Intern USB-kabel i gammalt Aerocool XPREDATOR chassi är trasig och förvirrande

Permalänk

Intern USB-kabel i gammalt Aerocool XPREDATOR chassi är trasig och förvirrande

Tjena, första inlägget här för mig, men behöver verkligen hjälp, känner jag.

Jag har (mot bättre vetande) gett mig på att bygga en ny PC i ett gammalt chassi.

Efter mycket möda är jag nästan klar, men nu har en kabel (USB 3.0) som går direkt från INSIDAN av frontpanelen till en USB 3.0 port på bakpanelen av moderkortet gått sönder.

Själva "huvudet" på kabeln som stoppas in i porten har gått av, helt.

Den här kabeln verkar, från vad jag kan se, sitta fast stenhårt i frontpanelen, och inte i en vanlig port som man enkelt skulle kunna lossa sladden ifrån.

Jag är redan medveten om att jag nog borde byggt i ett nytt chassi, men nu är jag ju faktiskt nästan klar med fanskapet, så jag vill gärna veta hur körd denna kabel är, och om jag kan göra något åt det.

Kabeln sköter förmodligen bara USB 3.0 porten på frontpanelen, men det vore ju fint om man inte hade en död sladd hängandes inuti datorn, utan istället en 3.0 port på fronten som funkar.

Bild på insidan av frontpanelen, grov rosa kabel är den förutnämnda:

Bild på baksidan, tagen innan sladden blev av med huvudet:

Manual till specialutgåva av chassit, den faktiska manualen existerar tillsynes inte längre:
Chassi PDF

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Svårt att se, men gissar att det är något liknande denna typ av kabel:

Du behöver nog dock plocka isär frontpanelen och mäta avstånd mellan skruvhål m.m. för att ha en chans att hitta en passande ny. Har du en intern USB 3.0-header på moderkortet skulle du ju kunna passa på att "uppgradera" till det också:

Dessa kontakter ser mer lika ut den på din bild, hittar dock bara med intern header och två portar.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti