Är detta ett Blocket-scam?

Permalänk

Är detta ett Blocket-scam?

Har lagt ut min surfplatta till försäljning på Blocket.
Igår blev jag kontaktad av en kvinna som verkade intresserad.
Hon undrade om jag kunde skicka den, och jag erbjöd mig även att komma och lämna den.
Sedan jag skickat flera meddelanden till henne, har det varit tyst.

Här är hennes meddelanden:

Är detta ett försök till scam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Har lagt ut min surfplatta till försäljning på Blocket.
Igår blev jag kontaktad av en kvinna som verkade intresserad.
Hon undrade om jag kunde skicka den, och jag erbjöd mig även att komma och lämna den.
Sedan jag skickat flera meddelanden till henne, har det varit tyst.

Här är hennes meddelanden:

<Uppladdad bildlänk>

Är detta ett försök till scam?

Ja, du kommer bli ombedd att betala för en försäkring för försändelsen via en länk, antingen tar de pengarna eller så kapar de kortet.

Permalänk
Medlem

Verkar suspekt ja, det är du som säljer som ska skicka en länk till köparen med korrekta uppgifter.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Eller att ett bud kommer och ger dig pengar, oavsett så låter det som en scam tyvärr.

Permalänk
Testpilot

Ren scam.

Blockera, rapportera till Blocket och gå vidare till nästa potentiella köpare.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Ja, du kommer bli ombedd att betala för en försäkring för försändelsen via en länk, antingen tar de pengarna eller så kapar de kortet.

Misstänkte det med.
Är det därför hon ville ha min mejladress?

Har aldrig varit med om att man skall lämna ut sin mejladress?

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Ren scam.

Blockera, rapportera till Blocket och gå vidare till nästa potentiella köpare.

Ok, hur märker jag här att det är en scam?

Läge att polisanmäla?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Eduardo_S:

Misstänkte det med.
Är det därför hon ville ha min mejladress?

Har aldrig varit med om att man skall lämna ut sin mejladress?

Skrivet av Eduardo_S:

Ok, hur märker jag här att det är en scam?

Läge att polisanmäla?

De vill ha en mejladress för att skicka en länk där utanför Blockets system, ett försök att kringgå deras säkerhet då Blocket inte kan ansvara eller ta till åtgärder för kommunikation utanför deras meddelande-tjänst.

Anmäl försöket till Blocket. De kan stänga av användaren.

Polisanmälan kommer nog inte göra speciellt mycket då det är ett försök till bedrägeri, men själva försöket som polisen kan agera på sker inte förrän du faktiskt fått en länk och allt sådant att klicka in på och "betala" något genom.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot

@Eduardo_S En tumregel att följa med Blocket, det är att antingen hämtar de varan och betalar på plats – eller så skickar du med Blocketpaket. All kommunikation ska uteslutande ske genom Blockets PM-system för din och köparens säkerhet.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

@Eduardo_S En tumregel att följa med Blocket, det är att antingen hämtar de varan och betalar på plats – eller så skickar du med Blocketpaket. All kommunikation ska uteslutande ske genom Blockets PM-system för din och köparens säkerhet.

Hur fungerar Blocket paketet?

Är det säkert för mig som säljare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Hur fungerar Blocket paketet?

Är det säkert för mig som säljare?

Du skickar varan till blocket, köparen betalar in till blocket. Ger säljaren tummen upp så betalas pengarna ut till dig, säger denna att det var en tegelsten så står ord mot ord. Liten risk, men gör alltid face-2-face eller förskottsbetalning Är jobbigt nog med prutare / scammer etc på alla säljsidor.

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Du skickar varan till blocket, köparen betalar in till blocket. Ger säljaren tummen upp så betalas pengarna ut till dig, säger denna att det var en tegelsten så står ord mot ord. Liten risk, men gör alltid face-2-face eller förskottsbetalning Är jobbigt nog med prutare / scammer etc på alla säljsidor.

