Steam Deck - Steam-baserad handhållen "konsol"

Permalänk
Medlem

Blivit riktigt sugen på steam deck eller rog ally. Spelar nästan inget längre och körde allt via gamestream på tv:n. Fick mig tänka det gäller att bli portabel och mer bekväm.

Däremot har jag redan en ok stationär dator och van med in-home streaming.
Någon av er som testat t.ex backbone för att köra steam link på iPhone? Verkar ju som ett sätt billigare att få bättre grafik men med lite inputlagg.

https://www.cyberphoto.se/mobiltelefoni/gaming/backbone-one-p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llorona:

Blivit riktigt sugen på steam deck eller rog ally. Spelar nästan inget längre och körde allt via gamestream på tv:n. Fick mig tänka det gäller att bli portabel och mer bekväm.

Däremot har jag redan en ok stationär dator och van med in-home streaming.
Någon av er som testat t.ex backbone för att köra steam link på iPhone? Verkar ju som ett sätt billigare att få bättre grafik men med lite inputlagg.

https://www.cyberphoto.se/mobiltelefoni/gaming/backbone-one-p...

Om inte spelsuget riktigt finns så skulle jag nog fundera några extra gånger. Visst kan den väcka ett spelintresse som varit i dvala men finns en risk att den hamnar på hyllan efter den initiala wow faktorn lagt sig. Vet du vilka spel du vill lira på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Om inte spelsuget riktigt finns så skulle jag nog fundera några extra gånger. Visst kan den väcka ett spelintresse som varit i dvala men finns en risk att den hamnar på hyllan efter den initiala wow faktorn lagt sig. Vet du vilka spel du vill lira på den?

Du har rätt, bra råd! Är mestadels hemma, så då kan jag lika gärna sätta upp min shield att fungera med steamlink. Och kan isåfall kanske också göra detsamma från mac + säng. Behöver ev en till kontroller, men det är betydligt billigare. Och om jag skulle behöva bli fast på andra ställen än hemma skulle det räcka med någon onlinetjänst för de veckorna. Starkt köplust bara, men finns ju bättre saker! Kanske en riktig stol 😅

Liknand darksouls, batman, controll och liknande AAA. Hade gärna spelat om cyberpunk, men var inte så handkontrollsvänligt.

Permalänk
Medlem

Har beställt billigaste Steam Deck och 1TB Corsair Mini SSD nu.
Kostade mig 6,262:-

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Sålde av CS-lådor så nu har jag en 512GB deck på väg. Är det dbrand som gäller för skins?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Ok, dags för återkoppling.

Del ett:
Fick min 64gb sd igår, hade dagen innan hämtat 1tb ssd. Som pc-byggare (har väl byggt typ 15 st) var det enkel match att byta ssd, svåraste var att kränga isär skalet på sd men jag täljde ett gammalt bankkort i ena hörnet (med vass kniv) för att kunna trycka in kortet och bryta isär skalet. Använde mig av Ifixit's manual som länkats tidigare i tråden.

Del två:
Så var det dags att panga in Steam os på tom ssd. Supportsidan är hjälpsam och värd att följa. De rekommenderar att man på pc i windowsmiljö använder sig av Rufus verktyg för att skapa en återställningsbild (recovery image). Hade problem att få det att funka, men det löste sig när jag kom på att jag inte formaterat min nya ssd. Då blev det mycket enklare. När väl steam os startmedia låg på usb-minnet så var det bara att plocka ur den ur pc'n och stoppa i den i sd. Starta steamdeck med volym ned och startknapp så kommer man in i bios, där man får välja det media för steam os man precis skapat och stoppat in. Den här videon var lite hjälp på traven.

