Snabbkoll: Använder du en mediaspelare?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Använder du en mediaspelare?

Senaste dagarna har klassiker som VLC och Winamp varit på tapeten. Använder du någon mediaspelare som inte är primärt för strömmat material?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Absolut. Jag har gott om ljud- och videomaterial som inte finns tillgängligt via streaming. Både kommersiellt material men också egenproducerat från actionkamera, drönare, telefonkameran, ljudinspelningar etc.

Använder bland annat mpv, vlc, kodi och rhythmbox.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

VLC, nästan varje dag i någon form, både i telefon, huvuddator och TV dator.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag använder MusicBee.
Tog ett tag att ställa in och justera men det ser trevligt ut och fungerar bra för mig nu.

Viktigt för mig är ett cleant UI och där man kan sortera album efter releaseår med omslagbilder

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Elisa (i KDE), gillar browse-by-cover-art och den har metadataredigeringsmöjligheter. Gillar gränssnitt och allt.
Musickube för terminalen ibland. Snabb och trevlig.

Flacs från Bandcamp primärt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

VLC på datorn då och då, Kodi på Shielden väldigt ofta.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Ja, YouTube.

Permalänk
Medlem

Ja, primärt VLC & WinAmp för egenproducerat material eller när jag letar låtar till mina videos.

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem

Använder ju videospelaren i mobilen för att titta på videos jag spelat in själv.

VLC på datorn används kanske någon gång i månaden i snitt. Sällan.

Plex används en del, men det räknas kanske som en klient för strömmande media, även fast median strömmas inom lokala nätverket.

Fanns ingen "väldigt sällan", så jag svarade nej.

Permalänk
Medlem

Använder FB2K till musik med egen layout och till video använder jag MPC-BE. Kör även med Kodi på min Shield TV och Poweramp på telefonen.

Permalänk
Medlem

För min del borde det vara mindre än hälften som går via dedikerade mottagare för strömmad media.
Antingen har jag lokalt sparat material som går via grammofon, CD-spelare, DVD-spelare eller mediaprogram på datorn, eller så strömmar jag via datorns webbläsare.

Det är bara till mobilen jag använder dedikerade appar.

Permalänk
Medlem

Jag kan använda vlc lite nu och då för att spela upp lite klipp man sparat. Men annars, nej.

Permalänk
Avstängd

Foobar för musik, potplayer för video
DeoVR för VR

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Winamp (gamla versionen) och mpv på datorn, Kodi på Nvidia Shielden

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Är ju för detta ändamål jag har en HTPC. VLC används flitigt för rippade filmer, Foobar2000 för musik. Använder även PowerDVD för att titta på Blu-ray 3D då jag tycker de funkar bättre så än rippade till fil.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja, YouTube.

Det är väl ändå att anses som strömmat.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ja, vlc och audacious (i winamp mode)

Permalänk
Medlem

Kör VLC

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Kör Kodi flitigt på min HTPC. Kör VLC/MPC-HC på gaming-PC. Sällan jag spelar upp rena ljudklipp.

Permalänk

Jag installerade nyligen windows windows 10 N på en dator. Den hade inte ens mediaspelaren default och man fick krångla för att få igång den, då funderade jag på WinAmp etc. Men det blev window standard.

På frågan varför jag valde Windows 10 N så är svaret enkelt, jag var en idiot.

Windows 10 N: The Windows 10 Pro N is Windows 10 Pro without multimedia integration

Permalänk
Medlem

MPC-BE med MadVR till typ allt, även Youtube. Använder inte datorn till ren musik.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Snusfri

MPC-HC typ dagligen för lokala filer.
Överlägset bästa mediaspelaren imho.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

MPC-BE med MadVR till typ allt, även Youtube. Använder inte datorn till ren musik.

Måste hitta alternativ till madVR men finns fan inte, väldigt störande att man bara kan köra en viss tiden innan du får notifikation om att du måste uppdatera för att programmet slutar fungera.

Sist så kom det inte en ny uppdatering innan den gamla slutade fungera. Kan inte köra gamla stabila releasen heller på Windows 11 då det krånglar och det är fixat i betan men som sagt betan kommer alltid vara tidsbegränsad och det kommer aldrig komma en ny stabil release.

Skrivet av THB:

MPC-HC typ dagligen för lokala filer.
Överlägset bästa mediaspelaren imho.

Körde med MPC-BE väldigt länge men nyligen så ändrade de hur text renderar så det renderas alltid i 16:9 så kör du windowed mode på en 21:9 film så förvsinner texten så fick lov att gå tillbaka till MPC-HC för blurays.

Permalänk
Medlem

Kodi på dator & htpc för video och även musik på htpc.
Winamp på dator enbart för musik.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

MPC-HC alla dar i veckan, funkar kalas bra.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Potplayer och MusicBee dagligen.

Permalänk
Medlem

Kör i huvudsak MPC-HC ( https://github.com/clsid2/mpc-hc/releases/ ) mest av gammal vana. Tänkte faktiskt yxa iväg en liten donation till hen som tog över rodret när "gamla" MPC-HC gick i dvala för 5 år sedan, hen beklagade sig över kaffebrist eftersom bara 2 (!) personer donerat något under de 5 år han utvecklat. Men det gick endast att donera i bitcoin. Hade man kunnat använda Paypal hade hen haft $10 från mig nu, så kan det gå.

Har även VLC och IINA ( https://iina.io/ ) installerat; VLC för att det är rätt mångsidigt och IINA för att det var första programmet jag hittade som spelade upp videor på min 4K-skärm utan att automagiskt skala om dem. (Jag har skalning inställd på 200% i MacOS, men vill såklart inte att foton och filmer ska skalas upp om jag inte uttryckligen ber om det)

Annars går min Bluray-spelare ganska ofta faktiskt. Tycker om skivor. Ger 24fps också, det är bökigare via MPC-HC eller VLC, enligt min ringa mening.

Provat Plex och Kodi någon enstaka gång, bland annat för att se om de kunde spela blurays vettigt, men, de var inget för mig.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Kör winamp 5.666 och Plex

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Dvdfab när det är hdr o atmos.
VLC til det andra.
Musik. Spotify o youtube.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Plex och vlc dagligen på datorn
Apple books (ljudböcker synkat via iTunes) i telefonen i princip dagligen.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.