Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Pendling 16 mil, bil under 200 000kr

Permalänk
Medlem

Pendling 16 mil, bil under 200 000kr

Hej vill ha en vettig bil och vill välja bort de minsta. Har kört min Ibiza som jag ägt från 2011 i snart ett år till nya jobbet. Har ont i ryggen, är ostabil och har nu elfel med ljus, bagagelucka går inte öppna, saknar en nyckel och AC är sönder så gud hjälpe mig i sommar.

Resan tar ca 1 timme, och är främst 70-100 väg. Jag kör lugnt för att hålla nere förbrukning.

Men tänker golfklass och uppåt.
Har några krav.
Adaptiv farthållare
Ekonomisk, ca 100-120 hästar minst med låg förbrukning. Billigast per mil helt enkelt.
Ingen suv utan så bekväma säten som det går.

Vill behålla bilen under ca 3 år så den bör klara 12 000- 14 000 mil.

Har funderat om de finns någon plugin för de pengarna ? Men kanske bidrar till dyrare service och ändå ingen som klarar 8 mil enkelresa.,

Permalänk
Medlem

Nissan Leaf finns för runt 200,000kr som gått 1000-3000 mil. En sådan kanske fungerar?
Osäker på räckvidden dock.
40 Kwh står det.

*29 mil tydligen. Bör kunna spara in mycket pengar på bränsle i så fall. Men se till att ladda varje dag

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Nissan Leaf finns för runt 200,000kr som gått 1000-3000 mil. En sådan kanske fungerar?
Osäker på räckvidden dock.
40 Kwh står det.

*29 mil tydligen. Bör kunna spara in mycket pengar på bränsle i så fall. Men se till att ladda varje dag

Hej , jag har funderat lite på en sådan. Osäker på om man hyr batteriet?

Den verkar fin, har allt tom motorvärmare ! Hade varit så jäkla coolt om den funkat att ladda med under natten.

Hur är då vintern någon som kört en sådan ?

Permalänk

Man brukar väl åka bra i en Volvo. Jag tänker en V40 (my 2012-1019) kanske skulle funka bra. Är väl Golf-klass? Vet ej om den finns med adaptiv farthållare.

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera Mazda, bra kvalitet och utomordentlig design. För dina kvar passar en Mazda 3 eller 6 bäst beroende på om du föredrar en mellanklass eller fullstor sedan/kombi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entity:

Hej , jag har funderat lite på en sådan. Osäker på om man hyr batteriet?

Den verkar fin, har allt tom motorvärmare ! Hade varit så jäkla coolt om den funkat att ladda med under natten.

Hur är då vintern någon som kört en sådan ?

Kanske är batterihyra. I så fall är det kanske mindre intressant

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Kan starkt rekommendera Mazda, bra kvalitet och utomordentlig design. För dina kvar passar en Mazda 3 eller 6 bäst beroende på om du föredrar en mellanklass eller fullstor sedan/kombi.

Ljudnivån är inte den bästa i Mazdas bilar.

Ska du pendla sådana där mil så hitta någon komfortabel kärra att åka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kanske är batterihyra. I så fall är det kanske mindre intressant

Blev lite kär i Leaf eller Leif som min telefon skrev den till.
Ca 28 mil räckvid, borde räcka 16 mil på vinter.
Adaptiv farthållare. Gratis att köra om jag kan ladda på jobbet Eller med mina solpaneler under sommaren.
Wow känns rätt bra om det är så enkelt. Går att få under 200 tusen.
Då kanske man kan köra lite snabbare med för att få ner pendlingstiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Ljudnivån är inte den bästa i Mazdas bilar.

Ska du pendla sådana där mil så hitta någon komfortabel kärra att åka.

Mazda 3 är en mindre ekonomibil, som är väldigt prisvärd med tanke på utrustning och design. Givetvis kan dess ljudisolation inte mätas mot dyrare märken.

Mazda 6 är betydligt bättre, speciellt efter årsmodell 2018, men även denna är relativt billig jämfört med t ex dyrare tyska märken. Vi pratar ändå om en budget på 200 000, och inte 400 000. För den budgeten så får man otroligt mycket för pengarna jämfört med en BMW eller Audio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entity:

Blev lite kär i Leaf eller Leif som min telefon skrev den till.
Ca 28 mil räckvid, borde räcka 16 mil på vinter.
Adaptiv farthållare. Gratis att köra om jag kan ladda på jobbet Eller med mina solpaneler under sommaren.
Wow känns rätt bra om det är så enkelt. Går att få under 200 tusen.
Då kanske man kan köra lite snabbare med för att få ner pendlingstiden.

