Permalänk

Vågar man använda Tradera?

Till er som har eller använder Tradera för försäljning; vågar man använda tjänsten?
Sist man använde Tradera, så blev det ett väldigt misch masch efter en försäljning.
Köparen påstod att vara var trasig efter han mottagit den, och ville avbryta affären.

Vad är riskerna med att sälja på Tradera?

Rekommenderar ni att använda tjänsten?

Viktigt att tänka på?

Permalänk
Rekordmedlem

Riskerna är de samma som med alla andra tjänster, låt bli att distanshandla elelr specifikt skicka saker och pengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Riskerna är de samma som med alla andra tjänster, låt bli att distanshandla elelr specifikt skicka saker och pengar.

De kan dock alltid välja Paynova etc som betalmetod även om det är "avhämtning" då det är ett villkor som alltid måste finnas med på alla annonser. Vilket gör att de kan inleda tvister i efterhand även vid avhämtning.

Våga kan man absolut göra, kolla omdömen och kanske inte köpa/sälja väldigt dyra varor där.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

låt bli att distanshandla elelr specifikt skicka saker och pengar.

Vill man leva helt riskfritt så ja. Jag har använt tradera sen 2004 både för att sälja och köpa och haft väldigt lite strul under åren. Skickar alltid och använder alltid traderas betal- och fraktalternativ. Haft betydligt mycket mer problem när jag sålt saker på blocket och folk ska jiddra om ditt och datt så saker som är i storlek att de går att skicka säljer jag alltid via tradera.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Vill man leva helt riskfritt så ja. Jag har använt tradera sen 2004 både för att sälja och köpa och haft väldigt lite strul under åren. Skickar alltid och använder alltid traderas betal- och fraktalternativ. Haft betydligt mycket mer problem när jag sålt saker på blocket och folk ska jiddra om ditt och datt så saker som är i storlek att de går att skicka säljer jag alltid via tradera.

Ok, hur fungerar det med betalningen?
Låt säga att jag skickat en vara och köparen hävdar att den är defekt när denna hämtat ut kollit.

Förekommer detta?

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara köpt på tradera men sagt, var specifikt med fakta och info om vad som gäller.
Man kommer undan från prutare och kompis pris och annat torrsnack.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Nu har jag bara köpt på tradera men sagt, var specifikt med fakta och info om vad som gäller.
Man kommer undan från prutare och kompis pris och annat torrsnack.

Ok, undrar mest hur man gör vid betalningen?

Vill minnas att det var något i form med att man fick betalt först när köparen hämtat ut paketet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, hur fungerar det med betalningen?
Låt säga att jag skickat en vara och köparen hävdar att den är defekt när denna hämtat ut kollit.

Förekommer detta?

Köparen betalar och systemet markerar att det är betalt, så då skickar man och beroende på betalsätt så får man pengarna småningom.

Klart det förekommer att någon hävdar att en vara är defekt det är trots allt människor man har att göra med ;-), var tydlig i annonsen vad det är för skick och dokumentera att det fungerar, kör försäkrad frakt (om fraktbolaget har sönder något). I slutet av dagen är majoriteten av människor ärliga och jag har under alla år kört hellre fria än fälla, så hävdar någon att något är trasigt så får de returnera prylen och får sina pengar tillbaka. (ha koll på serienummer så du får tillbaka din pryl och ingen försöker dra en rövare).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Har använt tradera flitigt i flera år, främst för köp. Nu sedan starten av förra året har jag använt det till försäljning av varor för upp emot 10k ca. Hur smidigt som helst.
Se bara till och ange korrekt skick och var ärlig i dina annonser så kommer det gå bra.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Har använt tradera flitigt i flera år, främst för köp. Nu sedan starten av förra året har jag använt det till försäljning av varor för upp emot 10k ca. Hur smidigt som helst.
Se bara till och ange korrekt skick och var ärlig i dina annonser så kommer det gå bra.

Ok, låt säga att jag har skickat en vara till en köpare, och denne påstår att varan är trasig vid leverans.

Hur fungerar det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, låt säga att jag har skickat en vara till en köpare, och denne påstår att varan är trasig vid leverans.

Hur fungerar det då?

Det fungerar inte alls, d.v.s. du blir av med både prylen och pengarna. Detta är anledningen till att jag slutat använda Tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det fungerar inte alls, d.v.s. du blir av med både prylen och pengarna. Detta är anledningen till att jag slutat använda Tradera.

Ett tips är att kolla köparens omdömen INNAN man skickar, i alla fall om det är dyrare saker. Verkar det vara mycket strul så avbryter man det hela och betalar tillbaka köparens pengar. Det är bara att dra en rövare att man tappat prylen i golvet eller liknande, det är inget Tradera kan göra någonting åt.