Bra-att-ha-grejer:
- Plektrum eller dedikerad konsolplastisärbändare, tälja bankkort funkar också.
- Ifixit verktygssats (eller motsvarande)
- USB-minne och USB-C hub (jag köpte USB-minne med dubbelt gränssnitt, dvs både usb-a och usb-c)

Del tre:
Främsta målet med detta var att kunna spela Elder Scrolls Online på jobbet, på semestern, i soffan, hos svärföräldrarna etc.
ESO har ännu inte officiellt stöd, men enligt en fråga på Reddit så är det inga problem. Vet man vilka inställningar/settings som funkar så är det ju bra. I den här videon så fick jag reda på att man kan använda ett proton-skript/kod för att få installationen av spelet att funka. Lyckades dra igång spelet, men upplever stutters. Internet sa att jag skulle klicka på steam-knappen och stänga av eso-launchern. Gjorde det och spelet flyter finfint.

Slutsats: Spelar normalt sett eso varje dag med 4090 och 4k oled, så jag var rädd att jag skulle vara kräsen. Men är väldigt nöjd ändå med att fått spelet att funka smärtfritt till slut. Nöjd gubbe här!

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Nån som har en länk till en bra dual boot guide? Blir med en 64 GB Steamdeck + 1 TB disk, tänkte som Näbbdjur byta ut ssd:n men funderade på att köra 600 GB SteamOS / 400 GB Windows11 för dom spel som har endast Windows-baserat anti-cheat typ COD:Mw2, Destiny 2.

Har letat runt och verkar lite blandat + många verkar gilla ha sina guides som videos dom stretchat till 30+ minuter på youtube...

Permalänk
Medlem
Skrivet av krpes:

Nån som har en länk till en bra dual boot guide? Blir med en 64 GB Steamdeck + 1 TB disk, tänkte som Näbbdjur byta ut ssd:n men funderade på att köra 600 GB SteamOS / 400 GB Windows11 för dom spel som har endast Windows-baserat anti-cheat typ COD:Mw2, Destiny 2.

Har letat runt och verkar lite blandat + många verkar gilla ha sina guides som videos dom stretchat till 30+ minuter på youtube...

Har du funderat på alternativet att strömma de spelen från en Windows-dator i stället? Det blir nästan alltid problem när man försöker installera Windows vid sidan av något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Har du funderat på alternativet att strömma de spelen från en Windows-dator i stället? Det blir nästan alltid problem när man försöker installera Windows vid sidan av något annat.

Jag hade i tiderna Stadia vilket funkade väldigt bra, den var gjord för streaming. Utmaningen blev att många hotell/flygplatser osv bara gav ca 3-4mb/s, och Stadia ville ha minst 10mb/s för att bilden skulle bli bra. Jag tror det är samma krav på remote play/xbox streaming?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krpes:

Nån som har en länk till en bra dual boot guide? Blir med en 64 GB Steamdeck + 1 TB disk, tänkte som Näbbdjur byta ut ssd:n men funderade på att köra 600 GB SteamOS / 400 GB Windows11 för dom spel som har endast Windows-baserat anti-cheat typ COD:Mw2, Destiny 2.

Har letat runt och verkar lite blandat + många verkar gilla ha sina guides som videos dom stretchat till 30+ minuter på youtube...

Har själv kollat runt kring detta och rekommendationerna verkar vara att köra Windows på ett separat SD kort, ska gå att göra detta via MS egna skapa installationsmedia app vill jag minnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krpes:

Nån som har en länk till en bra dual boot guide? Blir med en 64 GB Steamdeck + 1 TB disk, tänkte som Näbbdjur byta ut ssd:n men funderade på att köra 600 GB SteamOS / 400 GB Windows11 för dom spel som har endast Windows-baserat anti-cheat typ COD:Mw2, Destiny 2.

Har letat runt och verkar lite blandat + många verkar gilla ha sina guides som videos dom stretchat till 30+ minuter på youtube...

Verkar inte finnas några bra som tar upp allt man behöver veta då det kommer nya metoder hela tiden så en del saker blir utdaterade. Fixade (intern) dual-boot till min igår men då var det nog 5-olika videos minst. En för den initiala partitioneringen bl.a.
Ville inte köra på SD-kort då jag vill ha kortplatsen tillgänglig och läst att det sliter på kortet att köra operativsystem på det.

