SweCreators - tråden om skapande, vad har du skapat?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Det var mycket billigare än jag trodde. Jag är lite sugen på att nångång bygga en CPU/dator med TTL-chip, typ 6502, på ett krestkort. Låter som att det inte behöver bli så farligt dyrt, särskilt om man löder dit chipen själv.

Kanske skulle hitta nåt enkelt projekt att börja med, bara för att testa.

Mitt första projekt var fult och det fungerade inte men det lärde mig mycket, korten jag gör nu ser väldigt annorlunda ut. Är det digitala saker tycker jag det varit ganska trivialt med det elektriska, ofta räcker det med ohms lag, lära sig lite bra arbetssätt och läsa datablad. Enklare än jag trodde det skulle vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Hade väldigt gärna skapat om jag hade haft tid och resurser till det.
Men nu bor man i en lägenhet och har en hushållsinkomst typ 400 spänn över socialbidrag...

Jag skulle vilja ha en metallverkstad, självklart med både CNC-fräs och 3D-printer för metalldelar.
Bland annat skulle jag vilja tillverka tryckluftsdrivna luftgevär för prickskytte.

Det kanske finns ett ’maker space’ i närheten? Då kan man dela resurser och få en helt annan ekonomi. Och gör man saker på rätt sätt, kanske har lite extra tid, så kan man hjälpa andra och till och med få lite ekonomi i det (hjälpa de som inte har tillräckligt med tid själva)

Hittade ett exempel i Stockholm i alla fall:
https://www.makerspace.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det var mycket billigare än jag trodde. Jag är lite sugen på att nångång bygga en CPU/dator med TTL-chip, typ 6502, på ett krestkort. Låter som att det inte behöver bli så farligt dyrt, särskilt om man löder dit chipen själv.

Kanske skulle hitta nåt enkelt projekt att börja med, bara för att testa.

Min spontana tanke på ämnet är att det finns färdiga kid från duktiga människor (jag har själv bara sett hans videos)

https://eater.net/6502

Har för mig att Anton och några här på redaktionen lekte lite också:
https://www.sweclockers.com/artikel/29966-anton-och-jonas-pac...

Permalänk
Medlem

Jag bygger och målar Gundams, men ibland även andra byggsatser. Och lite fotograferande ibland.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Gör lite allt möjligt ritar, 3d printar, moddar retrokonsoler, fotograferar, rom hacking osv.

Rackmonterad Super Nintendo.

Svensk Översättning av Zelda till NES.

Fotografering.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Min spontana tanke på ämnet är att det finns färdiga kid från duktiga människor (jag har själv bara sett hans videos)

https://eater.net/6502

Har för mig att Anton och några här på redaktionen lekte lite också:
https://www.sweclockers.com/artikel/29966-anton-och-jonas-pac...

https://www.youtube.com/watch?v=mKztzinBrLk

Jag har byggt en ALU enligt Ben Eaters instruktioner. Tanken är att bygga en något mer avancerad processor och underlätta byggandet genom att använda kretskort istället för experimentbrädor. Blir snabbt väldigt mycket sladdar att hålla reda på annars, vilket kan vara en mardröm att felsöka.

Permalänk
Medlem

Gjorde ett försök att göra takfläkten i sovrummet "smart" så att jag kan styra den med hjälp av Home Assistant. Använde en ESP32 microcontroller med WiFi som jag kopplade till ett reläkort. Funkade bra förutom att ESP32n kraschade sporadiskt från EMIn när jag switchade fläktmotorn.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Hedersmedlem

Skapande är kul! Har flera hobbys som väl i princip går ut på det.

Spelar in/mixar musik på hobbynivå, åt ett par kompisar samt åt mig själv. Har några låtar jag jobbar på men det går segt med inspirationen där, har inte fått in vanan att skriva själv alls. Har mer än nog med teorikunskap för att komma någon vart, men nästan ingen erfarenhet.
Det jag gör själv är väl nån form av blues-rock-metal... nån hybrid som väl är närmast instrumental rock antar jag. Spelar främst gitarr, även lite bas och piano och programmerar trummor/andra instrument som stråkar.

