Fynd24 säljer via CDON fake-hårdiskar

Permalänk
Medlem

Helt uppenbart att han nu satt sig in och anmält alla dåliga betyg som "illegala", ljuger om att alla är från samma person och istället postar fejkbetyg själv.

Permalänk
Medlem

Jag gick tillbaka lite aningen äldre dåliga omdömen om dem på trustpilot och fann fler som klagat på deras USB diskar:
https://se.trustpilot.com/reviews/64540bff697e811430571de9
https://se.trustpilot.com/reviews/642be8de43a752e577bfa837
https://se.trustpilot.com/reviews/61eaeaeba16c1e751f708bf9 (21/1 2022)

Kan möjligen vara så att en av ovanstående är från TS, men omdömet från 21/1 2022 visar ju att dom känt till problematiken i mer än ett år.

Fann f.ö. detta negativa omdöme om en powerbank där det i svaret från Fynd24 framgår att den behöver laddas "i varm solljus för att de ska nå sina optimala effekter."
https://se.trustpilot.com/reviews/63a3182b4d0773066a20f4d3

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Sedan CDON gjorde om sig, för närmare 10 år sedan har jag inte sett en enda vara som CDON själva sålt. Dock har jag inte kollat cd skivor, men allt inom elektronik som jag kollat har jag inte sett CDON som säljare

Min sista beställningen efter att ha varit kund i ~20 år var i mars 2020. Då köpte jag trädgårdsprylar, musik-CD och en kaffebryggare. Alla tre både såldes och skickades av CDON själva. Då hade ju nedgången redan börjat flera år tidigare och därför slutade jag handla helt efter det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Bra att skojare åker dit, men det jag inte gillar i detta är ju att en massa folk som uppenbart Inte handlat från dem går in och skriver på Trustpilot. Det är väl bara sådana som faktiskt handlat som bör lämna betyg?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Snudge_B:

Bra att skojare åker dit, men det jag inte gillar i detta är ju att en massa folk som uppenbart Inte handlat från dem går in och skriver på Trustpilot. Det är väl bara sådana som faktiskt handlat som bör lämna betyg?

Bör...
Det bör inte finnas skojare heller, och de bör inte kunna censurera riktiga negativa omdömen och bör inte kunna posta sina egna positiva.
Tyvärr lever vi inte i den utopin, föredrar nog att det varnas i överkant när det handlar om bluff och båg. För recensioner av seriösa aktörer så håller jag givetvis med dig.

"Vi" har sett cirkeln mer än en gång tidigare när det kommer till oseriösa aktörer.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Bra att skojare åker dit, men det jag inte gillar i detta är ju att en massa folk som uppenbart Inte handlat från dem går in och skriver på Trustpilot. Det är väl bara sådana som faktiskt handlat som bör lämna betyg?

Det är dock något som är skitlätt att gå runt för scammers, så det är bra att folk boostar det negativa.

1. Sälj tre äkta produkter till lite underpris och få 1-3 strålande omdömen.
2. Sälj en billig kopia eller två och håva in stora marginaler som täcker de första 1-3 och multum därtill. Har du otur får du två negativa omdömen men troligtvis max 1.
3. Ny kund ser då en majoritet positiva omdömen och "hjälpsamma" svar på de ev få negativa.

Ju längre cykeln går ju fler kopior och scams kan du genomföra då det finns mängder med nöjda kunder. Är du riktigt finurlig kör du en ponzi och beställer de äkta varorna på faktura och hinner betala av dem med kapitalet du får in med scams. Börjar din balans bli lite dålig kan du alltid hoppa in och fixa några positiva fejkomdömen som väger över.

Permalänk
Skrivet av Snudge_B:

Bra att skojare åker dit, men det jag inte gillar i detta är ju att en massa folk som uppenbart Inte handlat från dem går in och skriver på Trustpilot. Det är väl bara sådana som faktiskt handlat som bör lämna betyg?

Man behöver faktiskt inte ha handlat i en affär för att ha ett omdömme om dem.

Permalänk
Medlem

CDON måste vara en utmärkt plattform för tjuvar, hälare, momsfuskare och bedragare i allmänhet.