Sen kan man nog räkna med att som säljare bli blåst mellan en gång av tio och en gång av hundra lite beroende på vad det är för typ av varor man säljer. Köpare av datorprylar är nog inte den bästa kundgruppen så jag skulle räkna med en del strul om jag hade mycket datorprylar att sälja.

Permalänk
Skrivet av Curik:

Det fungerar inte alls, d.v.s. du blir av med både prylen och pengarna. Detta är anledningen till att jag slutat använda Tradera.

Samma här, dock är jag inne på att ge det en chans till.
Som jag ser det, så uppstår de flesta problem när varan skall skickas och hämtas ut.

Går det att välja endast avhämtning på Tradera?

Vad har du haft för dåliga erfarenheter av Tradera att du helt slutat använda tjänsten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, låt säga att jag har skickat en vara till en köpare, och denne påstår att varan är trasig vid leverans.

Hur fungerar det då?

Skrivet av Curik:

Det fungerar inte alls, d.v.s. du blir av med både prylen och pengarna. Detta är anledningen till att jag slutat använda Tradera.

Då får man be dom dokumentera att den är trasig och kräva att få tillbaka den innan återbetalning. Det är ju inte så att man måste lägga sig platt bara för att någon påstår att de fått en trasig vara, står ingenstans i traderas regler. Visst skydd har tradera om man betalar och använder deras frakt för både köpare och säljare, men som sagt sälja/köpa begagnat med okända människor innebär alltid en risk, tradera försöker minska dessa med betygsättning o.s.v. men det kommer alltid finns rövhattar därute. Jag tar dock hellre riskerna via tradera än via blocket/facebook market där folk enligt min erfarenhet jiddrar betydligt mer, det har ju blocket själva insett och gör massa reklam nu om att man ska skicka istället för att behöva träffa idioter.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Samma här, dock är jag inne på att ge det en chans till.
Som jag ser det, så uppstår de flesta problem när varan skall skickas och hämtas ut.

Går det att välja endast avhämtning på Tradera?

Vad har du haft för dåliga erfarenheter av Tradera att du helt slutat använda tjänsten?

Det borde gå att välja endast avhämtning. Det du inte kan göra är att tvinga någon att exempelvis Swisha dig mot frakt.

Det som hände mig var att Tradera mailade och skrev att dom "höll inne" betalningen tills köparen verifierat skicket. Jag hade vid den tidpunkten inte skickat paketet ännu och gjorde en koll på köparen och såg att denne var tidigare straffad. Hade ingen lust att strula med sånt så sa till Tradera att jag inte tänkte fullfölja köpet och varför.

Lite tjafs fram och tillbaka men dom gav sig till slut. Jag sålde på Blocket istället. Tog bort Tradera-kontot. Inte mer dramatiskt än så egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Ett tips är att kolla köparens omdömen INNAN man skickar, i alla fall om det är dyrare saker. Verkar det vara mycket strul så avbryter man det hela och betalar tillbaka köparens pengar. Det är bara att dra en rövare att man tappat prylen i golvet eller liknande, det är inget Tradera kan göra någonting åt.

Sen kan man nog räkna med att som säljare bli blåst mellan en gång av tio och en gång av hundra lite beroende på vad det är för typ av varor man säljer. Köpare av datorprylar är nog inte den bästa kundgruppen så jag skulle räkna med en del strul om jag hade mycket datorprylar att sälja.

Detta.
@Eduardo_S Har aldrig råkat ut för oseriösa köpare, så kan inte uttala mig riktigt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Eduardo_S ja du kan erbjuda endast avhämtning om så önskas.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

@Mikael_A ja du kan erbjuda endast avhämtning om så önskas.

Bra, känns ju smidigare och säkrare att mötas upp fysiskt tycker jag.

Är det vanligt att köpare drar sig ur affären eller krånglar med köpet på något sätt när man använder Tradera?

Permalänk
Medlem

@Eduardo_S
Jag har varit skeptisk fram tills nyligen.
Registrerade mig i februari i år. Och har gjort 24 köp.
Huvudsakligen komponenter/prylar kopplat till datorer.

Faktiskt har inte en enda varit krånglig. Alla har levererat fort dessutom. Och jag betalar sekunden varan är vunnen.
Sedan att några av dom packar lika bra som en AI genererar bilder på folk som käkar pasta är en annan femma.

Så för mig känns det bra
Tänkte börja sälja lite saker inom kort och testa om det blir en bra upplevelse.