Ok, köparen bor i Sthlm 6 timmar bort så det blir svårt med att träffas.
Han vill genomföra köpet med Blocketpaketet p ga detta.

Skall jag erbjuda mig att skicka med Blocketpaketet?

Hur anmäler jag mitt bankkonto när jag använder Blocketpaketet?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Eduardo_S:

Hur fungerar Blocket paketet?

Är det säkert för mig som säljare?

  • Säljaren bokar in frakt genom Blocketpaket .

  • Köparen får sedan hämta ut paketet som vanligt postförskott (d.v.s. betala vid utlämning).

  • Köparen blir ombedd att godkänna att produkten är som utlovat av säljaren (via Blocket).

  • När köpet är godkänt betalas pengarna ut till säljaren (alt. betalas pengarna ut automatiskt efter en viss tid gått om inte köparen nekar/godkänner produkten).

Mer information finns att läsa här.

Det är den bästa kompromissen som går att göra enligt mig när det kommer till handel över nätet, även om det såklart faller i köparens "fördel" mer än säljarens.

Som köpare vägrar jag Swisha pengar på Blocket, utan det är Blocketpaket som gäller. Ska jag Swisha på t.ex. SweClockers marknad eller betala genom Tradera, då köper jag bara från folk med tidigare goda omdömen om det rör sig om större summor än ett par hundralappar.

Likaså när jag säljer saker är jag stundvis selektiv. Man får en viss känsla för en individ när man skriver/pratar med denna, om affären kommer gå igenom smidigt eller ej. Ibland är det värt att ta ett lägre bud, men att affären faktiskt går igenom utan problem eller krångel från köparens sida. Mycket av detta kommer såklart med erfarenhet, och skulle det uppstå tvivel är det bara att antingen dubbelkolla med folk i din omgivning – eller som du nu gjort en tråd på SweClockers

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:
  • Säljaren bokar in frakt genom Blocketpaket .

  • Köparen får sedan hämta ut paketet som vanligt postförskott (d.v.s. betala vid utlämning).

  • Köparen blir ombedd att godkänna att produkten är som utlovat av säljaren (via Blocket).

  • När köpet är godkänt betalas pengarna ut till säljaren (alt. betalas pengarna ut automatiskt efter en viss tid gått om inte köparen nekar/godkänner produkten).

Mer information finns att läsa här.

Det är den bästa kompromissen som går att göra enligt mig när det kommer till handel över nätet, även om det såklart faller i köparens "fördel" mer än säljarens.

Som köpare vägrar jag Swisha pengar på Blocket, utan det är Blocketpaket som gäller. Ska jag Swisha på t.ex. SweClockers marknad eller betala genom Tradera, då köper jag bara från folk med tidigare goda omdömen om det rör sig om större summor än ett par hundralappar.

Likaså när jag säljer saker är jag stundvis selektiv. Man får en viss känsla för en individ när man skriver/pratar med denna, om affären kommer gå igenom smidigt eller ej. Ibland är det värt att ta ett lägre bud, men att affären faktiskt går igenom utan problem eller krångel från köparens sida. Mycket av detta kommer såklart med erfarenhet, och skulle det uppstå tvivel är det bara att antingen dubbelkolla med folk i din omgivning – eller som du nu gjort en tråd på SweClockers

Ok, vad händer om köparen påstår att varan är defekt och vill häva affären?

Hur får jag tillbaka min vara från köparen?

Viktigt att dokumentera allt innan man skickar iväg det, samt vid ombudet?

Permalänk
Medlem

Hur verifierar man att det man har dokumenterat inte är förfalskat?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av Dax:

Hur verifierar man att det man har dokumenterat inte är förfalskat?

Genom kvitto samt bank-id verifikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, vad händer om köparen påstår att varan är defekt och vill häva affären?

Hur får jag tillbaka min vara från köparen?

Viktigt att dokumentera allt innan man skickar iväg det, samt vid ombudet?

Ja precis dokumentera och framförallt produktnummer eller liknande som är unikt för din produkt, tänker om köparen har en likadan och defekt som byts ut den mot din fungerande och vill häva köpet pga av det.

