Permalänk

12v, batteri, båt, igen..

Varje vår är det något nytt med båten.
Den här tråden är en avstickare från min förra, om lithiumbatterier och annat.

Nu tänkte jag köpa 2 begagnade bilbatterier istället, den lokala skroten säljer, oftast är de fräscha. Samma 70-80Ah.
Tänkte använda dem båda som både start och förbrukning (normalt har jag klarat mig på ett som skött båda funk.)
Jag har huvudbrytare (som bryts varje gång)
Har kopplingsplint, biltema flatsäkringar, vid pulpeten och innan 12v når ekoloden (behåller ekolodens egna säkringar också)

Nu vill jag dra fram laddströmmen från båtmotorn till batteri nr.2, vilket blir placerad i mittoften, cirka 2 meter från batteri
nummer 1. Jag vill dra laddkabel med, säg 16mm2-area, direkt till batteri nummer 2 (tipsa gärna om area) och sedan
bara gå från batteri nummer 2 till kopplingsplinten (där batteri 1 redan är kopplat, nu blir det dubbelt..)

Jag vill ju åt de extra amperetimmarna, minns inte om det är serie eller paralell, men det googlar jag.

Båtmotorn laddar med 15A enligt manualen, vet inte vid vilka varvtal, men runt 14,3v vid tomgång.

Jag kan inte tänka mig att något skulle vara bekymmersamt med en sådan koppling?
Båtmotorn kräver ju höga ampere vid elstart, men inget kan väl bli sämre av 2 startbatterier?
Båtmotorns laddkablar är ju direkt på batteri nummer 1, nu tänkte jag bara skruva dit en kabel som når batteri nummer 2?
Tänker jag fel?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dylanator:

Varje vår är det något nytt med båten.
Den här tråden är en avstickare från min förra, om lithiumbatterier och annat.

Nu tänkte jag köpa 2 begagnade bilbatterier istället, den lokala skroten säljer, oftast är de fräscha. Samma 70-80Ah.
Tänkte använda dem båda som både start och förbrukning (normalt har jag klarat mig på ett som skött båda funk.)
Jag har huvudbrytare (som bryts varje gång)
Har kopplingsplint, biltema flatsäkringar, vid pulpeten och innan 12v når ekoloden (behåller ekolodens egna säkringar också)

Nu vill jag dra fram laddströmmen från båtmotorn till batteri nr.2, vilket blir placerad i mittoften, cirka 2 meter från batteri
nummer 1. Jag vill dra laddkabel med, säg 16mm2-area, direkt till batteri nummer 2 (tipsa gärna om area) och sedan
bara gå från batteri nummer 2 till kopplingsplinten (där batteri 1 redan är kopplat, nu blir det dubbelt..)

Jag vill ju åt de extra amperetimmarna, minns inte om det är serie eller paralell, men det googlar jag.

Båtmotorn laddar med 15A enligt manualen, vet inte vid vilka varvtal, men runt 14,3v vid tomgång.

Jag kan inte tänka mig att något skulle vara bekymmersamt med en sådan koppling?
Båtmotorn kräver ju höga ampere vid elstart, men inget kan väl bli sämre av 2 startbatterier?
Båtmotorns laddkablar är ju direkt på batteri nummer 1, nu tänkte jag bara skruva dit en kabel som når batteri nummer 2?
Tänker jag fel?

Batterierna kan kanske få olika laddningsgrad om du kopplar så och då kan de må bra av separata laddregulatorer om de ska hålla länge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Batterierna kan kanske få olika laddningsgrad om du kopplar så och då kan de må bra av separata laddregulatorer om de ska hålla länge.

Jag förstår nog det, men jag går på det enkla alternativet och förlänger laddkabeln till batteri nummer 2 bara.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dylanator:

Jag förstår nog det, men jag går på det enkla alternativet och förlänger laddkabeln till batteri nummer 2 bara.

Batterierna kommer att få samma spänning efter ett tag.
16mm^2 räcker bra för laddningen och det enda eventuella flaskhalsen blir vid start om inte batteriet närmast startmotorn är starkare eller starkt nog än det sekundära för 16mm^2 för startström i en lite längre kabel kan nog ge spänningsfall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Batterierna kommer att få samma spänning efter ett tag.
16mm^2 räcker bra för laddningen och det enda eventuella flaskhalsen blir vid start om inte batteriet närmast startmotorn är starkare eller starkt nog än det sekundära för 16mm^2 för startström i en lite längre kabel kan nog ge spänningsfall.

