Nu är det dax igen! Stationär dator "runt" 25k

Permalänk

Nu är det dax igen! Stationär dator "runt" 25k

Då var det dax att fixa en ny PC igen!

Jag vill ha en dator som håller bra temp då jag kan ha extremt långa spelkvällar och låter även datorn idla massor av tid.
Vill ha ett stillrent chassi och det ska gärna vara lätt att rengöra då jag måste skruva o krångla varje gång ja ska göra rent min nuvarande Taurus som jag har just nu.
Vore även en bonus om chassit håller en relativt låg ljudnivå. Min plan är att köpa allt från antingen inet/komplett/webbhallen kan iofs vara öppen för annat ställe.
Unviker gärna ljus och led och sånt oxå

Sätt gärna ihop något och länka och kom med feedback varför du valt de delar du valt kan vara flexibel med priset om du tror det skulld göra en stor skildnad.

Mvh

Permalänk
Medlem

Här har du vad jag skulle ha byggt. Denna har ingen rgb de. Är mycket rymlig och kommer hålla bra temps.

Valde 7 7700x för det är det n bra cpu för detta. Den kör inte heller så varmt som intel gör.

7900xtx är väldigt bra för priset. Den jag valde har rgb men går nog att stänga av.

Gick med h9 flow för det är ett mycket stort och luftigt chassi. Du kan enkelt komma åt det mesta.

Moderkortet valde jag för att det var billigt men hade allt man behöver. Du kan också välja gigabyte om du vill det.

Gick med 560mhz ram. Det är allt du kommer behöva.

Gick med en en okej ssd. För bara gaming behövs inget mer. Men den går att uppgradera

Nättaget valde jag en riktigt bra och tyst. Har också pcie 4.0 vilket är bra för framtiden. Med denna länken får du också 200kr tillbaka. https://se.msi.com/Promotion/betterbeyondcashback

Gick också med en av dom tystaste och bästa aio som finns. Aio är också bra för du får mycket mer plats än en luftkylare

Om du har några andra frågor så är det bara att ställa.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/BUqYK.png

Här har du vad jag skulle ha byggt. Denna har ingen rgb de. Är mycket rymlig och kommer hålla bra temps.

Valde 7 7700x för det är det n bra cpu för detta. Den kör inte heller så varmt som intel gör.

7900xtx är väldigt bra för priset. Den jag valde har rgb men går nog att stänga av.

Gick med h9 flow för det är ett mycket stort och luftigt chassi. Du kan enkelt komma åt det mesta.

Moderkortet valde jag för att det var billigt men hade allt man behöver. Du kan också välja gigabyte om du vill det.

Gick med 560mhz ram. Det är allt du kommer behöva.

Gick med en en okej ssd. För bara gaming behövs inget mer. Men den går att uppgradera

Nättaget valde jag en riktigt bra och tyst. Har också pcie 4.0 vilket är bra för framtiden. Med denna länken får du också 200kr tillbaka. https://se.msi.com/Promotion/betterbeyondcashback

Gick också med en av dom tystaste och bästa aio som finns. Aio är också bra för du får mycket mer plats än en luftkylare

Om du har några andra frågor så är det bara att ställa.

Hur skulle du säga att en sådan här håller sig till tex komplets färdigbyggen runt 30k som brukar reas ner till 24-25k ? samt varför en radeon gpu framför geforce?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leviathan1982:

Hur skulle du säga att en sådan här håller sig till tex komplets färdigbyggen runt 30k som brukar reas ner till 24-25k ? samt varför en radeon gpu framför geforce?

Detta är steget över datorerna komplet säljer. Deras datorer är överprisad även efter rean. Denna dator ligger snäppet över deras a190 som reas för 26k

Varför jag valde amd över Nvidia är för att det är mycket mer prestanda per krona. 7900xtx ligger i lite över 4080 i prestanda. Och den kostar 1,5k mer. Men kan du lista några problem du använder. Det kan motivera att gå Nvidia

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Skrivet av Daytone:

Detta är steget över datorerna komplet säljer. Deras datorer är överprisad även efter rean. Denna dator ligger snäppet över deras a190 som reas för 26k

Varför jag valde amd över Nvidia är för att det är mycket mer prestanda per krona. 7900xtx ligger i lite över 4080 i prestanda. Och den kostar 1,5k mer. Men kan du lista några problem du använder. Det kan motivera att gå Nvidia

Räknar med att du menar program och inte problem? Ne ja använder datorn enbart för tunga spel och kolla film typ
Men som sagt under väldigt långs tidsramar. Jag läste även att man vill ha rn processor som e typ 2k dyrare än den du valt för spel ? 7850x3d lr nått sånt tror jag den hete.
Finns det nått annat bra chassi du kan rekomendera? Giööar ej plexiglas osv föredrar stilrena stängda chassin

Permalänk
Medlem

Ok. Om du inte gillar glas så kan du antingen ta fractal design Meshify 2 eller be quiet silent base 802. Nådda är välldigt bra

7800x3d är en väldigt bra upgradering. Den bästa för gaming så om du vill spendera lite mer så är det definitivt värt det. Dock ska du då gå med gigabyte moderkort som kostar lika mycket. Det har varit så att 7800x3d har exploderat på asus moderkort

Och om du bara spelar så är amd Gpu bäst. Finns typ lika många spel som kör dåligt på Nvidia som amd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning lirar du i? Är det 1080p tycker jag inget över 6950 XT känns värt då skillnaden är ganska liten.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Hmm så om ja skulle göra något sådant här + nått bra moderkort skulle det bli bra helt enkelt? eller har d betydelse vilken tillverkare av graffekort jag väljer? isåfall vilket modekort, och vilket märke bör ja välja på grafik kortet Prestanda/temp/ljud är den prio jag har i den ordningen.

Permalänk
Medlem

Här har du då.

Du valde nog den bästa moddelen av 7900xtx. Men den kostar väldigt mycket. Så valde en typ 1500kr mindre. Och det är ingen stor skillnad alls.

Valde det gigabyte mobo som jag tänkte.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/zFMYT.png

Här har du då.

Du valde nog den bästa moddelen av 7900xtx. Men den kostar väldigt mycket. Så valde en typ 1500kr mindre. Och det är ingen stor skillnad alls.

Valde det gigabyte mobo som jag tänkte.

Grejen är den att ja vill köpa allt från samma ställe så jag får datorn ihop plockad av företaget då jag inte är nån pc byggare själv

Permalänk
Avstängd

https://www.inet.se/datorbygge/b1383157/datorbygge

Blir inte mycket billigare om du skall ha monterat och med 4k grafikkort. Bra grejer.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1383155/ggg

Om du måste ha att någon bygger ihop den så är det denna från inet.

Men jag rekomenderar värkligen att du bygger själv. Det är väldigt roligt och väldigt bra enkelt. Och om du bor i närheten av Borås så kan jag bygga den åt dej.

Och sen så behöver man inte vara någon pc builder för att bygga en dator. Uttan det kan nog vem som helst göra. Gå in på youtube kanalen pc-builder så har han både hur man sätter upp samt hur man bygger en dator med alla dom nyaste grejerna

Visa signatur