Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Netflix stoppar lösenordsdelning på bred front

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vilken tjänst är bättre än Plex?

Fast PLEX är väl bara en mediaspelare? Eller har man börjat erbjuda laglig innehåll där likt streamingtjänsterna?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Bra! Förstår inte varför man är emot att betala för sig? Om alla betalade som de skulle så hade intäkterna varit tillräckliga för att antingen minska månadskostnaderna och/eller erbjuda mera film.

Tänk att du går på en restaurang med några kompisar och säger att ni ska bara betala för en person vid bordet, även om alla åt mat. Är det rätt?

Netflix delade ju själva på Twitter en slogan härom året.

”Love is sharing a password”

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Det tyckte jag redan för två år sen då jag sa upp Netflix och har inte saknat den ett dugg. Jag brukar kolla vad de har för utbud på kollegans konto som han använder på jobbet och det har inte funnits någonting intressant att titta på under de här två åren. Det verkar som att ju fler användare de fick, desto sämre blev utbudet. Mycket beroende på att Netflix vill tillfredsställa alla i sina egna produktioner och inte förolämpa någon, då kan det liksom inte bli annat än en grå jämn sörja. Så gör nåt vettigare för pengarna istället

Jag hoppar på någon månad om året för att se nya serier/filmer. Så ca 180:- om året mao.
Senast Dahmer. Lätt värt 180:- för att se den i UHD i lugn och ro hemma i soffan.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Fan vad ni ska hålla på o krångla, bjud in 3 vänner till ert hushåll och ge dom varsin TV i varsitt rum så är problemet löst!

Permalänk
Medlem

Tycker det är synd folk känner såhära… Jag betalar för Netflix, HBO, Amazon, AppleTV och Disney hemma. Jag har dock fru och barn, men att ha det enkelt och bekvämt gör det värt det för oss. Sen va gör det att man lägger 800 sek på underhållning i månaden? Snuset kostar ju mera Är det pengar man jagar så sluta köpa socker och bli vegitarian istället.
Är mycket ”snålhets” åsikter som snurrar runt, tänk er istället om ni skulle haft eget företag med liknande situation.

Permalänk
Medlem

Är inte direkt förvånad att folk snålar in på sånt här. Tar de bort möjligheter att dela så leder det bara till mer piratstreaming eller rentav nedladdning olagligt. Netflix med flera andra aktörer verkar helt ha glömt av varför streaming av musik och film ens kom till i början. Det är ju ingen hemlighet att olagliga sidor var väldigt populärt ett tag.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Oh no, anyway..

Permalänk
Medlem
Skrivet av burger_:

Problemet med netflix är att de höjt priserna samtidigt som de tagit bort disney, marvel och star wars mm. Det försvinner serier och filmer hela tiden från netflix. Märker det när jag laddat ner nått för att se senare på t.ex. en flygresa och sen går det inte att se för att serien är borttagen från netflix =(
Gör Spotify likadant att de tar bort låtar/album hela tiden eller fyller de på utbudet?

Är nog snarare Disney som tog bort det i förmån för Disney+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Fast PLEX är väl bara en mediaspelare? Eller har man börjat erbjuda laglig innehåll där likt streamingtjänsterna?

När ”folk” säger att Plex är bättre så är det ju underförstått att man fyller innehållet på olaglig väg.

Det är ju även därifrån kritiken om att det krävs ett konto kommer ifrån, det är ju inte direkt bekvämt att ha ett konto till en produkt som bygger på olagligheter.

Ontopic så är det ändå spännande, vi får se hur marknaden tar emot detta. Kommer alla som betalar för delning väga upp det dom förlorar i uppsägning?

Jag tror ändå att det kommer bli en lyckad satsning. Produkten är injobbad, och tröskeln till att betala extra för att dela ett konto är mindre än att köpa 2 konton. Sen lär det komma fina smyghöjningar av extrakostnaden framöver. Även om vissa av oss här i tråden är kritiska så är det ju stora massans respons som spelar roll.

Permalänk
Medlem

Jag förstår varför, man ska ju betala för sitt. Men anledningen till att Netflix vart så populära var det låga priset och möjligheten till att dela(uppmuntrades ju to.m) med familj och vänner.
Och ingen annan tjänst gör detta just nu, och om detta faller väl ut för Netflix kommer ju garanterat alla andra hänga på rätt snabbt.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

När ”folk” säger att Plex är bättre så är det ju underförstått att man fyller innehållet på olaglig väg.

Det är ju även därifrån kritiken om att det krävs ett konto kommer ifrån, det är ju inte direkt bekvämt att ha ett konto till en produkt som bygger på olagligheter.

