Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Känner mig lite träffad där när jag råkade dyka upp som lvl 18 där första gången Är striderna begränade till 8 eller 12 spelare?

Idag kunde jag däremot hjälpa till med min hydra

I vissa aspekter tycker jag att Diablo IV hittills känns som en dålig kopia av Guild Wars 2. Verkar som Blizzard inte riktigt bestämt sig om de ville göra ett MMO eller ett ARPG.

Hehe

Ja begränsat antal spelare är det, osäker på hur många dock. Har hört lite olika men jag tror det är 12

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Ashava om 3 min gubbar, in och kötta för er som inte har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Ashava om 3 min gubbar, in och kötta för er som inte har.

Gick alldeles galant, 4 min tillgodo och bara level 20 folk runtomkring. Två legendaries och mountet fixat, så nu är man fullt redo för releasen.

Efter fyra tillfällen nu med D IV är jag övertygad om druid är rätt klass för mig. Samt man är rätt trött på den här första zonen nu tyvärr
Men fyfan vilket bra spel det är, kommer sänka tusentals timmar i detta precis som i D2 R och D III. Tur ledigheten är fixad runt release!

Permalänk
Medlem

Då är bara frågan hur många av er kommer att köpa spelet och spela det sedan?
Någon som funderat på att starta upp en Clan eller liknande i spelet?
Nu kan man göra det mesta solo fast kanske kul att spela ihop med någon?

Själv kommer jag vara ledig från jobbet den veckan när spelet släpps så det kommer bli en del spelande.
Kommer satsa på att spela igenom story först tänker inte race för att komma först till max level/paragon utan ska njuta av storyn.
Tror fortfarande att jag kommer börja med en Necro även om den är väldigt nerfad just nu.

19/23 dagar kvar till Release.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Fixade Ashava på Easy kl12 och tänkte försöka på normal kl 15, fick ner besten till 30%, sen var jag tvungen att besöka smeden och tappade då min plats när jag skulle tillbaks Inte riktigt rättvist när man offrat sig så mycket, jag antar att man ska glida med på snålskjuts om man åkt på däng några gånger.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Nu blev jag till slut lvl 20. Trodde det skulle ta längre tid än så. Men varför åker man på storpisk möta nån miniboss i nån quest ? Känns inte riktigt rätt spela barb och man får ner hp kanske hälften sen tar det stopp alltså det känns riktigt obalanserat att man inte kan ta nån i sin egen lvl att det ska vara så pass svårt.

Men nog svårt då man är cappad till lvl 20 bara i betan men kul det flyter på rätt bra ändå på min kassa dator men skaffade en ssd för första gången betan på mekanisk disk var ju nästan hopplöst segt..

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av vinylens:

Då är bara frågan hur många av er kommer att köpa spelet och spela det sedan?
Någon som funderat på att starta upp en Clan eller liknande i spelet?
Nu kan man göra det mesta solo fast kanske kul att spela ihop med någon?

Vet att FZ-läsarna har startat guild man kan hoppa in i, men det kanske är värt att dra igång en SweC-klan vid release?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HazZarD:

Nu blev jag till slut lvl 20. Trodde det skulle ta längre tid än så. Men varför åker man på storpisk möta nån miniboss i nån quest ? Känns inte riktigt rätt spela barb och man får ner hp kanske hälften sen tar det stopp alltså det känns riktigt obalanserat att man inte kan ta nån i sin egen lvl att det ska vara så pass svårt.

Drumlade in i Butchers källare av en ren slump, han höll på att helt kvadda min necro även med maximalt buffade skelett. Rena turen att en potion spawnade, jag hade inte tålt en träff till utan den. Sedan lyckades jag vända striden, men det var minsann inte så enkelt.

Framför allt om man höjt svårighetsgraden ett snäpp så börjar bossar bli extremt genomjävliga i betan någonstans efter level 14 typ. Är något skumt med svårighetsskalningen misstänker jag - kan ju inte vara så när spelet släpps, hur ska man kunna överleva upp till max level?

Citat:

kul det flyter på rätt bra ändå på min kassa dator men skaffade en ssd för första gången betan på mekanisk disk var ju nästan hopplöst segt..

Åhå, någon som fortfarande spelar på mekanisk disk! Intressant. Hur manifesterade sig det sega för dig, var det långa laddskärmar, eller hackade världen när du rörde dig runt?

Permalänk

Spelade några timmar idag. Helt ok lir men tycker det är rätt så platt och själlöst jämfört med Diablo 1 och 2. Hade det inte haft Diablo-namnet påklistrat hade man kunnat tro att det var en generisk klon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

...hur ska man kunna överleva upp till max level?