Permalänk
Medlem

Använder Tradera ett par gånger i månaden i vart fall (oftast fotorelaterade prylar) och har inte haft några som helst problem än så länge (skaffade konto där november 2007, även om det låg parkerat några år) med vare sig köpare eller säljare.
Visst finns det alltid en risk när man handlar med privatpersoner över nätet, och fuffens människor finns överallt, men som @Mindfighter skrev tidigare: "I slutet av dagen är majoriteten av människor ärliga". Sedan finns det säkerligen kategorier av prylar som lockar till sig övriga människor mer än andra, men vilka det skulle vara låter jag vara osagt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Bra, känns ju smidigare och säkrare att mötas upp fysiskt tycker jag.

Är det vanligt att köpare drar sig ur affären eller krånglar med köpet på något sätt när man använder Tradera?

Går väl egentligen inte riktigt att svara på känner jag? Går kanske att få fram statistik generellt, men jag har inte upplevt några problem i alla fall. Sen tänker jag också att det vara olika beroende på vilken typ av vara man säljer.
Vad är det du ska sälja?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har väl köpt några produkter genom åren som varit si och så med, blurayspelaren som inte ville skicka ut skivorna, grafikkortet som funkade i låga upplösningar (även vid maxbelastning), men efter några minuter i 4K tappade bilden (trots låg temperatur), där ser jag det som att säljaren kanske inte hade koll på läget.

Vid försäljning har jag aldrig haft problem. Säljer inte dyrare varor än att jag skulle kunna ta en förlust, och jag brukar ofta skriva "en veckas öppet köp" eller liknande, och har smärre essäer som produktbeskrivning.

Betalningslösningarna är jag dock inte helt nöjd med, det finns som sagt köparskydd men inget säljarskydd...att kolla köparens vandel innan man skickar var ingen dum idé.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av RVX:

Går väl egentligen inte riktigt att svara på känner jag? Går kanske att få fram statistik generellt, men jag har inte upplevt några problem i alla fall. Sen tänker jag också att det vara olika beroende på vilken typ av vara man säljer.
Vad är det du ska sälja?

Ok, har bestämt mig för att ge Tradera en chans till. Var ju några år sedan man använde den.
Har tänkt sälja min surfplatta som f ö även ligger på annons i marknaden här på SC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, hur fungerar det med betalningen?
Låt säga att jag skickat en vara och köparen hävdar att den är defekt när denna hämtat ut kollit.

Förekommer detta?

Det förkommer väl överallt, det går inte unvika. När du själv köper begagnade saker, kan du tänka dig att förskottsbetala ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Det förkommer väl överallt, det går inte unvika. När du själv köper begagnade saker, kan du tänka dig att förskottsbetala ?

Nej, och köper alltid nytt i butik.

Permalänk
Medlem

jag använder tradera aldrig problem sålde precis ett Asus Strix RTX 3070 ti för 4500 igår gick på 5 minuter såld..
och man är ansvarig att beskriva om varan är "Defekt eller fungerar" precis som den ska som nyskick till köparen så dom känner sig säker med köpet + om kvitto finns och orginal kartonger gillas ser jag extra i kanten då. köpet gjordes via klarna inga problem eller swish annars och man har bra omdömen på sig så känns det bra både för mig som säljare och för köparen med.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

De kan dock alltid välja Paynova etc som betalmetod även om det är "avhämtning" då det är ett villkor som alltid måste finnas med på alla annonser. Vilket gör att de kan inleda tvister i efterhand även vid avhämtning.

Våga kan man absolut göra, kolla omdömen och kanske inte köpa/sälja väldigt dyra varor där.

Testade Tradera nu, och tydligen så hade mitt konto blivit spärrat. När man skulle chatta med kundservice så stod det att man behövde aktivera JavaScript.

Hur aktiverar man JavaScript i sin mobil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, har bestämt mig för att ge Tradera en chans till. Var ju några år sedan man använde den.
Har tänkt sälja min surfplatta som f ö även ligger på annons i marknaden här på SC.

Att ha den ute på flera marknadsplatser samtidigt som Tradera strider mot Traderas regler då du startar en budgivning och plötsligt har du ingen vara kvar längre då du sålt den på annat håll, vilket är ett ganska "ruttet" sätt att själv sköta en försäljning.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Har sålt många varor på tradera och jag har alltid fått betalt direkt. Har aldrig behövt skicka varan innan jag fått pengarna.

Mvh

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Att ha den ute på flera marknadsplatser samtidigt som Tradera strider mot Traderas regler då du startar en budgivning och plötsligt har du ingen vara kvar längre då du sålt den på annat håll, vilket är ett ganska "ruttet" sätt att själv sköta en försäljning.

Jag vet, just därför är Tradera mitt allra sista alternativ för att sälja något.