Kan dock rekommendera vissa verktyg som en smidig bootloader som heter Clover. Sen finns det två program för att lösa styrningen och hotkeys i Windows samt i spelklienter som inte är Steam som heter
Handheld Companion och Steam Deck Tools

Finns videos om detta på YT. (OBS, om du kör MP-spel kolla upp så inte dessa program triggar anti-cheat.)

Har bara provat Clover och Handheld Companion hittills. Vissa säger att Steam Deck Tools är bättre men mindre användarvänligt. Provar nog den senare.

SteamOS är fortfarande betydligt smidigare och mer anpassat på SD:en men ville ha Windows för Gamepass bl.a. (Tycker inte streaming ger den kvalité och flexibilitet jag vill ha just nu) och att det är roligt att köra Windows då det verkligen känns som en liten dator då. Uppgraderar jag nätverket hemma nån gång kanske jag provar Streaming igen. Bor i villa så behöver bra meshnätverk för att få full fräs på 5.8Ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Sålde av CS-lådor så nu har jag en 512GB deck på väg. Är det dbrand som gäller för skins?

Uppdatering: Blev ett lila genomskinligt bakstycke som är på väg hem, så jag matchar min gamla gameboy

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Steam Deck Tools verkar bäst till Windows nu när jag testat. Man kan ändra nästan allt precis som i SteamOS. Inte lika snyggt integrerat men funktionerna finns iaf. Ändra TDP, Clocks, Refreshrate, FPS, Färger, OSD, Fläktkurva (kan påverka anti-cheat dock så bäst att ha default vid sådana spel) osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Finns videos om detta på YT. (OBS, om du kör MP-spel kolla upp så inte dessa program triggar anti-cheat.)

Hmm - du tror Windows anti-cheat kan bli problem på Steamdeck? Är egentligen ett av dom största skälen varför jag funderat på att köra Windows på decken, sett på youtube att folk spelar COD:MW2 osv. Tänkte bra om det är något battle pass eller liknande så man kan köra sina daily challenges snabbt på resa eller så, blir mindre bra om man blir bannad.

Steam decken ligger på något lager i Malmö och Webhallen lyckades slarva bort SD kortet jag beställt till deras butik (var i "transport till butiken", nu finns det enligt supporten inga spår av den "men vi får fler nästa vecka" samt "du kan avbeställa om du inte är nöjd" - bra kundservice?) så får väl trösta mig med att grotta ner mig i lite YT videos. Planen var att ha "installationsdag" imorgon :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av krpes:

Hmm - du tror Windows anti-cheat kan bli problem på Steamdeck? Är egentligen ett av dom största skälen varför jag funderat på att köra Windows på decken, sett på youtube att folk spelar COD:MW2 osv. Tänkte bra om det är något battle pass eller liknande så man kan köra sina daily challenges snabbt på resa eller så, blir mindre bra om man blir bannad.

Steam decken ligger på något lager i Malmö och Webhallen lyckades slarva bort SD kortet jag beställt till deras butik (var i "transport till butiken", nu finns det enligt supporten inga spår av den "men vi får fler nästa vecka" samt "du kan avbeställa om du inte är nöjd" - bra kundservice?) så får väl trösta mig med att grotta ner mig i lite YT videos. Planen var att ha "installationsdag" imorgon :/

Trist med bortappade kortet.
Windows i sig är inga problem, det är vissa av verktygen man installerar som anpassar SD till Windows som kan ha funktioner som kan trigga anti-cheat vad jag läst men då ska dom varna om det.

T.ex. Fan Control i "Steam Deck Tools" kan trigga anti-cheat om den aktiveras. Det kommer upp en ruta när man aktiverar den där det står att allt annat än default fan curve kan trigga vissa anti-cheat. Man får bara strunta i att använda dom funktionerna så borde det vara lugnt. Som du skrev så finns det många som kör online-spel på Steamdeck med Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Windows i sig är inga problem, det är vissa av verktygen man installerar som anpassar SD till Windows som kan ha funktioner som kan trigga anti-cheat vad jag läst men då ska dom varna om det.

