte inte behövas någon valfrihet.

Men lite generella pointers: Overdrive på Extreme tenderar att ge overshoot, så att det blir vita kanter runt rörelser. På vissa spel kan det fungera och på andra kan det störa. Plus att det kan bli störande i andra sammanhang som när man rullar text i webbläsare och annat. Med andra ord: individuellt, baserat på situationen samt den personliga upplevelsen.

Freesync på i skärmen behövs för att kunna köra adaptiv synk som då bli G-Sync i Nvidia kontrollpanel. Olika spel kommer svara olika på adaptiv synk och det är också individuellt har man vill använda det.

"refresh rate num" visar vilken frekvens (i Hertz) panelen arbetar mot vilket är en bra indikator för att förstå sammanhangen. Särskilt om du också kombinerar med FPS-mätaren i spelen.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Svaren på frågorna är att du ska välja det som bäst passar situationen och upplevelsen i de individuella spelen i fråga. Ifall det fanns ett absolut svar om vad ska vara på och vad som är "bäst" skulle det inte inte behövas någon valfrihet.

Men lite generella pointers: Overdrive på Extreme tenderar att ge overshoot, så att det blir vita kanter runt rörelser. På vissa spel kan det fungera och på andra kan det störa. Plus att det kan bli störande i andra sammanhang som när man rullar text i webbläsare och annat. Med andra ord: individuellt, baserat på situationen samt den personliga upplevelsen.

Freesync på i skärmen behövs för att kunna köra adaptiv synk som då bli G-Sync i Nvidia kontrollpanel. Olika spel kommer svara olika på adaptiv synk och det är också individuellt har man vill använda det.

"refresh rate num" visar vilken frekvens (i Hertz) panelen arbetar mot vilket är en bra indikator för att förstå sammanhangen. Särskilt om du också kombinerar med FPS-mätaren i spelen.

Jag ser inte ens g-sync alternativet i min nvidia kontrollpanel... Vet inte hur jag ska "lösa" det.

Jag har spelat lite nu och jag upplever nästan lite motion blur upplever jag det som. Kanske är mina ögon bara inte vana, eller så är det något annat... Får mixtra lite med inställningarna.

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Jag skulle våga påstå en 1060 kan inte nå 360 fps men jag kan ha fel

Trodde inte jag heller, men jag uppgraderade precis CPU, så med min Ryzen 5 5600 och 1060 får jag ganska bra fps.

Permalänk

Jag upplever ett problem, vilket verkar vara att inställningarna inte sparas. När jag gick in nu för att ändra lite så ser jag att det är default inställningar igen...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bizzzzznes:

Jag ser inte ens g-sync alternativet i min nvidia kontrollpanel... Vet inte hur jag ska "lösa" det.

Måste aktivera "Freesync" i skärmen först. Samt köra Displayport.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Måste aktivera "Freesync" i skärmen först. Samt köra Displayport.

Jag har båda dessa nu, men ser inget ändå

EDIT: nu ser jag, men mina inställningar sparas typ inte som jag förväntar mig så det var off och nu är det on.

Permalänk

Kan man inte ha både Freesync och VBR på samtidigt eller? När jag sätter på den ena stängs den andra av.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bizzzzznes:

Kan man inte ha både Freesync och VBR på samtidigt eller? När jag sätter på den ena stängs den andra av.

Japp, det brukar förekomma att adaptiv synk låser den typen av inställningar till någon egen nivå. LCD-paneler regleras genom att applicera spänning över de flytande kristallerna. När man ändrar overdrive-inställningar som Acers "VBR" väljer man mellan olika sätt att applicera spänningen. Extreme-läget skjuter typiskt på mer spänning för att snabbare vrida kristallerna men ger då overshoot där kristallerna istället vrider sig för mycket. Mindre eftersläp men istället mer av annat.

Kruxet är att LCD-panelers respons också varierar med frekvensen man kör. VBR: Extreme kan till exempel se väldigt olika ut i 360 Hz mot hur det ser ut vid 120 Hz. Eller inte. Det varierar rätt rejält mellan skärmar.

Eftersom adaptiv synk handlar om att matcha panelens frekvens (Hz) mot spelets renderingsfrevkens (FPS) låser många skärmar till ett slags kompromissläge och då stängs sådana inställningar ofta av. En del mer påkostade skärmar – detta var ju något av G-Syncmodulens erkända styrka – kan applicera en varierande spänning baserat på panelernas olika respons vid olika frekvenser. Då kan man oftare under adaptiv synk ändra VBR eller motsvarande (olika skärmtillverkare envisas med olika flashiga namn på vad som egentligen samma sak) för att tillverkaren helt enkelt lagt mer tid på att utveckla produktern. Acers Nitro är tyvärr deras enklare skärmar, mer prisvärde än teknisk raffinemang och då brukar det vara enklare inställningar på just den här punkten.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bizzzzznes:

EDIT: nu ser jag, men mina inställningar sparas typ inte som jag förväntar mig så det var off och nu är det on.

Vissa skärmar har låsta bildinställningar. Det kanske endast är ett user-läge eller liknande som faktisk kan ändras och andra lägen som "FPS" eller "MOBA" eller vad de nu kallas baseras på en uppsättning fasta inställningar.