Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajser:

Fick också en F1a när jag hoppade på Telias black friday deal, har dock inte packat upp den. Ni som kör denna är det möjligt att köra den i ap läge?

Har inte provat och har inte riktigt koll 😀
Men med tanke på hur F1:an är låst till en user, i stället för en admin.. Så kanske det blir krångligt.

Men va fasen, packa upp och prova. Var inte rädd för felias plomberingar.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Halloj. har en telia f1 router och undrar om man kan på nåt sätt ändra Wi-Fi kanalen på 2.4ghz nätverket? Nu är den låst på ”auto”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orrenils:

Halloj. har en telia f1 router och undrar om man kan på nåt sätt ändra Wi-Fi kanalen på 2.4ghz nätverket? Nu är den låst på ”auto”

Dessvärre är det en av dom inställningar som telia har, av någon anledning, valt att låsa för sina betalande kunder...

Om du har några timmar/dagar över så kan du ju försöka kontakta telia och fråga. Då får du väldigt gärna dela med dig av deras svar.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Men jaha, det var intressant att höra för jag såg en video med Ownit häromdagen för jag kollade på deras nya router där skröt dom extremt om hur bra dom är på spel just och då skulle telia vara näst sämst och jag kom på det nu bara när du skrev det men det visste jag TYP var bluff telia har ju bäst peering i hela EU och så har dom haft sedan ~2004-2005 men det är skönt att inte behöva tänka så mkt de funkar jämt och support får man på direkten numera i chatten.

https://www.ownit.se/storage/uploads/blocks/398/gaminggraph_v5_steam.jpg

Det är ju förvisso extremt tydligt att det är nerladdningshastighet på Steam de syftar på i bilden ovan. Det kan ju mycket väl stämma, dock kanske till stor del för att de har procentuellt större andel kunder med högre hastighet.

Videon har jag inte sett dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Har en granne som bytt till Telia och fått denna router. Problemet han har fått är att hans dator inte kan se det wifi ssid som skickas ut. Mobiler och en annan dator i hushållet kan accessa det trådlösa. Datorn kan se andra nät runtomkring utan problem. Har tyvärr inte modellbeteckningen på hans dator mer än att det är en ASUS. Har försökt lägga till ssid manuellt i datorn men det går inte heller. Vad skulle detta kunna bero på?

Visa signatur

"Poor man wanna be rich, rich man wanna be king. A king aint satisfaid until he rules everything"
Bruce Springsteen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronake:

Har en granne som bytt till Telia och fått denna router. Problemet han har fått är att hans dator inte kan se det wifi ssid som skickas ut. Mobiler och en annan dator i hushållet kan accessa det trådlösa. Datorn kan se andra nät runtomkring utan problem. Har tyvärr inte modellbeteckningen på hans dator mer än att det är en ASUS. Har försökt lägga till ssid manuellt i datorn men det går inte heller. Vad skulle detta kunna bero på?

Vad körs det trådlösa på för kanal? Någon som kan bättre får rätta mig men har för mig att det kan bli problem men kanaler > 10 och datorn har en annan region-inställning. De är begränsade i USA, men inte i Europa eller om det var tvärtom.

Permalänk
Avstängd

Hallå allesammans, jag trode det skulle finnas hur mycket info som helst om routern efter all denna tiden. Jag fick kolla på en kompis router sist men då han ej varken ägde eller hade tillåtelse från Renard Technologies så gjorde jag aldrig någonting mer. Jag tog inga kort eller dokumentation eller hade möjligheten att starta routern exakt från fabrik och sådär men vet ni vad.

Idag är det ingen vanlig dag för idag är det min favvo dag! Fan vad jag väntat

---

Skillnaden denna gången är att jag har helt andra förutsättningar för nu dokumenteras allting bl.a i i olika "projekt" via API i en mapp där jag kommer arbeta med routern det kommer jag ha på min blogg senare de är kul att se vad ḿkt tid man lägger ner egentligen de är helt sjuka timmar så vi får la se vad det blir. Nåja

--

1) Alltså, det första jag nu gjorde är att ta kort på boxen, packa upp boxen, ta kort på boxen, snurra runt och läsa alla manualeroch kolla så alla klistermärken är korrekta och testat qr koden.

2) Jag har nu tagit kort på allt, jag lyser nu med en en mikrolampa och zoomar in från "gallret" på baksidan (vänster sida om den står fram korrekt mot mig) och, voila!

1min30 sek - Serial pins, found - Började leta efter s men det fanns inga synliga eller bakom gallret så dom är antagligen under kuddarna på undersidan, det var onödigt hårt satta så det var inte sig likt så jag tar fram mickrolampan, zoomar runt och VOILA! -> | 3.3v | GND | TX | RX .. found. fan vad bra att slppa behöva skruva det första man gör

Tachnicolor är värst på sina pins (har varit) för serial, tog bra lång tid innan jag fick förklrat hur man skulle brygga punkterna för att få ut serial i pinsen, oh shit! Det kan ju vara så ja här med det glömde jag

Sheet i stående läget i ordning som bilden visar.

Citat:

| 3.3v | GND | TX | RX

- Update 1:

Sjukt tråkig router den ser ut som typ en ZTE outer, det sitter 4 skruvar när man har fått loss höljet och det är 12 st antenner som är anslutna och när du kommer skruva loss kortet så är dom så tighta så så slipper den som inte vill göra samma sak de var masigt att få dit alla kontakter igen.

Routern använder: KIOXIA NDS 152 TAIWAN 22269AE
Riktigt bra, skrev om samma saker i kina tråden för en vecka sen så det var väldigt positiv överaskning.

Har ingen NXP Semiconductors DSC Multilink Debug Interface liggandes men beställde en men kommer inte vidare med det idag iaf, köpte: - https://www.mouser.se/new/embedded-solutions/engineering-tool...

Annars är den jävligt tråkig router alltså, nu menar själva kortet för enheten det finns inga chip eller någonting, den ser ut som en ZTE kopia exakt typ för den som vet finns inget att lösa eller skruva eller kortsluta, lika tråkig. Sitter dock två plattor uppe till varsitt hörn en är svart och en är oskyddad och vice versa på andra sidan har aldrig sett nått liknande.

Detta är ju lätt den finaste routern Telia har levererat iaf den har dämpare till och med..

Skall koppla in serial nu.

Just det. Det är "Rev 001 2024"

Detta kommer ju slå dom gamla t routrarna med hästlängder ifall vi skall jämföra komponenterna i själva enheten dom förra tg routrarnas kvalite var inte dålig men som en standard typ denna är ju riktigt vass!

Alltså 0 svar på google får jag när jag försöker hitta info om KIOXIA och detta chippet och det finns verkligen inte mkt info. Det sitter nog en och annan där och letar fel, undra vem som blir först men det får vi la se, blir det inte jag så blir det garanterat inte delat offentligt utan en cve de får vi ej hoppas.

Toppen upp på hårdvaran iaf!

// wuseman

Permalänk
Skrivet av wuseman:

Hallå allesammans, jag trode det skulle finnas hur mycket info som helst om routern efter all denna tiden. Jag fick kolla på en kompis router sist men då han ej varken ägde eller hade tillåtelse från Renard Technologies så gjorde jag aldrig någonting mer. Jag tog inga kort eller dokumentation eller hade möjligheten att starta routern exakt från fabrik och sådär men vet ni vad.

Idag är det ingen vanlig dag för idag är det min favvo dag! Fan vad jag väntat

---

Skillnaden denna gången är att jag har helt andra förutsättningar för nu dokumenteras allting bl.a i i olika "projekt" via API i en mapp där jag kommer arbeta med routern det kommer jag ha på min blogg senare de är kul att se vad ḿkt tid man lägger ner egentligen de är helt sjuka timmar så vi får la se vad det blir. Nåja

--

1) Alltså, det första jag nu gjorde är att ta kort på boxen, packa upp boxen, ta kort på boxen, snurra runt och läsa alla manualeroch kolla så alla klistermärken är korrekta och testat qr koden.

https://i.imgur.com/VIjWFeG.jpg

2) Jag har nu tagit kort på allt, jag lyser nu med en en mikrolampa och zoomar in från "gallret" på baksidan (vänster sida om den står fram korrekt mot mig) och, voila!

https://i.imgur.com/D2Q5BFL.jpg

1min30 sek - Serial pins, found - Började leta efter s men det fanns inga synliga eller bakom gallret så dom är antagligen under kuddarna på undersidan, det var onödigt hårt satta så det var inte sig likt så jag tar fram mickrolampan, zoomar runt och VOILA! -> | 3.3v | GND | TX | RX .. found. fan vad bra att slppa behöva skruva det första man gör

Tachnicolor är värst på sina pins (har varit) för serial, tog bra lång tid innan jag fick förklrat hur man skulle brygga punkterna för att få ut serial i pinsen, oh shit! Det kan ju vara så ja här med det glömde jag

Sheet i stående läget i ordning som bilden visar.

- Update 1:

Sjukt tråkig router den ser ut som typ en ZTE outer, det sitter 4 skruvar när man har fått loss höljet och det är 12 st antenner som är anslutna och när du kommer skruva loss kortet så är dom så tighta så så slipper den som inte vill göra samma sak de var masigt att få dit alla kontakter igen.

