Gamers Nexus spyr galla på Asus stressade krishantering

Permalänk
Melding Plague

Gamers Nexus spyr galla på Asus stressade krishantering

Ryzen 7000-seriens problem resulterade i Asus stressade BIOS-utrullningar och oroande garantivillkor, något som får Gamers Nexus att se rött.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

JayzTwoCents gick väl även ut med att han kommer avsluta sitt samarbete med ASUS som sponsor.

Permalänk
Medlem

JaysTwoCents sparkade Asus som sponsor under dagen med. Så mja, går bra för dom just nu.

Source: https://www.youtube.com/watch?v=wZ-QVOKGVyM

Permalänk
Medlem

Även om detta inte påverkar kunder i Sverige så känns det som ett väldigt enkelt beslut att helt bojkotta ASUS i fortsättningen.

Visa signatur

“All cruelty springs from weakness.”

Permalänk
Medlem

Jag har tappat förtroendet helt för Asus, det är väll först på senare tid det börjar tippa över. Först och främst sådant som Gamers Nexus tog upp, men också för att deras produkter är rejält överprisade för halvdan kvalite. Mjukvaran är det värsta möget man kan hitta (armory crate) och bör avinstalleras omedelbart (stäng av i bios så inte Windows hittar det). Annat som är mindre bra är deras router firmwares (för exempelvis AX11000) där en hel del inte fungerar.

När jag ändå gnäller så kan jag nämna att de flesta grafikkort jag testat från dom lider av extrem coil whine (alla 3090 / 4090 jag testat i olika datorer). Låt inte era sambos / husdjur lida för att Asus inte kan sätta hyfsade komponenter på brädan.

Permalänk
Medlem

ASUS har fortfarande inte släppt någon BIOS fix för ROG STRIX B550-I där RTX 4000 korten strular.

https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/10y3cs6/strix_b550i_a...

https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/10771va/asus_b550i_an...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Det är en del intressant att se hur samstämmiga rösterna plötsligt blir kling dåliga erfarenheter av Asus. Det här som Steve tagit upp var inte så bra skött, uppenbarligen var de en del stressade. Har inte haft några speciella problem med Asus-produkter i det förgångna och har inga problem med den Asus-produkt jag har för närvarande, en TUF-AX 5400 (använder dock inte någon av inlogg-grejerna/ASUS-tjänsterna). Hyser inga tvivel på att Asus kommer att överleva. Folk har kort minne som kollektiv.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

ASUS färdtjänar verkligen allt stryk de får just nu. De har misskött sig katastrofalt jävla mycket.

Men jag hoppas att de rättar till det. Att de pudlar med gud marginal, att huvuden rullar och att mekanismer sätts på plats för att detta inte skall upprepas. Måste väl finnen någon tillverkare som man ska kunna ha tilltro till. Men gör de inte det så.. Ja då är det väl så. Jag tänker inte köpa från dem om de inte gör det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Se om det går att köpa Asus grejer på Lidl framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av GN Youtube Community Post:

Our 'Scumbag ASUS' video is up -- not relating to the Ally. We want to note also that ASUS emailed us last week after Part 1 of exploding CPUs - an unprompted email - and asked if they could fly out to our office this week to meet with us about the issues and speak "openly." We told them we'd be down for it but that we'd have to record the conversation. They did say they wanted to speak openly, after all. They haven't replied to us for 5 days. So... ASUS had a chance to correct this. We were holding the video to afford that opportunity. But as soon as we said "sure, but we're filming it because we want a record of what's promised," we get silence. Wanting to comment on something and provide a statement is not only fine, but encouraged; we're always happy to provide that opportunity. See: Newegg interview with the executives. However, we're not going to let it be done without accountability and in the shadows. They could have done this the right way.

Bör tilläggas om någon missat. Länk

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk

Vad har hänt med Asus? Först skräpmjukvaran Armory Crate och nu detta och snålar in massa på deras moderkort. Varför har de sabbat sitt goda rykte såhär? De vägrar också garanti efter att man uppgraderat till deras beta bios som de släppt efter denna skandalen.

