AMD Radeon RX 6000 Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Har ett Powercolor Red Devil Rx 6950 xt med 3 styck 8-pin kontakter.

Har själv ett 6900XT med 3x 8pin kontakter och ett 650W nätagg med 2 pcie uttag så jag har två pcie kablar en som är splittrade med 2st 8pin så 4st 8pin totalt sedan så har jag satt in 3 av dessa i kortet och det fungera utmärkt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Fick precis hem mitt xfx merc 6950xt från Komplett. Är en chunky boy indeed. Går svalt i idle men när jag drar igång Hogwarts legacy så låter den som en jetmotor.

Är det väldigt agressiv fan curve från tillverkaren? Hur varmt är det rimligt att den går?
Just nu ligger den på cirka 70 grader med junction temp på 85. Är uppe i cirka 2150 rpm på fläktarna vs referens 7900xt som i samma scenario är uppe i samma temp men cirka 1750 rpm. Samma board power på 305w om det går att lita på AMD:s adrenaline overlay.

Vet att 7000-serien är mer energieffektiv, så kanske är ok att 6950 går lite varmare för att hålla ned ljudnivån? Funderar på att undervolta lite också men vet inte om det gör så mycket för temps.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Fick precis hem mitt xfx merc 6950xt från Komplett. Är en chunky boy indeed. Går svalt i idle men när jag drar igång Hogwarts legacy så låter den som en jetmotor.

Är det väldigt agressiv fan curve från tillverkaren? Hur varmt är det rimligt att den går?
Just nu ligger den på cirka 70 grader med junction temp på 85. Är uppe i cirka 2150 rpm på fläktarna vs referens 7900xt som i samma scenario är uppe i samma temp men cirka 1750 rpm. Samma board power på 305w om det går att lita på AMD:s adrenaline overlay.

Vet att 7000-serien är mer energieffektiv, så kanske är ok att 6950 går lite varmare för att hålla ned ljudnivån? Funderar på att undervolta lite också men vet inte om det gör så mycket för temps.

Just den modellen har en väldigt aggressiv fläktkurva. Du kan utan tvekan justera så temperaturen är något högre utan att det är ett problem om ljudnivån är för hög.

Permalänk
Medlem

Någon som har Asus 6750 XT?
Har ni också extremt mycket coil whine?

https://1drv.ms/v/s!AmX-njO30Kz0n6dC1IbIuE0mNA_mPw?e=xp6qCw

Låter mer än i klippet. Måste ha väldigt hög volym på högtalarna för inte höra det.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

jag köpte ett av Proshops billiga PowerColor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil.

Jag är nöjd med temp, ljudnivåer och prestanda, MEN!.. Varken GPU-Z eller MSI Afterburner eller AMD Adrenalin GUI känner av GPU eller Minnes-frekvenserna
Jag kör med senaste drivrutinerna (AMD Adrenalin V 23.4.3) och senaste Techpowerup GPU-Z version och senaste MSI Afterburner version.
Jag har även testat nedgradera drivrutinerna till AMD Adrenalin V 23.4.1 utan skillnad..

Nån som stött på detta tidigare och vet vad som behövs göras?

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av herbamare:

jag köpte ett av Proshops billiga PowerColor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil.

Jag är nöjd med temp, ljudnivåer och prestanda, MEN!.. Varken GPU-Z eller MSI Afterburner eller AMD Adrenalin GUI känner av GPU eller Minnes-frekvenserna
Jag kör med senaste drivrutinerna (AMD Adrenalin V 23.4.3) och senaste Techpowerup GPU-Z version och senaste MSI Afterburner version.
Jag har även testat nedgradera drivrutinerna till AMD Adrenalin V 23.4.1 utan skillnad..

Nån som stött på detta tidigare och vet vad som behövs göras?

Var hur kollar du detta, när det inte ser ut som det funkar? Det kan ju vara att belastningen inte är tillräcklig för att synas om du bara är på skrivbordet?
Har du uppdaterat Chipset-drivrutinerna till ditt system?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Var hur kollar du detta, när det inte ser ut som det funkar? Det kan ju vara att belastningen inte är tillräcklig för att synas om du bara är på skrivbordet?
Har du uppdaterat Chipset-drivrutinerna till ditt system?

Jag har alla senaste drivrutiner för chipset, nätverk GPU osv.