Batteriet närmast motorn är huvudbatteri, och blir starkt nog att starta motorn, har haft ett Varta Blue 70Ah som gett upp.
Det närmsta batteriet är kopplat till motorns egna laddkablar, jag litar på att Tohatsu dimensionerat dem ; )

Edit:Jag köper biltemas startkabel 16mm2, det räcker med 2,5m och det blir billigare än batterikabel!!!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

bil eller startbatterier är inte bra förbukarbatterier. Dom är gjort för höga strömmar uttag under kort tid och klarar djupare urladdningar väldigt dåligt och går sönder snabbt. Ett av de borde vara ett marin/fritid eller djupcykels batteri. Dom klarar lite djupare urladdningar, ned till ca 20% utan större skador.
Annars kör du ett lifepo4 batteri där du kan nyttja nära 100% av amperetimmarna. Bättre på precis allt förutom priset.

Kan du leta beggade batterier så ta ett för start(bilbatteri) och sedan ett marin/fritid som är rätt vanliga, har du tur har dom ett riktigt djupcykels batteri, riktiga slitvargar men är värdelösa på att tex starta en motor då dom inte är byggda för det.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Mitt elsystem är kopplat såhär just nu.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

det är ju bara att du paralellkopplar 2st, så får du dubbla kapaciteten. jag ser inte riktigt problemet? du behöver ingen laddregulator, och inte heller bry dig om olika laddningsgrader.

-men det kan vara smart att ladda batterierna tvärtemot som du förbrukar. alltså du ska egentligen ladda på batteri 1 pluspol och batteri 2 minuspol, och sen förbrukar du från batteri 2 pluspol, och batteri 1 minuspol. men det är lite överkurs kanske

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

<Uppladdad bildlänk>

Mitt elsystem är kopplat såhär just nu.

Man kan även göra så att det sköts automatiskt, så kanske du har? att när motorn är på så är bara startbatteriet igång och laddas såklart av motorn, när motorn stängs av så kopplas automatiskt förbruknings batteriet in. ett väldigt enkelt reläsystem kan fixa det.

Han har ingen solcell utan laddar allt från motorn om jag fattat det rätt, en stark diod kan lösa det bekymmret.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Man kan även göra så att det sköts automatiskt, så kanske du har? att när motorn är på så är bara startbatteriet igång och laddas såklart av motorn, när motorn stängs av så kopplas automatiskt förbruknings batteriet in. ett väldigt enkelt reläsystem kan fixa det.

Han har ingen solcell utan laddar allt från motorn om jag fattat det rätt, en stark diod kan lösa det bekymmret.

Jag beskrev bara hur mitt elsystem ser ut. Ja, jag ska nog koppla in nyinköpta laddningsrelä

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

bil eller startbatterier är inte bra förbukarbatterier. Dom är gjort för höga strömmar uttag under kort tid och klarar djupare urladdningar väldigt dåligt och går sönder snabbt. Ett av de borde vara ett marin/fritid eller djupcykels batteri. Dom klarar lite djupare urladdningar, ned till ca 20% utan större skador.
Annars kör du ett lifepo4 batteri där du kan nyttja nära 100% av amperetimmarna. Bättre på precis allt förutom priset.

Kan du leta beggade batterier så ta ett för start(bilbatteri) och sedan ett marin/fritid som är rätt vanliga, har du tur har dom ett riktigt djupcykels batteri, riktiga slitvargar men är värdelösa på att tex starta en motor då dom inte är byggda för det.

Jag vet. Men tänkte att dubbla amperetimmarna skulle göra hela systemet lite 'reduntant'. Av 4-5 timmar fiske så är oftast åtminstone 1 timme med trolling med motorn, plus kanske 15 minuter transport, runt ~10Ah laddat. Och jag tänkte att om jag startar från runt 140Ah på 2 batterier så behöver jag inte ta hem och ladda mer än kanske var 5:e tripp..

Mitt drömscenario är '4p13s' 18650-pack med 3000mAh som sköter ekolodet och tas hem och laddas efter varje tripp.
Men det får bli i framtiden! Cirka 2,5 kilo att bära!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av gothenburg:

<Uppladdad bildlänk>

Mitt elsystem är kopplat såhär just nu.