Då är jag med. Läste faktiskt om att Riccohet eller liknande "anti-cheat" som används i COD:MW2 osv känner av om du klockat om datorn; undervoltning kan annars förlänga livet på processorn men nej.

Vad ändrade partitionstorlekarna med, gparted? Annars verkar Steam Tools vara bra och hålla dual boot kvar. Tänkte annars ev vänta tills Valve släpper SteamOs 3.5 som kommer "snart", den verkar ha stora förändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krpes:

Då är jag med. Läste faktiskt om att Riccohet eller liknande "anti-cheat" som används i COD:MW2 osv känner av om du klockat om datorn; undervoltning kan annars förlänga livet på processorn men nej.

Vad ändrade partitionstorlekarna med, gparted? Annars verkar Steam Tools vara bra och hålla dual boot kvar. Tänkte annars ev vänta tills Valve släpper SteamOs 3.5 som kommer "snart", den verkar ha stora förändringar.

Man kan partitionera på samma gång som man installerar SteamOS med recovery USB-stickan man gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Man kan partitionera på samma gång som man installerar SteamOS med recovery USB-stickan man gjort.

Todo or not todo Har fixat allt klart och har nu en 350GB NTFS partition för Windows.

Ser ut som om man tappar en del fps med Windows t.ex. i CP2077, medan andra säger ingen skillnad. Är typ Destiny2/COD MW2 som inte funkar på SteamOS av dom som jag är intresserad av, tror jag avvaktar lite med Windowsen.

Körde in Cryotools, den ska tydligen ha ganska stor påverkan i vissa spel. ProtonGE verkar vissa gilla också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krpes:

Todo or not todo Har fixat allt klart och har nu en 350GB NTFS partition för Windows.

Ser ut som om man tappar en del fps med Windows t.ex. i CP2077, medan andra säger ingen skillnad. Är typ Destiny2/COD MW2 som inte funkar på SteamOS av dom som jag är intresserad av, tror jag avvaktar lite med Windowsen.

Körde in Cryotools, den ska tydligen ha ganska stor påverkan i vissa spel. ProtonGE verkar vissa gilla också.

Speciellt nu med Proton 8 så är nog skillnaden mot Windows minimal.
Enda som saknas är en Gamepass klient och anti-cheat kompatibilitet men det senare kommer nog så småning om.

Körde själv in Windows mest för att det var kul att prova. SteamOS är mycket skönare att använda.
Ska prova Cryotools nu när han har kommit en bit på utvecklingen.

Permalänk

Vem levererar Steam Decks i Sverige?

Beställde en 64GB förra veckan men paketet, enligt tracking-infon jag fick från GLS, har liksom stannat i Nederländerna. Misstänker att paketet lämnats över till en annan carrier annan men vet inte riktigt vart jag ska vända mig om jag ska va ärlig. GLS själva säger att det antingen är UPS eller DHL vilket inte riktigt hjälper mig.

Än är det inte riktigt så lång tid att jag skulle va orolig men gillar att va 'on top of things'. SSD'n jag beställde samtidigt har legat och stirrat argt på mig i flera dagar redan så det är nog mest jag som börjar bli otålig.

Visa signatur

Error: Keyboard not attached. Press F1 to continue.
< AMD Ryzen 7 5700X | ASUS ROG Strix B450-E | Corsair Vengeance RGB PRO 4x8GB 3200MHz | Sapphire Radeon RX 7700 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoosE__929:

Vem levererar Steam Decks i Sverige?

Beställde en 64GB förra veckan men paketet, enligt tracking-infon jag fick från GLS, har liksom stannat i Nederländerna. Misstänker att paketet lämnats över till en annan carrier annan men vet inte riktigt vart jag ska vända mig om jag ska va ärlig. GLS själva säger att det antingen är UPS eller DHL vilket inte riktigt hjälper mig.

