Manglad dator gör Postnord till världskändis

Permalänk
Medlem

Blev Superznova kompenserad och fick någon ersättning av någon för detta? Visst hjälpte Linus Tech honom, men jag tänkte mest från de inblandade. Typ PostNord?

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Medlem

Visst inte Postnord sysslade med case modding...

De borde ABSOLUT frågat kunden först dock. Inte ok!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPlow:

Blev Superznova kompenserad och fick någon ersättning av någon för detta? Visst hjälpte Linus Tech honom, men jag tänkte mest från de inblandade. Typ PostNord?

Superznova har inget avtal med Postnord, det har Shark Gaming. SG har erbjudit full återbetalning av systemet som jag förstår det, men Superznova valde att skicka den till Kanada för att LTT skulle kika på den

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Problemet är inte transportörer utan företag som använder sig av fel tjänster när de skickar datorer. När jag jobbade på DHL tidigare så var det ganska vanligt att företag skickade t.ex Datorer med DHL Paket vilket är en tjänst som ska tåla en fallhöjd på 1.5 m vilket datorer inte klarar av, men man envisades ändå för att det var mycket billigare än att ta den rätta tjänsten DHL Stycke/Home Delivery som kostade dubbelt så mycket i frakt. Kan tänka mig att PostNord har liknande upplägg säkert, men att företagen som skickar via de försöker att spara pengar på frakten. För det mesta fungerar det bra även med fel produkt, men i de fallen paketen trillar av bandet så är det inte ovanligt att de ser ut så.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Problemet är inte transportörer utan företag som använder sig av fel tjänster när de skickar datorer. När jag jobbade på DHL tidigare så var det ganska vanligt att företag skickade t.ex Datorer med DHL Paket vilket är en tjänst som ska tåla en fallhöjd på 1.5 m vilket datorer inte klarar av, men man envisades ändå för att det var mycket billigare än att ta den rätta tjänsten DHL Stycke/Home Delivery som kostade dubbelt så mycket i frakt. Kan tänka mig att PostNord har liknande upplägg säkert, men att företagen som skickar via de försöker att spara pengar på frakten. För det mesta fungerar det bra även med fel produkt, men i de fallen paketen trillar av bandet så är det inte ovanligt att de ser ut så.

Dels det. Plus att dom flesta som jobbar i hela kjedjan i transporten, (chaufförer, terminalare mm), är sönderstressade med jobb o inte får tillräckligt betalat för att bry sig så mycket om paketen.
Det lixom knappt så man ens hinner ta lunchrast på en dag.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Jag tror bara det är någon anställd som tabbat sig och istället för att ta sitt ansvar och meddela någon högre upp så lät denna personen leveransen fortsätta.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Dels det. Plus att dom flesta som jobbar i hela kjedjan i transporten, (chaufförer, terminalare mm), är sönderstressade med jobb o inte får tillräckligt betalat för att bry sig så mycket om paketen.
Det lixom knappt så man ens hinner ta lunchrast på en dag.

Tror hos DHL får en chaufför Max 5 min för att lev paket och runt 10 min för att lev en pall annars hinner de inte med sin runda så japp det är ganska stressigt

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Problemet är inte transportörer utan företag som använder sig av fel tjänster när de skickar datorer. När jag jobbade på DHL tidigare så var det ganska vanligt att företag skickade t.ex Datorer med DHL Paket vilket är en tjänst som ska tåla en fallhöjd på 1.5 m vilket datorer inte klarar av, men man envisades ändå för att det var mycket billigare än att ta den rätta tjänsten DHL Stycke/Home Delivery som kostade dubbelt så mycket i frakt. Kan tänka mig att PostNord har liknande upplägg säkert, men att företagen som skickar via de försöker att spara pengar på frakten. För det mesta fungerar det bra även med fel produkt, men i de fallen paketen trillar av bandet så är det inte ovanligt att de ser ut så.

Jag förstår inte denna kommentar.... Sharkgaming testade sitt paket och hittade inga skador på datorn innan en fallhöjd på 3.5 meter. Att det då ska vara ett problem att skicka det via en tjänst som efterfrågar 1.5 meter låter konstigt om inte direkt efterliknande Mcdonalds kommentarer om deras kaffe.

För att kunna komma nära den skada som paketet utsatts för behövde de aktivt kasta en oskyddad dator (inget emballage utanför) från taket på deras byggnad. Trots deras försök så tyckte ändå många i kommentarerna att det var mindre skada på deras än på den skickad till LTT.