Routern använder: KIOXIA NDS 152 TAIWAN 22269AE
Riktigt bra, skrev om samma saker i kina tråden för en vecka sen så det var väldigt positiv överaskning.

Har ingen NXP Semiconductors DSC Multilink Debug Interface liggandes men beställde en men kommer inte vidare med det idag iaf, köpte: - https://www.mouser.se/new/embedded-solutions/engineering-tool...

Annars är den jävligt tråkig router alltså, nu menar själva kortet för enheten det finns inga chip eller någonting, den ser ut som en ZTE kopia exakt typ för den som vet finns inget att lösa eller skruva eller kortsluta, lika tråkig. Sitter dock två plattor uppe till varsitt hörn en är svart och en är oskyddad och vice versa på andra sidan har aldrig sett nått liknande.

Detta är ju lätt den finaste routern Telia har levererat iaf den har dämpare till och med..

Skall koppla in serial nu.

Just det. Det är "Rev 001 2024"

Detta kommer ju slå dom gamla t routrarna med hästlängder ifall vi skall jämföra komponenterna i själva enheten dom förra tg routrarnas kvalite var inte dålig men som en standard typ denna är ju riktigt vass!

Alltså 0 svar på google får jag när jag försöker hitta info om KIOXIA och detta chippet och det finns verkligen inte mkt info. Det sitter nog en och annan där och letar fel, undra vem som blir först men det får vi la se, blir det inte jag så blir det garanterat inte delat offentligt utan en cve de får vi ej hoppas.

Toppen upp på hårdvaran iaf!

// wuseman

Tänkte köpa en F1 för en 50 lapp men eftersom det verkar va noll intresse av folk att försöka få root eller använda sig av det så sket jag i det.

Men roligt att det verkar finnas en till iallfall med intresse.

Finns det bara en uart? Ingen för wifi?

Får hoppas du lyckas och att den är användbar och inte låst som gamla technicolor är så man kan bygga openwrt till den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vargaskri:

Tänkte köpa en F1 för en 50 lapp men eftersom det verkar va noll intresse av folk att försöka få root eller använda sig av det så sket jag i det.

Men roligt att det verkar finnas en till iallfall med intresse.

Finns det bara en uart? Ingen för wifi?

Får hoppas du lyckas och att den är användbar och inte låst som gamla technicolor är så man kan bygga openwrt till den.

Kul att du skev vargaskri.

Jag editerade detta inlägget det blev långt så jag skall göra som tidigare att jag samlar allt på min github de blir segt att skriva på flera ställen men det blir när jag fått ihop en tillräckligt fin readme för att göra publik men jag har fått root, det finns tre olika sätt som jag hittat sedan igår.

Har man lyckats på tidigare technicolor routra genom att testa sig fram så kan man nog ta sig in på denna också DOCK så måste det göras på den första firmwaren och INNAN man ansluter roujternm första gången till internet för annars uppdateras firmware direkt. Det kan man märka om det sker ifall om routern vart avstängd och man är inkopplad på routern men man kommer inte åt ui i samma fart som vanligt

Man kan se om man är ((man är uppgraderad oavsett om man har haft routern inkopplad) men man kan se de om man har "Bridge" inställnigen/modulern/card när man går in routerns ui idet vänstra nedre hörnet.

Är det DMZ/Speeds längst ner till höger istället då har man fastnat på den första firmwaren.

Jag har inte kommit så långt ännu jag måste ju kolla innan man uppgraderar annars har jag ju ingen aning om vad som kan bli föändrat om jag inte har något att jämföra från den absolut första versionen av en ny router (jag gjorde felet på sagemcom och kom aldrig in igen och ingen annan heller så jag kopplar aldrig in routern direkt så har lärt mig av misstagen att ta det chill)

Det routern gör ABSOLUT det första den gör när den är splitter ny (alla modeller jag har provat gäller detta för från en operatör även andra märken en telias) det är när ansluter routern till internet så syncas ntp(network time protocol) och det är så dom kan veta ifall om man försöker "fejka" att man har en "wan" anslutning genom att trycka in wan kabeln från routern direkt till datorn för att "lura" routern att de är wan som anslutits men så lätt är det inte, inte på tewlias iaf men på andras funkar det ibland.

Routrarna ställs in på date. 1970-01-01. Direkt routern får en rx motagning så kommer routern att synca mot ntp för att ställa in tiden sedan anropas CWMPD och nu är det inte som bara för några årsen att dom använder en egen vlan server som gick i 100kb/s för att dra ner en firmware från dom sjävla nu används publika servrar istället och firmwaren är ofta på ~25-35mb i storlek har man då 100mbit så är firmwaren nere redan innan routern har hunnit starta så ofta vet man inte okm att det funkar så här så då vet man heller inte vad som var installerat från början så då kan "tror" man att man är på dennyaste firmwaren men det var på förra modellerna de gick segt med cwmpd requests.

Det sitter ju ett splitter nytt uppgraderar firmwaren i bakgrunden och det gick på drygt 2-3 sekunder, jag följer alltid strreams när jag kopplar in routern for the really fölrst time, det ända sättet att märka detta (utan att man visste om cardsen) det är att man loggas ut från ingenstans i en aktiv session, då har firmwaren uppdaterat en minor update. Annars refreshar ui var 30:e sekunder eller vid varje ändring av en inställning.

Jag har som sagt tre sätt att få root, jag har alla firmware och jag har allt som behövs men jag delar inte det offentligt som förr på samma sätt bara ifall om det är någon som verkligen är intresserad och varit aktiv/frågat på github eller på forum innan annars finns de tingen
Nu vet du, jag garanterat att det finns minst tre olika vis + firmware + filerna har jag fått tag på men har tillåtelse men jag kan dela om de är någon genuint intresserad men jag delar inget som jag inte ens vet så mkt om offentligt på stört och helst inte först jag vill inte hamna i något centrum det får andra göra som har det behovet, sedan kan jag jkag i lugn och ro dlea me dmig då jag inte var den som inspirerade andra utan andra inspirerade mig. Det där är viktigt då jag inte är anonym och jag vill inte ha fel stämpel för 95% av sverige inte vet vad skillnaden på en hacker och en kriminell som läcker saker först, men ja. Nu vet du det iaf och med tiden kommer du se att är sant om du tvekar, men det är upp till en själv att tro på vem man vill.

Såhär får man göra för att få tag på firmware men det gäller atrt vara snabb, inte seg. Dom kan ju förändra sitt sätt at dela saker på 1 sekund då är inte sakerna möjliga att få tag på längre. Det är viktigt att vara först utan att någon vet men det gäller att inte vara först för att saker skall komma ut. Lämna ingen CVE för sagemcom heller men alla tjatar om det bara men det är tur valet är fritt, varför gör jag inte det kankse någon undrar?

De ger ju bara en massa scriptkiddies en möjlighet att fucka världen och det ger alla jävla företag som vill tjäna pengar en jackpot för alla sjuk marknadsföring som sedan blir. Jag håller mig helst undan allt som har med det där att göra. Personligen tycker jag EJ om CVE's och det bästa jag det är när jag lyckas vara först på någonting och sedan lägga upp det gratis för jag bryr mig mer om säkerhet och kunskap än pengar och status men det får mig att känna mig stolt för stunden för jag har lyckats stoppa en idiot som skulle göra vad som helst för att få skicka in mitt jobb till CISA men det bästa av allt det är ju att jag läger upp det på youtube, så dom kan ju försöka lura skig till något sådant. Det får mig motiverad til tusen alltså och då slipper jag även all byråkrati.

Jag använder aldrig sakerna själv, jag är kör med det jag har allt handlar om att fucka både white and the black hats dom är ute efter status föär en natt båda sidor och kunskap det har dom inte, sedan gnäller dom på att linux utvecklare och alla dom extremt duktiga i kernel team inte bryr sig om CVE och marathons, lol.

Skall även nämna att jag tror man kan få root på tidigare technicolor routrar och lägga in openwrt men jag är osäker, har du en så prova den först innan du köper en splitter ny för det är nog lättare på den gamla men ja, jag läste något om det men jag är inte säker dock men om dom var låsta så är väl den nya ännu mera låst, men jag har ingen aning. Men på denna iaf, den finns det tre sätt IDAG men om dom finns kvar imorgon det har jag ingen aning om, uppgraderiongar kommer i täta intervall utan release versioner på nya saker ibland så det som jag skriver nu kanske inte är aktuellt imorgon, eller om 5 timmar men just NU är det aktuellt.

Jag har massa bilder men här kan man se vad som sitter i, det är en fin router alltså. Finaste dom levererat i komponent väg.. Kiox chippet kostar mer än vad en standard asus router gör, detta är ett framtids bygge det skre vjag om tidigare i tråden. Dom har redan förberett platser för "Iot_Components" m.m på kortet mend et blir nog Rev002 men jag är helt övertygad om att detta kommer slå IOWRT/Intenos (svenskarnas) alla dagar i veckan när det är klart miinns ej datumet på den sista stable releasen från wikin jag tidigare länkat men ja, köp den om du inte vill förlora en bra router, RKITIGT bra i hårdvaruväg. WebUI kan förändras, det gjorde det ju på VDNT-O från den gamla thomson till det som är aktuellt nu då blev det en lika stor skillnad på den tidigiare thomson routern (den som var 20v om ni minns) till den förstra tg799 routern, det var _MEGA_ kliv för dryg 13 årsen, detta är ungefär lika stort kliv i dagens räkning.