För att allt annat än lättaste och kanske näst lättaste är ämnat för när din gubbe är max level och du har börjat optimera din karaktär?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Spelade Necro denna helg, känns inte riktigt som min grej. Lyckades i alla fall att hitta en grupp som tog ner Ashava i alla fall.

Hade problem mot bossar där man inte fick tillräckligt många lik för minions som dog direkt. Provade även en corpse explotion build, med samma problem. Mot vanliga monster och elites (WT2) var det inga problem, de fighterna gick som på räls, med eller utan minions. Men kanske bara är jag som specat fel? Eller kanske så kanske necron hölls tillbaka när man var begränsad till lvl 20.

Blir nog Sorc i vanlig ordning vid release.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Du hinner nog kyla bärs medans du köar 4h 😅

Skrivet av Cyberz:

man lär väl ändå bara stå i kön idag.

edit

som ett nytt spel. flyter på hur bra som helst.
och testar med xbox kontrollen. riktigt bra faktiskt.

Loggade in vid fyra tillfällen under betan (21:00 på fredagen, 10:00/14:00 på lördagen och runt 20:00 på söndagen) utan att vänta i mer än några sekunder. Blev faktiskt imponerad där med tanke på hur det kan gå med Blizzard.

Skrivet av Freezelag:

Ngn som har problem med PC? Kraschar rätt ofta och får starta om, dock inga köer ännu.

Fungerade felfritt både på datorn och laptopen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nån som vet om D4-kod från RTX 4000-serien går att lösa in på en dator som inte har ett 4000-kort? Tänker om det fanns nån clever way 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallish:

Nån som vet om D4-kod från RTX 4000-serien går att lösa in på en dator som inte har ett 4000-kort? Tänker om det fanns nån clever way 😀

Du måste ha ett GeForce Experience- och Battle.net®-konto för att lösa in din kampanjkod för Diablo® IV. Följ stegen nedan:

Installera ditt kvalificerade grafikkort.
Uppdatera eller installera den senaste versionen av GeForce Experience. (Version 3.18 eller senare).
Öppna och logga in på GeForce Experience.
Gå till kontorullgardinsmenyn och klicka på LÖS IN.
Ange paketkoden från ditt kvalificerande paketinköp.
Följ resten av anvisningarna på skärmen för att logga in via ditt Battle.net-konto.
Välj ”LÖS IN” för att lösa in Diablo® IV-paketet till ditt Battle.net-konto.
STARTA Battle.net för att påbörja installationen.
Felsökning hittar du på vår sida med vanliga frågor och svar här. Kontakta vår kundtjänst om problemen kvarstår.

Med detta så misstänker jag att GeforForce experience känner av om det är ett 4000-serie kort eller inte och då kan neka aktiveringen.

https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/campaigns/pc-game-bundle...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FX9:

För att allt annat än lättaste och kanske näst lättaste är ämnat för när din gubbe är max level och du har börjat optimera din karaktär?

Jo, men som sagt, näst lättaste svårighetsgraden är så brutal att man bara nätt och jämt överlever mot bossar, och då hade jag faktiskt fått flera leggos med item power en bra bit över 300 vid det laget också. Om det blir ännu svårare när man fortsätter levla når man en punkt där man helt enkelt inte kommer vidare.

Och det känns inte bra helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Tre veckor och en dag kvar till 6/6-23… Det känns som att tiden har saktat ner en aning. 🤔

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Jo, men som sagt, näst lättaste svårighetsgraden är så brutal att man bara nätt och jämt överlever mot bossar, och då hade jag faktiskt fått flera leggos med item power en bra bit över 300 vid det laget också. Om det blir ännu svårare när man fortsätter levla når man en punkt där man helt enkelt inte kommer vidare.

Vad är det som inte känns bra?
Jag jämför det du beskriver mer med D2 än med D3. I D3 kan man hoppa in och börja spela på hard eller master direkt. Men D2 så är man ganska så död om du blir boostad genom normal och blir släppt i nightmare utan rätt level eller gear.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Vad är det som inte känns bra?
Jag jämför det du beskriver mer med D2 än med D3. I D3 kan man hoppa in och börja spela på hard eller master direkt. Men D2 så är man ganska så död om du blir boostad genom normal och blir släppt i nightmare utan rätt level eller gear.

Nightmare motsvarar ju ungefär Torment 6-7 någonstans om du kollar hp/damage multipliers så givetvis blir man inte lika mördad i hard/master då det inte är jämförbart. D3 skalar för övrigt långt mycket högre än D2 någonsin gjort.

