Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Youtube Premium får finare 1080p-video

Permalänk
Medlem

Kanske är lite skadad, blev blir direkt misstänksam när det står förbättrad. GB glass "förbättrade" sitt bigpack glassrecept och ersatte mjölk med ärtprotein, så förbättring är ofta subjektiv... Förbättrad bitrate skulle kunna innebära bibehållen kvalité med lägre bitrate.
Borde kallas "förbättrad kvalité" istället.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Kanske är lite skadad, blev blir direkt misstänksam när det står förbättrad. GB glass "förbättrade" sitt bigpack glassrecept och ersatte mjölk med ärtprotein, så förbättring är ofta subjektiv... Förbättrad bitrate skulle kunna innebära bibehållen kvalité med lägre bitrate.
Borde kallas "förbättrad kvalité" istället.

"enhanced bitrate version of 1080p which provides more information per pixel that results in a higher quality viewing experience."

https://twitter.com/TeamYouTube/status/1645819005377052672

Tycker att det låter som att det ska bli bättre kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Gäller det Premium Lite? Jag tycker den billigare Lite är bättre då jag bara stör mig på de extra features full Premium ger.

Om det är meningen att man ska kunna välja 1080p eller 1080 Premium under quality så har jag inte sett det ännu iaf.

Permalänk

Vi som är datahoarders upptäcker att YT sedan länge re-encodar gamla videos så att bitrate (och storlek) blir lägre med tiden. Oklart om kvaliten som helhet blir sämre men det är i alla fall ytterligare en bra anledning till faktiskt spara sånt man vill ha kvar lokalt.

När denna feature lanseras så verkar det ju den processen ännu mera förståelig.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Gör mig inget då jag endast använder YouTube till att se på tech-videos och gör det med Ad-block.

Visa signatur

A4-H2O | 7950X3D | 4090 FE | 64 GB RAM | 4 GB SSD | XSX | OLED83C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Gäller det Premium Lite? Jag tycker den billigare Lite är bättre då jag bara stör mig på de extra features full Premium ger.

Detta tänkte jag med på, vill veta.
För jag själv kör Premium Lite. Jag kollar bara youtube på desktop-chrome. Så man får vänta och se

Visa signatur

Stationär: AMD 5800X - 32GB - RTX3080
Bärbar: Surface Pro 7

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Var kollar coola kidsen idag?

"Tik-toxic" förmodligen 😅

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem

Vad är det alla kollar på på YT som kräver sådan XQHD³-kvalitet?

/Gubbe

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att lägga in detta som standard?
Det som jag har ställt in är att det både på mobilt internet och via wifi ska vara högre bildkvalitet inställt.

Men händer ganska ofta att den startar klipp i 480p eller 720p.
Jag vill att den åtminstone på wifi alltid ska starta i 1080p premium.

Är det en omöjlighet i dagsläget?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Kollade med mitt premium konto, ovanför ser ni en skärmkopia av dom data jag har, det står inte nånstans att det är ett test eller nåt annat, 1080p står som möjligt val, men tittar man på "Stars for Nerds" så kan man få ett nyss om att det kanske var en 720p video, fast den visas i 1080p.

*Edit*

Hm, det är nog snarare det den visar som stod, här är en ny skärmkopia, fast i 4K (hela min skärm) men visas ändå som 720p, och 1080p i själva skärmen... weird.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

<Uppladdad bildlänk>

Kollade med mitt premium konto, ovanför ser ni en skärmkopia av dom data jag har, det står inte nånstans att det är ett test eller nåt annat, 1080p står som möjligt val, men tittar man på "Stars for Nerds" så kan man få ett nyss om att det kanske var en 720p video, fast den visas i 1080p.

*Edit*

https://i.imgur.com/liu84Iv.png

Hm, det är nog snarare det den visar som stod, här är en ny skärmkopia, fast i 4K (hela min skärm) men visas ändå som 720p, och 1080p i själva skärmen... weird.

"Viewport" anger hur stor ruta på skärmen som videon visas i (bör skala med webbläsarfönstrets storlek)
"Current / Optimal Res" anger vad själva videoströmmen har för upplösning (bör uppdateras utifrån vilken upplösning du väljer)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowtip:

Vad är det alla kollar på på YT som kräver sådan XQHD³-kvalitet?

/Gubbe

Jag hade kunnat skriva det här men då får jag ett mail om att mitt i lägg tagits bort med hänvisning till någon luddig paragraf. 😁

Du får leta runt lite så hittar du det säkert.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SunQ:

Någon som vet om det går att lägga in detta som standard?
Det som jag har ställt in är att det både på mobilt internet och via wifi ska vara högre bildkvalitet inställt.

Men händer ganska ofta att den startar klipp i 480p eller 720p.
Jag vill att den åtminstone på wifi alltid ska starta i 1080p premium.

Är det en omöjlighet i dagsläget?

