Nybyggd dator stängs av och blir överhettad vid spel

Permalänk
Medlem

När jag byggde min dator nyligen med samma processorkylning glömde jag plastskyddet på kylarblocket, kom som tur på det innan jag avslutade bygget. Det skulle kunna förklara det.

Permalänk
Medlem

Slänger in föjande bild då den kanske ger en lite tydligare bild av hur det kopplats om jag förstått det rätt.

Den lila prickade rutan är bara för att påvisa att det är samma "nyckel", dvs, man kan se att 4pins-delen från 24pin-kontakten passar i ena halvan i 8pin-EPS-kontakten.

Vad vi kan se är att matningsspänning på +12V och +3,3V har anslutits till jord, vi kan även se att +5V har anslutits till jord via "COM" på "12V-slingan" på EPS-kontakten.
Om 12V även varit ansluten till den andra CPU-strömförsörjnings-kontakten så finns det risk att +12V matats bakvägen via +5V-slingan till de andra +5V-anslutningar på 24pin-kontakten.
Allt beror på hur snabbt nätagget varit på att detektera kortslutning/gå sönder.

(Den nedre 4pin-kontakten på bilden visar den första halvan av EPS-kontakten.)

Permalänk

Uppdatering kring datorn här ifall någon är intresserad och möjligtvis har svar på vad som kan vara fel nu.

Nätaggregatet är utbytt mot ett 1000w då vi misstänkte att det pajade i helgen och åkte in med det, dock startade datorn fortfarande inte efter detta och misstänkte att moderkortet var paj på riktigt nu. Åkte iväg till Netonnet och köpte ett nytt likadant och reklamerade det gamla till proshop.
När vi installerade allt med det nya moderkortet fungerade fläkten bak på chassit vilket det inte gjort med tidigare, samt att fläktarna till kylaren gick igång betydligt kraftigare än tidigare. Dock fick vi ingen bild, samt att lampan för både CPU och RAM lös rött vilket indikerade på att dem inte fungerade som dem skulle.
Då blev den inlämnad på Inet som kollat på den nu sen igår och konstaterat att något är konstigt med moderkortet. När dem kopplar in det i sin dator med allt övrigt från dem så som CPU, GPU osv så får dem heller ingen bild. När dem testar min CPU och RAM i deras dator så fungerar det som det ska så någonting är knasigt med moderkortet.
Tog hem datorn då moderkortet inte är köpt hos dem, uppdaterade BIOS till senaste version vilket inte hjälpte något.
Funderar på vad som är bäst att göra nu. Försöka dra moderkortet på garanti till netonnet, Inet säger ju att det är något knasigt med det, eller finns det någon annan enklare lösning?

Permalänk
Medlem

Säger inet att moderkortet inte funkar ens med deras grejer som borde funka så är det ju uppenbarligen paj.
Tillbaka på garanti o köp nytt märke. Köp ASUS.
Och kolla för bövelen upp ALLT innan du monterar så du inte kopplar sladdar fel o skit! Fråga här på SweC om du har frågor.
Oftast ska ju inte fel kontakt gå o koppla till fel ställe utan extremt våld i en dator. Men vissa kontaker är samma hål. Men väldigt få.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexanderalsen:

Uppdatering kring datorn här ifall någon är intresserad och möjligtvis har svar på vad som kan vara fel nu.

Nätaggregatet är utbytt mot ett 1000w då vi misstänkte att det pajade i helgen och åkte in med det, dock startade datorn fortfarande inte efter detta och misstänkte att moderkortet var paj på riktigt nu. Åkte iväg till Netonnet och köpte ett nytt likadant och reklamerade det gamla till proshop.
När vi installerade allt med det nya moderkortet fungerade fläkten bak på chassit vilket det inte gjort med tidigare, samt att fläktarna till kylaren gick igång betydligt kraftigare än tidigare. Dock fick vi ingen bild, samt att lampan för både CPU och RAM lös rött vilket indikerade på att dem inte fungerade som dem skulle.
Då blev den inlämnad på Inet som kollat på den nu sen igår och konstaterat att något är konstigt med moderkortet. När dem kopplar in det i sin dator med allt övrigt från dem så som CPU, GPU osv så får dem heller ingen bild. När dem testar min CPU och RAM i deras dator så fungerar det som det ska så någonting är knasigt med moderkortet.
Tog hem datorn då moderkortet inte är köpt hos dem, uppdaterade BIOS till senaste version vilket inte hjälpte något.
Funderar på vad som är bäst att göra nu. Försöka dra moderkortet på garanti till netonnet, Inet säger ju att det är något knasigt med det, eller finns det någon annan enklare lösning?

Tog Inet ut moderkortet ifrån chassit?

