Är detta ett Blocket-scam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

vet inte riktigt vad skillnaden med köpskyddet är, men det har väl blivit dyrare nu

Inte jag heller men det stämmer nog ja innan var det väl runt 170kr om jag inte minns fel, då kanske de även har höjt värdegränsen för paket också.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Har lagt ut min surfplatta till försäljning på Blocket.
Igår blev jag kontaktad av en kvinna som verkade intresserad.
Hon undrade om jag kunde skicka den, och jag erbjöd mig även att komma och lämna den.
Sedan jag skickat flera meddelanden till henne, har det varit tyst.

Här är hennes meddelanden:

<Uppladdad bildlänk>

Är detta ett försök till scam?

Be henne skicka pengar först,fast det lär ju hon inte göra då det till 99% är scam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ja, man måste ju ta en liten risk iom att man inte träffas öga mot öga.
Det positiva är ju att majoriteten är ärliga, medans en liten del förstör för alla ärliga personer.

Är du bekant med hur det fungerar med Blocketpaketet?

Jag anger vikt på paketet, vad händer sedan för mig som säljare?

Som sagt har jag bara mest köpt, men det går väl till så här.
Du som säljare fyller i alla uppgifter som behövs och skicka en länk till köparen som sen får bekräfta med bank-id, och där ifrån får du skriva ut fraktsedel hemma eller hos postombud.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Som sagt har jag bara mest köpt, men det går väl till så här.
Du som säljare fyller i alla uppgifter som behövs och skicka en länk till köparen som sen får bekräfta med bank-id, och där ifrån får du skriva ut fraktsedel hemma eller hos postombud.

Ja, såg att Blocket har en chatt inom kundtjänst vilket används flitigt just nu
Kan återkomma med besked om hur affären gick, om man blev nöjd eller lurad.

Något som är extra viktigt att tänka på förutom att dokumentera allt innan man skickar varan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ja, såg att Blocket har en chatt inom kundtjänst vilket används flitigt just nu
Kan återkomma med besked om hur affären gick, om man blev nöjd eller lurad.

Något som är extra viktigt att tänka på förutom att dokumentera allt innan man skickar varan?

Jag kommer nog inte på så mycket mer tror vi ha gått igenom de mesta av alla tänkbara scenario.
Men så länge du som säljare har uppgett korrekt information om varans skick och vad som ingår, eventuella defekter eller liknande så allt är glasklart för köparen vet vad denne köper, sist men inte minst se till att packa varan bra så att den ligger still i lådan.

Lycka till med affären!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Inte jag heller men det stämmer nog ja innan var det väl runt 170kr om jag inte minns fel, då kanske de även har höjt värdegränsen för paket också.

Innan betalade man för vikten tror jag, så en rolexklocka kanske kostade 70kr, men en innebandyklubba kostade 170, eller nåt i den stilen

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Jag kommer nog inte på så mycket mer tror vi ha gått igenom de mesta av alla tänkbara scenario.
Men så länge du som säljare har uppgett korrekt information om varans skick och vad som ingår, eventuella defekter eller liknande så allt är glasklart för köparen vet vad denne köper, sist men inte minst se till att packa varan bra så att den ligger still i lådan.

Lycka till med affären!

Tackar, skall skicka varan på Tisdag.
Blocket har fått betalningen från köparen, och jag har fått min fraktsedel att skriva ut.
Har originalkartongen med, sedan skall jag lägga den i en större kartong tillsammans med frigolit och bubbelplast.
Skall nog mycket till om den skall skadas under transporten, om inte Schenker är väldigt vårdslösa då iofs.

Finns det någon typ av klistermärke dom kan sätta på i stil med "hanteras varsamt"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Tackar, skall skicka varan på Tisdag.
Blocket har fått betalningen från köparen, och jag har fått min fraktsedel att skriva ut.
Har originalkartongen med, sedan skall jag lägga den i en större kartong tillsammans med frigolit och bubbelplast.
Skall nog mycket till om den skall skadas under transporten, om inte Schenker är väldigt vårdslösa då iofs.

Finns det någon typ av klistermärke dom kan sätta på i stil med "hanteras varsamt"?

Brukar också drar några varav bubbelplast så bör vara lugnt då.
Ett alternativ är väl kanske att skriva med röd penna om du inte kan få tag på såna här klistermärken.
https://fyndiq.se/produkt/50-st-aktas-etiketter-emballageetik...

Visa signatur