Så här ser det ut:

Jag kan se att GPU-frekvenser rör sig i Adrenalin,
Men dom är 0 i Afterburner och alla kontroller i Afterbörner är utgråade och går ej att ställa in..

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av herbamare:

Jag har alla senaste drivrutiner för chipset, nätverk GPU osv.

Så här ser det ut:
<Uppladdad bildlänk>

Jag kan se att GPU-frekvenser rör sig i Adrenalin,
Men dom är 0 i Afterburner och alla kontroller i Afterbörner är utgråade och går ej att ställa in..

Så ser det ut för mig med i Adrenalin så jag tror inget är fel.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Så ser det ut för mig med i Adrenalin så jag tror inget är fel.

Nått är uppenbart fel då MSI Afterburner inte fungerar med kortet..

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av herbamare:

Nått är uppenbart fel då MSI Afterburner inte fungerar med kortet..

Kanske inte gör något ändå? Att tweaka GPUn görs ju lika bra (bättre enligt mig) i Adrenalin samt att det är lätt att övervaka alla grafer. Jag har inte känt behov av Afterburner sedan jag bytte från Nvidia i alla fall. :>

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av herbamare:

Jag har alla senaste drivrutiner för chipset, nätverk GPU osv.

Så här ser det ut:
<Uppladdad bildlänk>

Jag kan se att GPU-frekvenser rör sig i Adrenalin,
Men dom är 0 i Afterburner och alla kontroller i Afterbörner är utgråade och går ej att ställa in..

Märkligt. Verkar som att något inte kommunicerar med 3e-partsprogram. Har aldrig snubblat över ett liknande problem förr. Kanske Windows som spökar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av herbamare:

Jag har alla senaste drivrutiner för chipset, nätverk GPU osv.

Så här ser det ut:
<Uppladdad bildlänk>

Jag kan se att GPU-frekvenser rör sig i Adrenalin,
Men dom är 0 i Afterburner och alla kontroller i Afterbörner är utgråade och går ej att ställa in..

Vilken version använder du av GPU-Z? Det brukar stå efter rubriken överst i rutan.
Som de andra nämner så är det som det ska vara i Adrenalin.

Kör du senaste MSI-Afterbörner (LOL!)? Den har ju uppdaterats två ggr den senaste tiden. Kolla så du tar hem den rätta versionen och inte får hem spyware eller dyl.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av BostonGurkan:

Fick precis hem mitt xfx merc 6950xt från Komplett. Är en chunky boy indeed. Går svalt i idle men när jag drar igång Hogwarts legacy så låter den som en jetmotor.

Är det väldigt agressiv fan curve från tillverkaren? Hur varmt är det rimligt att den går?
Just nu ligger den på cirka 70 grader med junction temp på 85. Är uppe i cirka 2150 rpm på fläktarna vs referens 7900xt som i samma scenario är uppe i samma temp men cirka 1750 rpm. Samma board power på 305w om det går att lita på AMD:s adrenaline overlay.

Vet att 7000-serien är mer energieffektiv, så kanske är ok att 6950 går lite varmare för att hålla ned ljudnivån? Funderar på att undervolta lite också men vet inte om det gör så mycket för temps.

Skaffade samma kort för ett tag sedan och har samma problem, hittade du någon bra lösning eller några bra inställningar?

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin0208:

Skaffade samma kort för ett tag sedan och har samma problem, hittade du någon bra lösning eller några bra inställningar?

Använder custom fan curve i AMDs tuning-meny. Max 50% fan curve räcker för mitt bygge för att stanna runt 90/80 grader i alla lägen. Efterliknade en graf jag googlade upp. Blir bara några grader svalare med den extremt aggressiva fläktkurvan.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Skrivet av BostonGurkan:

Använder custom fan curve i AMDs tuning-meny. Max 50% fan curve räcker för mitt bygge för att stanna runt 90/80 grader i alla lägen. Efterliknade en graf jag googlade upp. Blir bara några grader svalare med den extremt aggressiva fläktkurvan.

Är det 90 junc och 80 core?

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin0208:

Är det 90 junc och 80 core?