Det sitter 11/12 antenner i routern och det är inga "plast" delar, den är påkostad. Här ser du några i ena hörnet , dom är fast med "kanaler" så dom är inte som förr bara dit trycka det är mycket mer "kvalite" nu.

Det är inte tunnt alliminim bara längre, det sitter extra lager på vissa av skydden (vet ej vad det är till för, mot störningar skulle jag tro/frekvenser/kanaler för wifit)

Det sitte ren stor "kanal" hållare på ena som trycker ner kyldämpare och gör routern stabil om den skulle tappas. Notera att det står "test_cn20" under urart pinsen, antar att inte var av en slump att jag hittade det där direkt igår när jag lös iugenom "gallret" på baksidan dom gör nog så för att slippa skruva i onödan för det sitter 4st täppta hål eller hur man skall säga på baksidans router det säger ju det mesta men jag vette fasen vad de tkan vara dom använder men de skall jag ta reda på säkert något sjukt smidigt men det finns verkligen 0 info om allting det är ju helt splitter nya saker.

Mer "nya" chip, syns dåligt på denna bilden men kommer ha mkt bättre när jag får upop alklt på giten har även använt mikroskop för absolut minsta men här kan man ju se vad det är för chip via mobilkameran:

Ja. Routern är ju KNAPPAST dålig i hårdvaruväg och ang mjukvaran så är jag helt övertygad om att det kommer att bli en förändring det datumet som står på rgw's hemsida för den "sista" stabila versionen.

Här är konkurenten, svenska intenos nya dom måste ju svara med något och det gör dom nu med denna routern (intenos router är inte dålig heller men har verkligen inte haft en bra start med säkerheten och jag gillar inte wss eller javascript och spammande ubus som dom använder) men allting bygger på openwrt sedan är det "appar" och grejjer som är det nya men under skalet är allt detsamma men det är stora förändringar, vill man börja lära sig sådant här inför framtiden så är det verkligen exakt nu man skall börja intressera sig för hänga med på det "nya" som kommer, allt blir mer och mer "app/cloud" anpassat . Där är ju skillnaden extrem mot tidigare technicolor framförallt och det är så det klommer föbli iom allt blir mer och mer trådlöst.

Intenos motsvarighet mot det som jag är 99% säker på kommer släppas till telias/technicolors routrar heter Juci och det har verkligen varit en ja, jag vill inte ljuga men katastrofal start även om det ser ut att vara guld och gröna skogar om man kollar deras siter om hur dom stöttar openwrt m.m men bara att dom är online är extremt illa och inte nog med det, dom har även standard lösenord på alla tre olika användare. Här har ju det som kommer till telia lagt ner lite mer tid och inte stressat ut för det har varit mkt om att "inteno group" tar över hela marknaden i många artiklar nu, men ja det är nog bättre att skynda långsamt. "critical" betyder att enheterna är sårbara för inkommande trafik utan vidare specifikation. Det är en "privat" router, att dom ens är online är katastrof men själva routrarna och är jävligt specialla och har absolut en intressant framtid men dom har verkligen stressat för mkt för att komma ut med "framtidens smarta hem routrar"

Manualen finns här med bilder osv den är bra osv, det är bara hur dom konfigurerat sina saker så det blev "out of control" och det ser man pår resultatet ovan te.x:

http://docs.intenogroup.com/v313/en/use/overview/start

Såhär byggs routrar i dagens tid upp, lager på lager på openwrt i grunden därför har jag lätt för just det för de är ju verkligen något jag kan man allt "ovanpå" är het nytt för mig som för alla andra. Kollar man på commits på dessa så ser man att hos både telias(kallar det telias) och iowrt uppdaterar sina repon hela tiden, flera gånger i timmen ibland och jag såg att dom söker folk ocså för openwrt så det är en het potatis for sure atm på marknaden:

Allting som är "under" osgi är som det alltid har variit och det som är IOWRT" ovan på allt detta, det är det som är det nya med "wss sockets" m.m. där vet jag inget men där använder man javascript, en tysk som jag tog kontakt med när jag forskade i allt detta för nått årsen men 2017 innan dom ens hade börjat släppas dom släpptes 2018 så fick äran och det är hur det går till på "wss" sockets, det har jag noll koll på men såhär ser det ut iaf kanske någon som är intresserad:

https://nns.ee/blog/2017/12/23/rce-inteno-iopsys.html

// wuseman

Permalänk
Skrivet av wuseman:

Kul att du skev vargaskri.

Jag editerade detta inlägget det blev långt så jag skall göra som tidigare att jag samlar allt på min github de blir segt att skriva på flera ställen men det blir när jag fått ihop en tillräckligt fin readme för att göra publik men jag har fått root, det finns tre olika sätt som jag hittat sedan igår.

Har man lyckats på tidigare technicolor routra genom att testa sig fram så kan man nog ta sig in på denna också DOCK så måste det göras på den första firmwaren den uppdateras dkirekt den kommer till WAN och då byter den ut två cards.

Har man "Bridge" i när man går in på routerns ui i vänstra nedre hörn har man en uppgraderad (kräver att man gör som jag gjorde man kollar igenom allt INNAN man ansluter routern till internet det första routrarna gör eller dom senaste från just telia & technicolor det är att routern tid är inställd på 1970-01-01. Direkt routern får en anslutning så kommer routern att synca mot ntp för att ställa in tiden sedan anropas CWMPD och nu är det inte som bara för några årsen att dom använder en egen v lan server som gick i 100kb/s, routern tankar ner firmwaren på 1 sekund och den uppgraderar firmwaren i bakgrunden och det gick på drygt 2-3 sekunder, jag följer alltid strreams när jag kopplar in routern for the really fölrst time, det ända sättet att märka detta (utan att man visste om cardsen) det är att man loggas ut från ingenstans i en aktiv session, då har firmwaren uppdaterat en minor update. Annars refreshar ui var 30:e sekunder eller vid varje ändring av en inställning.

Jag har som sagt tre sätt att få root, jag har alla firmware och jag har allt som behövs men jag delar inte det offentligt som förr på samma sätt bara ifall om det är någon som verkligen är intresserad och varit aktiv/frågat på github eller på forum innan annars finns de tingen
Nu vet du, jag garanterat att det finns minst tre olika vis + firmware + filerna har jag fått tag på men har tillåtelse men jag kan dela om de är någon genuint intresserad men jag delar inget som jag inte ens vet så mkt om offentligt på stört och helst inte först jag vill inte hamna i något centrum det får andra göra som har det behovet, sedan kan jag jkag i lugn och ro dlea me dmig då jag inte var den som inspirerade andra utan andra inspirerade mig. Det där är viktigt då jag inte är anonym och jag vill inte ha fel stämpel för 95% av sverige inte vet vad skillnaden på en hacker och en kriminell som läcker saker först, men ja. Nu vet du det iaf och med tiden kommer du se att är sant om du tvekar, men det är upp till en själv att tro på vem man vill.

Såhär får man göra för att få tag på firmware men det gäller atrt vara snabb, inte seg. Dom kan ju förändra sitt sätt at dela saker på 1 sekund då är inte sakerna möjliga att få tag på längre. Det är viktigt att vara först utan att någon vet men det gäller att inte vara först för att saker skall komma ut. Lämna ingen CVE för sagemcom heller men alla tjatar om det bara men det är tur valet är fritt, varför gör jag inte det kankse någon undrar?

De ger ju bara en massa scriptkiddies en möjlighet att fucka världen och det ger alla jävla företag som vill tjäna pengar en jackpot för alla sjuk marknadsföring som sedan blir. Jag håller mig helst undan allt som har med det där att göra. Personligen tycker jag EJ om CVE's och det bästa jag det är när jag lyckas vara först på någonting och sedan lägga upp det gratis för jag bryr mig mer om säkerhet och kunskap än pengar och status men det får mig att känna mig stolt för stunden för jag har lyckats stoppa en idiot som skulle göra vad som helst för att få skicka in mitt jobb till CISA men det bästa av allt det är ju att jag läger upp det på youtube, så dom kan ju försöka lura skig till något sådant. Det får mig motiverad til tusen alltså och då slipper jag även all byråkrati.

Jag använder aldrig sakerna själv, jag är kör med det jag har allt handlar om att fucka både white and the black hats dom är ute efter status föär en natt båda sidor och kunskap det har dom inte, sedan gnäller dom på att linux utvecklare och alla dom extremt duktiga i kernel team inte bryr sig om CVE och marathons, lol.

https://i.imgur.com/34DOuut.png

Skall även nämna att jag tror man kan få root på tidigare technicolor routrar och lägga in openwrt men jag är osäker, har du en så prova den först innan du köper en splitter ny för det är nog lättare på den gamla men ja, jag läste något om det men jag är inte säker dock men om dom var låsta så är väl den nya ännu mera låst, men jag har ingen aning. Men på denna iaf, den finns det tre sätt IDAG men om dom finns kvar imorgon det har jag ingen aning om, uppgraderiongar kommer i täta intervall utan release versioner på nya saker ibland så det som jag skriver nu kanske inte är aktuellt imorgon, eller om 5 timmar men just NU är det aktuellt.