YT vet inte hur du ansluter i ditt lan men du kan väl låta bli att ha kvaliten på automatiskt utan låsa den, jag har inte sett denna 1080 Premium men de kanske inte visar den för de som inte har premium heller och jag lär i så fall aldrig se det valet för jag lär inte komma att betala för YT om de inte blir en streamingtjänst som samlar allt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Fast vad är fel i texten? Det är ju så komprimering fungerar - man tar bort unik information och ersätter den med generaliserad data.

Jo, man tar bort unik information och ersätter den med generaliserad data, men komprimeringen fungerar ju snarare genom att man tar bort pixlar och ersätter dem med större block av samma nyans. Det är ju inte så att varje enskild pixel finns representerad i dataströmmen och att man skickar fler eller färre bitar för den. En H264-ström kan typiskt komprimeras 2000:1 så det är långt ifrån en bit per pixel. Jag tycker "mer information bakas in i varje pixel" är lite missvisande.

Permalänk
Medlem

Nån skillnad i ljudkvalité bitrate/codec? Inte för att YouTube har dålig kvalité men ljudkvalitén har mera betydelse än bildkvalitén för en stor del av det jag konsumptionerar på YouTube. Sen vore trevligt om de kunde lägga till alternativet att slå på/av normaliseringen också. Dock går det att fixa med tillägg men alltid trevligt om man slipper dom.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Tittar man i youtube app, t ex på TV, så kan man inte ändra upplösning själv. Har man 1080p då så är det det som gäller.

Vad har du för enhet du rullar appen på?

Jag har inte någon modern enhet där jag inte får välja upplösning alldeles själv på, oavsett panelens upplösning.
Min iphone, min LG CX inbyggda app, min ipad, min ps5, mina datorer. Alla dessa ger mig möjlighet att välja 4k och lägre, även om det enbart är min tv i det fallet som faktiskt har en 2160p panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

YT vet inte hur du ansluter i ditt lan men du kan väl låta bli att ha kvaliten på automatiskt utan låsa den, jag har inte sett denna 1080 Premium men de kanske inte visar den för de som inte har premium heller och jag lär i så fall aldrig se det valet för jag lär inte komma att betala för YT om de inte blir en streamingtjänst som samlar allt.

Det går tyvärr inte att låsa till en speciell upplösning i youtubeappen på iphone.
När man väljer "Inställningar för videokvalitet" så får man välja: "På mobilnätverk: Automatisk/Högre bildkvalitet/Databesparing" och samma val på "På wifi".

Så enda sättet att välja vilken upplösning så är det tyvärr att i varje video klicka på kugghjulet, välja Kvalitet för aktuell video -> Avancerat -> och här välja upplösning.

Men oftast är det bra, men helt plötsligt så får enheten spel och visar 480p.. Tar hellre en kort buffring än att se i 480

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SunQ:

Det går tyvärr inte att låsa till en speciell upplösning i youtubeappen på iphone.
När man väljer "Inställningar för videokvalitet" så får man välja: "På mobilnätverk: Automatisk/Högre bildkvalitet/Databesparing" och samma val på "På wifi".

Så enda sättet att välja vilken upplösning så är det tyvärr att i varje video klicka på kugghjulet, välja Kvalitet för aktuell video -> Avancerat -> och här välja upplösning.

Men oftast är det bra, men helt plötsligt så får enheten spel och visar 480p.. Tar hellre en kort buffring än att se i 480

Använder aldrig mobil och appar men är inte högre bildkvalitet att man alltid vill ha maxkvalitet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovelime:

Vad har du för enhet du rullar appen på?

Jag har inte någon modern enhet där jag inte får välja upplösning alldeles själv på, oavsett panelens upplösning.
Min iphone, min LG CX inbyggda app, min ipad, min ps5, mina datorer. Alla dessa ger mig möjlighet att välja 4k och lägre, även om det enbart är min tv i det fallet som faktiskt har en 2160p panel.

Du har rätt, jag kollade nu och kan ändra. Jag gissar att det kommit i någon uppdatering förr och att jag missat det helt.

Ja då är det ju verkligen skitsamma med denna 1080p Premium...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Nu kanske jag får en riktig anledning att köpa YT Premium. Så länge inte Enhancer for YouTube visar i full kvalitet.. Nu komprimeras det ju rejält (men effektivt), så det finns definitivt utrymme för märkbart bättre kvalitet genom högre bitrate!

Edit: så länge all reklam tas bort före, mitt i och mellan videos. Om jag betalar för det förväntar jag mig 0 ads.

YT som gratisanvändare och utan ad blocker just nu är TOTALT obrukbart typ, från de få gånger jag försökt kolla på mobilen/surfplattan senaste månaderna. Glömmer bort att jag har plugin som tar bort reklamen på mina datorer.

Angående Youtube på mobil/platta: Jag kollar numera via webbläsaren på mobilen och har installerat en adblocker där. Så har jag reklamfritt överallt.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Tänkte försöka kolla skillnaden i bitrate och ser nu att valet är borta. Kan bara välja vanlig 1080p nu.

