Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fynd24 har sålt fejkade hårddiskar sedan 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Här är deras svar på min recension av företaget:

<Uppladdad bildlänk>

Humor! Jag vill dock ge dem ett rätt, jag har aldrig varit kund.. och jag lär nog inte bli det i framtiden heller

Haha, han utelämnade gubben lillen denna gången iallafall 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanBean:

Förstår mig inte på folk som alltid skall envisas med att beställa från sådana Bolag som Fynd24, Outl1 och skumma resebolag tex.

Varför drar du in Outl1? De säljer en hel del bra saker till bra pris och kvalité, Jag själv har köpt *portabel* AC, utemöbler och andra saker som har varit billigare hos dem än konkurrenterna och allt har hållit samma bra kvalité känsla som vilken annan känd butikskedja.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Här är en bra förklaring från LTT på hur scamen fungerar. ÅF svar är totalt ignorant.

Svar vid bla 7:59 o 12:20.

Permalänk
Medlem

Gillar att de skriver
"Det hela skylls på leverantören i Kina, som Fynd24 menar att de anmält och ska dra inför rätta med "lagliga medel"." anmält till vem och dra inför vilken rätt? Kinesiskt? Låt mig att skratta!

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Jag fattar mig inte på folk. Om en vara säljs till en tiondel av vad den kostar på andra butiker borde man kunna lista ut att något är väldigt skumt.

Nej tydligen inte. Jag fick minsann skämmas som skrev samma sak. Det skulle innebära att man tog ansvar och avsade sig rätten att vara lynchmob/offer.

Att det finns lustiga filurer på nätet är inget nytt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

2023 och folk har fortfarande inte lärt sig, en del lär sig aldrig!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

2023 och folk har fortfarande inte lärt sig, en del lär sig aldrig!

Man kan också vända på det och undra varför inget gjorts för att ta bort dessa skojare så de inte kan driva företag öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

I så fall, tycker du verkligen att din kommentar är relevant och rättvisande?

Det tycker jag absolut. Denna typ av bedrägeri har varit aktuell under många år nu. Och TS misstänkte ju redan innan beställningen att något kunde vara fel. Så han väljer att lägga ut närmaren en tusenlapp på en vara när sannolikheten för att bli lurad var skyhög.

Jag har större förståelse för att människor som vet mindre om teknik blir lurade, och jag försvarar inte på något sätt säljaren. Men samtidigt gäller som i allting annat sunt förnuft. Saknar man själv kunskapen så vänder man sig antingen till en respektabel återförsäljare med gott rykte eller ber en närstående med större kunskaper om hjälp. Dessutom finns idag sociala medier och de flesta finns på dessa. Är man tveksam, släng upp en tråd på Facebook.

Permalänk
Medlem

De säljer ju en del kopior och annat som är olagligt, så gissar på att affären går under när de får lite ljus på sig, och myndigheterna kanske får in en anmälan eller två?

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Det tycker jag absolut. Denna typ av bedrägeri har varit aktuell under många år nu. Och TS misstänkte ju redan innan beställningen att något kunde vara fel. Så han väljer att lägga ut närmaren en tusenlapp på en vara när sannolikheten för att bli lurad var skyhög.

Jag har större förståelse för att människor som vet mindre om teknik blir lurade, och jag försvarar inte på något sätt säljaren. Men samtidigt gäller som i allting annat sunt förnuft. Saknar man själv kunskapen så vänder man sig antingen till en respektabel återförsäljare med gott rykte eller ber en närstående med större kunskaper om hjälp. Dessutom finns idag sociala medier och de flesta finns på dessa. Är man tveksam, släng upp en tråd på Facebook.

Fast TS var säker på att det var en skam, ts visste hen inte skulle få vad som beställts.
Tycker ts gjort helt rätt som exponerar detta och ser till att det blir en mindre lurendrejare på marknaden

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Har någon mailat de om vad det är för ersättningsprodukt som skickas eller är det en likadan?

Stort tack till de som tipsar oss andra ❤️💐

Permalänk
Medlem

Lärdom: Handla inte från handlare som annonserar via CDON?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av blackcoffee:

Lärdom: Handla inte från handlare som annonserar via CDON?

Noterar!
https://cdon.se/merchant/inet%20ab/

Givetvis helt rätt att man uppenbarligen måste vara på sin vakt gällande deras marknadsplats, men man kan inte dra alla över en kam.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

2023 och folk har fortfarande inte lärt sig, en del lär sig aldrig!

Tur att du är så himla duktig!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Och TS misstänkte ju redan innan beställningen att något kunde vara fel. Så han väljer att lägga ut närmaren en tusenlapp på en vara när sannolikheten för att bli lurad var skyhög.