Än är det inte riktigt så lång tid att jag skulle va orolig men gillar att va 'on top of things'. SSD'n jag beställde samtidigt har legat och stirrat argt på mig i flera dagar redan så det är nog mest jag som börjar bli otålig.

Schenker till utlämningsställe för mig, något av trackingnumrena på gls-sidan funkade hos schenker.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoosE__929:

Vem levererar Steam Decks i Sverige?

Beställde en 64GB förra veckan men paketet, enligt tracking-infon jag fick från GLS, har liksom stannat i Nederländerna. Misstänker att paketet lämnats över till en annan carrier annan men vet inte riktigt vart jag ska vända mig om jag ska va ärlig. GLS själva säger att det antingen är UPS eller DHL vilket inte riktigt hjälper mig.

Än är det inte riktigt så lång tid att jag skulle va orolig men gillar att va 'on top of things'. SSD'n jag beställde samtidigt har legat och stirrat argt på mig i flera dagar redan så det är nog mest jag som börjar bli otålig.

Det kom fram med Schenker för min del också. Lämnades över till GLS den 22/5, kom fram till Danmark 24/5 och kunde hämta ut den 26/5.

Tillägg: jag kunde följa paketets resa hela vägen på tracking-länken från Steam till GLS sida.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

26 Juli släpps Ratchet & Clank "Rift Apart" på Steam. Borde kunna bli bra på SD sett till hur roliga de spelen var för 10-15 år sen.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoosE__929:

Vem levererar Steam Decks i Sverige?

Beställde en 64GB förra veckan men paketet, enligt tracking-infon jag fick från GLS, har liksom stannat i Nederländerna. Misstänker att paketet lämnats över till en annan carrier annan men vet inte riktigt vart jag ska vända mig om jag ska va ärlig. GLS själva säger att det antingen är UPS eller DHL vilket inte riktigt hjälper mig.

Än är det inte riktigt så lång tid att jag skulle va orolig men gillar att va 'on top of things'. SSD'n jag beställde samtidigt har legat och stirrat argt på mig i flera dagar redan så det är nog mest jag som börjar bli otålig.

Båda mina Steam Deck levererades av UPS och gick också via Nederländerna.

Tog 5 dagar från att de skickade till att jag kunde hämta ut det hos närmaste ombud.

Permalänk
Medlem

Ukrainska utvecklare/soldater använder Steam Deck för att fjärrstyra vapentorn med kulspruta.

https://twitter.com/EuromaidanPress/status/166517679572818329...

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag är ute efter ett matt skärmskydd till min enhet.
Kör 256gb’arn och det är som en fin sminkspegel ute i solen…

Har försökt hitta lite men går bet rätt fort känner jag. Så är det någon som har något de själva provat / använder och kan rekommendera skulle jag vara djupt tacksam !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Vill ge tips på 3e parts lösning när det gäller cloud saves.
Speciellt om man tex som jag spelar spel på emulator. Använder det själv nu när jag spelar Zelda Tears of the kingdom och växlar mellan PC och Steam Deck.
Så det blir precis som att använda en switch stort sett förutom steget att du måste synca när du växlar mellan stationärt och handhållet

Open Cloud Saves fixar molnsparning efter valfri lösning som google drive, dropbox eller egen server.
Här finns en instruktionsfilm. Men notera att det blivigt ännu enklare att installera det på Steam Deck. Bara söka upp programmet i Discover store och installera direkt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Jag är ute efter ett matt skärmskydd till min enhet.
Kör 256gb’arn och det är som en fin sminkspegel ute i solen…

Har försökt hitta lite men går bet rätt fort känner jag. Så är det någon som har något de själva provat / använder och kan rekommendera skulle jag vara djupt tacksam !

Jag har denna på min och är väldigt nöjd.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Tinkerbeard:

Produkt: Steam Deck (Steam Summer Sale)
Länk: https://store.steampowered.com/steamdeck
Kategori: Handhållet
Pris: 10/15/20% rabatt på dom olika modellerna

Tips!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Fy fan, var 2mm ifrån att beställa häromdagen. 😝 Velar fortfarande lite mot ROG.