Har själv använt blocket paket ett antal gånger dock har jag mestadels köpt men det har gått bra de gångerna.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Vet att jag när jag sålde en iphone modell dyrare filmade telefonen när jag hade uppe serienummer/imei nummer och fortsatte filma medans jg stängde av telefonen, stoppade ner/tejpade paketet/filmade etiketten och fortsatte filma hela vägen från bilen där jag packade ihop den till att ombudet scannat in det. Var aldrig några frågetecken från köparen men kändes på något sätt som enda sättet att täcka min rygg helt om dom skulle påstå att jag skickat en sten eller liknande.

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Ja precis dokumentera och framförallt produktnummer eller liknande som är unikt för din produkt, tänker om köparen har en likadan och defekt som byts ut den mot din fungerande och vill häva köpet pga av det.

Har själv använt blocket paket ett antal gånger dock har jag mestadels köpt men det har gått bra de gångerna.

Bra ide, finns produktnummer på kartongen eller kvittot?

Permalänk
Skrivet av Kaninjägarn:

Vet att jag när jag sålde en iphone modell dyrare filmade telefonen när jag hade uppe serienummer/imei nummer och fortsatte filma medans jg stängde av telefonen, stoppade ner/tejpade paketet/filmade etiketten och fortsatte filma hela vägen från bilen där jag packade ihop den till att ombudet scannat in det. Var aldrig några frågetecken från köparen men kändes på något sätt som enda sättet att täcka min rygg helt om dom skulle påstå att jag skickat en sten eller liknande.

Man kan väl även ta bilder?
Blir ju lite svårt att packa och filma samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Bra ide, finns produktnummer på kartongen eller kvittot?

Det beror på produkt och butik, hur ser det ut i ditt fall?

Skrivet av Eduardo_S:

Man kan väl även ta bilder?
Blir ju lite svårt att packa och filma samtidigt?

Du hittar säkert en lösning på det om du försöker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Bra ide, finns produktnummer på kartongen eller kvittot?

Borde väl sitta någon klisterlapp någonstans eller så tar du en spritpenna och gör en liten prick på nåt diskret ställe.

Skrivet av Eduardo_S:

Man kan väl även ta bilder?
Blir ju lite svårt att packa och filma samtidigt?

Jag tar bilder under hela packnings processen, en sak att fota är hur man lägger sakerna i lådan så att man kan stämma av ifall man får tillbaka det av någon anledning i detta fall tänker jag på om någon byter ut sin defekta produkt som jag nämnde innan.

Du kan skaffa en så här och filma medan du packar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Borde väl sitta någon klisterlapp någonstans eller så tar du en spritpenna och gör en liten prick på nåt diskret ställe.
Jag tar bilder under hela packnings processen, en sak att fota är hur man lägger sakerna i lådan så att man kan stämma av ifall man får tillbaka det av någon anledning i detta fall tänker jag på om någon byter ut sin defekta produkt som jag nämnde innan.

Du kan skaffa en så här och filma medan du packar.
https://img.joomcdn.net/25104166c36e9cd883cd299d11d6c12587f2ecdc_original.jpeg

Ok, hur får Blocket reda på mitt bankkonto om man skickar med Blocketpaketet?

Eller anger man det själv någonstans?

Hur fungerar det med att Schenker skickar en QR-kod?

Aktiveras allt detta per automatik när köparen väljer att köpa varan på Blocket?

Permalänk
Medlem

Blocketpaket känns generellt säkrare för köpare än för säljare?

Vad gör Blocket om köparen väger paketet vid ankomst, packar upp varan hen köpt, ersätter med skrot med motsvarande vikt, tar bilder på att hen fått skrot skickat till sig istället för varan?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, hur får Blocket reda på mitt bankkonto om man skickar med Blocketpaketet?

Eller anger man det själv någonstans?

Hur fungerar det med att Schenker skickar en QR-kod?

Aktiveras allt detta per automatik när köparen väljer att köpa varan på Blocket?

