Microsoft Defender slöar ned datorn mer än andra antivirusprogram

Permalänk
Medlem

Kaspersky fungerar utmärkt, och gratis version finns

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk

jämför man samma norton 360 här som kommer med en cryptominer och anser det är bättre?

Permalänk
Medlem

Ja, men sedär. Ännu en anledning till varför jag ska installera ClamAV och skanna hela systemet regelbundet... när jag väl använder Windows Använder i stort sett endast systemet för Battlefield 2042.

Jämfört med andra antivirus-lösningar, laddar inte ClamAV upp några filer till någon server. All sökning sker lokalt, precis som förr.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Dock är jag trött på att uppoppade fönster med förslag på uppgradering

Inställningar - Administrationsinställningar - Information om specialerbjudanden

Permalänk
Medlem

Windows i sig är extremt resurskrävande. När Windows Update går i bakgrunden så blåser fläkten i min laptop värre än vid multitrådad videorendering i Kdenlive. Sämsta kända operativsystemet någonsin och jag har då inte mycket gott att säga om MacOS heller från ett användarperspektiv, men fundamentet är åtminstone mycket bättre där.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Pamudas:

13" bärbar + myndighet = 👍 ... eller något sådant

Dom kör nog standard core policyn så dår är du rip :/

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hakd:

Vi pratar millisekunder vid programstart och kanske enstaka sekund om du överför stora mängder körbara filer.
Extremt vilseledande tråd som får dig att tro att du kommer märka någon som helst skillnad IRL.

Kör också Microsoft Defender mycket p.g.a. att den inte är lika irriterande på att skrika om att man ska köpa till det ena eller andra.

Men är tyvärr så att Defender har enorm negativ påverkan om den inte avaktiveras för kataloger där man kompilerar något som är mer än ”trivialt” till storlek. Så finns definitivt IRL-fall där konkurrenterna kan erbjuda rätt stort mervärde.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur mycket i påverkar Defender i procent jämfört med de andra? Gillar inte att de rangordnar i poäng istället för procent.

Förmodligen är skillnaden knappt mätbar eftersom de inte redovisar siffror som man direkt kan tolka.

Permalänk
Medlem

Är Microsoft Defender samma som Windows Security som kommer med Windows 10 för mig? Jag har sett Microsoft Defender som del av Microsoft 365 numera.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Är Microsoft Defender samma som Windows Security som kommer med Windows 10 för mig? Jag har sett Microsoft Defender som del av Microsoft 365 numera.

Yes Windows Defender är antivirus-programmet som finns i Windows Security.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Är Microsoft Defender samma som Windows Security som kommer med Windows 10 för mig? Jag har sett Microsoft Defender som del av Microsoft 365 numera.

Hittade detta https://support.microsoft.com/en-us/topic/getting-started-wit...

Citat:

What's the difference between Microsoft Defender and Windows Defender, Windows Security, or Windows Defender Firewall?

Microsoft Defender is a security app that helps people and families stay safer online with malware protection, web protection, real-time security notifications, and security tips. Microsoft Defender is included in a Microsoft 365 Family or Personal subscription and works on your phone (Android or iOS), PC, and Mac.

Windows Security, formerly known as Windows Defender Security Center, is an app built into Windows 10 or 11 that helps keep your PC more secure. It includes Microsoft Defender Antivirus, an antivirus tool that helps protect you against viruses, ransomware, and other malware.

For more information, see Stay protected with Windows Security.

Windows Defender Firewall is firewall software built into Windows that controls which network traffic is allowed, or blocked, from passing to or from your computer across the network. Windows Defender Firewall is on by default.

Jag tror jag såg Microsoft Defender i Microsoft 365 först runt Februari i år då jag skulle installera om Microsoft office. Tror det är det som används i artikeln??

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Förmodligen är skillnaden knappt mätbar eftersom de inte redovisar siffror som man direkt kan tolka.

Men då blir det ju missvisande eftersom man kan tro att ett virusprogram tex Avira får 15 och MS Defender 30 så tror man att Avira är dubbelt så snabbt.

Permalänk
Medlem

På min superdator med core i7 2600 är det oftast inga problem med antivirus, men på mina äldre datorer med 1-2 kärnor är Windows inbyggda sedan en tid (några år?) supersegt när den ska skanna. Som lök på laxen vill den vad det verkar numera som default även skanna i ziparkiv vilket ju är 1) segt och 2) något den ska ge fan i.