// wuseman

Skulle precis sätta mig ned och svara på ditt första inlägg så hade du editerat bort allt. ^⁠_⁠^
Läste iallafall allt och blev sen till jobbet i morse pga allt du skrev.

Kul att du fick root. Är rbi filerna krypterade lika som VANT-W Telia/Telenor så nycklarna ligger i CPUn?

Är ingen mening att pröva äldre technicolor då allt behöver signas inte ens Luci å gänget har väl lyckats öppna bootloadern på dem.

På frågan om jag fick root på vad jag skulle göra är att rensa den på all loggning, ta bort allt onödigt tjafs typ. "Less is more" som du surrade om. Blir billiga bra switchar/AP hemma och till andra som är intresserade.

Jag gör inte heller detta pga att få någon status tycker det bara är grymt kul att lära sig. Satt ju inne med Telenors Login i flera år tills någon skrev det på GitHub. Undrar vem det var., hmm :⁠-⁠D

Vi kanske kan höras på annat ställe för jag skulle gärna vilja ha lite tips till mina hobbyprojekt där hemma. Acs server t.ex

//Fridens

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vargaskri:

Skulle precis sätta mig ned och svara på ditt första inlägg så hade du editerat bort allt. ^⁠_⁠^
Läste iallafall allt och blev sen till jobbet i morse pga allt du skrev.

Kul att du fick root. Är rbi filerna krypterade lika som VANT-W Telia/Telenor så nycklarna ligger i CPUn?

Är ingen mening att pröva äldre technicolor då allt behöver signas inte ens Luci å gänget har väl lyckats öppna bootloadern på dem.

På frågan om jag fick root på vad jag skulle göra är att rensa den på all loggning, ta bort allt onödigt tjafs typ. "Less is more" som du surrade om. Blir billiga bra switchar/AP hemma och till andra som är intresserade.

Jag gör inte heller detta pga att få någon status tycker det bara är grymt kul att lära sig. Satt ju inne med Telenors Login i flera år tills någon skrev det på GitHub. Undrar vem det var., hmm :⁠-⁠D

Vi kanske kan höras på annat ställe för jag skulle gärna vilja ha lite tips till mina hobbyprojekt där hemma. Acs server t.ex

//Fridens

Ja, jag skrev om det så la jag till lite bilder, sorry! Vill inte gå ut för snabbt men det är kul att du engagerar dig det önska jag fler kunde men det finns allt svenskar som jag skrev men inga är på svenska forum utan det är ju whirlpool vi skriver och sådär så då ser man ibland folk med telenor jag bara arbetat med telia routrar eller en telenor men inget större jag la ner tid på.

VANT-W kör jag med exakt nu själv från telia faktiskt, den duger helt ok och luci fungerar alldeles utmärkt på dessa.

För att dekryptera rbi filerna för dessa VANT-w så behöver du en osck fil från vardera router, det är samma på alla routrar så om någon får root på en router så uppskattas det om det delas direkt till hack-technicolor repot, alla technicolor är välkomna, jag vill lägga upp GCNT-X men jag avaktar lite för det är samma router som en annan i United Kingdom jag skall prova lite mer innan jag vet mer.

Nåja, du behöver firmwaren/rbi filen och .osck filen och sedan kan du dekryptera rbi filen för att gå igenom källkoden.

Du installerar luci vid sidan om och även telstras_gui om du vill och stockrom från technicolor då kommer routern omedelbart bli jävligt mkt snabbare fölr telias nginx settings slöar ner hela gränsnittet men när du gjort så är det en helt ny router, jag använder dom dom funkar perfekt eller ja exakt nu så kör med F1an.

Du behöver inte dekryptera rbi filerna om du inte vill, du kan få dom av mig men du kan göra det med men Telenor vet jag inte, ska se

Dekrypteringen gör man genoma att ladda moduler och då hämtar man ut just "osck" filen, dom finns redan publikt så det behöver du ej heller. Det gäller att en bara delar med sig så kan man hjälpa alla sen för det är samma på alla per ISP/BOARD!

Nycklarna finns i /proc/keys

Luci funkar bra, men jag gillar inte det riktigt men jag vet att de är poulärt som fan jag är 100% för cli men det är 100% stöd och allting fungerar som det skall, du kan installera paket m.m (vissa saker som te.x wireguard kräver en kernel>4.13 te.x men har telenor är nyare firmware så är kanske kärnan uppgraderad, telia släppte aldrig någon mer efter 17.2.4 men min granne har Telenor och hon har "2022" i footern på webuit men jag vet ej om kärnan har uppgraderats.

Det finns några som har frågat om telenor men aldrig någon som engagerat sig så det finns inte så mkt om just telenor routrar som telia te.x där jag har varit aktiv sedan 2010. Knäckt alla dessa routrar, men luci och det är ansuel som hållt i:

https://github.com/Ansuel/tch-nginx-gui

Shit, det var verkligen 100% all in på allt detta i typ 2-3 år så man lärde känna massa bra folk men inte en ändaste svensk typ. Sedan använder te.x Telstrra som är Australiens motsvarighet till Telia Sagemcom te.x också därför så många australiensare skriver om mitt repo MEN dom heter inte samma men det fungerar samma, dom är fula med de ISPerna. Såg någon från switzerland också ha en exakt likadan router fast ett annat namn.

Det är sjukt många som kör samma som oss. Sagemcom routern fuckade jag hela världen för Sagemcom skickade ut en world update och begränsade allas routrar skulle fått bra betalt för den cve:n sa dom men sedan kom aldrig någon in i sagemcom routrarna igen.

Exakt därför vill jag ej gå ut för snabbt med hur jag gjort på denna te.x F1an, försökte i 5 år att få tag på en ny sagemcom router med den första firmwaren men jag lyckades aldrig, ingen annan heller. Vill inte låsa ute mig själv för snabbt på denna ny "generationen s" modell som senast, det är the real reason och jag vill inte hamna på någon nyhets site då får operatörerna reda på det direkt och patchar det. Men om det är någon som sagt som är genuint intresserad och inte delar med sig till andra så klart som fan jag delar!!

Permalänk
Skrivet av wuseman:

Ja, jag skrev om det så la jag till lite bilder, sorry! Vill inte gå ut för snabbt men det är kul att du engagerar dig det önska jag fler kunde men det finns allt svenskar som jag skrev men inga är på svenska forum utan det är ju whirlpool vi skriver och sådär så då ser man ibland folk med telenor jag bara arbetat med telia routrar eller en telenor men inget större jag la ner tid på.

VANT-W kör jag med exakt nu själv från telia faktiskt, den duger helt ok och luci fungerar alldeles utmärkt på dessa.

För att dekryptera rbi filerna för dessa VANT-w så behöver du en osck fil från vardera router, det är samma på alla routrar så om någon får root på en router så uppskattas det om det delas direkt till hack-technicolor repot, alla technicolor är välkomna, jag vill lägga upp GCNT-X men jag avaktar lite för det är samma router som en annan i United Kingdom jag skall prova lite mer innan jag vet mer.

Nåja, du behöver firmwaren/rbi filen och .osck filen och sedan kan du dekryptera rbi filen för att gå igenom källkoden.

Du installerar luci vid sidan om och även telstras_gui om du vill och stockrom från technicolor då kommer routern omedelbart bli jävligt mkt snabbare fölr telias nginx settings slöar ner hela gränsnittet men när du gjort så är det en helt ny router, jag använder dom dom funkar perfekt eller ja exakt nu så kör med F1an.

Du behöver inte dekryptera rbi filerna om du inte vill, du kan få dom av mig men du kan göra det med men Telenor vet jag inte, ska se

Dekrypteringen gör man genoma att ladda moduler och då hämtar man ut just "osck" filen, dom finns redan publikt så det behöver du ej heller. Det gäller att en bara delar med sig så kan man hjälpa alla sen för det är samma på alla per ISP/BOARD!

Nycklarna finns i /proc/keys

Luci funkar bra, men jag gillar inte det riktigt men jag vet att de är poulärt som fan jag är 100% för cli men det är 100% stöd och allting fungerar som det skall, du kan installera paket m.m (vissa saker som te.x wireguard kräver en kernel>4.13 te.x men har telenor är nyare firmware så är kanske kärnan uppgraderad, telia släppte aldrig någon mer efter 17.2.4 men min granne har Telenor och hon har "2022" i footern på webuit men jag vet ej om kärnan har uppgraderats.

Det finns några som har frågat om telenor men aldrig någon som engagerat sig så det finns inte så mkt om just telenor routrar som telia te.x där jag har varit aktiv sedan 2010. Knäckt alla dessa routrar, men luci och det är ansuel som hållt i:

https://github.com/Ansuel/tch-nginx-gui

Shit, det var verkligen 100% all in på allt detta i typ 2-3 år så man lärde känna massa bra folk men inte en ändaste svensk typ. Sedan använder te.x Telstrra som är Australiens motsvarighet till Telia Sagemcom te.x också därför så många australiensare skriver om mitt repo MEN dom heter inte samma men det fungerar samma, dom är fula med de ISPerna. Såg någon från switzerland också ha en exakt likadan router fast ett annat namn.

