Seagate levererar första 30 TB-hårddiskarna med HAMR-teknik

Permalänk
Melding Plague

Seagate levererar första 30 TB-hårddiskarna med HAMR-teknik

Med laser och temperaturer om 450 grader under enstaka nanosekunder tar Seagate klivet upp till 30 TB stora hårddiskar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och jag som nyss köpte ett par 20TB som jag speglar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Perfekt tajming skulle jag säga. När det är dags att byta ut diskarna kanske HAMR-diskar finns att få tag i för vettiga priser för vanligt folk.

Permalänk
Medlem

Större (och billigare) M2-diskar tack

Permalänk
Medlem

Stora hdd's i all ära. Men det hade inte skadat med snäppet snabbare. Utan att behöva använda raid eller liknande givetvis.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Stora hdd's i all ära. Men det hade inte skadat med snäppet snabbare. Utan att behöva använda raid eller liknande givetvis.

Hört att de ska utveckla hhd's med dubbla armar för att öka hastigheterna till sata3

Permalänk
Snusfri

Skulle inte tacka nej till 8st i min NAS1.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Jag vill bara att 4-6tb går ner i pris.

Permalänk
Medlem

Men, hur hållbara blir dessa hårddiskar? Är för lite insatt i denna teknik känner jag.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrilleX:

Hört att de ska utveckla hhd's med dubbla armar för att öka hastigheterna till sata3

Låter intressant! Får hålla tummarna det kommer i relativ snar framtid då

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ghollghost:

Låter intressant! Får hålla tummarna det kommer i relativ snar framtid då

Enligt bilden så har dessa redan det. Seagate kallar dual actuator-tekniker "MACH 2".
De har några HDDs som är en bit över 500 MB/s.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Enligt bilden så har dessa redan det. Seagate kallar dual actuator-tekniker "MACH 2".
De har några HDDs som är en bit över 500 MB/s.

Nämen vad trevligt! Jag får kolla upp lite mer då. Hoppas dessa nya funktioner inte drar iväg priset för mycket. Annars kanske det är mer ekonomiskt att köra någon cache ssd och "vanliga" snurrande diskar. Men har läst lite splittrande resultat från detta, beroende på vad som ska göras.

Kul att det nästan är en dubblering av hastighet att använda två. Då kan man fråga sig om möjligheten av tre eller fyra kan fungera. Helt klart ett intressant ämne på en produkt som funnits såhär länge.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Vad använder du för kontroller?

Skrivet av andelf:

Jag vill bara att 4-6tb går ner i pris.

Du bör nog snarare titta på 8-12TB istället. Får mer för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kör Linux MD-Raid med SATA på moderkortet. Detta är min filserver, men behöver inte extremprestanda där.

Skrivet av Dinkefing:

Runt 16TB ger bäst gigabyte/kr.

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Kör Linux MD-Raid med SATA på moderkortet. Detta är min filserver, men behöver inte extremprestanda där.

Runt 16TB ger bäst gigabyte/kr.

Okej är det på din andra dator?

Ja 16TB kanske jag skulle nämnt kanske rentav 18TB idag.

Permalänk

hyffsad heartbroken man måste bli om man fyller en sådan stor HDD och sen krashar den

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Men, hur hållbara blir dessa hårddiskar? Är för lite insatt i denna teknik känner jag.

Det är Seagate.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej är det på din andra dator?

Ja 16TB kanske jag skulle nämnt kanske rentav 18TB idag.

Tja, det är på min hemmaserver. Sedan har jag ett par andra datorer också, en släpbar och en stationär.

En hårddisk är binär, antingen ny eller full.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja, men jag har typ 2tb jag behöver spara.. vill helst köra raid5. Tänker inte lägga mer på diskar än resten av servern - och inte överdimensionera alldeles för mycket.

Permalänk
Medlem

En ny, större formfaktor för SSD skulle vara något, undrar hur många TB man kan klämma in i ett 3.5" format.. Att få NASen helt tyst och sval utan att tappa lagringskapacitet skulle vara drömmen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pirazy:

En ny, större formfaktor för SSD skulle vara något, undrar hur många TB man kan klämma in i ett 3.5" format.. Att få NASen helt tyst och sval utan att tappa lagringskapacitet skulle vara drömmen.

Helt klart mer än en 3.5" HDD åtminstone, eftersom det finns minst 30.72 TB SSDs i 2.5"-format! Priset är förstås svindyrt (40k+, prishistoriken har så brett spann på prisjakt att jag inte vet om jag ska påstå 40k eller 90k).

Det finns 3.5" på 100 TB, men den kostade också $40k för ett år sedan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Nämen vad trevligt! Jag får kolla upp lite mer då.

Lite off topic men
Din signatur

Citat:

Är det från en låt?
Vilket band/låt är det i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Lite off topic men
Din signatur

Är det från en låt?

https://www.youtube.com/watch?v=pqDnFUWzftk

(Kopierade hans signatur och klistrade in på google.se och tryckte enter )

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Lite off topic men
Din signatur

Är det från en låt?

Skrivet av car2ns:

https://www.youtube.com/watch?v=pqDnFUWzftk

(Kopierade hans signatur och klistrade in på google.se och tryckte enter )

Stämmer De kan vara lite svåra att hitta pga att de heter Avatar. Man brukar få upp filmen om man bara googlar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirazy:

Det finns ju redan 2.5" SSDs på över 30TB, räcker inte det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OrganiZM:

Bill Gates "640 k ought to be enough for anyone"

Det finns inget bevis att han någonsin sagt så.
https://www.computerworld.com/article/2534312/the--640k--quot...

Därtill så innehåller det påstådda citatet ingen tidsram såsom att det ALLTID kommer räcka.
Jag kan säga idag att 32 GB VRAM bör räcka för i princip vem som helst, och ha rätt -- även om det är falskt om 10-20 år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det finns ju redan 2.5" SSDs på över 30TB, räcker inte det?

Underförstått att det skulle vara till rimliga priser också, tänkte inte bränna 500k på lagring till filmsamlingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirazy:

Underförstått att det skulle vara till rimliga priser också, tänkte inte bränna 500k på lagring till filmsamlingen.

Men vad har det med formfaktorn att göra?

Det är inte som att minneskretsarna blir billigare för att dom ligger i ett 3.5" plastskal än i ett 2.5".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men vad har det med formfaktorn att göra?

Det är inte som att minneskretsarna blir billigare för att dom ligger i ett 3.5" plastskal än i ett 2.5".

Trodde det var uppenbart, många höljen är anpassade till den formfaktorn, skulle man slipps skrota massa grejer pga fel passform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirazy:

Trodde det var uppenbart, många höljen är anpassade till den formfaktorn, skulle man slipps skrota massa grejer pga fel passform.

Det finns diverse skenor/adaptrar så man kan montera en eller flera 2.5" enheter i 3.5" platser.
Problemet är väl att de kanske inte hamnar i exakt den position man vill om det rör sig om att ansluta de till ett bakplan istället för att ansluta med kablar.

Fördelen med att ha chassi och/eller ssd/hårddisk-vaggor som är anpassat för 2.5" formatet är att det är mer utrymmeseffektivt än 3.5" formatet.

Är man tillräckligt motiverad så borde det gå att ta gamla 3.5" hårddiskar, rensa de på skivor, armar, eventuellt annat som är i vägen och använda skalet som hållare för 2.5" enhet.
Bör ju gå att löda någon förlängning från kontakterna på 3.5" hårddisken till ssd man monterar inuti.
Men då får man nog värdera dessa "massa grejer" högre än sin tid.