Ontopic så är det ändå spännande, vi får se hur marknaden tar emot detta. Kommer alla som betalar för delning väga upp det dom förlorar i uppsägning?

Jag tror ändå att det kommer bli en lyckad satsning. Produkten är injobbad, och tröskeln till att betala extra för att dela ett konto är mindre än att köpa 2 konton. Sen lär det komma fina smyghöjningar av extrakostnaden framöver. Även om vissa av oss här i tråden är kritiska så är det ju stora massans respons som spelar roll.

Det går faktiskt att fylla plex med helt lagligt Privatkopierat material

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det går faktiskt att fylla plex med helt lagligt Privatkopierat material

Jaja, den där kommer ju alltid. Hur många promille av användarna gör det?

Ska man köpa in alla serier på disc eller download så är det nog betydligt billigare att bara abbonera på samtliga streamingtjänster.
Sen undrar man ju hur folk med plex alltid lyckas se dom senaste serierna samma dag som avsnitten släpps på streaming, månader innan dom släpps på disc... Fullt legit, jag lovar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jaja, den där kommer ju alltid. Hur många promille av användarna gör det?

Ska man köpa in alla serier på disc eller download så är det nog betydligt billigare att bara abbonera på samtliga streamingtjänster.
Sen undrar man ju hur folk med plex alltid lyckas se dom senaste serierna samma dag som avsnitten släpps på streaming, månader innan dom släpps på disc... Fullt legit, jag lovar!

Tekniskt sett så är streaming också omfattat av privatkopieringslagen

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas att det i slutändan leder till nya abonnemangs-former som tex ett billigare 4K/1 enhet, så kanske man överväger att skaffa Netflix igen.

Permalänk
Medlem

I don't mind så länge det inte ställer till de för mig som betalar när jag vill titta från olika ställen och med VPN

Visa signatur

Intel 3550K@4,2GHz, GTX 1060 (I know, old stuff..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Tekniskt sett så är streaming också omfattat av privatkopieringslagen

Så helt lagligt att strömma material från server på internet oavsett var den som delar fått det ifrån? Det är bara den som delar materialet som lever på fel sida om lagen om det är piratat?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag tror du ska se det såhär;

Du går in i en resturang. Ägaren säger "Åh va roligt med en hel familj, då räcker det med att en av er betalar för maten så kan ni andra dela!".
Ni sätter er ner, äter och njuter av maten men den blir bara sämre och sämre för varje rätt som kommer in. Ni börjar se er omkring efter andra resturanger som verkar ta mer och mer av den goda maten ni ätit tidigare...

Helt plötsligt kommer ägaren och säger att ni får minsann inte snylta på en person i sällskapet, Alla i familjen skall betala för sig!.

https://pbs.twimg.com/media/Fn2ZnyhXEAIM1cW.jpg:large

Netflix har fått sämre kvalitet för varje år, sämre utbud för varje år samtidigt som priserna ökat och nu detta. Det är inte en utveckling, det är skadeskjutning för att säkerställa överlevnad.

Edit*
Jag kan prata för mig själv - Jag anser inte Netflix är värt fullpris, så jag kan tänka mig att använda tjänsten för det jag tycker är värt utefter tiden jag lägger på det, typ 50kr. Om jag behöver betala fullpris så gör jag hellre något annat med min tid

Vill utveckla ditt exempel med några detaljer.

Medans ni äter direkt där i början så känner dottern att hon hellre hade ätit hos en kompis, hon har ju ingen mat själv hemma, och tar med sin mat, ägaren säger "åh va fint av dig att du vill dela!" och hon får gå. Äldsta sonen tycker lillebrorsan är störig så han sätter sig på ett annat bord och äter.

Nästa gång dom är där så när dottern ska gå blir ägaren sur och kallar henne för snyltare och att hon minsann borde betala själv eftersom hon tänker gå iväg med maten. Sonen får dock sitta på eget bord.

Men gången efter så är det inte heller okej för sonen att sitta själv utan att han också betalar fullpris.

Det hela har känts som Robot Chicken sketchen på Star Wars "This deal is getting worse all the time!"

https://www.youtube.com/watch?v=WpE_xMRiCLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Fast PLEX är väl bara en mediaspelare? Eller har man börjat erbjuda laglig innehåll där likt streamingtjänsterna?