Det är sjukt många som kör samma som oss. Sagemcom routern fuckade jag hela världen för Sagemcom skickade ut en world update och begränsade allas routrar skulle fått bra betalt för den cve:n sa dom men sedan kom aldrig någon in i sagemcom routrarna igen.

Exakt därför vill jag ej gå ut för snabbt med hur jag gjort på denna te.x F1an, försökte i 5 år att få tag på en ny sagemcom router med den första firmwaren men jag lyckades aldrig, ingen annan heller. Vill inte låsa ute mig själv för snabbt på denna ny "generationen s" modell som senast, det är the real reason och jag vill inte hamna på någon nyhets site då får operatörerna reda på det direkt och patchar det. Men om det är någon som sagt som är genuint intresserad och inte delar med sig till andra så klart som fan jag delar!!

root tillhör ju dig och mig och alla andra våra vänner som vill ha vår frihet ifred utan bigbrother avlyssnandes på nätet, inte dom! Ja du fattar, det är en psykologisk fråga hur man får framhäva sig. Jag tar över allt, jag hackar switchar allting. Hackar dom mig så hackar jag dom men ja, inget har hänt ännu iaf sen den nya lagen kom.

Du kan har missförstått mig lite om vant-w. Vet exakt hur man gör då jag gjorde det på Telenors vant-w. Verkade ej finnas intresse där heller då inget sagt eller lagt upp att de kommit in.

Men Telenors nya router kör iaf openwrt 19 så den är väldigt kraftfull. Men som sagt tror jag är ensam med intresset att få komma in i dem. Därför jag vill ha tips ifrån dig. Kan skicka lite filer osv.

Men nu kommer jag snart få varning på OT

Ska uppdatera min Github nån kväll så kan du kolla där.

Så kollar jag efter någon F1a billigt nånstans så ska jag kolla om jag kommer in också fast kanske på något annat sätt. Vilket gör detta ännu roligare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vargaskri:

Du kan har missförstått mig lite om vant-w. Vet exakt hur man gör då jag gjorde det på Telenors vant-w. Verkade ej finnas intresse där heller då inget sagt eller lagt upp att de kommit in.

Men Telenors nya router kör iaf openwrt 19 så den är väldigt kraftfull. Men som sagt tror jag är ensam med intresset att få komma in i dem. Därför jag vill ha tips ifrån dig. Kan skicka lite filer osv.

Men nu kommer jag snart få varning på OT

Ska uppdatera min Github nån kväll så kan du kolla där.

Så kollar jag efter någon F1a billigt nånstans så ska jag kolla om jag kommer in också fast kanske på något annat sätt. Vilket gör detta ännu roligare.

Absolut, självklart.

Egentligen inte OT överhuvudtaget för telenor använder exakt samma som telia det är bara företagets namn som skiljer. F1an heter GCNT-X. Det är samma på alla "telias/telenor" routrar. Det är samma inställningarna med någon enstaka settinmg som skiljer men det är samma router,e xakt samma board men ja, det är bättre du pmar så håller vi oss till GCNT-X i denna. Jag har redan dokumenterat allt jag kan om vant/vdnt routrarna och technicolor routrarna det finns inget mer att hämta så filerna finns också, börja här och kolla min git finns massa också och verktyg: https://hack-technicolor.readthedocs.io/en/stable/QuirckStart...

Det är ju ifall om du har en senare version än dom där få iofs. Ja absolut, du kan pusha dom till giten så är du med i gemenskapen.

Här är Telenor och osck filen finns där med:
- https://hack-technicolor.readthedocs.io/en/stable/Repository/...

Folk har allt engagerat sig men inte på svenska forum som sagt. Därför kan du och ja alla andra som är intresserade surfa runt på andra forum i andra länder och hitta väldigt mycket relevant information som fungerar även till F1 routern som i detta fallet, företagen gör fulingar som sagt dom döper om routrarna till påhittade namn så man inte skall "hitta" varandra men kollar man på vilket "board" det är så är det svårt att dölja sig för den som kan och det visar väl allt som finns på readhthedocs länken ovan.

Men absolut, bara hör av dig jag sitter med detta 24/7 så skriver jag inte här så håller jag på med något annat om dessa typen av saker det är det ända jag kan. skriv på irc helst eller mail för privata frågor men helst irc då de är de jag brukar göra och så slipper vi skriva för mycket i här i tråden då intresset är extremt svalt.

Ser du, det är as många som engagerar sig i dom "gamla" routrarna, dom är sjukt bra. Tänk dig köra ĺuci, openwrt och allt annat som finnms +stockrom på en och samma gång`?

Asus och hela fadderullan kan slänga sig i väggen.

Permalänk
Skrivet av wuseman:

Absolut, självklart.

Här är Telenor och osck filen finns där med:
- https://hack-technicolor.readthedocs.io/en/stable/Repository/...

Ser du, det är as många som engagerar sig i dom "gamla" routrarna, dom är sjukt bra. Tänk dig köra ĺuci, openwrt och allt annat som finnms +stockrom på en och samma gång`?

Asus och hela fadderullan kan slänga sig i väggen.

Jo OSCK filen till vant-w pushade jag till dem för några år sedan.

Ja det är därför jag hoppas du/jag/någon får upp bootloadern på GCNT-X så kan man köra vad man vill på den förhoppningsvis är det Mips arkitektur?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vargaskri:

Jo OSCK filen till vant-w pushade jag till dem för några år sedan.

Ja det är därför jag hoppas du/jag/någon får upp bootloadern på GCNT-X så kan man köra vad man vill på den förhoppningsvis är det Mips arkitektur?

Jaha, dåså grymt. Sorry, jag har visst sovit bort ett dygn var vaken i 3 nästan 4 och tar ledigt från allt som finns och går in i en dvala och hinkar en massa kaffe. Blir sån när jag får en ny router som skall hackas för går jag och lägger mig då har jag fan glömt bort allt varrt jag var igår men nu är jag tillbaka i perfekt skick nu kan jag svara bättre vakna med denna tråden öppen haha. Bara skrev det då kan jag bli sån som förklarar allt i detalj men jag fattar om ingen förstår vad jag menar alltid, men den som vet vad jag menar kanske får ut något av det. Jag hatar sova då kan man inte hacka prylar så vill man dela med sig samtidigt så att alla som gör som jag skall kunna hjälps åt så visar det sig att man är ensam med att göra sånt här! Det är samma varje gång det är därför det blir lite mkt ibland som kanske andrainte hänger med på men det är allt så ontopic det bara går att bli, sorry.

Bootloadern går nog inte att låsa upp dock, du kan köra vad du vill ändå på en annan bank.

Jepp samma som förut. Kolla på GCNT-N så ser du, detta är typ samma fast med version GCNT-X[L av wifi för det är en XL variant

Nåväl mot routern. Låt mig försöka förklara hur dessa "nya" routrar fungerar en gång.

Vad routern inte kommer göra om den inte får synka och få internet är att den inte komma kunna hämta hem dom 5-10 filerna som varje ISP har för sin modell. Telia har dessa te.x:

Alltså, routrarna skickas ut som dom kommer in i princip det var som jag fick med i inlägget igår technicolor är en firma som bara matar ut routrar, operatören kommer att få sätta på den fjärde lappen på routern som följer med det följer med 3 som standard (jag menar lappen som inloggnings uppgifterna står på. Wifi lösn m.m under/på routern) det gör det alltid om det är en "splitter" ny router även på andra operatörers, man klistrar på lappen och skickar iväg den fjärde. Ibland kommer dom färdig paketerade till operatören.

Detta är vad routern hämtar och syncar och därifrån kommer loggan/css teman m.m. Detta är dom ända 5-10 filerna som routern skiljer sig mot andra med samma board resten är identiskt under skalet, allt annat på routern är detsamma som ja som sagt vilken operatör som helst fast nu har telia bara släppt en version av XL så därför är det ingen annan info som finns så vi får vara först med att komma på hur man gör så därför är det så mkt tid som läggs ner från mig iaf så alla kan få möjligheten att använda sin router som man vill. Det är en rättighet om man ÄGER routern som jag jag gör för telia varit snälla och låtit mig en köpa en efter en viss tid.. Tjatar man på telia så vill dom aldrig sälja sina routrar aldrig, men väntar man in tiden ett par månader så har ingen lyckats ändå då får man tillslut köpa den då tror dom att routrarna är säkra och att ingen kan komma in i dom. Då får man k öpa routern för 499kr eller 349kr.

Jag pratar ur egen erfarenhet nu sen kanske de är andra priser för andra.

Det finns därför 3 klistermärken med till routern, det finns heller ingen logga på routern bara klistermärken på baksidan. Den fjärde sitter på.

Detta sker första gången routern bootar. När dom har kört in routrarna så kommer version 2 och 3 av firmwaren vara på routern, då är routrarna sedan omöjliga att flasha om eller ta reda på den informationen som jag nu visar med vilka filer den hämtar från den servern dom ligger på. Så en begagnad router kommer inte hjälpa, man måste ha ett fösta exemplar. Men så småning om kankse man köpa en router och flasha om dom, där är vi inte ännu dock.

Vill man ha en router som är helt ren går det att köpa av Technicolor i vissa fall, då kan du lägga in din egen version från början (jag är bara ute efter att hitta vägar till root inte av routern) men för den som vill, går det att göra så.