Mitt är kopplat som såhär, streckade linjer är hur jag tänkte lägga till ett!
Försöker visa att jag går från Tohatsumotorns kontakter vidare med laddkabel.
Och tillbaka till plinten med tunnare kablar, men den 'tillbakakopplingen' kanske är onödig?
Har 2 ekolod, LED-lanternor, varvräknare och en voltmätare på 'förbrukarsidan'!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Jag vet. Men tänkte att dubbla amperetimmarna skulle göra hela systemet lite 'reduntant'. Av 4-5 timmar fiske så är oftast åtminstone 1 timme med trolling med motorn, plus kanske 15 minuter transport, runt ~10Ah laddat. Och jag tänkte att om jag startar från runt 140Ah på 2 batterier så behöver jag inte ta hem och ladda mer än kanske var 5:e tripp..

Mitt drömscenario är '4p13s' 18650-pack med 3000mAh som sköter ekolodet och tas hem och laddas efter varje tripp.
Men det får bli i framtiden! Cirka 2,5 kilo att bära!

Start batterier gillar inte att laddas ur mycket alls, under 50% är rena döden för dom. gränsen för djupcykels batterier går vid 50% om man vill ha maximal livslängd, annars kan man dra ned dom till 20% men får offra lite livslängd. Ett bilbatteri skulle jag inte dra ned till under 60% laddning.
140Ah ger mindre än 70Ah du kan använda om du vill att batterierna ska hålla hyfsat länge.
Får du dom billigt så kan du testa och se hur det går?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Start batterier gillar inte att laddas ur mycket alls, under 50% är rena döden för dom. gränsen för djupcykels batterier går vid 50% om man vill ha maximal livslängd, annars kan man dra ned dom till 20% men får offra lite livslängd. Ett bilbatteri skulle jag inte dra ned till under 60% laddning.
140Ah ger mindre än 70Ah du kan använda om du vill att batterierna ska hålla hyfsat länge.
Får du dom billigt så kan du testa och se hur det går?

Det blev ett nytt Varta LFS75 för 900:- och ett begagnat (Varta 72) för 200:-
Det nya batteriet räknas som 'fritidsbatteri', så jag antar att det är 'djupcykel'.
Jag kör på min "bondkoppling" så att batteri nr2 får lite laddström det med.

Det begagnade batteriet såldes med en utskriven diagnos via något batteritestverktyg, 90% hälsa och CCA över angivet!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Det blev ett nytt Varta LFS75 för 900:- och ett begagnat (Varta 72) för 200:-
Det nya batteriet räknas som 'fritidsbatteri', så jag antar att det är 'djupcykel'.
Jag kör på min "bondkoppling" så att batteri nr2 får lite laddström det med.

Det begagnade batteriet såldes med en utskriven diagnos via något batteritestverktyg, 90% hälsa och CCA över angivet!

bra pris, även på det nya. "fritidsbatteri" är lite som ett mellanting mellan start och djupcykel, fast det kan vara bra om något skulle hända med startbatteriet så kommer troligtvis varta batteriet kunna pumpa ut tillräckligt med ström för att starta båten så du kan ta dig hem. Ett djupcykels batteri hade kanske inte klarat det och kanske även bränt av något internt eftersom de inte är gjorda för väldigt höga strömmar.
"fritidsbatteri" är faktiskt en rätt bra kompromiss då alla batterier har sina för och nackdelar och det där lite bra saker av båda.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

bra pris, även på det nya. "fritidsbatteri" är lite som ett mellanting mellan start och djupcykel, fast det kan vara bra om något skulle hända med startbatteriet så kommer troligtvis varta batteriet kunna pumpa ut tillräckligt med ström för att starta båten så du kan ta dig hem. Ett djupcykels batteri hade kanske inte klarat det och kanske även bränt av något internt eftersom de inte är gjorda för väldigt höga strömmar.
"fritidsbatteri" är faktiskt en rätt bra kompromiss då alla batterier har sina för och nackdelar och det där lite bra saker av båda.

Ja priset var anledningen till att jag tog ett nytt. Den lokala BDS-firman. En annan BDS-fillial gör reklam på blocket för 750:- så jag tänkte kolla lokalt.