Att två moderkort på rad inte skulle fungera, är minst...

Har ni verkligen satt spacers för moderkortet på rätt plats? Är ett rätt vanligt fel.

För B650M PG Riptide så skall det sitta spacers där jag markerat med gröna ringar, skall inte vara någon spacer där jag satt rött kors.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Säger inet att moderkortet inte funkar ens med deras grejer som borde funka så är det ju uppenbarligen paj.
Tillbaka på garanti o köp nytt märke. Köp ASUS.
Och kolla för bövelen upp ALLT innan du monterar så du inte kopplar sladdar fel o skit! Fråga här på SweC om du har frågor.
Oftast ska ju inte fel kontakt gå o koppla till fel ställe utan extremt våld i en dator. Men vissa kontaker är samma hål. Men väldigt få.

Lite så är det ju, hade velat köpa det på Inet för att samla så mycket som möjligt där men vet inte hur netonnet hanterar reklamationer på det sättet.
Ja nej det har bara varit den gången det blivit fel , och det blev en rejäl lärdom så allting annat stämmer.
Men som du säger , är sugen på att skaffa något moderkort från ett annat märke.

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Tog Inet ut moderkortet ifrån chassit?

Att två moderkort på rad inte skulle fungera, är minst...

Har ni verkligen satt spacers för moderkortet på rätt plats? Är ett rätt vanligt fel.

För B650M PG Riptide så skall det sitta spacers där jag markerat med gröna ringar, skall inte vara någon spacer där jag satt rött kors.

<Uppladdad bildlänk>

Det vet jag faktiskt inte , eller om dem bara kopplade in sina grejer i mitt chassi och mitt moderkort.
Jag är 99% säker på att spacers är på rätt ställe. Datorn startar upp , och fläktar går igång som dem ska. Ger dock ingen bild och lampan för cpu och ram lyser. Dock är det ju inget fel med varken cpu eller ram som Inet konstaterat.

Permalänk

Ej fungerande ramplatser är ett vanligt tecken på skadade pinnar i cpusockeln.

Iom att det nu är på 2 olika moderkort.

Har du monterat cpukylaren med korrect distanser och stuff så du inte dragit den för hårt och tryckt sönder pinnarna?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ej fungerande ramplatser är ett vanligt tecken på skadade pinnar i cpusockeln.

Iom att det nu är på 2 olika moderkort.

Har du monterat cpukylaren med korrect distanser och stuff så du inte dragit den för hårt och tryckt sönder pinnarna?

Detta fel var ju dock inte på det första moderkortet. Där var det att fläktarna inte gick igång som dem skulle och att BIOS sa att cpu var uppe i 6553 grader.
Kylaren är verkligen inte hårt spänd. Var väldigt försiktigt och spände bara precis så att den satt där den skulle, tror inte det är det faktiskt.

Permalänk
Medlem

En annan fråga som kan tyckas irellevant men är mycket viktig.

Provade ni någon gång att starta upp datorn utan några tillbehör såsom tangentbord, mus, andra usb-enheter, etc inkopplade? (Gäller även de interna USB-kontakterna, såsom kablaget till frontpanel, etc.)
Att trasiga USB-enheter ibland orsakar mycket konstiga fel är inte helt ovanligt.

Vid felsökning bör man ha så lite komponenter inkopplat som möjligt för att enklare kunna utesluta fel och sedan ansluta en sak i taget tills man hittar felet.

Permalänk
Skrivet av Viita:

En annan fråga som kan tyckas irellevant men är mycket viktig.

Provade ni någon gång att starta upp datorn utan några tillbehör såsom tangentbord, mus, andra usb-enheter, etc inkopplade? (Gäller även de interna USB-kontakterna, såsom kablaget till frontpanel, etc.)
Att trasiga USB-enheter ibland orsakar mycket konstiga fel är inte helt ovanligt.

Vid felsökning bör man ha så lite komponenter inkopplat som möjligt för att enklare kunna utesluta fel och sedan ansluta en sak i taget tills man hittar felet.

Jajjemen!
Testade att starta upp med enbart det nödvändiga inkopplat men fortförande ingen lycka där.

Pratade med netonnet som lämnade öppet köp och pengarna tillbaka på asrock moderkortet så ska åka in och lämna tillbaka det på söndag och införskaffade ett ASUS TUF b650 plus istället hos Inet och ska försöka med det till helgen.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att sätta ihop det nödvändiga utanför chassi.
Moderkortslådan är utmärkt för det.
Lägg moderkortet på lådan. Sätt dit CPU och Kylare, Minnen och koppla nätagg RÄTT SLADDAR TILL RÄTT STÄLLE!!!!.
Koppla till skärm (för du har väl inbyggt grafikkort?)
Startar det?
Uppdatera BIOS.
Startar det igen?
Bra.
Nu kan du bygga in allt i Chassit.