Permalänk
Medlem

Det märktes skillnad i survivability på barb kontra förra betan, men faktum är att Diablo alltid handlat om "grinda mer & gör om och gör rätt" när man fastnar.

Tar det stopp även då, får man nog kika lite på sin build och försöka ändra sin spelstil. Förväntan att bara hålla inne LMB/RMB som i D3 och se allt dö automatiskt är förhoppningsvis ett minne blott.

Vhenard var t ex betydligt svårare på server slam, man får kitea runt mobsen och vänta på cooldowns och inte stå i alla voidzones och dylikt så gick det vägen.

Svårt göra en rättvis analys av balansen när vi endast spelat level 1-20 med nya förändringarna som fanns i denna version känner jag.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Kändes bra med min Sorc build iaf. Löste Ashava i både tier 1 och 2, löste Butcher i tier 1 (hade glömt att ställa tillbaka till tier 2 när han dök upp).

Det enda jag hade problem med var Kor Dragan Stronghold som var level 30+. Det gick helt enkelt inte oavsett hur jag ändrade skills och gear.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Spelade förra öppna betan, och var ändå förhoppningsfull. Fastän Blizzard inte släppt något vettigt efter SC2/WOW-MoP.
Drog upp Barb och Amazon (rogue) till 25 då. Hade lätt haft tid att levla en ytterligare klass. Men vet inte, fastnade inte riktigt för D4.

Istället har det blivit att jag spelat Diablo 2 via Median XL. Så återstår att se om man ids betala för D4.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Kändes bra med min Sorc build iaf. Löste Ashava i både tier 1 och 2, löste Butcher i tier 1 (hade glömt att ställa tillbaka till tier 2 när han dök upp).

Det enda jag hade problem med var Kor Dragan Stronghold som var level 30+. Det gick helt enkelt inte oavsett hur jag ändrade skills och gear.

Jag kunde cheesa mig igenom Kor Dragan med min sorc på tier 2 men det tog helt stopp på bossen

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag kunde cheesa mig igenom Kor Dragan med min sorc på tier 2 men det tog helt stopp på bossen

Samma här 😅 fick ner bossen till typ 1/5 health, men inte längre än så.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dodecahedron:

Spelade några timmar idag. Helt ok lir men tycker det är rätt så platt och själlöst jämfört med Diablo 1 och 2. Hade det inte haft Diablo-namnet påklistrat hade man kunnat tro att det var en generisk klon.

Man? Det är bara du som tycker det. 🤡

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Nightmare motsvarar ju ungefär Torment 6-7 någonstans [...]

Precis. Inte gör man Torment 6-7 direkt i D3 när man är lvl 20-25.

Vet inte hur World Tier jämför sig mot D2 och D3's svårighetsgrader men eftersom D3 har fler gissar jag på att man enklare kan växla upp ett par steg bara för att man är erfaren medans D4 endast har 4 tiers så är det mycket mer markant hopp i svårighetsgrad... tänker jag.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Precis. Inte gör man Torment 6-7 direkt i D3 när man är lvl 20-25.

Vet inte hur World Tier jämför sig mot D2 och D3's svårighetsgrader men eftersom D3 har fler gissar jag på att man enklare kan växla upp ett par steg bara för att man är erfaren medans D4 endast har 4 tiers så är det mycket mer markant hopp i svårighetsgrad... tänker jag.

Min poäng var alltså att du lika gärna kan bli "släppt" i D2 Act 2 Normal så har du en motsvarighet till hard/master. Det heter bara olika saker. En stor skillnad är ju visserligen att du inte kan börja där (om du inte kör singleplayer och skriva /players).

Hade helt missat att det "bara" finns fyra world tiers i D4.

Permalänk
Skrivet av mAster9:

Man? Det är bara du som tycker det. 🤡

Blev du ledsen för att någon inte tyckte som du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dodecahedron:

Blev du ledsen för att någon inte tyckte som du?

Nä, men enligt dig var det något alla tyckte. 😉 Det du skrev fick dig att låta som ett troll.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Så, vilken version ska du köpa av spelet? Standard, Digital deluxe eller Ultimate edition?
Jag har de senaste spelen köpt ultimate, men känns som jag blivit snuvad på cash mer än vad de har gett mig.
Så denna gången tänker jag gå för standard edition

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Så, vilken version ska du köpa av spelet? Standard, Digital deluxe eller Ultimate edition?
Jag har de senaste spelen köpt ultimate, men känns som jag blivit snuvad på cash mer än vad de har gett mig.
Så denna gången tänker jag gå för standard edition

Ultimate lockar ju faktiskt en del nu, och extra godis det man får blir kanske svårt tacka nej till xD