Jag har större förståelse för att människor som vet mindre om teknik blir lurade, och jag försvarar inte på något sätt säljaren. Men samtidigt gäller som i allting annat sunt förnuft.

Men hur ska man undersöka, bedriva journalistik eller dylikt utan att testa?

Det är ju som att säga till en undercover polis att
- Varför gick du undercover? Visste du inte att det finns dåliga människor i de kriminella gängen?

Hur ska man samla bevis genom att bara hålla sig borta? Utan att interagera med de som håller på med något olagligt?

Allting behöver inte handla om ekonomisk/materialistisk vinning.

Exempelvis är jag månadsgivare till Läkare utan gränser och det händer att jag även donerar till annat.
Ur ett strikt ekonomiskt/materialistiskt perspektiv så blir jag ju blåst, för jag kan inte räkna med att få någon ekonomisk/materialistisk vinning ur det.
Men jag gillar tanken på att jag kan göra något för att bidra till att någon annan får ett bättre liv. Så länge jag själv får välja hur mycket jag satsar och bara gör det inom vad jag känner mig bekväm med. Då känns det inte som en förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Noterar!
https://cdon.se/merchant/inet%20ab/

Givetvis helt rätt att man uppenbarligen måste vara på sin vakt gällande deras marknadsplats, men man kan inte dra alla över en kam.

I exemplet med Inet,
Finns det någon anledning att handla via CDON istället för via Inets hemsida?
Har det bättre priser/deals via CDON ?
Säljer produkter de inte säljer via sin hemsida?
Andra fördelar?

Men som generell poäng,
Med sådana här marknadsplatser, oavsett om det är Amazon eller CDON eller vad så kan det finnas både bra/seriösa säljare och skojare.
Det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Nej tydligen inte. Jag fick minsann skämmas som skrev samma sak. Det skulle innebära att man tog ansvar och avsade sig rätten att vara lynchmob/offer.

Att det finns lustiga filurer på nätet är inget nytt.

Handlar mer om att kommentaren tyder på att man lever i en liten bubbla. Alla har inte kunskapen om värdet på produkter till den grad att de blir immuna mot denna typ av scams. Faktum är att dessa skojare lever på dessa personer och så sitter folk på sina höga hästar och skriker "Du borde vetat bättre..". Så att man får kritik för att man inte kan tänka utanför sagda bubbla borde väl vara självklart.. om man använde samma argument som ni gör dvs.

Skrivet av Haziza:

2023 och folk har fortfarande inte lärt sig, en del lär sig aldrig!

Problemet är ju att även skojare lär sig hur man kan utnyttja system för att komma runt denna misstro. Exempel är hur Fynd24 använt sig av en mer seriös aktör (CDON.com) för att få folk att tro att de måste ju vara seriösa.. för CDON.com har ju ett känt varumärke. Det är precis som när Kameraexperten för vadå.. 15 år sedan.. köptes upp av skojare som utnyttjade varumärket för att lura folk på pengar. Man skall INTE UNDERSKATTA folks tro på varumärken.

Skrivet av GuessWho:

I exemplet med Inet,
Finns det någon anledning att handla via CDON istället för via Inets hemsida?
Har det bättre priser/deals via CDON ?
Säljer produkter de inte säljer via sin hemsida?
Andra fördelar?

Men som generell poäng,
Med sådana här marknadsplatser, oavsett om det är Amazon eller CDON eller vad så kan det finnas både bra/seriösa säljare och skojare.
Det stämmer.

Fanns en tid när så var fallet. Nu tenderar CDON.com mestadels skilja någon hundring från Webhallen t.ex. och då lägger jag hellre ut denna hundring på Webhallen eftersom de har en fungerande kundtjänst och chansen för att bli lurad är minimal.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

I exemplet med Inet,
Finns det någon anledning att handla via CDON istället för via Inets hemsida?
Har det bättre priser/deals via CDON ?
Säljer produkter de inte säljer via sin hemsida?
Andra fördelar?

Man kan samla poäng på COOP genom CDON:
https://www.coop.se/medlem/tjanapoang/CDONCOM/

Är dock lite dålig på att utnyttja det själv, utan såg mest till att lösa in lite poäng till biobiljetter.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Neldor:

Man kan också vända på det och undra varför inget gjorts för att ta bort dessa skojare så de inte kan driva företag öht.

Lagstiftningen i Sverige är inte anpassad för det. Får han näringsförbud (hur lång tid det nu tar) så tar kusinen över. Sen blir det brorsan, nästkusinen, o.s.v. o.s.v…..