Inte för att de andra är mycket bättre, MSI blev ju hackade för någon vecka sedan.

Permalänk
Medlem

Asus gör det igen. Just när de ligger på topp gör de bort sig. Vi konsumenter har rätt att ställa höga krav på dyra produkter som Asus x670e.

Permalänk
Medlem

Lite övrigt om Asus :

Jag tappa förtroendet för Asus redan 2013-2014 när de släppte säkert 10+ firmware uppdateringar på en månad till routers ,då alla deras router varianter tappa internet och det var bara kaos, när man fråga deras kundsupport via email , "Det kommer en ny firmware uppdatering om 4dagar som ska åtgärda felet, " 4dagar har gått ny firmware, yay tänker man nu ska det väl ändå inte strula , och se på fan ,vad går ner jo routern såklart 😅 ,så höll det på om och om igen.

Har slutat helt med att rekommendera Asus router, senare tid har jag sett titt som tätt folk på diverse forum som skrivit min router funkar inte efter jag ändrade NAT eller Upnp eller uppdatera firmware, de vart "brickade och inte gick de att fabriksåterställa heller.

Och rent allmänt om deras kundsupport har det vart allmänt segt eller ingen lust att hjälpa en , en gång när man bad om hjälp då fick jag svaret , tyvärr vi kan inte hjälpa eller ställ frågan på Sweclockers, man bör ju tycka att Asus ska veta problem eftersom det är deras produkt man frågade om...

Sedan har jag läst på sistone att många har klagat mycket på Asus inom många produkt kategorier, allt ifrån felande router, moderkort,AIO kylare, mobiltelefon, laptop m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Det är en del intressant att se hur samstämmiga rösterna plötsligt blir kling dåliga erfarenheter av Asus. Det här som Steve tagit upp var inte så bra skött, uppenbarligen var de en del stressade. Har inte haft några speciella problem med Asus-produkter i det förgångna och har inga problem med den Asus-produkt jag har för närvarande, en TUF-AX 5400 (använder dock inte någon av inlogg-grejerna/ASUS-tjänsterna). Hyser inga tvivel på att Asus kommer att överleva. Folk har kort minne som kollektiv.

Det har bubblat om dem ett tag, tycker jag. Armory Crate tillhör de mer hatade programmen, mycket spoltjut och det är dyrt som bara den. Nu var det ett riktigt självmål, och då kommer allt ut.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Apex z790 fungerar utmärkt!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Mitt 3090 ROG Strix OC är ett alldeles fantastiskt kort, har verkligen haft noll problem sedan November 2020, fast Armoury Crate är skit ja.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Apex z790 fungerar utmärkt!

Ja, speciellt de två korten de sände till Jay. De var det ju jättebra kvalitet på. Men det är ju bara ett sketent moderkort till 10 lakan. Vad kan man förvänta?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Mitt 3090 ROG Strix OC är ett alldeles fantastiskt kort, har verkligen haft noll problem sedan November 2020, fast Armoury Crate är skit ja.

Jay sa väl det i sin video att Asus är skit, men Strix är väldigt bra. Men trots det så fick det va nog.

Permalänk
Medlem

Ja känns surt att man köpt ett TUF 670x wifi i samband med 7800x3d när jag var så nära å köpa ett gigabyte kort.
Buyers remorse.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Mitt 3090 ROG Strix OC är ett alldeles fantastiskt kort, har verkligen haft noll problem sedan November 2020, fast Armoury Crate är skit ja.

Mitt hade coilwhine och var duktigt varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Mitt hade coilwhine och var duktigt varmt.

Finns ju alltid måndagsexemplar tyvärr.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Finns ju alltid måndagsexemplar tyvärr.

Alla kort jag testade hade coilwhine (värt att tillägga så testades de i olika datorer), ca 4-5st 3090 (vita som svarta) samt ett par 4090 (alla Strix). Jag har svårt att tänka mig att alla var måndagsex, speciellt när vissa kom från release samt vissa månader senare.

Kylarna har också haft problem vid vissa rpm, haft dålig kontakt / ingen kontakt med komponenter på pcb. Det är nog mer måndagsex att faktiskt få ett kort som är 100%, dvs mer avvikande att få ett kort som fungerar.

4090 verkar vara ett bra kort, även med kylare, dock 28 000 kr för ett kort som tjuter? Nope.

För min del så skulle vattenblocket på så flera av defekterna påverkar inte mig nämnvärt, utom andrahandsvärdet förståss (vilket är trisst för 24-28 000 kr). Sitter med ett 3090 med vattenblock, hade hopp om att avmontering av kylaren samt rätt tryck på komponenterna skulle hjälpa, men icke. Kan tillägga att spelandet har minskat nämnvärt sedan 3090, nu används det för att rendera webbsidor.

Permalänk
Medlem

Men vad köper man efter ASUS? Finns det något märke som tillverkar kvalitétsprodukter längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Alla kort jag testade hade coilwhine (värt att tillägga så testades de i olika datorer), ca 4-5st 3090 (vita som svarta) samt ett par 4090 (alla Strix). Jag har svårt att tänka mig att alla var måndagsex, speciellt när vissa kom från release samt vissa månader senare.

Kylarna har också haft problem vid vissa rpm, haft dålig kontakt till ingen kontakt med komponenter på pcb. Det är nog mer måndagsex att faktiskt få ett kort som är 100%, dvs mer avvikande att få ett kort som fungerar.

4090 verkar vara ett bra kort, även med kylare, dock 28 000 kr för ett kort som tjuter? Nope.

För min del så skulle vattenblocket på så flera av defekterna påverkar inte mig nämnvärt, utom andrahandsvärdet förståss (vilket är trisst för 24-28 000 kr).

Se där ja då hade väl jag osedvanlig tur då.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Se där ja då hade väl jag osedvanlig tur då.

Jag hade gärna köpt ditt kort om det inte var så närma nästa serie

Jag vet inte om du har koll på det, men det verkar vara många som inte hör whinet då det ligger i det högre spannet, om du hör dessa frekvenser och kortet är tyst så kan jag bara gratulera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag hade gärna köpt ditt kort om det inte var så närma nästa serie

Jag vet inte om du har koll på det, men det verkar vara många som inte hör whinet då det ligger i det högre spannet, om du hör dessa frekvenser och kortet är tyst så kan jag bara gratulera!

Jo så kan det nog vara jag kör en stor låda med 5 fläktar som låter en del, så det blir ett visst ljud som kanske dränker eventuellt coilwhine. Sen så kör jag även hörlurar hela tiden så det hjälper säkert till det med.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av marcusOCZ:

Ja, speciellt de två korten de sände till Jay. De var det ju jättebra kvalitet på. Men det är ju bara ett sketent moderkort till 10 lakan. Vad kan man förvänta?

Det jag har är perfekt, inga problem. Samma med mitt 4090 Strix.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Cheesus.

Å jag som hållt Asus högst.

Det sagt, hoppas de lär sig något av denna röra.
Tycker även att det var coolt av dem att låta användarna överklocka.

Förstår även att de inte kan berätta det då AMD, av goda anledningar sagt NEJ, och där med inte kunnat låta oss veta att vi/de gick över en hårdvaru begränsning.

Då vi SÅ många gånger tidigare sett att tillverkarna vill att vi skall köpa en dyrare produkt. När vi lika gärna kunde överklockat.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Alla företag är dåliga, sluta ha favoriter! Bara företagen som tjänar på sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Finns ju alltid måndagsexemplar tyvärr.

Strix verkar det vara mer regel än undantag med coilwhine. Asus har fått ett rykte där man misstänker komponenterna är orsaken.