Vill man komma undan så billigt som möjligt för att få ut en svinbra router av det så får man vänta, det är just därför jag inte går ut med allt som jag gjorde förr, man får vara med och hjälpa till isåfall. Men jag lyckades ju så vill man så går det själv. Det finns många fler BOARDS än dom som är offentliga där några köper in routrar från överallt i världen och hjälps åt för alla router modeller inte bara för sin egen ISP.. Den som gör det får naturligtvis vara med och ta del av förhandsversioner bl.a. Det är en "belöning" för en själv för att utvecklas eller vad man nu vill göra själv men inte för att få sälja billiga routrar för att köpa in svin billiga. Så gör många, tyvärr.

Telenor har väl en annan variant nu jag vet inget om Telenor förutom att den versionen du frågade om VANT-W (exakt den boartden) har en likadan setup men jag vet inte mer än så, det är inte i mitt intresse alls. Jag vet allt om telias typ men jag nog köpt in 20-25st routrar också men jag långt ifrån delat allt. Dom som har Telenor får hitta en som mig eller engagera sig för telenor lika mkt så kommer det att finnas lika mycket info om telenor routrar som för telias.

Det är upp till var och en. Jag gör detta för bl.a mig själv och för Telia och deras kunder för jag älskar Telia.

Telia har tyvärr stängt sitt egna forum. Därför är det så många som vänder sig hit om du kollar antal visningar av tråden så är den väldigt hög.

Egentligen borde denna tråden heta vad routern heter för att fler skall kunna hitta den men nu spelar det ingen roll då routern enbart finns hos telia så topic är perfekt för den marknadsförs som "Telia F1". Det är därför telia är så noga med att det är deras router och vill ha tillbkaka routrarna varje gång. För att kunna utveckla dom vidare, vissa skickas in och som du kan se så är det olika komponenter på routern som är "tomma" dom kan därför i vissa fall kunna omproduceras igen.

Bootloadern är densamma på alla.

Bättre än såhär kan jag nog inte förklöra det men så fungerar det ungefär på en stor firma som technicolor som har miljoner/miljarder kunder.

Det är en hobby för mig, jag älskar reverse engineering och hacka routrarna och det är kul att träffa andra likasinnade som jobbar på technicolor m.m sen kan jag hjälpa andra som frågar frågor i tråden osv osv osv. Det är inte för mig själv utan det är 100% hobby jag vill inte göra det så att andra kan hacka routrarna för att sedan kunna bygga botnets osv, verkligen inte jag vet mer idag en vad jag visste i början och jag har därför inte skapat en publik repo det gör jag när Telia anser det OK att det sker men om man har köpt en router och vill dela ideér och spenderar lika mkt tid som jag då har man ju samma hobby det finns det några fler som har då kan man ju naturligtvis höra av sig eller få hjälp för att komma vidare.

Tid för mig är vad pengar är värt för andra men är du engagerad för Telenor så kör på du hjälper ju tusentals andra Telenor kunder, jag är engagerad för alla oavsett modell för det är samma modeller det är det jag vill försöka säga därför kan jag hjälpa Telia kunder men även Telstrra kunder för det är samma under skalet.

Vi har alla olika anledningar till varför vi gör det som vi gör, du har din jag har min. Varför jag hackar routrar är för att I början gjorde jag det 100% förr jag inte har någon utbildning och ville ha en referens på Github för att visa vad jag kan te.x hade iingen tanke på att det skulle sprida sig så mycket då jag är 100% självlärd utan en ändaste utbildning men ja, det hade räckt med mycket mindre men det är så förbaskat kul med därför gör jag det på alla routrar.

Jag kan mer än dom på technicolor i vissa avdelningar därför använder jag min slogan: "Hack to learn not learn to hack". Men det är klart det går att få root.. Det finns säkert dom som kan låsa upp bootloadern, men att hitta det publikt ja det tror jag inte kommer ske, jag skulle inte vara den som la ut det iaf eller någon som jag känner heller, du får nog bara ett "no". Jag skall ta reda på hur man kan ändra kanal som någon frågade i tråden på wifit, det är mitt prio 1 just nu det vill jag också veta såklart eftersom jag inte vet det det är en utmaning att bara lösa det som "User" användare för dom har bytt från "Administrator" till "User".

Kollar man i cookies så är det inte någon ny priviligé eftersom att man är under "user_mode=admin" det är samma som web.user_modal.....role=admin som finns på tidigare routrar som är standard.

Hade det inte varit admin hade man ju undrat annars vad "Administrator" lösenordet är. Vi är olika som sagt, hade jag fått köpt en router för 50kr hade jag köpt den direkt, då kan jag utvecklas som person och bli ännu bättre för 50kr istället för 499kr. Hade jag fått en gratis så har jag en gratis utbildning, folk betalar ju tusentals kronor och tar lån och allt möjligt istället för att utbilda sig inom "embedded" men många vet väldigt lite tycker jag mot vad dom får. Nu har jag förklarat det för andra som undrar så därför blev det långt för jag vet att många vill låsa upp bootloadern, det går men kunskap krävs.

Vill man ha jobb inom branchen om det är därför man köper en så krävs det i alla länder i princip att man har något att visa upp på Github framförallt det är bara i sverige man inte behöver visa vad man kan så man köper grisen i säcken som företagare, därför är det ju uppenbart att sverige är ett u-land inom området och alla andra länder har gått ikapp.

Det är en stor fråga för mig, mycket större än alla andra som har en F1 router.. Handlar ju om jobb och grejjer, tänk ifall om man skulle lägga ut hur man låser upp en bootloader på ett stort seriöst forum som sweclockers och jag hänvisar till denna tråden exempelvis om dom frågar efter referenser då kommer man ju aldrig få jobb om man nu inte vill vara anonym men det vet jag ingen som vill som inte vill skada eller som inte arbetar inom området.

Ju mer du pushar/jobbar ju lättare har du att få superfina jobb om du älskar området lika mycket som jag så är det ett hett tips för detta området. Skulle någon skicka in en lapp på dens utbildning utan resultat så är det nog kört, på utbildningar gör man ofta presentationer osv i pdf filer så där kan man hitta en del eller så gör man en github helt enkelt. Det är upp till var och en, jag lyckades på mitt sätt men nu skall jag lära mig hur man byter wifi kanal så kan jag skicka in det till technicolor så kan dom skicka ut en uppgradering så kan användaren ovan snart göra det.

Kan du låsa upp bootloadern på en äldre tg version kan du nog låsa upp den på alla andra, det var det jag menade.

Vem tror ni det är som utvecklar technicolors routrar egentligen? Den som vet hur man kan "hacka" technicolors routrar i denna benämningen "hacker" den har nog ett rätt fett jobb på technicolor och ofta är dom från ..... frankrike, italien och kollar man på vart routrarna kommer ifrån? ... Ja... Frankrike....

Allt finns här:

https://github.com/hack-technicolor/hack-technicolor/
https://hack-technicolor.readthedocs.io/en/stable/QuickStart/

Du finns väl med här för telenor:
https://github.com/hack-technicolor/hack-technicolor/commits/...

Låsa upp bootloadern är för övrigt illegalt därför kommer du ej hitta det online btw.

Permalänk
Avstängd

Här är en upplåst med dagens interface:

Routrarna är svin bra. Detta är basic view för en Egyptisk modell för ett halvårsen.

Firmware: 20.3 ...Sverige är inte riktigt där ännu.

Kolla senaste winnner, det är samma på technicolor och allt som blir "öppet".. React bygger vissas routrar på nu.
Drishti är 9 år vann över varenda ingengör, mäktigt.. Funkar samma på technicolor m.m jag hittade den i mailet nu för vinnarna bara

https://dev.to/drishtipeshwani
https://dev.to/devteam/linode-dev-hackathon-winners-announced...

"Mom, I just won a hackathon!" 💖💖

Hackare i sverige - Slänger routern i garderoben och köper en ny !

Lite allmänt hur det ser ut typ.

Så snälla alla släng routern i garderoben om ni vill men rapportera dom alla buggarna som ni hittar, det gynnar er iom det kan appliceras, men det är upp till var och en hur man vill göra. Som sagt, telias forum har lagt ner tyvärr det är bara här vi kan mötas men rapportera det själva det är bättre för var och en du kan få belöningar + få ordnat det som är en bugg + du hjälper andra, mig te.x.. Den som rapporterar om en bugg här te.x är en bra person TYVÄRR så finns det ingen info någonstans om allt detta för företagen vill ta åt sig den äran själva men hos leverantörerna finns det kontakt mail och allting som behövs. Det är rörigt men det finns info.

Detta sitter i F1 routern, detta är från min:

Kolla vilka andra routrar som har samma, googla på det får ni se! SUPER bra router är vad det är.

Det är som att köpa en dagens dator med allt det senaste som finns i gpu, cpu väg osv och så kör man windows 95 på det. Det är väl inte roligt. Men det är så det är

Kolla den tomma kontakten, varför är den tom på Telias router tror ni? .... Nu vet ni hur viktigt det är att rapportera buggar för dessa routrar (hoppas jag iaf). Oavsett vad lite eller mycket man kan så är informationen super viktig annars når den aldrig fram då blir det heller ingen förbättring och personen är guld värd, man ham nar på en lista och ju mer du rapporterar ju lättare blir det för dig att få bra reputation och i slutändan kan du få super bra jobb.