Nissan Leaf 40kWh 2020 20mil vinter enligt https://alltomelbil.se/resultatet-51-elbilar-i-omfattande-rac... Sen får man ta i beräkning att batteriet tappar effekt med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Nissan Leaf 40kWh 2020 20mil vinter enligt https://alltomelbil.se/resultatet-51-elbilar-i-omfattande-rac... Sen får man ta i beräkning att batteriet tappar effekt med tiden.

Det är kanske på gränsen då efter 3-4 år när batteriet tappar 5-15 %
Inte kul att köra hem utan värme eller ac på sommaren.

Permalänk
Medlem

bmw 320d, äldre ligger på 0.45l milen och är både pigga och billiga (dock typ 2700kr skatt)

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

V70 D2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entity:

Hej vill ha en vettig bil och vill välja bort de minsta. Har kört min Ibiza som jag ägt från 2011 i snart ett år till nya jobbet. Har ont i ryggen, är ostabil och har nu elfel med ljus, bagagelucka går inte öppna, saknar en nyckel och AC är sönder så gud hjälpe mig i sommar.

Resan tar ca 1 timme, och är främst 70-100 väg. Jag kör lugnt för att hålla nere förbrukning.

Men tänker golfklass och uppåt.
Har några krav.
Adaptiv farthållare
Ekonomisk, ca 100-120 hästar minst med låg förbrukning. Billigast per mil helt enkelt.
Ingen suv utan så bekväma säten som det går.

Vill behålla bilen under ca 3 år så den bör klara 12 000- 14 000 mil.

Har funderat om de finns någon plugin för de pengarna ? Men kanske bidrar till dyrare service och ändå ingen som klarar 8 mil enkelresa.,

När det kommer till pendlingsbil så är det svårt att inte nämna Hyundai Ioniq 28kwh, väldigt lik en Leaf på pappret, men ganska annorlunda i verkligheten. Pendlade 10 mil dagligen under förra vintern, och det var inga som helst problem, men man måste ju ladda varje natt.

Permalänk
Medlem

Om du inte väljer elbil så är det svårt att undkomma fördelarna med Atkinson cycle som finns i vissa hybrider. Kollar man på de som kör Über så brukar det vara Toyota Prius Hybrid eller Toyota C-HR. Bilarna är snåla och misstänker att de även är bekväma att åka i då många Über förar verkar leva i dem. Finns mycket att läsa om när det kommer till snåla bilar då det ofta är ganska objektivt att bedöma till skillnad från bilar som optimerar för körglädje.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

När det kommer till pendlingsbil så är det svårt att inte nämna Hyundai Ioniq 28kwh, väldigt lik en Leaf på pappret, men ganska annorlunda i verkligheten. Pendlade 10 mil dagligen under förra vintern, och det var inga som helst problem, men man måste ju ladda varje natt.

Jag såg den, men på vinter , landsväg och några års slitage på batteriet gör nog att räckvidden inte kommer klara 16 mil plus om dagen.

Golf e verkar också vara en fin bil med 34kw batteri . Men läst att räckvidden kan vara 14-18 mil vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Om du inte väljer elbil så är det svårt att undkomma fördelarna med Atkinson cycle som finns i vissa hybrider. Kollar man på de som kör Über så brukar det vara Toyota Prius Hybrid eller Toyota C-HR. Bilarna är snåla och misstänker att de även är bekväma att åka i då många Über förar verkar leva i dem. Finns mycket att läsa om när det kommer till snåla bilar då det ofta är ganska objektivt att bedöma till skillnad från bilar som optimerar för körglädje.

Tror alla hybrider dock är rätt bra för staden men landsväg brukar prius dra motsvarande vanlig bensinbil eller mer.

Sugen på nya civic men priserna är galna från 320 tusen !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entity:

Hej , jag har funderat lite på en sådan. Osäker på om man hyr batteriet?

Den verkar fin, har allt tom motorvärmare ! Hade varit så jäkla coolt om den funkat att ladda med under natten.

Hur är då vintern någon som kört en sådan ?

Hyra batteriet kan ses som en fördel då folk är skeptiska till att äga batterier efter 15 000 mil tänker jag.

Leaf känns som ett riktigt bra val. Eller kanske Zoe med sitt 52kwh-batteri. Då får du en lite roligare bil - Dock något mindre.

