Nybyggd dator problem att komma in i BIOS
Hej!
Har problem vid uppstart av en nybyggd dator. Har därför inte kommit fram till Windows installationen ännu. Komponenterna är:
Processor: Ryzen 7600
Moderkort: Asus Rog Strix B650E-E GAMING WIFI
RAM: Kingston 32GB 2x16GB DDR5 6000MHz CL32 FURY Renegade Silver (KF560C32RSK2-32) Finns med på moderkortets QVL-list
Grafikkort: XFX 6950 XT
SSD: WD Blue SN570 1TB M.2
Nätaggregat: MSI MPG A850G PCIE5 850W
Vid första start visades detta meddelande och jag valde Y.
Sen kom ett meddelande upp med en del text och ”Press F1 to run setup”. Valde F1 men kom aldrig in i BIOS. Startar om datorn och Asus loggan med ett meddelande om att trycka på F2 eller DEL to enter UEFI BIOS dyker upp i några sekunder och sedan blir skärmen svart/grå men är fortfarande igång (skärmen verkar ta emot någon typ av signal). Moderkortet visar då error code A9.
Har provat trycka F2 och DEL på alla möjliga olika vis men utan resultat. Men efter flertal försök startade datorn om sig under tiden jag hamrade på F2 tangenten och kom in i BIOS efter omstarten
Moderkortet visade error code b4 då jag var inne i BIOS.
Hade enbart tangentbordet inkopplat och ej USB med Windows på under det tillfället. Men kopplade sedan in detta USB minne och valde ”Save & Exit” (tangentbordet fungerade felfritt i BIOS). Datorn startade om med samma problem som tidigare. Provat flera gånger efter dess med olika USB portar men inte kommit in i BIOS något mer. Även testat med annat tangentbord.
Kopplar jag ur tangentbordet och startar datorn får jag ett meddelande på skärmen att jag inte har något tangentbord inkopplat. Provat att koppla in HDMI eller DP direkt in i moderkortet och det är samma grej där att skärmen blir grå efter Asus bilden.
Känner att jag behöver få tips på vad jag kan göra. Har inte testat nollställa CMOS eller uppdaterat BIOS än eftersom jag är ny på det här och skulle vilja veta om det kan vara värt att prova så det inte ger mer problem? Eller om det är någonting annat som kan bidra till detta problem?
/Mvh