Har designat + programmerat lite elektronik (med mikrokontrollers) jag använder regelbundet, vilket brukar bli rätt rejält med jobb under en period när det väl blir av. Mest nöjd är jag med min taklampa som sitter vid vardagsrum/dator, upp till c:a 65 W LED; typ 5500 lumen på max, vilket oftast är på tok för mycket (motsvarar glödlampor på typ 350-400 W). Kan dimmas flimmerfritt ner tills att det knappt syns ens i mörker tack vare en RGB-LED också som kan komma mycket lägre. Styrs via WiFi (ESP8266) från dator samt mobil och med schemaläggning.
Har så att den dimmar ner och sänker färgtemperaturen gradvis kvällstid, ändras i små steg nog att det inte märks av att det sänks. Lite som f.lux/liknande fast för hela rummet.
Det tog ett antal månader från idé till kretsschema och val av komponenter, till PCB-design, lödning, programmering och debugging, app-uppveckling... men det var riktigt kul och sjukt lärorikt hela vägen!
Fantastiskt skönt att ha den nu också, skulle inte vilja vara utan nu. Vacker är den inte men det går att dölja rätt OK.

Lite byggbilder från det projektet
Verkar inte ha många när den var helt färdig, men alla delar syns egentligen där, utöver mjukvaran då.

Programmerar till dator och ibland mobil också (nästan enbart för eget bruk). Har några program jag är rätt beroende av som jag tror att få andra skulle ha mycket intresse av. Mest använt är min checklist-app för mobilen, använder den många gånger per dag för att ha koll på vad jag bör göra och inte minnas, från dagliga aktiviteter till inköpslistor. Var inte nöjd med de jag hittade så jag gjorde en egen.

Nån gång ibland meckar jag med CAD (i Fusion 360) för 3D-printing då och då, inkl en spurt förra veckan då jag lärde om mig programmet och designade två prylar.
Det jättevackra "chassit" till lampan var det första jag designade för att faktiskt printa, allt innan var bara modellering för övningens skull. Det fungerar åtminstone som det är tänkt, vilket jag nöjer mig med!
Har ingen printer och är tveksam till att skaffa, men brorsan har fixat några utskrifter, utöver den första som jag beställde online.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Allt från odlande, musik till 3D karaktärer:

Mitt lilla musikhörn:

Och lite av musiken jag gör:

FluteWhistle.

Storm in Paradise

Designar, 3D printar och målar lite karaktärer ibland:

Lite elektroniknörd är jag med ibland...

Så lite allt möjligt. Jack of all trades - master of none.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Det kanske finns ett ’maker space’ i närheten? Då kan man dela resurser och få en helt annan ekonomi. Och gör man saker på rätt sätt, kanske har lite extra tid, så kan man hjälpa andra och till och med få lite ekonomi i det (hjälpa de som inte har tillräckligt med tid själva)

Hittade ett exempel i Stockholm i alla fall:
https://www.makerspace.se/

Bor i Härnösand, och har väldigt svårt att tro att något dylikt finns i närheten.
Möjligen Sundsvall, men det är inte helt lajbans med en pendlingskostnad på 150 spänn bara för att ta sig dit, och sedan behöva vara där typ hela dagen för att det ska vara värt det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ricerunner:

Bor i Härnösand, och har väldigt svårt att tro att något dylikt finns i närheten.
Möjligen Sundsvall, men det är inte helt lajbans med en pendlingskostnad på 150 spänn bara för att ta sig dit, och sedan behöva vara där typ hela dagen för att det ska vara värt det.

Det finns eller fanns något som heter "Härnö Makerspace" åtminstone.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Bor i Härnösand, och har väldigt svårt att tro att något dylikt finns i närheten.
Möjligen Sundsvall, men det är inte helt lajbans med en pendlingskostnad på 150 spänn bara för att ta sig dit, och sedan behöva vara där typ hela dagen för att det ska vara värt det.

Skrivet av Thomas:

Det finns eller fanns något som heter "Härnö Makerspace" åtminstone.

Hittade samma men flera minuter för sent

Permalänk
Medlem

En till video av en skapare jag brukar kolla på, nästan lite otäck nivå av energi, men ärlig och saklig och känns verkligen som en inspirationskälla för min del i alla fall:

Permalänk
Medlem

Gammal 3d grafiker så det blir lite såna projekt då och då. Har en resin 3d printer men har inte tagit tag i den biten..insåg att jag inte är en "tinkerer" utan vill att det bara ska funka utan att kalibrera och peta runt så mycket.
Till vardags blir det en del Midjourney, men vet inte om det räknas som skapande då det är ai som gör jobbet...fungerar mest som en inspirationskälla eller nåt att bolla idéer mot.