Jag var nöjd kund hos CDON tidigare, när de var en riktig, seriös handlare. När jag såg att de omvandlats till en marknadsplats för andra säljare strök jag dem omedelbart från min lista över företag som jag gör affärer med. Livet är för kort för att slösas på affärer med sådana företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esoneson:

Eftersom det inte finns sd kort med 8tb, särskilt inte för detta pris beslöt jag mig för att kontakta återförsäljaren, här är vad jag skrev:
"Jag motog nyss en hårdisk från er som enligt specifikation skulle vara en 8tb ssd disk. när jag tog emot produkten visade det sig vara en fake-disk innehållande ett kinesisk sd kort med mycket mindre lagring. Disken var formaterad så att den felaktigt rapporterade 8tb, vilket den inte innehåller. Det här är alltså ett medvetet och renodlat bedrägeri. Jag tänker inte betala fakturan på den förän jag motar den produkt jag faktiskt har blivit utlovad. Hör av er till mig snarast annars gör jag en polisanmälan för bedrägeri. Bifogad bild visar vad jag fick skickat."

Och här är svaret från fynd24:
" Hej, Vilken order gäller detta? Du hade inte vårt tillstånd att öppna detta på detta viset. Nu kanske den inte fungerar den inte som skall. Vänligen och bifoga underlag på att den inte innehåll 8TB data som utlovat så kan vi reklamera detta till leverantören.
/Allt gott
Hälsningar
Fynd24
"

Redan här förstår ju alla vettiga personer att det är ett utstuderat bedrägeri. Det är uppenbart från det ursprungliga meddelandet från kunden att produkten är falsk. Om fynd24 vore seriösa skulle de vara förfärade och omedelbart själva undersöka produkterna i sitt lager. Att fynd24 i det läget framhärdar och kräver ytterligare bevis visar på ont uppsåt. De har således redan raderat allt förtroende och borde rimligtvis inte få några ytterligare chanser hos CDON, och nästa steg borde vara polisanmälan. Att CDON i det läget inte lagför fynd24 och själva kompenserar sina kunder visar med all önskvärd tydlighet att CDON inte har ett enda uns av trovärdighet som seriös handlare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Man behöver faktiskt inte ha handlat i en affär för att ha ett omdömme om dem.

Ok, men hur seriöst blir det omdömmet då? Alltså kan man inte lita på Trustpilot. I detta fallet är det kanske befogat, men nästa gång är det kanske den som startar tråden som är skojaren, hur rättfärdigt är ett eventuellt drev och sedan omdömen från personer som inte upplevt problematiken då?

Är ju egentligen ingen skillnad från recensionsbombning eller liknande, som också har en egen problematik i mina ögon.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Skillnaden är väl att CDON inte tar något som helst ansvar, mer eller mindre, för vad sina säljare hittar på och uppstår det problem så är det "lycka till". Amazon, i alla fall med den uppfattningen jag har, tar ansvar för att problem som uppstår inte ska drabba kunden, utan Amazon löser det och tar det sedan med säljaren.

Kan ju bara passa på att lägga till lite ny erfarenhet lite halvt OT. Fick idag hem en produkt idag från Amazon (3:e-partsförsäljare), trasig vid leverans. Startade en chat, fick kontakt efter 30 sekunder. Efter 2 minuter var vi klara - kundtjänst ursäktade sig att de inte kunde skicka en ersättningsvara då det var från 3:e part, men frågade om jag ville ha pengarna tillbaka på kortet eller som ett "gift card". Rätt smidigt...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av haijen:

Kan ju bara passa på att lägga till lite ny erfarenhet lite halvt OT. Fick idag hem en produkt idag från Amazon (3:e-partsförsäljare), trasig vid leverans. Startade en chat, fick kontakt efter 30 sekunder. Efter 2 minuter var vi klara - kundtjänst ursäktade sig att de inte kunde skicka en ersättningsvara då det var från 3:e part, men frågade om jag ville ha pengarna tillbaka på kortet eller som ett "gift card". Rätt smidigt...

Jo, de tjänar så mycket på att låta halvskumma och rena bedrägerier på deras sida att de bara kan betala av de som orkar klagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Ok, men hur seriöst blir det omdömmet då? Alltså kan man inte lita på Trustpilot. I detta fallet är det kanske befogat, men nästa gång är det kanske den som startar tråden som är skojaren, hur rättfärdigt är ett eventuellt drev och sedan omdömen från personer som inte upplevt problematiken då?

Är ju egentligen ingen skillnad från recensionsbombning eller liknande, som också har en egen problematik i mina ögon.

Blir omdömet mer seriöst om man måste ha handlat? Finns ju inget som stoppar t.ex. Fynd24 att göra några egna fejkköp via olika konton bara för att kunna säga att allt gick smidigt och varorna var bra. Stoppar ju förvisso att t.ex. konkurrerande affärer lägger dåliga omdömen, men som konsument ser jag hellre fejkade negativa omdömen än positiva.

