Permalänk
Medlem

Redditors 7800X3D CPU brinner upp

Istället för att skriva så mycket själv, hänvisar jag till källorna då det finns väldigt mycket snack om detta.

Citat:

"AMD Ryzen 7 7800X3D CPU & ASUS X670 moderkort döda efter att LGA-kontaktkuddar brunnit upp, stort antal rapporter indikerar att ASUS AM5-kort kan vara boven

Det har gått mindre än en månad sedan AMD lanserade sin efterlängtade Ryzen 7 7800X3D 3D V-Cache CPU. CPU:n har sålt som smör i gör-det-själv-segmentet men det ser ut som att den första rapporten om att den dör har rapporterats i AMD Subreddit. Reddit-användare, u/Speedrookie, skrev om denna AMD Ryzen 7 7800X3D CPU som slutade fungera. Systemet hade ett ROG STRIX X670-E-kort från ASUS och sågs köra i viloläge med full fläkthastighet. Moderkortet hade 00 QCode på DEBUG LED."

Översatt med googletranslate
Källa: https://wccftech.com/amd-ryzen-7-7800x3d-cpu-burns-up-kills-i...

Källa: Reddit

Så vitt jag ser så handlar rapporterna om dessa moderkort:
2st ROG CROSSHAIR X670E EXTREME
1st ROG CROSSHAIR X670E HERO
1st Asus ROG STRIX X670E-E GAMING WIFI
1st ASUS TUF Gaming X670E-Plus
1st ASROCK B650 PG LIGHTING (Kanske ett annat fel?)

Källor/Info:
1: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/12tlk7s/7800x3d_just_ki...
2 (uppdaterad post): https://www.reddit.com/r/Amd/comments/12tlk7s/comment/jhbfh8y...

ASUS tar bort gamla bios:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/12uvcsm/asus_are_hiding...

Nyheter skrivna om det:
https://wccftech.com/amd-ryzen-7-7800x3d-cpu-burns-up-kills-i...
https://videocardz.com/newz/redditors-ryzen-7-7800x3d-cpu-bur...
https://www.youtube.com/watch?v=Rm7iKd9AKD4 (Ryska)

DISKUTERA!

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Vad är det att diskutera? Någons komponenter har börjat brinna.
Vi vet inte varför eller hur ofta det här har hänt.
Får väl hoppas att det var pga användarens oaktsamhet och inte pga design eller tillverkningsfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vad är det att diskutera? Någons komponenter har börjat brinna.
Vi vet inte varför eller hur ofta det här har hänt.
Får väl hoppas att det var pga användarens oaktsamhet och inte pga design eller tillverkningsfel.

Om du läser trådarna så står det klart och tydligt att han inte körde OC utan enbart amd expo.
Han försökte uppdatera bios men minnen vart instabila med expo på så han gick tillbaka till gamla bios.
Lite längre ner i tråden postar någon sin Hwmonitor med 5.8MHz boost på ryzen i stock med samma komponenter

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vad är det att diskutera? Någons komponenter har börjat brinna.
Vi vet inte varför eller hur ofta det här har hänt.
Får väl hoppas att det var pga användarens oaktsamhet och inte pga design eller tillverkningsfel.

Vi kanske ska diskutera ASUS moderkort som bränner upp x3d processorer?

Om du söker på Reddit eller internet för den delen så kommer du märka att det är flera som lider av samma problem, alla ASUS.
Och nu har ASUS tagit bort alla äldre BIOS versioner från hemsidor.

EDIT: Verkar vara alla x670 kort, dock inte creator serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vad är det att diskutera? Någons komponenter har börjat brinna.
Vi vet inte varför eller hur ofta det här har hänt.
Får väl hoppas att det var pga användarens oaktsamhet och inte pga design eller tillverkningsfel.

Går väl diskutera lite vad som helst. Är väl först och främst en varning till alla som inhandlat dessa komponenter. Att uppdatera till senaste bios kan ju vara på sin plats kanske.

Någon som haft liknande problem?
Någon som ser skillnader i volt osv i nya bios jämfört med de äldre?

Om ASUS väljer att ta bort alla gamla bios från deras sida så pekar det väl på att det är ett eventuellt bios problem. Även om det är väldigt tidigt. Gamers Nexus har köpt delarna från en av reddit användarna. Så de undersöker väl så fort dem fått dessa.

Sitter själv och väntar på min nya burk som innehåller både ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI och 7800X3D med Gskill minnen. Så all info/diskussion runt ämnet är intressant för mig åtminstone.

Här finns ytterligare trådar:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/11oyj6m/anyone_elses_79...
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/11yfw1q/new_r9_7950x3d_...
https://www.youtube.com/watch?v=34VbutE-Qss
https://www.youtube.com/watch?v=Rm7iKd9AKD4&t=5s
https://youtu.be/BXgqlCoL5Qc?t=316

Här finns en med Asrock mobo: https://www.reddit.com/user/artdekdok
https://imgur.com/a/1oNS9DC

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Om ASUS väljer att ta bort alla gamla bios från deras sida så pekar det väl på att det är ett eventuellt bios problem. Även om det är väldigt tidigt. Gamers Nexus har köpt delarna från en av reddit användarna. Så de undersöker väl så fort dem fått dessa.