Du har ju rätt egentligen, men jag skulle snarare säga att det är ett mellanting mellan "bara en mediaspelare" och en "streamingtjänst" eftersom du väldigt enkelt kan streama allt innehåll du har till alla dina enheter.
Så det är som en egen streamingtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Tycker det är synd folk känner såhära… Jag betalar för Netflix, HBO, Amazon, AppleTV och Disney hemma. Jag har dock fru och barn, men att ha det enkelt och bekvämt gör det värt det för oss. Sen va gör det att man lägger 800 sek på underhållning i månaden? Snuset kostar ju mera Är det pengar man jagar så sluta köpa socker och bli vegitarian istället.
Är mycket ”snålhets” åsikter som snurrar runt, tänk er istället om ni skulle haft eget företag med liknande situation.

Jag är egenföretagare! Vegetariskt är dyrt, så vad du svamlar om ang. socker och vegetariskt har jag ingen aning om. Sen kan det väl inte komma som någon överraskning att någon som köper cancer-på-burk också lägger tycker det är okej att plöja ned 800 kr i månaden på streamingtjänster. Vi har nog helt enkelt lite olika syn på livet.

Permalänk
Medlem

Ser inte varför detta skulle vara konstigt, idén har aldrig varit att flera hushåll skall dela på samma abonnemang så om en stor mängd gått runt det så är det klart det bör stoppas. På det stora hela tycker jag streamingtjänsterna är jäkligt billiga jämfört med andra lagliga alternativ (också rent historiskt), vad kostar det inte att gå på bio eller köpa en Blu-Ray?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Så helt lagligt att strömma material från server på internet oavsett var den som delar fått det ifrån? Det är bara den som delar materialet som lever på fel sida om lagen om det är piratat?

Dels finns det ju den biten, vilket EU kom fram till gällande ful-streams, att det inte är att anse som samma sak som att piratkopiera något då det inte lagras på din dator (typ).
Det jag egentligen syftade på var att (enligt min tolkning) så har du rätt att privatkopiera material från streamingtjänsterna så som lagen om upphovsrätt är formulerad

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ser inte varför detta skulle vara konstigt, idén har aldrig varit att flera hushåll skall dela på samma abonnemang så om en stor mängd gått runt det så är det klart det bör stoppas. På det stora hela tycker jag streamingtjänsterna är jäkligt billiga jämfört med andra lagliga alternativ (också rent historiskt), vad kostar det inte att gå på bio eller köpa en Blu-Ray?

#20012609

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag är egenföretagare! Vegetariskt är dyrt, så vad du svamlar om ang. socker och vegetariskt har jag ingen aning om. Sen kan det väl inte komma som någon överraskning att någon som köper cancer-på-burk också lägger tycker det är okej att plöja ned 800 kr i månaden på streamingtjänster. Vi har nog helt enkelt lite olika syn på livet.

Att äta/dricka socker är helt meningslöst, är det ända vi verkligen inte behöver få i oss för att leva så är ju ett slöseri med pengar.
Vegitariskt är mycket billigare, vi äter och har ätit vegitariskt senaste 8 åren.
Att vi har olika syn på livet tvivlar jag inte på, känns som du är så arg… lycka till med det.
Fast är ju också beroende på vad man har för inkomster och utgifter.
Är man ensam i livet är det tuffare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det handlade om att man skulle dela inom hushållet, det har de alltid varit tydliga med så det är ingen skillnad mellan nu och då. Man får fortfarande dela inom hushållet men på grund av att alla inte velat följa reglerna så tvingas de införa begränsningar för att stoppa dessa. Typiskt exempel av att ett dåligt beteende av några drabbar alla andra när man behöver stoppa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Man betalar för flera streams för att det ska vara i samma "hushåll", är samma sak på flera andra strömningstjänster. Det är mer att se som ett paketerbjudande/bonus än att man ska kunna ge bort sina förmåner.

Poängen är också mer hur Netflix och liknande måste betala för filmer och serier, royalites etc. när man sitter och tittar en familj tillsammans på en serie eller film så "kostar" det Netflix bara 1 ström (data + royalite) men när du har flera som strömmar separat så blir det mer data och royalties. Poängen var aldrig att alla i en kommun ska dela på ett konto, men nu verkar det ha blivit någon form av ide att det ska vara så. Försäkringar är ofta på samma sätt, de är för de som "tillhör hemmet", men man måste nog anses ganska svagbegåvad om man t.ex. tycker en standard hemförsäkring ska täcka andra människor i andra hem (men för Netflix så verkar det som att så ska det vara).

Jag själv har lösenordet utdelat med familj utanför mitt hem och jag har använt Netflix ända sen de skickade fysiska paket i USA... Men jag har inga problem med att de faktiskt begränsar så som deras avtal säger det ska vara. Att klaga på att man måste betala mer för 4K eller liknande är bara helt larvigt. Det är simpel marknadsföring där man bara helt enkelt försöker göra det mer attraktivt, så för 4K så får man även fler strömmar, etc...