Trollar du?
Lite väl många frågor på en specifik fråga som inlägget handlade om.

Permalänk
Skrivet av Eduardo_S:

Man kan väl även ta bilder?
Blir ju lite svårt att packa och filma samtidigt?

Nja la bara mobilen på instrumentbrädan typ

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, hur får Blocket reda på mitt bankkonto om man skickar med Blocketpaketet?

Eller anger man det själv någonstans?

Hur fungerar det med att Schenker skickar en QR-kod?

Aktiveras allt detta per automatik när köparen väljer att köpa varan på Blocket?

Det här var nytt för mig också ser jag nu, köpte nyligen själv via denna tjänst säljare skickade en blocket länk med korrekta uppgifter som jag fick acceptera via bank-id samt välja betalsätt.
Så får se hur det här funkar, spännande och se om man en tegelsten eller ej.

Numera verkar det heta Köpskydd men det är väl samma sak som tidigare blocket paket som de också kalls i folkmun, som säljare får man fylla sina bankuppgifter vid registrering vid användandet av blocket så all info ligger redan inne i deras system.

https://blocket.zendesk.com/hc/sv/articles/4415070477586-Hur-...

Skrivet av Senseye:

Blocketpaket känns generellt säkrare för köpare än för säljare?

Vad gör Blocket om köparen väger paketet vid ankomst, packar upp varan hen köpt, ersätter med skrot med motsvarande vikt, tar bilder på att hen fått skrot skickat till sig istället för varan?

Jag är med på hur du tänker och hur man vrider och vänder på det går det inte gardera sig för allt, det är alltid en risk oavsett...frågan är om man vågar ta den?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av Senseye:

Blocketpaket känns generellt säkrare för köpare än för säljare?

Vad gör Blocket om köparen väger paketet vid ankomst, packar upp varan hen köpt, ersätter med skrot med motsvarande vikt, tar bilder på att hen fått skrot skickat till sig istället för varan?

blocket har en lösning på det under användarvillkoren https://www.blocket.se/om/villkor/frakt

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Det här var nytt för mig också ser jag nu, köpte nyligen själv via denna tjänst säljare skickade en blocket länk med korrekta uppgifter som jag fick acceptera via bank-id samt välja betalsätt.
Så får se hur det här funkar, spännande och se om man en tegelsten eller ej.

Numera verkar det heta Köpskydd men det är väl samma sak som tidigare blocket paket som de också kalls i folkmun, som säljare får man fylla sina bankuppgifter vid registrering vid användandet av blocket så all info ligger redan inne i deras system.

https://blocket.zendesk.com/hc/sv/articles/4415070477586-Hur-...

Jag är med på hur du tänker och hur man vrider och vänder på det går det inte gardera sig för allt, det är alltid en risk oavsett...frågan är om man vågar ta den?

vet inte riktigt vad skillnaden med köpskyddet är, men det har väl blivit dyrare nu

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Det här var nytt för mig också ser jag nu, köpte nyligen själv via denna tjänst säljare skickade en blocket länk med korrekta uppgifter som jag fick acceptera via bank-id samt välja betalsätt.
Så får se hur det här funkar, spännande och se om man en tegelsten eller ej.

Numera verkar det heta Köpskydd men det är väl samma sak som tidigare blocket paket som de också kalls i folkmun, som säljare får man fylla sina bankuppgifter vid registrering vid användandet av blocket så all info ligger redan inne i deras system.

https://blocket.zendesk.com/hc/sv/articles/4415070477586-Hur-...

Jag är med på hur du tänker och hur man vrider och vänder på det går det inte gardera sig för allt, det är alltid en risk oavsett...frågan är om man vågar ta den?

Ja, man måste ju ta en liten risk iom att man inte träffas öga mot öga.
Det positiva är ju att majoriteten är ärliga, medans en liten del förstör för alla ärliga personer.

Är du bekant med hur det fungerar med Blocketpaketet?

Jag anger vikt på paketet, vad händer sedan för mig som säljare?