Telias forum stängdes p.g..a av för låg aktivitet men det behövs verkligen forum jag var själv aktiv där och det fanns andra som också var duktiga men dom har inte dykt upp här ännu, alla är inte på alla forum jag var på telias före jag började skriva här te.x därför jag inte varit aktiv här men nu är: https://www.telia.se/privat/community

Supporthjältar, är precis det rätta ordet, jag är verkligen inte perfekt på svenska annars hade jag översatt det för längesen men jag kan mycket annat, alla behövs.

https://w1.fi/cgit/hostap/plain/hostapd/hostapd.conf - Jag kan en del eller väldigt mycket mer än "standard" men långt långt ifrån allt. Men det är samma på alla, därför det är bra att lära sig "grunden" då kan man allt sen. Läs dom första kommentarerna till inställningarna, så har ni hittat hur channels fungerar. Telefonerna använder wpa_supplicant istället det kan jag utantill dock men vart lär man sig om detta? På en hacking kurs för 50 000kr? Knappast, på w1.fi.

Återigen, det tar folk flera tusen för att "utbilda" i. Det är samma på en telefon och allt annat, det är samma "iw" som anv änvänds för att scanna området efter wifi points så man kan ansluta till en router, det är grundläggande linux grejer men alla sköter sig typ men inte router verksamheterna dom skriver inte ut nånting hur fasen skall man då veta vart man skall lära sig eller vända sig.

Nåväl på denna routern är det en ny modul det är en ny test variant men den funkar dåligt vad det verkar i tråden, sånt här behöver man verkligen inte kunna men detstår att den är "new" så det är en modul som det heter: : /modals/wireless-radio-modal-newEM.lp ... Undra vad som händer om man tar bort "newEM" men sånt här skall jag inte skriva för det löser inga problem det är för sånna som kan testa men felet som sker är ju uppenbart (för mig som vet hur man kollar men vet jag inte vad jag skall leta efter så blir det svårt), när den kopplar om kan den inte ansluta till en ny socket, ap betyder access point:

Så nu skall jag skicka in det så blir det säkert löst vid nästa update men jag skall se om jag hittar mer så slipper jag göra 10 olika reports.

Skall visa sen vart så andra kan se hur jag gjort så kan man få en "template" eller exempel typ hur man kan göra.
Kom ihåg det är flera tusentals kunder som skall få en fix, inte en personligen. Därför kan det ta lite tid innan en update kommer det skall testas m.m vilket det gör nu, därför skall man då rapportera in detta och om det inte fungerar bra då återgår man till en fallback tills det är bättre.

Felet till det som sker på routern finns i hostapd.conf, sök på "multi" med ctrl+f så hittar man "wheel" = wheel? Läs i sudoers filen på valfri box. wheel = standard grupp för att få utföra kommandon med "sudo" som även kan köras då som = root.. "fel rättigheter / fel privilege" .... easy? Våran nya standard använder är "User" ..... Routern använder "lxc" containers det gör nästan alla och så skickar den kommandot på något konstigt sätt via cron det har jag inte kollat ännu men enligt loggarna . Och så fortsätter det. till nästa fel och nästa fel. det finns en hel del buggar på routern som inte en vanlig användare märker av den är tillräckligt stabil att utföra sitt jobb oich jag själv har till och med uppgraderat mig.

Vad händer annars?

Man får inga uppgraderingar och är inte skyddad mot framtidens sårbarheter. Men visst är man bättre än telia och openwrt och alltihop så kan man ju köra något annat.

Så för den vanliga användaren är det ju bara att uppgradera sig för att få en bättre router då det är den det jobbas på för tillfället.

Jag skall göra såhär för att göra en praxis, alla har säkert rapporterat till telia om problemet. Den använder fortfarande firmware 2022. Sen skall jag rapportera det via den öppna källkods vägen och när jag gör det skall jag visa här så skall vi se hur lång tid det tar att fixa sig för att se hur lång tid det tar, jag vet inte svaret själv men sen kan man ta det som praxis för att jämföra vad som händer om man slänge rin routern i garderoben och skiter i att skriva vs att rapportera in och använda en annan router medans tiden eller telia f1an.

Men det blir lite senare.

Allt detta är basic linux, grundläggande linux kunskaper om man kör en riktigt dist. Därför gillar jag ej distar som tipsar om sudo istället för låter användare fatta vad wheel är för ngt te.x fast det hör inte hemma här men det är ett prax exempel på varför det är viktigt att att fförstå detta men jag blev bannad på forumet en gång för att ville rätta en person (men det är gammalt nu) men det är bara sånt här man missar om man inte får chansen att berätta om det, jag sa att allt annat var fel men skitsamma jag bara vill visa alla som är itnresserade av linux/openwrt/telia f1/linux vad viktigt det är att kunna veta sånt om man vill hjälpa till. Alla kan läsa i sudoers filen om wheel som jag visar här ovan som är felet.

..........

Nu skall jag hacka vidare, allt annat är historia.

§
Permalänk
Avstängd

Nu om wifit som många skrivit om:

Det blir väldigt rörigt med detta nya interfacet tycker jag dom har börjat med man bör absolut få välja kanal speciellt om man avaktiverar "split" och framförallt skall dom inte ha "RADIO" kvar när "RADIO" kommer under AP också. Skall se om det blir stabilare såhär tillsvidare men jag vet inte om det gör skillnmad men andra kanske har provat.

Gör följande om någon inte vet hur:

1. Logga in på routern.
2. Klicka på wifi inställningarna på den ikonen uppe till höger på "carden/kortet" som tillhör wifi.
3. Aktivera "split" och tryck på spara
4. Tryck nu på radio uppe i tabben.
5 . Använd ett annat namn på wifit.

Så kommer man få fler inställningar men det funkar väldigt väldigt dåligt och är väldigt rörigt för en vanlig användare detta får absolut fixas sedan om man kollar noga så dyker en extra access point upp under startsidan vid lite olika scenarion.

Sedan behöver inte varnings texten vara kvar efter man har gjort det första gången och det är aktiverat då modulen refreash ändå och när bandsteering ändå är borta, små grejjer som sagt men värt att få fixat.

Testa följande om ni har aktiverat split.

Tryck på show advanced, för att stänga av wiifit, det är det som är "advanced" nej detta måste fixas lätt det är verkligen basic och inte advanced för att få sätta på/stänga av wifit och det är inte under "advanced" ifall om man inte har aktiverat split så därför skall det ej vara så.

Finns massa små fixes som måste åtgärdas..

Te.x detta, jag får inte klicka på save om jag aktiverar split och sedan skall inte bandsteering vara aktuellt om man leker lite.

Ahaaaaaaaaaaaaa.... Nu vet jag exakta felet. Routern startar om därför tappar vissa anslutningen till wifit. Jag visste väl att det var fel på ubus och dom "nya" sakerna det är standard.

Detta sker: UBUS TIMEOUT

Sen söker den febrilt efter att återansluta

Och sedan, efter tillräckligt länge så startar routern om och det går så for tpå dessa nya så man märker det knappt men det står att den skall "restarting" fast faktum är att den bara reloadar hostapd (som jag skrivit om tidigare är grunden för allt nästan som är wifi)

Routern startas aldrig om, den reloadar (fel det bör starta något annat men ja, det är språk igen som sagt 'rekonfigurerar' kanske?njae låter fel) och det kan man se här, hostapd jag skriv om tidigare och visade om någon vill förstå ser man här används. Den "reloadar"

"topology" är också nytt, det fungerar såhär, för alla avancerade användare jag kallar det hackers men vi säger det som advanced users, finns mer på openwrt som sagt men såhär jag översätter inte till svenska det blir fel och svårt i dessa termer:

MAIN is the the Telia F1 router we are talking about STA1 is a linux laptop from where most of testing is initiated, DUT is the Telia F1 router wired to one of the MAIN 802.3 Ethernet ports, STA2 is a linux laptop, STA3 and STA4 are 802.11 wifi devices (tablet, phone, micro whatever it is) STA-server1 is a linux server wired to a DUT 802.3 Ethernet port in vlan 102, STA-server2 is a linux desktop wired to a DUT 802.3 Ethernet port in vlan 103.

Permalänk
Avstängd

Jag var orolig att det skulle vara samma som här för telia zte: https://forum.openwrt.org/t/openwrt-support-for-zyxel-nr7103-... men det var det inte, hittade tråden jag skrev om tidigare.

Minns ni det jag skrev om "RESCUE FAILMODE" om att starta om routern i början när jag inte visste? Det fungerar naturligtvis, såhär ser det ut i verkligheten.. Ett två tre... på det fjärde skall det ske brukar jag tänka det var någon hökargängs ramsa när jag gick på lågstadiet, det passar perfekt här och här är det exakta tidschemat, lite kewl hacks för F1 routern

UART fungerar men den är låst från att joina tyvärr det blir garbage senare. garbage är det oläsbara det kallas så:

14 sekunder gäller enbart F1an, det är andra tidscheman på andra routrar från technicolor:

Starta routern - Första gången , vänta 14 sekunder exakt - Starta om routern genom att trycka on/off med 1 sek mellanrum

Starta om routern genom att trycka on/off med 1 sek mellanrum - låt den boota i 14 sekunder exakt

Starta om routern genom att trycka on/off med 1 sek mellanrum - låt den boota, vänt 14 sekunder exakt

Starta om routern och låt den boota helt

- Detta är inte permnanent, routern kommer att falla tillbaka till bank_2 efter nästa reboot.