Ja det är mycket meck. Men värt det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Ett tips är att sätta ihop det nödvändiga utanför chassi.
Moderkortslådan är utmärkt för det.
Lägg moderkortet på lådan. Sätt dit CPU och Kylare, Minnen och koppla nätagg RÄTT SLADDAR TILL RÄTT STÄLLE!!!!.
Koppla till skärm (för du har väl inbyggt grafikkort?)
Startar det?
Uppdatera BIOS.
Startar det igen?
Bra.
Nu kan du bygga in allt i Chassit.

Ja det är mycket meck. Men värt det.

Tjänar det något syfte egentligen att göra så mer än att man slipper lossa moderkortet från chasit igen om det inte skulle fungera som det ska?
Frågan kanske låter ignorant ,det är inte min mening isåfall. Men du förstår kanske hur jag tänker ?
Nu har jag ett annat moderkort så ska bli intressant att se hur det går med detta.

Permalänk
Medlem

Tjänar det något syfte egentligen att göra så mer än att man slipper lossa moderkortet från chasit igen om det inte skulle fungera som det ska?
Frågan kanske låter ignorant ,det är inte min mening isåfall. Men du förstår kanske hur jag tänker ?
Nu har jag ett annat moderkort så ska bli intressant att se hur det går med detta.

Ja syftet är att du slipper montera i chassit o sen montera ur om det skulle vara paj.
Sen kan du ju direkt utesluta att du skulle satt distanser fel t ex.
Syftet är lixom att så lite som absolut möjligt ska kunna vara ivägen för en första start för att se att Moderkort/CPU/minne/nätagg funkar.
För sen när du monterar i chassi o lägger till GPU o diskar o RGB rainbow, fläktar mm o det inte startar så vet du att det är nåt av dom som spökar o inte det centrala i datorn.
Men ja. Orkar du inte göra det så montera allt direkt. Jobbigare o felsöka bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det vet jag faktiskt inte , eller om dem bara kopplade in sina grejer i mitt chassi och mitt moderkort.
Jag är 99% säker på att spacers är på rätt ställe. Datorn startar upp , och fläktar går igång som dem ska. Ger dock ingen bild och lampan för cpu och ram lyser. Dock är det ju inget fel med varken cpu eller ram som Inet konstaterat.

Som jag tidigare skrev i tråden så kan en felplacerad spacer ge dom mest konstig och varierande fel.

Enklast att kolla hur spacerna är placerade utan att lyfta ut moderkortet är att ta bort den högra sidopanelen, man bör då kunna se gängan på spacerna sticka ut en liten bit på baksidan av chassit.

Så det bör vara rätt enkelt kollat

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Uppdatering kring datorn!

Vi installerade det nya moderkortet från Asus i söndags, startade direkt och har gått superfint sen dess. Tack för all hjälp!
Nu väntar jag bara på att reklamationen hos Proshop ska blir klar..

Permalänk

Uppdatering kring datorn!

Vi installerade det nya moderkortet från Asus i söndags, startade direkt och har gått superfint sen dess. Tack för all hjälp!
Nu väntar jag bara på att reklamationen hos Proshop ska blir klar..

Skönt att höra,

Det kan tyvärr dröja en längre tid med reklamation hos Proshop. Hade iväg ett 7900 XTX nyligen som dröjde nästan två månader. Man får rätt dåligt med kommunikation men om man mailar deras support så har de alltid svarat mig inom timmen. Allt slutade även bra i slutändan.

Permalänk
Skrivet av Plastslev:

Skönt att höra,

Det kan tyvärr dröja en längre tid med reklamation hos Proshop. Hade iväg ett 7900 XTX nyligen som dröjde nästan två månader. Man får rätt dåligt med kommunikation men om man mailar deras support så har de alltid svarat mig inom timmen. Allt slutade även bra i slutändan.

Åh fyfan , 2 månader lät jävligt bull haha. Tur att jag köpte ett nytt istället för o vänta på ett nytt från dem då.
Kanske kan vara värt att slänga iväg ett mail och höra hur det går.
Skönt att allting ändå verkar lösa sig till slut.

Permalänk
Medlem

Åh fyfan , 2 månader lät jävligt bull haha. Tur att jag köpte ett nytt istället för o vänta på ett nytt från dem då.
Kanske kan vara värt att slänga iväg ett mail och höra hur det går.
Skönt att allting ändå verkar lösa sig till slut.

Fick reklamation efter en vecka hos dom jag, skickade tillbaka mitt moderkort samma dag jag fick hem det oöppnat dock.