Jag har en 40kwh Zoe och är mäkta nöjd. Gör det jobb den förväntas med bravur och ladda med Tibber gör att snittpriset per mil i förbrukning förra året låg på 4kr. Batteriet dippar mycket initialt sen ligger det relativt stabilt vad jag förstått. Så 16 mil även vintertid bör gå, men du får nog isf förvärma batteriet. -20 och inte uppvärmt batteri lär göra att du ligger på gränsen med 16 mil. Gissar dock att du har 8 mil enkel väg och då kanske du kan ladda på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entity:

Tror alla hybrider dock är rätt bra för staden men landsväg brukar prius dra motsvarande vanlig bensinbil eller mer.

Sugen på nya civic men priserna är galna från 320 tusen !

Förra Civic modellen då? Finns för ca 200k också med inte för mycket mil

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Entity:

Jag såg den, men på vinter , landsväg och några års slitage på batteriet gör nog att räckvidden inte kommer klara 16 mil plus om dagen.

Golf e verkar också vara en fin bil med 34kw batteri . Men läst att räckvidden kan vara 14-18 mil vintern.

Du kan typ halvera WLTP under de värsta vintermånaderna. Så kan du inte ladda på platsen du kör till är det lite tufft. En lågskattad diesel är ju klockrent för 70-100-väg dock.

Ja just det, sen drar ju elbil mer ju fortare man kör, så 70-100-väg drar mer än WLTP.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Du kan typ halvera WLTP under de värsta vintermånaderna. Så kan du inte ladda på platsen du kör till är det lite tufft. En lågskattad diesel är ju klockrent för 70-100-väg dock.

Ja just det, sen drar ju elbil mer ju fortare man kör, så 70-100-väg drar mer än WLTP.

Skulle nog påstå att om du kör i 100 så brukar man träffa WLTP ganska exakt, det är klart värre när man kommer upp i motorvägshastighet 110-120+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Förra Civic modellen då? Finns för ca 200k också med inte för mycket mil

Jag gillar den också, hade gärna velat ha 1.5t varianten. Trevlig hållbar bil. Har dock inte koll på förbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Skulle nog påstå att om du kör i 100 så brukar man träffa WLTP ganska exakt, det är klart värre när man kommer upp i motorvägshastighet 110-120+.

Det känns som Nissan Leaf ska klara det jag behöver utan problem. Men vill inte behöva uppleva det som min arbetskamrat fick. En Bmw I3 med utlovad 34 mil minst i sträcka. Han har 28 mil till jobbet fram och tillbaka. Kommer fram till jobbet med 49% då har han kör 100 på motorväg, med värmen avstängd.

Då hade han bytt in sina rätt nya BMW 530, var inga glada miner kan jag säga !
Han fick ful-ladda från stolpen som ska ladda motorvärmaren, men den gav knappt 5-10 % under hans arbetspass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entity:

Det känns som Nissan Leaf ska klara det jag behöver utan problem. Men vill inte behöva uppleva det som min arbetskamrat fick. En Bmw I3 med utlovad 34 mil minst i sträcka. Han har 28 mil till jobbet fram och tillbaka. Kommer fram till jobbet med 49% då har han kör 100 på motorväg, med värmen avstängd.

Då hade han bytt in sina rätt nya BMW 530, var inga glada miner kan jag säga !
Han fick ful-ladda från stolpen som ska ladda motorvärmaren, men den gav knappt 5-10 % under hans arbetspass.

Man ska inte stirra sig blind på batterikapaciteten - Det är många faktorer som spelar in när det kommer till räckvidden.

Om du har möjlighet att sträcka din budget något så finns det Kia E-Niro för runt 275, den bilen kör du ledigt 40 mil med på en laddning. Vet inte exakt hur din övriga situation ser ut, men jag hade aldrig köpt en Leaf, i3 eller Ioniq 28kwh om det var den enda bilen jag äger, helt enkelt för kort räckvidd. Skulle däremot kunna tänka mig många som klarar sig med en E-Niro som enda bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Man ska inte stirra sig blind på batterikapaciteten - Det är många faktorer som spelar in när det kommer till räckvidden.

Om du har möjlighet att sträcka din budget något så finns det Kia E-Niro för runt 275, den bilen kör du ledigt 40 mil med på en laddning. Vet inte exakt hur din övriga situation ser ut, men jag hade aldrig köpt en Leaf, i3 eller Ioniq 28kwh om det var den enda bilen jag äger, helt enkelt för kort räckvidd. Skulle däremot kunna tänka mig många som klarar sig med en E-Niro som enda bil.

Kört en Eniro nu i 3år i jobbet(snart 9k mil). 40mil snittar den under vår till höst och runt 34 vintertid utan att fundera på hur man kör. Funkar fint att köra långre sträckor, lite trött i ryggen blir blir man på 50+ mil men det är kanske inte så konstigt.