I vilket fall så ska man alltid ta omdömen med en nypa salt, även om de är väldigt användbara för att bestämma vad och från var man ska handla.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Och där kom rasistkortet upp också. Herregud vilken pajas.

Permalänk
Medlem

Nu ljuger han igen på hemsidan under kundtjänst.

"Kundtjänst
Vår svenska kundtjänst är beredd och svara på alla dina frågor gällande vårt sortiment och kan nås på mejlet: info@fynd24.se dygnet runt.

Om du har frågor istället gällande ditt köp eller fakturering vänligen kontakta oss på mejlet: kundtjanst@fynd24.se.

Allmän reklamation

Det har kommit till vårt kännedom att hårddiskarna som sålts via oss kan ha varit manipulerade att visa fel lagringskapacitet. Vi hade inget kännedom om detta och har nu dragit tillbaka produkten från vårt sortiment tills vi undersökt detta vidare och för att få stopp på online attacken från människor som aldrig varit kund hos oss. Alla som har köpt dessa hårddisk via oss har rätt att reklamera sitt köp och få sina pengar tillbaka om de känner sig missnöjda med sitt köp. Vänligen och kontakta vårt kundtjänst så kan dom hjälpa er vidare med detta.

Uppdatering: Vid vidare undersökning kan vi se att hårddiskarnas kapacitet stämmer och klagomålen vi har fått kring dessa handlar det troligtvis om hårddiskar som blivit felaktigt byggda. Dessa kan reklameras och våran kunder kan få en återbetalning för detta om de kan uppvisa att hårddisken är korrupt att visa fel lagringskapacitet. Tack för ert tålamod och förståelse."

Permalänk
Medlem
Skrivet av VisualDarkness:

Nu ljuger han igen på hemsidan under kundtjänst.

Uppdatering: Vid vidare undersökning kan vi se att hårddiskarnas kapacitet stämmer och klagomålen vi har fått kring dessa handlar det troligtvis om hårddiskar som blivit felaktigt byggda. Dessa kan reklameras och våran kunder kan få en återbetalning för detta om de kan uppvisa att hårddisken är korrupt att visa fel lagringskapacitet. Tack för ert tålamod och förståelse."

Det där är en ren uppenbar lögn. Hoppas någon drar vidare det här till ARN.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det där är en ren uppenbar lögn. Hoppas någon drar vidare det här till ARN.

Jag tvivlar på att detta är en handlare som följer ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Jag tvivlar på att detta är en handlare som följer ARN.

Definitivt inte men att svartlistas kan skrämma bort vissa potentiella köpare.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VisualDarkness:

Nu ljuger han igen på hemsidan under kundtjänst.
...
Uppdatering: Vid vidare undersökning kan vi se att hårddiskarnas kapacitet stämmer och klagomålen vi har fått kring dessa handlar det troligtvis om hårddiskar som blivit felaktigt byggda."

Felaktigt byggda, ja visst är det olyckligt när man ska bygga en SSD och istället för att sätta dit de minneskretsar som ska sitta där sätter man en USB till SD korts adapter och ett modifierat minneskort som bedrägligt rapporterar större storlek än det verkligen har. Så lätt hänt i SSD fabriken där de byggs Har nog hänt både Samsung och Kingston.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ingen hårddisk oavsett om det är en välfungerande ssd i rätt storlek eller nått med skumma minneskort i fel storlek.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Definitivt inte men att svartlistas kan skrämma bort vissa potentiella köpare.

Helt ärligt, vem tittar på ARNs svarta lista ens? Har aldrig hört talas om någon som tittar där innan ett köp. Hur effektiv är ARN egentligen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det där är en ren uppenbar lögn. Hoppas någon drar vidare det här till ARN.

ARN är i stort sett poänglöst. Vem kollar egentligen deras utlåtande innan man köper något? I 99 % av fallen skulle det inte gå att hitta bolaget på deras svarta lista då den inte är gjord för att kunna användas av privatpersoner i verkligheten.

Så länge bedrägeri av denna sorten inte blir kriminaliserad, med yrkesförbud som följd, så kommer problemet kvarstå.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Helt ärligt, vem tittar på ARNs svarta lista ens? Har aldrig hört talas om någon som tittar där innan ett köp. Hur effektiv är ARN egentligen..