Japp. Tappade namnet på det när jag skrev.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Jag skaffade ett Powercolor 6950 XT RD.
Jag tänkte att HDMI 2.1 skulle vara trevligt men egentligen är det en affär jag inte behövde och som bara uppmuntrar till mer tidsslöseri, så nu har jag ställt undan 4K tvn och använder skrivbordet för att plugga istället.

Jag köpte inte ur 7000 serien eftersom den sägs inte ha drivrutiner som varit särskilt imponerande.
Hur är det idag? Fler kort kommer ju i den serien nu, men jag känner mig rätt nöjd med mitt inköp även om 7000 serien med tiden mognar.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Bytte till ett RX 6700xt idag och testade köra 3D Mark Time spy, Fick resultat enligt bifogad bild.
Hur värt skulle det vara och uppgradera resten av systemet?, sitter fortfarande på en i7 6700.

https://imgur.com/a/GQAE9q1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vendin:

Bytte till ett RX 6700xt idag och testade köra 3D Mark Time spy, Fick resultat enligt bifogad bild.
Hur värt skulle det vara och uppgradera resten av systemet?, sitter fortfarande på en i7 6700.
https://imgur.com/a/GQAE9q1
https://imgur.com/a/GQAE9q1

Ditt GPU-resultat är bra, inga problem där. Angående din CPU så är Time Spy inget CPU-tungt test. Vilka spel spelar du? Vilken upplösning? Vad siktar du på för FPS?

Vissa spel är väldigt CPU-tunga vilket kan vara ett problem på en i7-6700, medan andra går utmärkt. Det finns dock vettiga uppgraderingsvägar billigt om du vill uppgradera moderkort, minne och CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vendin:

Bytte till ett RX 6700xt idag och testade köra 3D Mark Time spy, Fick resultat enligt bifogad bild.
Hur värt skulle det vara och uppgradera resten av systemet?, sitter fortfarande på en i7 6700.
https://imgur.com/a/GQAE9q1
https://imgur.com/a/GQAE9q1

Väldigt värt att uppgradera din CPU satt själv med en Ryzen 5 3600 och ett 6700XT och hade en hel del bottleneck så kan inte ens tänka mig hur illa det är med i7 6700 och ett 6700XT.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Har ett XFX 6950XT. Har märkt att det kommer ett missljud från mittenfläkten.

När jag ”trycker” på fläkten i fråga så åker den på plats igen och missljudet försvinner. Det kommer dock tillbaka efter någon dag. Nästan som att fläkten typ är lite lös eller något.

Någon som har erfarenhet av detta? Kortet är 6 mån gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Har ett XFX 6950XT. Har märkt att det kommer ett missljud från mittenfläkten.

När jag ”trycker” på fläkten i fråga så åker den på plats igen och missljudet försvinner. Det kommer dock tillbaka efter någon dag. Nästan som att fläkten typ är lite lös eller något.

Någon som har erfarenhet av detta? Kortet är 6 mån gammalt.

Inte helt ovanligt med dessa mindre fläktar. Asus har ofta det problemet ur egen erfarenhet. Går ofta att beställa ersättningsfläktar från Amazon eller Aliexpress. Men är det bara 6 månader så hade jag pratat med återförsäljare först.

Permalänk
Medlem

Någon annan som haft problem med att framförallt ljudet och ibland även grafikprestandan beter sig märkligt på vissa uppstarter? Har sedan jag köpte mitt ASUS TUF Gaming RX 6800 haft problemet att ibland så blir ljudet mer eller mindre "skrapigt" eller "skärande". Ibland även stora FPS-drops bara på skrivbordet. En eller ibland flera omstarter så är problemet borta. Reklamerade aldrig kortet eftersom jag kom över det under GPU-bristen under pandemin.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Netgear:

Någon annan som haft problem med att framförallt ljudet och ibland även grafikprestandan beter sig märkligt på vissa uppstarter? Har sedan jag köpte mitt ASUS TUF Gaming RX 6800 haft problemet att ibland så blir ljudet mer eller mindre "skrapigt" eller "skärande". Ibland även stora FPS-drops bara på skrivbordet. En eller ibland flera omstarter så är problemet borta. Reklamerade aldrig kortet eftersom jag kom över det under GPU-bristen under pandemin.

Vilket ljud(kort) använder du? Kör du USB eller annat? Behöver mer info ifall vi ska hitta ditt problem, typ hårdvara o dyl.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)