Nackdelarna med den är väl mest att det är lite långsam dc laddning (gäller ju mest vid lägre resor, helt oviktigt vid pendling) och avsaknad dragkrok (om man tänker sig som enda bil).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entity:

Tror alla hybrider dock är rätt bra för staden men landsväg brukar prius dra motsvarande vanlig bensinbil eller mer.

Sugen på nya civic men priserna är galna från 320 tusen !

Har du haft en prius själv eller sprider du bara rykten som du tror är sanna...

Jag har en prius från -05 som jag köpte för ca 57 tusen -10 då hade den gått ca 9400 mil. Sedan dess har jag kört ca 89 tusen mil med den på alla typer av vägar. Jag kör endast på friktionsdäck året runt, Nokian Hakkapeliitta R3 som håller ca 14500 mil. Jag kör på ganska högt däcktryck ca 3,3 bar. Jag snittar mellan 0,36-0,48 i förbrukning beroende på väglag och hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Har du haft en prius själv eller sprider du bara rykten som du tror är sanna...

Jag har en prius från -05 som jag köpte för ca 57 tusen -10 då hade den gått ca 9400 mil. Sedan dess har jag kört ca 89 tusen mil med den på alla typer av vägar. Jag kör endast på friktionsdäck året runt, Nokian Hakkapeliitta R3 som håller ca 14500 mil. Jag kör på ganska högt däcktryck ca 3,3 bar. Jag snittar mellan 0,36-0,48 i förbrukning beroende på väglag och hastighet.

Utöver Eniron så har vi en Outlander -18 och den ligger mellan 0.3 och 0.4 med urladdat batteri och runt 1-1,1 med husvagn(1500kg)

Outlandern går nästan billigare på bensin än elen där den ligger runt 3kw/mil och detta är ju en rätt stor/tung bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entity:

Tror alla hybrider dock är rätt bra för staden men landsväg brukar prius dra motsvarande vanlig bensinbil eller mer.

Sugen på nya civic men priserna är galna från 320 tusen !

Jag har kört ett antal toyota hybrider och de drar verkligen inte mer än vanlig bensinbil på landsväg, snarare ungefär som en snål dieselbil på landsväg. Motorväg däremot drar de som en snål bensinbil, men på landsväg får man mycket hjälp av hybridsystemet. Beror ju såklart lite på landsvägen med men så länge farten varierar lite tjänar man snabbt på hybriden.... däremot måste du i princip upp till lexus för att få något som kan klassa som komfortabelt, men för 200k finns det säkert något... de är ju otroligt driftsäkra också ifall man uppskattar sånt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Har du haft en prius själv eller sprider du bara rykten som du tror är sanna...

Jag har en prius från -05 som jag köpte för ca 57 tusen -10 då hade den gått ca 9400 mil. Sedan dess har jag kört ca 89 tusen mil med den på alla typer av vägar. Jag kör endast på friktionsdäck året runt, Nokian Hakkapeliitta R3 som håller ca 14500 mil. Jag kör på ganska högt däcktryck ca 3,3 bar. Jag snittar mellan 0,36-0,48 i förbrukning beroende på väglag och hastighet.

Som sagt har kört hybrid och bland annat prius. 0.48 låter lite men ca 0.6 fick jag med Prius från 2006, då körde jag motorväg.
Min Ibiza 1.2 tsi har lägre förbrukning. Jag ser inte att Prius är värd några extra pengar för att det är en hybrid om man kör landsväg. Men kanske om man kör mer blandat.

Min ibiza förbrukar inte mer än 0.44 i lugnt tempo om jag aldrig går över 90km/ till jobbet.

Jag kör endast 70-110 väg till jobbet och där brukar hybrid ge lite fördelar.

Jag är mer och mer inne på Golf E.
Blir lån och avbetalning på ca 2500kronor i månaden samt säkerligen viss kostnad för el särskilt vinter.
På sommar kommer jag kunna ladda med solceller viss tid av dygnet samt helger. Samt försöka ladda under nattetid.
Men blir nog ändå en 2kr per kw rätt mycket av tiden vilket då blir ca 4 kronor milen.
Det är ytterligare ca 1000 kronor per månad.

I det hela en besparing på ca 1500 kronor i månaden.
Fördelarna blir en nyare bekvämare bil med adaptiv farthållare.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Sedan dess har jag kört ca 89 tusen mil (…) Jag kör endast på friktionsdäck året runt, Nokian Hakkapeliitta R3 som håller ca 14500 mil.

Bara för att kolla: du har blandat ihop mil och km, hoppas jag? 😁