Permalänk
Skrivet av dinlo:

Jag förstår inte denna kommentar.... Sharkgaming testade sitt paket och hittade inga skador på datorn innan en fallhöjd på 3.5 meter. Att det då ska vara ett problem att skicka det via en tjänst som efterfrågar 1.5 meter låter konstigt om inte direkt efterliknande Mcdonalds kommentarer om deras kaffe.

För att kunna komma nära den skada som paketet utsatts för behövde de aktivt kasta en oskyddad dator (inget emballage utanför) från taket på deras byggnad. Trots deras försök så tyckte ändå många i kommentarerna att det var mindre skada på deras än på den skickad till LTT.

Jag sa inget om Sharkgaming emballaget. Berättade utifrån hur det kunde se ut när jag arbetade med liknande frågor tidigare.
Kan mycket väl vara så att man med rätt emballage klarar sig från svåra skador, men för mig låter det otroligt att man inte får några skador alls från 3.5 m höjd med tanken på vikten en datorlåda har med allt inbyggt. Kollar dock gärna på en film där de släpper en sådan låda från 3.5m rakt på en betonggolv så kan jag i alla fall bli imponerad.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Jag sa inget om Sharkgaming emballaget. Berättade utifrån hur det kunde se ut när jag arbetade med liknande frågor tidigare.
Kan mycket väl vara så att man med rätt emballage klarar sig från svåra skador, men för mig låter det otroligt att man inte får några skador alls från 3.5 m höjd med tanken på vikten en datorlåda har med allt inbyggt. Kollar dock gärna på en film där de släpper en sådan låda från 3.5m rakt på en betonggolv så kan jag i alla fall bli imponerad.

Javisst, den videon finns länkad i artikeln.

Skulle även vilja att du läser mer noggrannt. Den tog skada vid 3.5 meter.

Permalänk
Medlem

Glad ändå att jag också satsade på härdad glassida. Folk säger att det är så känsligt med glassidor, verkar ju hålla rätt bra ändå

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Tror inte det är unikt för just postnord med transportskador

Själv fått en krossad Fender gitarrförstärkare, byggd som en stridsvagn och mycket välemballerad liggandes i två lager kartong med massor av dämpmaterial levererad utav Dhl.

Vete17 hur de lyckades med den saken, inte ens om man hivat kartongen med full kraft i väggen, hade sådana skador uppstått.

Förstärkaren var gjord med ca 2cm träväggar gjord för att turnera med, inte billig låtsasplåt och plast som den datorn i artikeln

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Skulle också säga mer postområde till postområde. Bor relativt centralt i Göteborg och här fungerar det. Bodde tidigare i Västra Frölunda (inte något av "problemområdena"), och där var SMSet "du var inte hemma" standard redan före pandemin.

Mvh, en som arbetade hemmifrån, och varken fick påringning på telefon eller den tydligt uppmärkta porttelefonen.

Btw, tror enda gången SMSet sade det inte var att jag inte var hemma utan de plötsligt istället skickade mail där de - efter jag fått meddelande om att det var lastat och ute för leverans - påstod att de inte hade tillräckligt mycket kontaktuppgifter, dvs telefonnummer i adressuppgifterna, för att kunna slutföra leveransen. Istället drog det till utlämningsstället. Frågade då Postnord över FB vad det handlade om och de påstod den som hade skickat måste låtit bli att ange alla uppgifter.
Vilket var kul då det var ett DPD-paket från Italien där jag kunde se i de som hanterade postgången i Italien exakt vad som angivits, mobilnummer och allt, och fullständig spårning, spårbarhet som försvann när Postnord tog över paketet. Och så även uppenbarligen fullständiga kontaktuppgifter till mig.

Och trots jag påpekade att jag såg att uppgifterna visst hade uppgetts i Italienska budbolaget system så höll Postnords personal ändå stenhårt på att det måste vara _avsändaren_ som lämnade till Italienska budbolaget som måste gjort fel då uppgifterna i Postnords system inte var fullständiga, och att ingen i postgångskedjan därför kunnat ha dem.

Logiskt? Nja. Men det förväntar jag mig inte längre av Postnord. Men resten av historierna som ligger till grund för det spänner över månader och har inte med just last mile leverans att göra.

Ett paket till mig försvann på exakt detta sätt. "Uppgifter saknades" så det gick inte att se min adress längre. Kontaktade dem och de sa att det gått till destruktion i skottland men skulle kanske kunna räddas ifall avsändaren tog tillbaks det. 2 papp i sjön

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

"Ytterst sällsynt händelse" lol, redaktionen har alltså inte med PestNord att göra speciellt ofta. Men sure, det kom fram öht...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730