Varför inte bara kunna betala för 4K och skräckfilmer, sen slippa få TV-serier? - Därför ingen orkar med unika snöflingor.

Har också avbrutit mitt Amazon Prime då de generellt bara haft riktiga skitserier och filmer... Eventuellt så lägger jag ned Netflix o HBO Max också. Disney är redan uppsagt. Har haft alla mest för breda familjens skull (men märker att det är Netflix som barnen i familjen dras mest till), jag själv tittar hyffsat sällan och har inga större problem eller skrupler med att tanka (men jag försöker i den mån betala för saker, men är det för dåligt gjort för kund "mig" så blir det pirat).

Jo jag förstår att det är "tänkt" att det ska vara ett hushåll.
Och jag har heller inga större problem med ändringen. Men jag förstår också de som har synpunkter på det.
När det kommer till data och royalties så kan det ju inte göra någon skillnad. Om alla 4 i mitt hushåll kollar på olika saker samtidigt är det 4 streams och eventuellt 4 upphovsrättsinnehavare som ska ha pröjs. Exakt samma sak om jag +3 randoms delar konto och kollar på olika saker.
Vad jag kan minnas kring produktbeskrivningen när jag skaffade tjänsten talade man bara om hur många samtidiga streams som var tillåtna. Att skärmarna var tvungna att befinna sig i samma hushåll kan jag inte minnas något om, inte omöjligt att det stod i de allmänna villkoren dock. Stod det inte där är de naturligtvis fria att uppdatera villkoren som de vill. Passar det inte behöver man inte fortsätta prenumerera.
Andra tjänsteleverantörer har löst det på andra sätt, Spotify, Youtube, olika mobiloperatörer osv, där man rätt så fritt kan ange vilka andra personer man vill dela tjänsten med, oavsett familjeband.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det handlade om att man skulle dela inom hushållet, det har de alltid varit tydliga med så det är ingen skillnad mellan nu och då. Man får fortfarande dela inom hushållet men på grund av att alla inte velat följa reglerna så tvingas de införa begränsningar för att stoppa dessa. Typiskt exempel av att ett dåligt beteende av några drabbar alla andra när man behöver stoppa det.

Var framgår det i deras Tweet? Smidig efterkonstruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Var framgår det i deras Tweet? Smidig efterkonstruktion.

Var framgår det i deras Tweet att man får dela med vilka som helst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det handlade om att man skulle dela inom hushållet, det har de alltid varit tydliga med så det är ingen skillnad mellan nu och då. Man får fortfarande dela inom hushållet men på grund av att alla inte velat följa reglerna så tvingas de införa begränsningar för att stoppa dessa. Typiskt exempel av att ett dåligt beteende av några drabbar alla andra när man behöver stoppa det.

Tycker inte alls att det framkommer tydligt, framförallt inte i tweeten.
Speciellt konstigt i sammanhanget av att det skulle användas som någon form av kärlekstecken, vilket i mina ögon enbart är applicerbart om det inte är personer som bor i samma hushåll.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Netflix delade ju själva på Twitter en slogan härom året.

”Love is sharing a password”

Här om året, sex år sedan?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Zero Cool:

Jo jag förstår att det är "tänkt" att det ska vara ett hushåll.
Och jag har heller inga större problem med ändringen. Men jag förstår också de som har synpunkter på det.
När det kommer till data och royalties så kan det ju inte göra någon skillnad. Om alla 4 i mitt hushåll kollar på olika saker samtidigt är det 4 streams och eventuellt 4 upphovsrättsinnehavare som ska ha pröjs. Exakt samma sak om jag +3 randoms delar konto och kollar på olika saker.
Vad jag kan minnas kring produktbeskrivningen när jag skaffade tjänsten talade man bara om hur många samtidiga streams som var tillåtna. Att skärmarna var tvungna att befinna sig i samma hushåll kan jag inte minnas något om, inte omöjligt att det stod i de allmänna villkoren dock. Stod det inte där är de naturligtvis fria att uppdatera villkoren som de vill. Passar det inte behöver man inte fortsätta prenumerera.
Andra tjänsteleverantörer har löst det på andra sätt, Spotify, Youtube, olika mobiloperatörer osv, där man rätt så fritt kan ange vilka andra personer man vill dela tjänsten med, oavsett familjeband.

Det har alltid stått i villkoren att det bara är tillåtet att dela inom samma hushåll. På Spotify står det att man bara får dela med fast boende på samma adress som dig. Så det är ingen skillnad där heller.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A