Jag gillar GN extra mycket efter senaste årens djupdykningar i olika saker. Särskilt när de, som med 12VHPWR-problemen, kommer fram till att "det är självförvållat". Kul med grävande journalistik i detta av folk som faktiskt är kompetenta.

Överclockning har ju blivit supermainstream med en massa skyddselement och man förväntar sig att moderkortet stänger ner innan det bränner en CPU om man lyckas mata in fel värden. Men lite läskigt om kortet av sig själv kan få för sig att spika volten och döda CPUer i Auto/Default inställningar...

Permalänk
Medlem

Han i sista exemplet sade att det var en 7700x och hände för över tre veckor sen. Så kanske varit ett problem med AM5 överlag men att det får lite vind under vingarna nu pga 7800x3Ds popularitet.

Jag har precis bytt till AM5 (och AMD) efter 10+ år med Intel - hoppas jag inte tvingas ångra beslutet.

Permalänk
Medlem

Då var vi här igen, jag hoppas det undersöks noga så det inte sprids osanning i medierna likt den såkallade ''skandalen'' om 12VHPWR-kontakten.
Vissa vill göra en höna av en fjäder för att försvara sin agenda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Han i sista exemplet sade att det var en 7700x och hände för över tre veckor sen. Så kanske varit ett problem med AM5 överlag men att det får lite vind under vingarna nu pga 7800x3Ds popularitet.

Jag har precis bytt till AM5 (och AMD) efter 10+ år med Intel - hoppas jag inte tvingas ångra beslutet.

Någon skrev i någon post (har inte länk) att moderkorten kanske matar lite för höga värden och att det smäller oftare med X3D eftersom de är känsligare för värme.. Men vettifan. Att det sker med både Asrock och ASUS känns lite skumt. Asrock kanske är ett helt annat problem. Även om bilderna ser väldigt lika ut.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Här är en med 7600 och Asus tuff gaming x670e plus och KINGSTON KF556C36BBEK2-32
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/12ubu7h/comment/jh723kv...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Classic Asus!

Jag vet inte hur många gånger Asus spännings-autism gjorde att mitt Rampage V Extreme X99 moderkort lite random matade min i7 5820K med 1.8V under POST. Problemet fixades (mer eller mindre) med BIOS-uppdateringar men många hann få sina processorer brända. Min egen 5820K verkar inte fått några men så jag hade uppenbarligen flyt i kisel-lotteriet.

Permalänk
Medlem

Här är en teori som inkluderar Asrock händelsen:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/12vryqa/comment/jhcus5u...

"https://imgur.com/a/1oNS9DC - AsRock motherboard. (If true) One hypothesis is it's the CPU clip/securing frame that is unevenly applying pressure. I wonder if all these cases involve the OEM secure frame. If we can find occurrences where the Thermalright secure frame is present, we can rule out this hypothesis. Otherwise it is probably best to buy one of these for good measure. (The sooner the better they might go out of stock quick) http://thermalright.com/product/am5-secure-frame-black/"

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

Det är ju inte helt ovanligt att vissa moderkort med vissa bios matar på ordenligt med extra spänning.

Men man kan ju tycka det borde finnas något som sätter stopp innan de går så här illa.

Ska bli kul att se vad GN kommer fram till.

Permalänk
Medlem

Många rapporter på reddit just nu.
ASUS har även precis tagit bort alla bios versioner utom den senaste på alla AM5 moderkort.

Jag uppdaterade till den nyaste precis i tron om att den är OK.
Struntar i all överklockning tillsvidare. Inte ens EXPO går att aktivera för mig längre.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Många rapporter på reddit just nu.
ASUS har även precis tagit bort alla bios versioner utom den senaste på alla AM5 moderkort.

Jag uppdaterade till den nyaste precis i tron om att den är OK.
Struntar i all överklockning tillsvidare. Inte ens EXPO går att aktivera för mig längre.

Har du bytt ut dina RAM-stickor nu?
För jag såg att du skrev tidigare att dina RAM inte var med på QVL längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exitus:

Har du bytt ut dina RAM-stickor nu?
För jag såg att du skrev tidigare att dina RAM inte var med på QVL längre.

Nä kör fortfarande med samma

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Många rapporter på reddit just nu.
ASUS har även precis tagit bort alla bios versioner utom den senaste på alla AM5 moderkort.

Jag uppdaterade till den nyaste precis i tron om att den är OK.
Struntar i all överklockning tillsvidare. Inte ens EXPO går att aktivera för mig längre.

Han som skrev original tråden på Reddit körde ju äldre bios just för att EXPO inte fungerade för honom med den nya.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Ursäkta latheten (har rivit datorn för att bygga b650e + 7800x3 och sitter med telefonen) men det verkar begränsat till x670e?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Han som skrev original tråden på Reddit körde ju äldre bios just för att EXPO inte fungerade för honom med den nya.