Bara en detalj att klargöra, ARN har ingen svart lista, utan det är Råd & Rön. Men ja, är nog hög medelålder på personerna som kollar på Råd & Röns svarta lista. Sen ska man ju också ha i åtanke att ärenden som understiger 1000kr tas ej med i svarta listan.

Från konsumentens perspektiv så kan det ge en viss trygghet om företaget anger att man följer alltid ARNs rekommendation. Från företagets perspektiv så ser jag en fördel i att få ärendet prövat men skulle inte låta ARN ha sista ordet. För ibland så funderar man ju då hur ARN resonerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Bara en detalj att klargöra, ARN har ingen svart lista, utan det är Råd & Rön. Men ja, är nog hög medelålder på personerna som kollar på Råd & Röns svarta lista. Sen ska man ju också ha i åtanke att ärenden som understiger 1000kr tas ej med i svarta listan.

Från konsumentens perspektiv så kan det ge en viss trygghet om företaget anger att man följer alltid ARNs rekommendation. Från företagets perspektiv så ser jag en fördel i att få ärendet prövat men skulle inte låta ARN ha sista ordet. För ibland så funderar man ju då hur ARN resonerat.

Min poäng är att ingen av de tjänsterna där man ska kunna kolla företag faktiskt fungerar i verkligheten.

Jag tror inte folk faktiskt har försökt använda dem. Det går inte.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Så. Finns de kvar på CDON?

De här trollen lever ju på att folk lessnar. CDON likaså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Helt ärligt, vem tittar på ARNs svarta lista ens? Har aldrig hört talas om någon som tittar där innan ett köp. Hur effektiv är ARN egentligen..

Skrivet av johanandersson:

ARN är i stort sett poänglöst. Vem kollar egentligen deras utlåtande innan man köper något? I 99 % av fallen skulle det inte gå att hitta bolaget på deras svarta lista då den inte är gjord för att kunna användas av privatpersoner i verkligheten.

Så länge bedrägeri av denna sorten inte blir kriminaliserad, med yrkesförbud som följd, så kommer problemet kvarstå.

Skrivet av IMPANI:

Bara en detalj att klargöra, ARN har ingen svart lista, utan det är Råd & Rön. Men ja, är nog hög medelålder på personerna som kollar på Råd & Röns svarta lista. Sen ska man ju också ha i åtanke att ärenden som understiger 1000kr tas ej med i svarta listan.

Från konsumentens perspektiv så kan det ge en viss trygghet om företaget anger att man följer alltid ARNs rekommendation. Från företagets perspektiv så ser jag en fördel i att få ärendet prövat men skulle inte låta ARN ha sista ordet. För ibland så funderar man ju då hur ARN resonerat.

Ja, den faktiska nyttan ARN bidrar med är väl att tillhandahålla en förenklad / mer lättillgänglig form av formellt klagomål till konsumenter (och ARNs rekommendationer tas generellt på allvar av seriösa butiker), detta då jämfört att ta sitt ärende direkt till rätten vid en tvist (vilket är det enda alternativet annars).

Problemet med ARN är väl att det är lång kötid numera, inte att det de gör är verkningslöst.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, den faktiska nyttan ARN bidrar med är väl att tillhandahålla en förenklad / mer lättillgänglig form av formellt klagomål till konsumenter (och ARNs rekommendationer tas generellt på allvar av seriösa butiker), detta då jämfört att ta sitt ärende direkt till rätten vid en tvist (vilket är det enda alternativet annars).

Problemet med ARN är väl att det är lång kötid numera, inte att det de gör är verkningslöst.

Jag måste ifrågasätta nyttan av det. När en butik följer ARNs rekommendationer så är problemet som butiken orsakade över för just den kunden, men det finns ingen tillrättavisade effekt på butikens beteende. Butiken har inte förlorat något över sitt försök att göra något fel mot en enskild kund och kommer fortsätta med exakt samma beteende.

Hade det funnits tydligt statisk över hur många gånger de ens blir anmälda eller ännu hellre utgått en mindre kostnad för försök att frångå sitt ansvar så hade butikerna blivit uppmuntrade att inte göra fel från början.

Nu blir det ett sätt att tvinga butikerna att göra det de är skyldiga till fall för fall utan någon tillrättavisade effekt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av AppendixSE:

Så. Finns de kvar på CDON?

De här trollen lever ju på att folk lessnar. CDON likaså.

De togs bort från CDON någon dag eller två efter artikeln här iirc.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.