Var det ett tidsbegränsat test bara?

Edit: enda referensen till en jämförelse jag hittar är The Verge som påstår att skillnaden i en specifik video de tittat på var 8 vs 13 mbit/s.
40% ökning är ju ganska ansenligt och jag skulle nog vilja påstå att med moderna codecs så är 13 mbits helt ok för 1080p (för referens är det tex betydligt högre än Netflix iaf)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

13Mbps är nog väldigt hög bandbredd för 1080p och 8 Mbps ligger mera enligt rekommendationerna (kör själv 9~9.4 Mbps för 1080p x264 för YouTube uploads efter att konstaterat blir inga större märkbara skillnader med högre), tror över ca 9Mbit/s för 1080p blir påtagliga skillnaderna relativt små om man kör med nån vettig codec. Har förövrigt inte heller sett "premium" alternativet på en stund här, kanske var något tillfälligt test.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Märkt att youtube byter kvalitet oftare och mer kraftfullt sen januari. gått så långt att jag installerat nåt tillägg som automagiskt byter till 4k. senaste veckorna har jag märkt att youtube gärna vill byta mitt i pågående klipp. tur tillägget byter tillbaka nästan direkt.
Förstår såklart att företag vinstmaximerar för att ägarna ska bli nöjda. men det börjar bli riktigt tröttsamt som användare. inte bara youtube då utan all media och underhållning. nog mer än jag som känner så. snart åker nog lappen för ögat upp över världen igen.

Permalänk
Sötast

Wow, jag fick upp den nu på youtube.

Jag sätter igång en video från en kanal jag har sett en del content ifrån och tänker direkt: oj varför är det typ 480P?
Men det visar sig att det var icke-premium 1080p! Och jag som har premium-lite har tydligen inte tillgång till den funktionen!

Jag hade hoppats på att youtube skulle lämna 1080P så som det varit nu i 10 år och helt enkelt öka bitrate för de med premium...

Men nope! 1080P just got so, so much very worse

Kolla artifakterna på en grå static background.....

Det är fantastiskt dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Använder aldrig mobil och appar men är inte högre bildkvalitet att man alltid vill ha maxkvalitet ?

Vad man vill och vad det bör innebära är tydligen någonting helt annat än vad det innebär i praktiken. Spelar ingen roll över huvud taget vad man väljer i inställningarna, varenda video spelas alltid upp i 480p oavsett vad. Man måste manuellt ändra till högre upplösning på bokstavligen varenda video, extremt drygt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Wow, jag fick upp den nu på youtube.

Jag sätter igång en video från en kanal jag har sett en del content ifrån och tänker direkt: oj varför är det typ 480P?
Men det visar sig att det var icke-premium 1080p! Och jag som har premium-lite har tydligen inte tillgång till den funktionen!

Jag hade hoppats på att youtube skulle lämna 1080P så som det varit nu i 10 år och helt enkelt öka bitrate för de med premium...

Men nope! 1080P just got so, so much very worse

Kolla artifakterna på en grå static background.....

https://i.imgur.com/lcPp3ui.png

Det är fantastiskt dåligt

Vad exakt är det för klipp? Har själv inte märkt av nån liknande försämring iaf.

Permalänk
Medlem

Premium Lite verkar inte fungerar med detta

När jag väljer 1080P Premium så kommer jag bara till ett val att köpa Premium trots att jag har Premium lite så Lite verkar vara spärrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av junkan:

När jag väljer 1080P Premium så kommer jag bara till ett val att köpa Premium trots att jag har Premium lite så Lite verkar vara spärrad.

https://support.google.com/youtube/answer/6308116#zippy=%2C%C...
Funktionen är endast tillgänglig för de som abonnerar på YT Premium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

https://support.google.com/youtube/answer/6308116#zippy=%2C%C...
Funktionen är endast tillgänglig för de som abonnerar på YT Premium.

Jag har Youtube Premium Lite som enligt deras reklam enbart ska spärra offline och YT Music. Det står inte någonstans att kvalitetsspärr ska finnas så de behöver förtydliga sina villkor.

Som vanligt med Google är allt lite hipp som happ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av junkan:

Jag har Youtube Premium Lite som enligt deras reklam enbart ska spärra offline och YT Music. Det står inte någonstans att kvalitetsspärr ska finnas så de behöver förtydliga sina villkor.

Som vanligt med Google är allt lite hipp som happ...

Samtidigt så säger dom ju att enda skillnaden mot att inte betala är att man slipper reklam.

Men ja sjukt kasst.
Förstår fortfarande inte riktigt syftet med 1080p premium om nu 1080p får behålla sin kvalitet och 1440p, 4k fortsätter finnas.

Stötte på en video där det fanns 1080p premium och då var kvaliten på vanliga 1080p fruktansvärd. Hoppas det bara var fel på just den videon..