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Lagstiftningen i Sverige är inte anpassad för det. Får han näringsförbud (hur lång tid det nu tar) så tar kusinen över. Sen blir det brorsan, nästkusinen, o.s.v. o.s.v…..

Jag tror inte detta är något unikt för Sverige.
Frågan är hur man ska kunna anpassa en lagstiftning som förbjuder släktingar till någon med näringsförbud att öppna bolag.
Det jag skulle kunna tänka mig är att namnet inte får nyttjas, men frågan är hur mkt det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Lagstiftningen i Sverige är inte anpassad för det. Får han näringsförbud (hur lång tid det nu tar) så tar kusinen över. Sen blir det brorsan, nästkusinen, o.s.v. o.s.v…..

Inte något unikt i någon del av världen faktiskt. Det är svårt att bestraffa folk som inte gjort sig skyldig till något och tack vare näringsfriheten i detta land så är det hur enkelt som helst att grunda ett företag.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

90% har kanske inte polisanmält, men det betyder inte att alla är tekniskt kunniga att se skillnad eller förstå vad som är fel

Det betyder absolut inte på långa vägar att alla fått det som skulle varit i lådan

Vad de säger egentligen är att det är okey att blåsa kunder, sålänge kunden inte upptäcker att de är blåsta.

Ett minneskort är ingen ssd oavsätt storleken

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Här är deras svar på min recension av företaget:

<Uppladdad bildlänk>

Humor! Jag vill dock ge dem ett rätt, jag har aldrig varit kund.. och jag lär nog inte bli det i framtiden heller

De förstör sin egen trustpilot sida ännu mer genom att svara sådär. Och med trasig grammatik dessutom.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av langvisaren:

Jag tycker det är bra att detta har uppmärksammats så att CDON har kunnat vidta åtgärder.

Däremot är Sweclockers rubriksättning långt under vad som kan förväntas av en seriös tidning. Man kan inte skriva att ett bolag säljer fejkade hårddiskar när det saknas tillräcklig bevisföring. Det finns möjligen tillräckliga indikationer att Fynd 24 vid ett enstaka tillfälle har sålt en fejkad disk. Även det kan anses tveksamt då Sweclockers har gjort noll egna iaktagelser utan enbart förlitar sig på en enskild kund som ligger i konflikt med bolaget i fråga.

Du menar att du tror att Fynd24 sålt riktiga SSD-diskar på 8TB för kaffepengar fram tills nu och plötsligt har tillverkare bestämt sig för att stoppa in en minneskortsläsare med ett litet minneskort med fejkat utrymme?

Ja, det låter ju jätterimligt. Jag har en fin bro att sälja här om du är intresserad...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Lagstiftningen i Sverige är inte anpassad för det. Får han näringsförbud (hur lång tid det nu tar) så tar kusinen över. Sen blir det brorsan, nästkusinen, o.s.v. o.s.v…..

Nja, inte bara det. Menade mer att han skall bort ifrån samhället. Bakom galler blir det svårt driva ett företag oavsett vem som skriver under årsbokslutet.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Precis, få som fyller en disk och personer som köper en disk på 8TB för dom pengarna har ingen aning om vad dom köpt tänker jag.

Bra att Sweclockers gärver lite och publicerar detta så att Bluff24 får den dåliga publicitet dom sannolikt förtjänar.

Min pappa köpte en USB-sticka på (hävdade) typ 8TB tidigare. Han vägrar tro att han blivit lurad, "för den fungerar ju". Går inte att prata vett i honom om det heller.

Nu är han en väldigt casual användare, och har egentligen ingenting viktigt att backa upp, men den jag väntar fortfarande på den dagen han kommer till mig och vill ha hjälp att fixa hans korrupta filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

De verkar ha två företag på samma adresss.

Frågan är när detta ”varumärke” försvinner till de sälla jaktmarkerna och poppar upp som gubben i lådan med ett nytt fräsigt namn on the interwebz

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Om någon vill köpa samma fejkade produkt fast till 305kr så gå in på wish....

https://www.wish.com/search/H%C3%B6ghastighets%208TB%20SSD%20...

så man kan ju säga att det du betalar för på 24fynd är att någon går in på wish och köper till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Frågan är när detta ”varumärke” försvinner till de sälla jaktmarkerna och poppar upp som gubben i lådan med ett nytt fräsigt namn on the interwebz

Skall vi säga.. nästa Torsdag?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Fynd24 är ett skojarbolag som till varje pris bör undvikas.

Tack swec för att ni informerar om detta

Personerna bakom såna här bolag brukar byta bolag som andra byter kallingar. Nån borde skriva ut namnen på de ansvariga så de blir sökbara.