Det begagnade batteriet blir ju längst ifrån motorn, så jag 'tror' det nya batteriet får ge flest AMP vid start. Sedan ligger de båda och ger ekolodet ström, runt 3A vid avslagen motor. Jag tror det går. Jag tror framförallt att det nya batteriet inte skadas av sådan koppling. Batterier 'vill' jämna ut volten, har jag läst någonstans, det begagnade batteriet ger över 12,7v nu idag.
Blir det problem så löser jag det då, voltmätaren i båten ger en vink om volten skulle gå lågt.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Ja priset var anledningen till att jag tog ett nytt. Den lokala BDS-firman. En annan BDS-fillial gör reklam på blocket för 750:- så jag tänkte kolla lokalt.

Det begagnade batteriet blir ju längst ifrån motorn, så jag 'tror' det nya batteriet får ge flest AMP vid start. Sedan ligger de båda och ger ekolodet ström, runt 3A vid avslagen motor. Jag tror det går. Jag tror framförallt att det nya batteriet inte skadas av sådan koppling. Batterier 'vill' jämna ut volten, har jag läst någonstans, det begagnade batteriet ger över 12,7v nu idag.
Blir det problem så löser jag det då, voltmätaren i båten ger en vink om volten skulle gå lågt.

Det kommer få hjälp av det andra, skulle det bli problem får du dra tjockare kablar från batteriet längst bort, vilket jag antar är start batteriet?
Tänk på att ett dåligt batteri som tex laddar ur sig själv även drar ned och förstör det andra batteriet, så ha lite koll på det. Volt mätaren gör det enkelt att ha en liten övergripande inblick i hur batterierna mår.
Personligen skulle jag koppla bort startbatteriet så det inte av misstag tar slut och du blir strandad till havs. Det kan man ju göra med en enkel knapp man behöver inte lyxa till det om man inte vill, eller bara "hänga av" minus polen från batteriet.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Asso on du parallel kopplar 2 batterier får du ju både 2x AH och 2 x CCA från dem.
I det fallet så behöver du ju ikke ha startbatterier utan 2 fritid / deep cycle batterier kommer ha mer än nog CCA.

Där emot ska du aldrig använda ett fritid / deep cycle batteri ensamt som startbatteri om du vill att det ska hålla i längden.
Samma sak gäller startbatteri, de ska inte användas som fritid / deep cycle då kommer de ej leva så länge.

Koppla ihop - minus med - minus på båda batteri 1 och 2 och + plus med + plus på batteri 1 och 2.
Sedan tar du och kopplar ström från dem på + från batteri 1 och från - på batteri 2.
Så alltså koppla ej in/ut kabeln enbart på batteri 1 eller 2.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

Samt att kanske inte gå så mycket över 150Ah på batterierna så 2 x 75Ah batterier borde vara rätt lagom.

*internet säger=
A 100Ah battery would require a 10 Amp charger as a minimum. To prevent overcharging, you should keep the charger size to within 30% of the total capacity.
In the case of a 100Ah battery that would be a maximum of a 30 amp charger.

Du kan säkerligen töjja lite på den regeln och ha 200Ah totalt utan större problem med din båts 15A laddström.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Samt att kanske inte gå så mycket över 150Ah på batterierna så 2 x 75Ah batterier borde vara rätt lagom.

*internet säger=
A 100Ah battery would require a 10 Amp charger as a minimum. To prevent overcharging, you should keep the charger size to within 30% of the total capacity.
In the case of a 100Ah battery that would be a maximum of a 30 amp charger.

Du kan säkerligen töjja lite på den regeln och ha 200Ah totalt utan större problem med din båts 15A laddström.

Han kan ha vilken storlek han vill på batteriet sålänge det är över ca 45Ah.
Hans båt laddar ca 15A så det betyder att ett 45Ah batteri laddas fullt från 0% på ca 3 timmar. Över det kan han ha hur stort batteri som helst. Det kommer bara ta längre tid att laddas upp. Bly batterier gillar inte att snabbladdas därav 30% regeln. Har själv testat snabbladdning av bly batterier vilket resulterar i att syran börjar "koka" och batteriet blir väldigt varmt. Hög knallgasbildning blir då en explosionsfara.

Gör dessutom ingen skillnad vid paralellkoppling till vilket batteri han tar + och - ifrån sålänge kablarna är stora nog mellan batterierna beroende på effekten han plockar ut.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag håller ej med dig, din åsikt är dock noterad.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Skrivet av Splithorizon:

Asso on du parallel kopplar 2 batterier får du ju både 2x AH och 2 x CCA från dem.
I det fallet så behöver du ju ikke ha startbatterier utan 2 fritid / deep cycle batterier kommer ha mer än nog CCA.

Där emot ska du aldrig använda ett fritid / deep cycle batteri ensamt som startbatteri om du vill att det ska hålla i längden.
Samma sak gäller startbatteri, de ska inte användas som fritid / deep cycle då kommer de ej leva så länge.

Koppla ihop - minus med - minus på båda batteri 1 och 2 och + plus med + plus på batteri 1 och 2.
Sedan tar du och kopplar ström från dem på + från batteri 1 och från - på batteri 2.
Så alltså koppla ej in/ut kabeln enbart på batteri 1 eller 2.

https://power.sil.org/wp-content/uploads/2020/05/Parallel-2-labeled-1-600x574.png

Okej, jag har redan pluspolen på första batteriet (nya) går via manuell brytare, till plus på säkringsdosan. Nu flyttar jag minus till efter batteri 2. Bladsäkringsdosan är således inte Strömsatt mellan fiskerurerna.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det kommer få hjälp av det andra, skulle det bli problem får du dra tjockare kablar från batteriet längst bort, vilket jag antar är start batteriet?
Tänk på att ett dåligt batteri som tex laddar ur sig själv även drar ned och förstör det andra batteriet, så ha lite koll på det. Volt mätaren gör det enkelt att ha en liten övergripande inblick i hur batterierna mår.
Personligen skulle jag koppla bort startbatteriet så det inte av misstag tar slut och du blir strandad till havs. Det kan man ju göra med en enkel knapp man behöver inte lyxa till det om man inte vill, eller bara "hänga av" minus polen från batteriet.

Fiskar bara små insjöar, motorn är bara 30hk och har dragsnöre som backup. Ja jag tror voltmätaren ger en indikation om hur batterierna mår. Eventuellt kan jag sätta snabbpoler på begagnade batteriet och koppla bort en pol efter varje tur, så står inte batterierna 'heta' mot varann i flera dagar.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Fiskar bara små insjöar, motorn är bara 30hk och har dragsnöre som backup. Ja jag tror voltmätaren ger en indikation om hur batterierna mår. Eventuellt kan jag sätta snabbpoler på begagnade batteriet och koppla bort en pol efter varje tur, så står inte batterierna 'heta' mot varann i flera dagar.

Jaha då klarar du dig nog bra. Ja att koppla bort batterierna från varandra är en bra ide när du inte använder dom

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Jag håller ej med dig, din åsikt är dock noterad.

Det är fakta och ej åsikt. Läs på lite mer om el så ser du att jag har rätt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är fakta och ej åsikt. Läs på lite mer om el så ser du att jag har rätt.

Ja med tanke på att ett blybatteri har självurladdning och även bara har max 85% affektivitet.
Så kan du ej överkomma det med laddström så kommer batteriet aldrig bli fulladdat.

Så att säga att:
Över det kan han ha hur stort batteri som helst.

Kanske inte riktigt stämmer.

Ovan på det kanske det är så att bara för att nått fungerar i teori betyder inte att det är lämpligt i praktiken.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Ja med tanke på att ett blybatteri har självurladdning och även bara har max 85% affektivitet.
Så kan du ej överkomma det med laddström så kommer batteriet aldrig bli fulladdat.

Så att säga att:
Över det kan han ha hur stort batteri som helst.

Kanske inte riktigt stämmer.

Ovan på det kanske det är så att bara för att nått fungerar i teori betyder inte att det är lämpligt i praktiken.

Ja givetvis har dom det men innan det blir förluster i värme och självurladdning på 15A så kommer båten ha sjunkit för längesedan.
Teori och praktik stämmer inte just för att i praktiken så skiftar ofta miljön. Sällan du har tex ett batteri i 15 grader c nonstop i flera månader.
Undantaget är ups och bacup rum som jag själv arbetar med. Där fungerar praktik och teori väldigt bra pga en väldigt stabil miljö.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16