När man bootat upp, är man tillbaka på den förra firmwaren.

Router info finns i tråden på första sidan av tråden av en sweclockare:
'
#19737795
#19737795
#19737804

// wuseman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Vad körs det trådlösa på för kanal? Någon som kan bättre får rätta mig men har för mig att det kan bli problem men kanaler > 10 och datorn har en annan region-inställning. De är begränsade i USA, men inte i Europa eller om det var tvärtom.

Ser ut så här när jag kollar med Wifi Anlyzer

Och som sagt hans dator ser inte de kanalerna, ska jag se om jag kan ändra till en kanal under 10 hur man nu gör det i den routern?

Visa signatur

"Poor man wanna be rich, rich man wanna be king. A king aint satisfaid until he rules everything"
Bruce Springsteen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronake:

Ser ut så här när jag kollar med Wifi Anlyzer
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Och som sagt hans dator ser inte de kanalerna, ska jag se om jag kan ändra till en kanal under 10 hur man nu gör det i den routern?

Det går tyvärr inte att ändra kanaler för tillfället.

Routern är inställd på EU, det är en inställning som ej går att ändra. Du kan försöka starta om access point några gånger och se om den hoppar över till en ny kanal. Altenativt kan du göra ett fulhack, du sätter upp en wifi access point via din telefon via en app som har möjlighet att ställa in kanal, välj kanal 10 på den så kommer routern inte att välja den då den redan är upptagen, sedan är det bara fortsätta tills du kommer til som din kompis kan se.

Du kan även splitta upp nätverket om personen inte kan se 5Ghz. Klicka bara på split i wifi menyn och sedan ändra namnet på ett av wifi. Såhär exakt när du loggat in på routern klicka där den röda ringen är de är ett kugghjul där annars jag råka va för snabb:

Sedan klickar du på split och kickar på save, sedan kommer du se både 5ghz och 2ghz, så kan du stänga av 5ghz men det skall routern sköta själv men du starta om och sätta på ett par gånger så kommer den leta bäst kanal och kanske hoppar den rätt.

Telia kan säkert hjälpa dig att ändra language över support annars om du kontaktar dom eller jag vet inte, det är helt andra frekvensband där enligt lag.. Enligt w1.fi jag visa igår så står et såhär typ översatt.

I 2,4 GHz-bandet är 1, 6 och 11 de enda icke-överlappande kanalerna. Att välja en eller flera av dessa kanaler är en viktig del av att ställa in ditt nätverk på rätt sätt.

Nu vet jag exakta svaret jag kollade upp allting och det spelar ingen roll, du kommer inte kunna köra USA ändå vet jag nu för det finns inte firmware för det tyvärr finns bara för EU bins i wlan mappen i etcetra. Du får fulhacka som jag visade ovan det är din bästa möjlighet. Skit tråkigt jag vet men sant är det, det går inte trolla jag är bara rak på sak.

Jag börjar tycka om routern riktigt mycket faktiskt det var längesen det var såhär roligt att utforska en produkt oftast brukar det vara rätt snabbt ordnat.

https://www.cisco.com/c/en/us/td/docs/cloud-systems-managemen...

Routern baseras på detta. Mitt i prick va? Jepp

\
Permalänk
Avstängd

En ny uppgradering har nyligen släpps för wifit, bör ha kommit ut till dom flesta.

Släpptes 2023-04-04. Verkar rulla stabilare nu.

Permalänk
Medlem

Är det här någon skojarrouter från Telia? Helt ***** värdelös. Wifi signalen dör och försvinner. Enheter i rummet bredvid tappar uppkoppling. Tidigare har den startat om sig flera gånger per dag, verkar ha blivit bättre, senaste omstarten för 11 dagar sedan.

Försöker ställa in så att min NAS har ett och samma IP hela tiden. xxx.xxx.xxx.1. Om starten startar om så får den xxx.xxx.xxx.2, osv. Sätter jag DHCP som statisk IP till NAS:en så säger routern att den måste starta om. Startar om den, men så finns inget kvar. Den verkar inte vilja spara IP:t...

Måste man brygga routern eller går det att bara köpa en egen router och koppla in direkt i den där dosan för fibern?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Försöker ställa in så att min NAS har ett och samma IP hela tiden. xxx.xxx.xxx.1. Om starten startar om så får den xxx.xxx.xxx.2, osv. Sätter jag DHCP som statisk IP till NAS:en så säger routern att den måste starta om. Startar om den, men så finns inget kvar. Den verkar inte vilja spara IP:t...

.0, .1 och .255 är synnerligen dåliga val för statisk tilldelning av IP till en server på ditt LAN. Det kan förstås variera, men .1 är ofta gateway, dvs routern själv (därmed upptagen) och .255 är broadcast. Vad rätt val är beror på nätmasken, men allt annat än .0, .1 och .255 kommer fungera om LANet är uppsatt enligt standardmallen (och DHCP-servern är tillåten att dela ut IP:n i hela intervallet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

.0, .1 och .255 är synnerligen dåliga val för statisk tilldelning av IP till en server på ditt LAN. Det kan förstås variera, men .1 är ofta gateway, dvs routern själv (därmed upptagen) och .255 är broadcast. Vad rätt val är beror på nätmasken, men allt annat än .0, .1 och .255 kommer fungera om LANet är uppsatt enligt standardmallen (och DHCP-servern är tillåten att dela ut IP:n i hela intervallet).

Nä jag vet, det vara bara ett exempel för att visa problemet. Använder mig av 200, men har gått upp till 203 efter ett par omstarter nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Jag har en relativt simpel fråga, jag har den gamla Sagemcom Fast5370e-01 och jag har varit nöjd med den överlag för mina behov. Men över åren så har Telia pushat fw updates som har tagit bort vissa funktioner som jag tycker är essentiella. Jag kan inte längre dölja mitt SSID vilket är smått irriterande då jag bor ovanför en populär restaurang (lunchbuffè osv) och jag vill inte att kids sitter där och pillar med ett nätverk som inte behöver vara synligt. Därutöver kan jag inte banna Mac-adresser. De funktionerna har funnits tidigare men har patchats bort.

Hur är det med F1 routern? Går det åtminstone att dölja SSID? Isåfall är det dags att kontakta Telia och börja lobba för en uppgradering.

Visa signatur

7700K Stock med Noctua NH-U12A, 16GB Corsair Vengeance PC3000@3200, MSI 1080 8G Öppnad power profile, Corsair HX 750W
NVME bootdisk, ett par SATA SSDs och en drös med 2-4TB diskar med semesterfilmer och Plex-server
AOC Q27G2E/BK 27" 1440p VA @ 155Hz

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

har också Telias F1 router och har problem med att den tappar uppkopplingen ibland. Kör det trådat från dator till router.

Windows säger då att jag saknar internetanslutning, för att sedan efter 3-6 sekunder kopplas upp igen. Någon som haft liknande problem eller har förslag på lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Jag har en relativt simpel fråga, jag har den gamla Sagemcom Fast5370e-01 och jag har varit nöjd med den överlag för mina behov. Men över åren så har Telia pushat fw updates som har tagit bort vissa funktioner som jag tycker är essentiella. Jag kan inte längre dölja mitt SSID vilket är smått irriterande då jag bor ovanför en populär restaurang (lunchbuffè osv) och jag vill inte att kids sitter där och pillar med ett nätverk som inte behöver vara synligt. Därutöver kan jag inte banna Mac-adresser. De funktionerna har funnits tidigare men har patchats bort.

Hur är det med F1 routern? Går det åtminstone att dölja SSID? Isåfall är det dags att kontakta Telia och börja lobba för en uppgradering.

Jag har varit inne och tittat i min, men jag hittar inte möjligheten till att dölja SSID i användargränssnittet. Jag kör version 19.4 på min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxpurrp:

Lånar tråden lite.

har också Telias F1 router och har problem med att den tappar uppkopplingen ibland. Kör det trådat från dator till router.

Windows säger då att jag saknar internetanslutning, för att sedan efter 3-6 sekunder kopplas upp igen. Någon som haft liknande problem eller har förslag på lösning?

Mina svärföräldrar hade liknande problem. Det blev ett par samtal till Telia-supporten. Reset av routern två gånger och sedan uppdatering av programvaran igen. Dessutom nollställdes/återställdes mediaomvandlaren genom att vara utan ström någon minut.

Vid andra samtalet till Telia så startade de också någon form av långtidsmätning under några dagar. Åtgärderna fick önskad effekt direkt och mätningen visade ingenting.

Permalänk

Är det någon som vet varför jag inte kan brygga telias f1 router? ,
Klicka på Advance Interface
Klicka på valet Bridge ETH port 2

enligt deras guide ska man göra så men det finns inget jag kan välja och min gamla telia router har den funktionen

Permalänk
Medlem

Nån som lyckats byta dns server?