Har därför kört Bitdefender free på en del datorer, ibland funkar det bra, ibland vill den uppdatera till trial-version.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

För många av oss handlar det ju om hur mycket resurser AV tar i bakgrunden när man tex spelar. Dom flesta vet ju att AV skanna en hårddisk när man spelar är skit, oavsett om det är defender eller Avast. Lägger man till hur förbannat svårt det är att bli av med många av dessa om de väl varit installerade så skyr i alla fall jag de som pesten.

Defender är så att säga gratis och det har fungerat hur bra som helst för min del.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Lätt värt det för att slippa bry sig om något tredjepartsvektyg

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag kan också göra ett virusprogram, som är helt värdelöst men det tar inga resurser så jag vinner! Eller??? Lite märkligt test, de borde ju bombardera datorn med typ...100 olika virus, trojaner och spyware, malware osv... Köra de testerna 3 gånger per virusprogram (och "rensa" ifall virusprogrammet lärt sig någonting mellan gångerna) och sen räkna upp hur många % av virusen som stoppades kontra hur mycket resurser programmet kräver av datorn. Jag köper ju inte en skitsnabb kaffebryggare som brygger kaffe på 5 sekunder men kaffet smakar skit.

Har haft både Avast, AVG och Norton tidigare och jag hade problem då med malware, virus osv. (plus irriterande pop-up ads på skrivbordet från Avast och AVG såklart) Har kört med windows inbyggda nu i 5 år och aldrig haft problem.

La till min personliga åsikt.
Permalänk
Medlem

Slöar ned? Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phooenix:

Jag kan också göra ett virusprogram, som är helt värdelöst men det tar inga resurser så jag vinner! Eller??? Lite märkligt test, de borde ju bombardera datorn med typ...100 olika virus, trojaner och spyware, malware osv... Köra de testerna 3 gånger per virusprogram (och "rensa" ifall virusprogrammet lärt sig någonting mellan gångerna) och sen räkna upp hur många % av virusen som stoppades kontra hur mycket resurser programmet kräver av datorn. Jag köper ju inte en skitsnabb kaffebryggare som brygger kaffe på 5 sekunder men kaffet smakar skit.

Har haft både Avast, AVG och Norton tidigare och jag hade problem då med malware, virus osv. (plus irriterande pop-up ads på skrivbordet från Avast och AVG såklart) Har kört med windows inbyggda nu i 5 år och aldrig haft problem.

De gör ju funktionella tester också?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Själv kör jag det bästa av alla. Har 0% belastning i bakgrunden, ingen onödig avsökning av filer och inget klåfingrande av obehöriga.

sudo kallas det.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Själv kör jag det bästa av alla. Har 0% belastning i bakgrunden, ingen onödig avsökning av filer och inget klåfingrande av obehöriga.

sudo kallas det.

Kör Mac och vet inte om där finns något inbyggt skydd.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Kör Mac och vet inte om där finns något inbyggt skydd.

https://support.apple.com/en-gb/guide/security/sec469d47bd8/w...

XProtect är väl det relevanta i sammanhanget.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av phooenix:

Har kört med windows inbyggda nu i 5 år och aldrig haft problem.

Som du vet om

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Det problemet jag har med Defender är när den kör sin "weekly scan". Sen kan det säkert vara att det bara är felkonfigurerat på min arbetsdator från jobbet.

När scannen drar igång så tar Defender-processen all tillgänglig CPU (typ 97%) vilket gör att datorn blir i stort sett obrukbar tills scannen gått klart.

Och jo, jag har felanmält detta femtielva gånger till IT-avdelningen utan förbättring

Edge har börjat bli bra när dom bytte till Chromium, och det var väl inte jättelänge sedan?
https://redmondmag.com/articles/2020/01/15/first-stable-chrom...

Tänkte hoppa in lite snabbt här eftersom jag har precis utvärderat just detta på mitt jobb. Troligtvis så har era säkerhets team satt på en 'full scan' istället för 'quick scan'. Full scan kör en skan på alla filer i systemet, medans quick scan använder cache för att se vilka filer som har skannats förut, och kräver därför väldigt lite resurser. Anledningen till att man fortfarande vill köra en full scan ibland iallafall är för att med nya antivirus definitioner så kan man upptäcka virus i gamla filer som inte upptäcktes förut. Min kompromiss på problemet var att bara köra full scan en gång i månaden (var en gång i veckan innan), samt att rekommendera att IT skulle konfigurera schemat så att den går när de flesta äter lunch, istället för på morgonen när alla startar upp sin dator och vill börja jobba. Detta komplimenteras med quick scans och diverse andra åtgärder.