Mm så kanske bäst att köra senaste bios och utan EXPO tills vi vet mer

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Ursäkta latheten (har rivit datorn för att bygga b650e + 7800x3 och sitter med telefonen) men det verkar begränsat till x670e?

Så vitt jag ser så är det dessa moderkort:

2st ROG CROSSHAIR X670E EXTREME
1st ROG CROSSHAIR X670E HERO
1st Asus ROG STRIX X670E-E GAMING WIFI
1st ASUS TUF Gaming X670E-Plus
1st ASROCK B650 PG LIGHTING

Sen är det svårt å veta om ASROCK har samma problem eller om det är något helt annat. Time will tell.

Edit:
Sedan finns det en till rapport gällande ASRock Steel Legend x670 men lite vagt med information. "Died" och "blackscreen", vilket kan betyda vad som helst. Inga bilder. Ett annat inlägg nämner också ASrock och även Gigabyte. Men ännu mindre information där och gällandes Asrock så kan de pratas om ovannämnda fall då han inte länkar till källan.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Så vitt jag ser så är det dessa moderkort:

2st ROG CROSSHAIR X670E EXTREME
1st ROG CROSSHAIR X670E HERO
1st Asus ROG STRIX X670E-E GAMING WIFI
1st ASROCK B650 PG LIGHTING

Sen är det svårt å veta om ASROCK har samma problem eller om det är något helt annat. Time will tell.

Det är alltså folk som kör x670e extreme utan att överklocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är alltså folk som kör x670e extreme utan att överklocka?

Haha antagligen.. Verkar ju vara många nya system också så de kanske inte hunnit innan de brann upp.

Btw ändrade listan, la till: 1st ASUS TUF Gaming X670E-Plus

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Verkar ju vara många nya system också så de kanske inte hunnit innan de brann upp.

Jag tror också man ska vara försiktig med att använda ord som "många". Förhållandevis få rapporter med tanke på hur många AM5-system som snurrar i världen - även om det givetvis är ett stort problem om det händer och något man ABSOLUT vill undvika.

Jag testade uppdatera BIOS på min burk idag till senare betan. Min gubbgissning är att uppdateringen av AGESA ComboAM5 till 1.0.0.6 är fixen om samma sak drabbar flera tillverkare (verkar synonymt för alla nya biosar), men kanske är ett sammanträffande också iom att det är senaste releasen från AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Jag tror också man ska vara försiktig med att använda ord som "många". Förhållandevis få rapporter med tanke på hur många AM5-system som snurrar i världen - även om det givetvis är ett stort problem om det händer och något man ABSOLUT vill undvika.

Jag testade uppdatera BIOS på min burk idag till senare betan. Min gubbgissning är att uppdateringen av AGESA ComboAM5 till 1.0.0.6 är fixen om samma sak drabbar flera tillverkare (verkar synonymt för alla nya biosar), men kanske är ett sammanträffande också iom att det är senaste releasen från AMD.

Menade "många" bland de som rapporterat något, inte det totala.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Menade "många" bland de som rapporterat något, inte det totala.

Förstår det när jag läser igen. Insåg att jag kanske lät lite gnällig där också, sorry!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Förstår det när jag läser igen. Insåg att jag kanske lät lite gnällig där också, sorry!

NP!

Hittade en nyhet till om detta: https://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-7000x3d-burnout-r...
Här nämns även rapporter om MSI moderkort med samma problem.. Har dock inte lyckats hitta original kommentaren gällandes MSI.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

Någon på overclock forumet påpekade bra punkt att det ser ut som custom mount lösning så det kan ha fuckat kontakten som någon nämde tidigare i tråden. Men Asus vill ju se bra ut i benchmarks så dem har ju kört med för mycket kräm förut vet vi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Någon på overclock forumet påpekade bra punkt att det ser ut som custom mount lösning så det kan ha fuckat kontakten som någon nämde tidigare i tråden. Men Asus vill ju se bra ut i benchmarks så dem har ju kört med för mycket kräm förut vet vi.

Vet du vad för custom mount? Typ D15? :S

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Pratar vi om 5 stycken moderkort här? Känns som att man ska vara försiktig med att spekulera. Dåliga nyheter brukar ha en tendens att överexponeras.

Något jag funderar över är rubriken på källan för tråden: AMD Ryzen 7 7800X3D CPU Burns Up, Kills Itself & The ASUS X670 Motherboard.

Mig veterligen så har jag aldrig hört talas om en CPU som genererar ström. Nåväl jag förstår kontext och antar att det är mer komplext än så.

Intressant att se om det är några enstaka exemplar som vart defekta. Klantiga användare eller om är en generell designmiss och vart den i så fall sitter.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av krEJZi:

Vet du vad för custom mount? Typ D15? :S

Troligen menas Thermalright AM5 Secure Frame.
Personen som bränt sin 7700x på ett ASRock mobo har använt en sådan: https://i.imgur.com/PHD3O1p.jpg
Dock installerade han den för över 5 månader sedan, och uppdaterade bios till 1.18 efter att det kom den 1:a april.
Så troligen är det inte ramen som orsakat det i det fallet.