Permalänk
Medlem

3D miljöer för spel sitter jag med nästan dagligen. Den främsta anledningen är att det är så förbaskat kul men sen vill jag även försöka komma in i den industrin.

Permalänk

Musik

Jag hoppas musik ingår i den här tråden! Såg en bebis, så tänkte att det borde va ok att dela med mig av mitt musikskapande. Den finns bl.a. på Youtube, så här är en länk till min senaste som har premiär idag:

Musiken gör jag i svenskutvecklade Reason 12 (av Reason studios, tidigare Propellerheads). Blandar friskt mellan 80-talsgenren synthwave, med mer dunka-dunka (trance och liknande) och filmliknande musik. Skitbra sätt att förvirra folk och tappa följare varje gång man släpper nytt i en ny genre.

Permalänk
Medlem

Själv är jag ”Periodare”

Förr skapade jag väldigt mycket musik, men har inte tid längre. https://www.SoundCloud.com/mattiass

Sen har det alternerat mellan programmering av spel och appar i unity och Xcode (c# samt swift) samt 3d (blender).

På sista tiden har det vart mycket jobb, så har inte haft skaparglädje hemma.
Jobbar med IT och systemintegrationer så man skapar ju hela tiden där…

För min del är tiden avgörande, jobb och familj kommer emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av starboy83:

Jag hoppas musik ingår i den här tråden! Såg en bebis, så tänkte att det borde va ok att dela med mig av mitt musikskapande. Den finns bl.a. på Youtube, så här är en länk till min senaste som har premiär idag:

https://www.youtube.com/watch?v=5OfQorOGPVo

Musiken gör jag i svenskutvecklade Reason 12 (av Reason studios, tidigare Propellerheads). Blandar friskt mellan 80-talsgenren synthwave, med mer dunka-dunka (trance och liknande) och filmliknande musik. Skitbra sätt att förvirra folk och tappa följare varje gång man släpper nytt i en ny genre.

Självklart är musik skapande! Det kan vara en av de mest kreativa saker man kan göra enligt mig, men jag har inte lekt med det sedan högstadiet och eJay. Ska bli kul att se vad du länkade om några timmar!

För mig är matlagning också skapande, eller det mesta andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Så lite allt möjligt. Jack of all trades - master of none.

But better than a master of one

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Entusiast

Det blir mycket 3D print tack vare vänner med goda kunskaper samt en ny printer på jobbet. På sistone detta som är remixat från thingiverse:

En hel pc för att skanna in föräldrarnas dvd bibliotek. (3x slim dvd och make mkv i docker)

Och sent om sider en lödröksfiltrering, var dags efter 15 år med lödning...

Nästa projekt blir att återskapa gamla trasiga rattar till pappas radios.

Permalänk
Medlem

Många intressanta saker här.

Själv kodar jag på en issuetracker. Börjar bli rkitigt stolt över den. Men är bara version 1. Så är inte perfekt så klart.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Senaste projektet: min morbror sabbade sitt finger i en arbetsplatsolycka förra veckan, så jag testade vad jag kunde få till hemma med min 3D-printer:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Blått = PLA
Gult = TPU

Lärdom är väl att TPU är svårt att skriva ut, fick skriva ut i 10% hastighet i över ett dygn för att få ut delarna

Länk till skaparen av fingret: http://dangercreations.com/

Häftigt! fick mig att tänka på detta youtube klipp, kanske du kan få lite inspiration

I övrigt blir det endel script och annat på jobbet som skapas, policys osv , alltid något.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har barn med autism/adhd som gillar att skapa saker, så det blir en hel del att designa div. saker till 3d-skrivaren.
Men har även lasermaskin för att skära i plexi och cnc för fräsning så det är mest udda grejjer.

Till mig själv gör jag en del replika-grejjer, typ Defcon-nedräknaren från Wargames, vissa smådetaljer från Femte elementet, fax-maskinen från Back to the future och liknande.
Har blitt mycket custombyggen av datorer ett tag, varit lite lugnt med det nu men det kliar i fingrarna till o från.