Skrivet av Pamudas:

Låter som en policy på din arbetsplats Vi kör McAfee (eller ja, "Trellix") och varje onsdag körs en scan igång 08:00 och håller på tills 16:00-ish när den blir klar. Tar upp en sisådär 80-90% CPU hela dagen. Ringer till IT-avdelningen som menar att detta är normalt. Det är härligt att jobba med IT

Skrivet av sesam2k:

Samma med min IT på jobbet. Ibland undrar man vem som jobbar för vem...

Tyvärr så är det nödvändigt i dessa tider (och troligtvis alla tider framöver) att ha en hyfsat hög beredskap på säkerhets fronten, vilket inte alltid kan göras helt smärtfritt. I slutändan så har era säkerhets team fått ett uppdrag att utföra av företaget, som de måste försöka åstadkomma medans de minimerar effekten av detta uppdrag på vanligt arbete. Om ert företag har beslutat att de behöver en viss nivå av säkerhet, så måste säkerhets teamet implementera därefter.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Sötast

Privat så märker jag av defender när man t.ex extractar rars eller flyttar ett stort antal filer.
Defender kan utan problem öka överföringstiderna med 200%.

I servermiljö är det katastrofalt rent generellt.
De gånger man/kund glömt beställa mappexkluderingar för en server så tar det inte många användare ansluta förrän hela miljön blir obrukbar.

Permalänk
Medlem

Det har absolut blivit tyngre på senare tid, märks väldigt tydligt på jobbdatorn som inte är så värst rapp från början heller.
Funderar på att köpa något antivirus men de är ju inte så värst billiga och företaget ska sluta med Trend till förmån för SentinelOne som fan är värre än ett virus i sig självt så det är pest eller mer pest...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Har längre övervägt om det faktiskt lönar sig mera att betala för en ESET Endpoint Antivirus 5 devices licens för ESET så man får 1 dator + server + föräldrarnas surfplatta och telefoner säkrade och övergå till Defender + gratis/billiga 3:e partners alternativ i surfplatta/telefon men märkt att Defender blivit tyngre och tyngre i jobbet (så det var inte bara en inbillning) så nu tror jag jag iallafall hänger kvar, får ju lite rabatt när man förnyar ESET licensen också. Har varit väldigt nöjd med ESET själv, speciellt ger det väldigt lite false-positives som andra alternativ jag tidigare testat har givit betydligt mera av på filservern.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd

Jag har varit väldigt nöjd med Defender sedan det kom, inga problem alls, privat. Kodmappar får man dock undanta, men det gäller ju alla AV-program. Osignade dll:er och liknande är förstås väldigt suspekt.

På jobbet har jag en del problem dock. Vad jag kan se så är det inte Defender i sig som är problemet utan att IT tvingar in andra säkerhetsprogram också och de lirar inte så bra ihop (Red cloak, NanoHeal och diverse strikta policys och så). Men varje torsdag blir datorn i princip oanvändbar i några timmar på grund av AV-koll, ibland blir den inte klar på torsdagen utan spiller över in på fredagen med.

Angående testet så är det ju bra att sådana tester görs. Samtidigt är det kanske inte så relevant eller intressant ifall Word startar på en sekund eller två liksom. Det finns väl andra test som kollar hur AV påverkar spel och så dock, även om jag har svårt att hitta några bra. Detta från Kaspersky är väl inte direkt unbiased, men deras slutsats är ju att inga av de testade AV-programmen påverkade spelen mer än inom felmarginalen. Kaspersky skryter om sitt game mode, men Defender borde väl ta hänsyn till Windows Game mode på liknande sätt, inte köra uppdateringar eller krävande sökningar när man spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Som du vet om

Hur ofta hänger du upp dig på problem du har som du inte vet om

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Har inga problem med Defender på mina egna datorer. Jobbdatorn har diverse andra säkerhetsprogram som är rena skiten.

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Hur ofta hänger du upp dig på problem du har som du inte vet om

Just när det gäller virusskydd vill jag i alla fall vara säker på att jag vet att jag vet allt jag kan veta

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi