Gamers Nexus spyr galla på Asus stressade krishantering

Permalänk
Medlem

har inte haft asus på ett tag, men vad snackade han om på slutet av videon gällande "armory crate baked into the motherboard, that's a zeroday waiting to happen"? det låter riktigt illa om man får moderkort med inbyggd skräpbloatware, verkar som asus helt tappat sin edge

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Men vad köper man efter ASUS? Finns det något märke som tillverkar kvalitétsprodukter längre?

Helt ärligt så hade jag siktat på MSI

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

har inte haft asus på ett tag, men vad snackade han om på slutet av videon gällande "armory crate baked into the motherboard, that's a zeroday waiting to happen"? det låter riktigt illa om man får moderkort med inbyggd skräpbloatware, verkar som asus helt tappat sin edge

Ingen aning vad han snackar om. Kanske är på bärbara datorer eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Strix verkar det vara mer regel än undantag med coilwhine. Asus har fått ett rykte där man misstänker komponenterna är orsaken.

Fast Strix serien har väl ändå typ de bästa komponenterna som går att få tag på? Sen så envisas många med att trycka in high end grafikkort i för små lådor nu för tiden vilket i sig gör att åtminstone värmen ökar.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Jag köper alltid Asus när det gäller moderkort och hemmarouters.
Dom senaste grafikkortet, har oxå vart Asus. Just nu har jag även Asus kylare i datorn.

Jag måste säga, jag har aldrig någonsin haft problem med deras produkter, förra datorn hade jag i 8 år, väl använd.

Datorn jag har nu är från 21 och funkar helt perfekt. B550, 5900x och RTX3080.

Alla tillverkare hamnar i blåsväder då och då.
Brinnande processorer kan få vilken tillverkare som helst gå i taket.

Permalänk
Medlem

Asus är fula. Bara kolla tillbaka på asus rog strix rx 5700 xt o hur dom hanterade den icke korrekt monterade kylaren. Dom erbjöd efter mycke om o men att dom kunde skicka ut skruvar efter att det fått genomslag världen över om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Men vad köper man efter ASUS? Finns det något märke som tillverkar kvalitétsprodukter längre?

I mitt fall har uteslutningsmetoden hamnat på MSI. Det har gått bra än så länge.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Fast Strix serien har väl ändå typ de bästa komponenterna som går att få tag på? Sen så envisas många med att trycka in high end grafikkort i för små lådor nu för tiden vilket i sig gör att åtminstone värmen ökar.

Komponenterna må vara bra, coilwhine finns ändå.

Du har onekligen haft tur 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Komponenterna må vara bra, coilwhine finns ändå.

Du har onekligen haft tur 🙏

Nu börjar jag bli lite osäker får ta och lyssna lite närmare tror jag.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

har inte haft asus på ett tag, men vad snackade han om på slutet av videon gällande "armory crate baked into the motherboard, that's a zeroday waiting to happen"? det låter riktigt illa om man får moderkort med inbyggd skräpbloatware, verkar som asus helt tappat sin edge

Moderkorten kommer med Armoury Crate direkt ur kartong.
Det är en toggle i UEFIt som alltså är på och beter sig som ett rootkit. Det går att stänga av och det borde egentligen vara av från första början.. men ja.. Asus..

När du sen installerar Windows så kommer programmet automatiskt att installeras.

Permalänk
Medlem

När kommer stabila bios som inte är beta och som löser det här?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

När kommer stabila bios som inte är beta och som löser det här?

Det är frågan, ja har ett x670 Hero som inte har brunnit upp...ännu

Visa signatur

En dator, en mobil och en tablet. X670 Hero / 7900X / 4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alla företag är dåliga, sluta ha favoriter! Bara företagen som tjänar på sånt

Inte alla företag, men alla moderkortstillverkare är bandittjuvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Moderkorten kommer med Armoury Crate direkt ur kartong.
Det är en toggle i UEFIt som alltså är på och beter sig som ett rootkit. Det går att stänga av och det borde egentligen vara av från första början.. men ja.. Asus..

När du sen installerar Windows så kommer programmet automatiskt att installeras.

Inte på x670e Hero iaf. När har dom börjat med det? det följer med ett USB minne som försöker installera armor crate so fort man stoppar i det men det är allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Nu börjar jag bli lite osäker får ta och lyssna lite närmare tror jag.

Testa 3D-mark eller än bättre. HLL i lobbyn. När FPS sticker över 500 brukar det bli intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Inte på x670e Hero iaf. När har dom börjat med det? det följer med ett USB minne som försöker installera armor crate so fort man stoppar i det men det är allt.

Asus ROG Strix B650E-E.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag har tappat förtroendet helt för Asus, det är väll först på senare tid det börjar tippa över. Först och främst sådant som Gamers Nexus tog upp, men också för att deras produkter är rejält överprisade för halvdan kvalite. Mjukvaran är det värsta möget man kan hitta (armory crate) och bör avinstalleras omedelbart (stäng av i bios så inte Windows hittar det). Annat som är mindre bra är deras router firmwares (för exempelvis AX11000) där en hel del inte fungerar.

När jag ändå gnäller så kan jag nämna att de flesta grafikkort jag testat från dom lider av extrem coil whine (alla 3090 / 4090 jag testat i olika datorer). Låt inte era sambos / husdjur lida för att Asus inte kan sätta hyfsade komponenter på brädan.

Är msi bättre på moderkort?

Permalänk
Medlem

men de Bios som släpptes 27/4 till samtliga x670e modeller säger ju sig fixa vSoc spänningen och är INTE beta.
missar jag något?

ROG CROSSHAIR X670E HERO BIOS 1303
Version 1303
9.43 MB 2023/04/27
SoC voltage for Ryzen 7000X3D series limited to a maximum of 1.30V to protect the CPU and motherboard.

Visa signatur

Technörd

Permalänk

Jag har använt majoriteten ASUS-produkter för mina senaste byggen och även en del perifera enheter som routrar och så vidare. Jag har aldrig haft något problem överhuvudtaget. Jag förstår att det finns mycket kritik mot deras support, men jag har aldrig behövt kontakta dem och vet inte heller hur stor del av produkterna som har haft problem. Om det skulle uppstå problem med en av mina komponenter, skulle jag först och främst kontakta webbis eller inet ändå.

Tidigare hade jag en mycket positiv syn på MSI, men sedan deras VD dog under mystiska omständigheter och deras UEFI-signeringsnycklar läckte, så har det inte längre varit ett alternativ för mig.

Även om jag gillar ASUS så har deras hantering av det senaste med SoC-spänningen på 7000x3d varit riktigt katastrofal. Jag kan inte föreställa mig en sämre hantering av en marknadsföringsavdelning; det måste vara riktiga amatörer som styr där och samtliga borde egentligen jobba med något annat.

Jag tolkade deras friskrivning för beta-bios inte som att de inte tar ansvar för hårdvarufel, utan för andra potentiella skador relaterade till dessa, som dataförlust och liknande. Men det borde ha kommunicerats på ett mycket bättre sätt, inte med legalese.

Det enda positiva jag kan se för oss konsumenter är att Asus kanske får svårare att sälja sina produkter och därmed sänker sina priser som varit lite väl saftiga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS ROG STRIX X670E-F • ASUS RTX 4090 TUF OC • Corsair 32GB 6000MHz CL30 • NH-D15 Chromax • 2x Samsung 990 PRO 1 TB • Be Quiet! Dark Power 13 1000W • Fractal Design North TG Black • Samsung 49" + G7 32" / 2x Ergotron • Herman Miller Aeron Graphite

https://valid.x86.fr/ypglqj

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Helt ärligt så hade jag siktat på MSI

… som istället blev hackade nyligen. Och gigabyte hade ju sin PSU härva.
(Ingen e perfekt…)

Intressant att verkligen alla verkar sätta sågen i asus nu samtidigt!
Men det har nog varit på gång ett tag: både deras produkter o speciellt kundservice verkar haft en del brister rätt länge o sånt kostar till sist!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Men vad köper man efter ASUS? Finns det något märke som tillverkar kvalitétsprodukter längre?

Msi gör fina saker o med kvalite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

… som istället blev hackade nyligen. Och gigabyte hade ju sin PSU härva.
(Ingen e perfekt…)

Intressant att verkligen alla verkar sätta sågen i asus nu samtidigt!
Men det har nog varit på gång ett tag: både deras produkter o speciellt kundservice verkar haft en del brister rätt länge o sånt kostar till sist!

Själv sågade jag Asus långt innan det blev populärt.

Permalänk
Medlem

Gillar denna videon , han är ju som alltid ärlig med sina åsikter , frågan är vad vi gör som sitter med skiten till brädor , jag har mailat asus och krävt en refaund på det men tror inte jag fär det men alla kan ju maila så fär dom lite mer negative feedback hur dom hanterar oss kunder

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

Var många år sen nu jag övergav Asus efter att bara kört med deras prylar fram tills dess. Tröttnade när jag och många andra hade problem som diskuterades flitigt i deras support-forum men med noll respons från Asus. Företag som det går lite för bra för där framgången stiger dem åt huvudet klarar jag mig väldigt bra utan. Både när det gäller datorkomponenter och övrigt.

Har sen jag övergav Asus kört MSI och har verkligen ingenting att klaga på, varken kvalitet eller support när jag varit i behov av det.

Som någon skrev, alla företag hamnar i blåsväder ibland. Kan väl vara sant men tycker personligen att det är en viss skillnad på att bli hackade jämfört med att ha ett fult/överlägset beteende gentemot sina kunder.

Permalänk
Medlem

Sista Asus kortet för mig var ett z690 som rensade en 1TB m2 hårddisk vid installation. Kanske skulle säga försök till installering då jag aldrig kom förbi Windows installation för att skit brädan vägrade. Bytte till ett Gigabyte z790 och det funkade på två röda.

Skulle inte ta i Asus moderkort med en tång ens.

Ska dock sägas att jag har ett Strix 3090 samt en ROG 360 aio kylare som båda funkar som dom ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Är msi bättre på moderkort?

Hva er det du spør om når du vil vite om noe vil være "bedre"? Er det funksjoner på kortet, kvaliteten på komponenter eller oppfølging ved problemer (Support)? Altså det er veldig åpnet når en stiller slike spørsmål uten å avgrense hva er det en vil ha for type av svar.

MSI har presis som alle andre moderkort produsenter forskjellige segmenteringer etter prisklass når det gjelder MB. De billige variantene er ofte ikke mye bedre enn tilsvarende fra andre produsenter.

I mellom klassen har MSI for Intel's CPUer ofte i hvert fall mulighet for FlashBIOS (altså oppdatering der en bruker et USB uten ha noe installert på moderkortet for å oppdatere BIOS/EUFI), hvilket andre produsenter bare vil tilby på de dyre variantene av sine moderkort. Alle de større MB produsenter prøver å låse inn kunder i sitt øko-system for å få mer salg (hvilket ASUS er en blant de større aktører på dette område med sin ArmourCrate og mulighet for integrering av andre produkter for å styre alt fra en app).

En må også huske at det er forskjell på hvilke produsenter der dominerer innenfor hvilke produkter vi snakker om. Skal vi diskutere seriøst hvilke produsenter der lager bra hårdvare må en en også skille mellom Intel chipset, AMD chipset og andre chipset etc og de spesifikasjoner respektive CPU skal kunne operere under og hvilke RAM profiler der er innenfor grensen for at alt dette skal kunne fungere stabilt (hvilket i seg er en definisjons sak i hva som en kan rimelig betrakte som stabilt).

Opp til AMD 7000X3D serien og nå, så har det ikke vært mye snakk om problemer med moderkort basert på Z690 og Z790 chipset og det har vært rapportert gang på gang hvordan alle moderkort produsenter på noen måte forandrer Volt og ev. andre innstillinger der en alminnelig forbruker ikke vil være klar over for å kunne fremstå i tester som det beste eller bedre enn konkurrenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

… som istället blev hackade nyligen. Och gigabyte hade ju sin PSU härva.
(Ingen e perfekt…)

Intressant att verkligen alla verkar sätta sågen i asus nu samtidigt!
Men det har nog varit på gång ett tag: både deras produkter o speciellt kundservice verkar haft en del brister rätt länge o sånt kostar till sist!

ASUS är skit sen länge. Även om jag själv kör på ASUS så tycker jag att det har blivit ett mycket märke än vad det var förr. Att MSI blivit hackat säger inte ett dugg om företaget. Skatteverket blev också hackat

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Influencers påverkan på marknad och människors syn på produkter ska inte underskattas, de kallas influencers av en anledning. Det här är illa för Asus, om varken J2C elelr GN kommer stötta Asus så har någon ansvarig på Asus fullständigt misslyckat. Jag har inte innan brytt mig mycket om märke på mobo eller gpu men nu är det helt klart fastställt att jag kommer undvika Asus framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Influencers påverkan på marknad och människors syn på produkter ska inte underskattas, de kallas influencers av en anledning. Det här är illa för Asus, om varken J2C elelr GN kommer stötta Asus så har någon ansvarig på Asus fullständigt misslyckat. Jag har inte innan brytt mig mycket om märke på mobo eller gpu men nu är det helt klart fastställt att jag kommer undvika Asus framöver.

GN stöttar ingen, dom är neutrala och tar sig an alla märken. J2C är betald men sammarbetar inte med Asus längre men det är lugnt, LTT och alla dom andra finns fortfarande för Asus.

Permalänk
Medlem

Så vilka företag har fortfarande bra rykte? Känns som att alla har något begravet, bara att vissa haft turen att inte bli granskade på rätt ställe...