Ett tag byggde jag skalmodeller till Polisen och Transportstyrelsen inför att de skulle godkänna 70-90 tons fordon på vägarna, så ville de ha modeller att visa upp inför beslut och riksdag.
Innan det blev de väldigt mycket bilstereobyggen.
Jag svajjar enormt i vad jag vill göra, en dag kan de vara en nydesignad reservdel till cnc-maskinen som gör den bättre - nästa dag en movie-prop jag gillar 😁
(nä, jag är inte gift längre om någon undrade)

Min hjärna brinner upp av att sitta i soffan och kolla på tv, inte haft tv-kanaler sedan 2008. Skapar hellre saker endera digitalt eller fysiskt.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Häftigt! fick mig att tänka på detta youtube klipp, kanske du kan få lite inspiration

I övrigt blir det endel script och annat på jobbet som skapas, policys osv , alltid något.

https://www.youtube.com/watch?v=ZVqa7j6jG0Q

Snyggt! Ja det är samma finger som hon utgick ifrån, men jag har inte modifierat något alls ännu

Permalänk
Medlem

Pärlplatta for everyone

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Racingkonstnär

Blandat ritande

Lite blandad kompost både digitalt och på papper.

Just nu inne i en "artistisk svacka" så inte så mycket nytt att visa upp.

Permalänk
Medlem

Skapar å skapar.
Jag mekar mest retro datorer så en och annan del får ju fabriceras eller lagas.

Till den fick jag göra en plåt som saknades. Skar ut den från 1mm plåt och filade och borrade.

Lite beroende på projekt blir det ju mer eller mindre lödande, mer eller mindre moddande.

Har igen 3D skrivare så blir som sagt oftast vinkelslip och plåt MEN mer autentiskt material ändå.

Ska eventuellt göra en ny 13W3 till H15 VGA kabel till den senare.

I bland hackar jag lite kod, (kan fan inte programmera egentligen), video redigering så klart då mina projekt ofta hamnar på Youtube.

Permalänk
Medlem

Jag är inbiten analogfotograf som gör det yttersta för att hålla mig borta från den digitala processen helt och hållet. Då jag jobbar med datorer så är det väldigt givande att kunna skapa utan en skärm.

Jag skaffade mig nyligen en bladfilmskamera och är ordförande i en mörkrumsförening som för tillfället håller på att bygga upp en komplett maskinpark för att kunna göra allt från att ta bilden till att göra printet utan att nånsin blanda in en digital apparat på något sätt. Jag utforskar även processen med att börja göra mina egna glasplåtar och mitt eget fotopapper.

Många frågar oftast "varför?" och "är det inte billigare och enklare med en digitalkamera?", men det är väll helt enkelt det som är hela grejjen. Jag finner inget nöje i att skapa om det är för enkelt, det blir som att ersätta en bestigning av Everest med Kebnekaise.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Det finns eller fanns något som heter "Härnö Makerspace" åtminstone.

Mjae, det verkar mest vara någon facebook grupp som har typ tre inlägg per år, varav inget i år.
Finns en förening som det såg ut som att en av medlemmarna höll i, men ingen info där.

Lite efterforskning ledde mig till att tro att de sannolikt håller hus i ortens LAN-lokal, som visserligen är en ganska rejäl yta. Brukade hänga där lite för typ 7 år sedan.

Men det är inte direkt metallverkstad.
Henrik där har dock en rätt rejäl elektroteknisk arbetsbänk på plats (kanske fortfarande) , vilket också är lite coolt.
Var hem till honom en gång, och det var rena skattkistan i nostalgiväg och rätt engagerad radioutrustning av olika slag.
Den kunde man lyssna på grejer från Ryssland med.

Oerhört skarp kille på matte, kemi och vetenskap i allmänhet.
Han var lite av min idol ett tag när jag var 20.

Kanske skulle gå dit på något lan och konsultera någon i företagsideerna (IT) jag klurar på om inte annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tevey:

Gör lite allt möjligt ritar, 3d printar, moddar retrokonsoler, fotograferar, rom hacking osv.

Rackmonterad Super Nintendo.
<Uppladdad bildlänk>

Svensk Översättning av Zelda till NES.
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Fotografering.
<Uppladdad bildlänk>

Bygglogg för din rackmonterade snes/andra konsoler!? Länka snabbt för nu kliar det i mina fingrar 😉