Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder

Permalänk

Har också Bahnhof och började på 319 o är uppe på 439 för 250.
Får varje år att dom måste höja pga ip-only.
Får väl bli o hoppa runt bland bolagen o utnyttja kampanjer.

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman58:

Har också Bahnhof och började på 319 o är uppe på 439 för 250.
Får varje år att dom måste höja pga ip-only.
Får väl bli o hoppa runt bland bolagen o utnyttja kampanjer.

dokumentera och hör av dig till aftonbladet för att få en riktig lagändring iställlet

Permalänk
Medlem

Såg själv påderas sida att det är billigare för nya kunder. Men ska ändå säga upp bredbandet för att spara lite grönt papper. Bunkrar med skit just nu så kommer jag bara köra mobilen som moden sen

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag bytte bort Bahnhof för ett par år sedan av just den anledningen. De bara höjde och höjde priserna flera gånger.

Men har man öppen fiber är det ju busenkelt att en gång om året hoppa på lämpligt black friday-avtal. Kör t.ex. 500/500 för 299 inkl (jäkligt bra) android TV-box och massa tv-kanaler i Telias BF-deal just nu.

Sen tycker jag Telia generellt har bättre ping.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman58:

Har också Bahnhof och började på 319 o är uppe på 439 för 250.
Får varje år att dom måste höja pga ip-only.
Får väl bli o hoppa runt bland bolagen o utnyttja kampanjer.

Jag frågade runt bland andra leverantörer men det var ingen annan som kunde erbjuda publik IP utan de kunde bara erbjuda trasigt Internet.

Sen är risken att man inte får publik IP igen om man byter och sedan kommer tillbaks till Bahnhof och får man det kanske det kostar extra då (just nu är det gratis för mig). Så man får fortsätta vara gisslan hos Bahnhof och betala 549:-/mån för 500/500.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Har faktiskt bemödat mig med en anmälan till konsumentverket. Har varit kund länge och är egentligen nöjd med själva tjänsten. Men det är uppenbart ett bedrägligt beteende att sälja tjänsten som "kampanj". Det framgår inte hur länge eller hur mycket billigare kampanjpriset är. Det skulle ju i teorin kunna gälla enbart första dagen. Deras prissättning och information följer uppenbarligen inte prisinformationslagen.

Permalänk
Medlem

De vet att vi är så beroende i dag av en uppkoppling. De har oss i handen totalt. De kan öka 100KR vi betalar.
Jag har Telenor. Jag hade 499 kr. Nu öka de till 649 kr. Inte klokt. Undrar vad nu som helt plötsligt kostar mer. Inte Fa... har det med kriget att gör. ja jo de bygger ut. Men det är väl redan som gott överallt nu. Sen är det väl staten som går in med pengar till utbyggnad. Nä det luktar skit.
Men det är som alltid. Nu 5G. ja det kostar. Men jag har inte bett om det. Vi behöver inte det. Men det är vi som får betala.
Då kan de ta de pengarna de går vinst med och då den delen staten betalar. De kan säkert söka någon form att EU bidrag med.
Nä som vanligt vi småfolk får betala för andras idéer.

Fråga amerikanarna. Det är 2023 nu . De sitter ock puttar på hastigheter som vi hade för typ 15-20 år sedan .

Permalänk
Medlem

Dumpade Bahnhof när dom smyghöjde sist. Blev Ownit 1/1 Gbit för mindre pengar än 500/500 Bahnhof.

Ser framemot den dagen Obenetwork trillar in i Zitius nät, då blir det byte igen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk

Så var det dax igen

I april 2023 kommer våra samarbetspartners att höja sina avgifter gentemot oss på grund av ökade el- och leverantörskostnader.

Därför behöver vi tyvärr höja ditt pris på bredbandet till 489 kr/mån från och med 21 april 2023. Om du har en aktiv kampanj så ändras ditt pris efter kampanjens slut.

En prishöjning är förstås aldrig kul och något vi helst hade sluppit, men vi hoppas på din förståelse och är glada att du har valt oss.

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman58:

Så var det dax igen

I april 2023 kommer våra samarbetspartners att höja sina avgifter gentemot oss på grund av ökade el- och leverantörskostnader.

Därför behöver vi tyvärr höja ditt pris på bredbandet till 489 kr/mån från och med 21 april 2023. Om du har en aktiv kampanj så ändras ditt pris efter kampanjens slut.

En prishöjning är förstås aldrig kul och något vi helst hade sluppit, men vi hoppas på din förståelse och är glada att du har valt oss.

Med lite (otymplig) tur så lär väl priset ha trillat ner igen inom en månad... Dags att hålla koll på hemsidans priser igen!

Permalänk

Fick mail idag om att det är dags igen för prishöjning

Permalänk
Medlem

Återigen blev det dags för höjning. Fick alltså sitta med "nya" priset i cirkus 2 månader. Börjar bli lite tröttsamt, men ska ringa in till deras kundtjänst imorgon och ifrågasätta det hela, åter igen.

Permalänk
Medlem

Intressant att det gnälls över något som ni accepterade när ni blev kund...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonM:

Intressant att det gnälls över något som ni accepterade när ni blev kund...

Dumma kommentarer om något du inte känner till känns som mer onödigt gnäll än den här tråden

Hade du vetat vad du kommenterar om så hade du förstått att Bahnhofs modell är att erbjuda ett "kampanjpris" när man tecknar avtal. Problemet är att det inte går att få reda på hur lång tid "kampanjen" gäller och vad priset kommer vara efter den tar slut. Detta är såklart varken lagligt eller etiskt korrekt, och därav värt att "gnälla" över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Dumma kommentarer om något du inte känner till känns som mer onödigt gnäll än den här tråden

Hade du vetat vad du kommenterar om så hade du förstått att Bahnhofs modell är att erbjuda ett "kampanjpris" när man tecknar avtal. Problemet är att det inte går att få reda på hur lång tid "kampanjen" gäller och vad priset kommer vara efter den tar slut. Detta är såklart varken lagligt eller etiskt korrekt, och därav värt att "gnälla" över.

Alla leverantörer har laglig rätt att göra ändringar när det gäller tjänsten i sig samt när det gäller priset, och oetiskt är det inte heller. Prova att läsa avtalsvillkoren (speciellt 16-16.5) innan du blir kund nästa gång.

Sedan att det inte skulle gå att få reda på hur länge kampanjen gäller och vad priset blir efteråt stämmer inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonM:

Intressant att det gnälls över något som ni accepterade när ni blev kund...

Det är ingen som gnäller över att priser i sig går upp (i vilket fall inte syftet med tråden); vi gnäller över att priset går upp cirkus två gånger om året, för att en månad senare gå ner till det förra priset, och i vissa fall ännu lägre.

Det handlar alltså inte om något kampanjpris, det är deras ordinarie pris som höjs i en månad, och efter det går tillbaka till ursprungligt pris, så man får ringa och påtala det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Det är ingen som gnäller över att priser i sig går upp (i vilket fall inte syftet med tråden); vi gnäller över att priset går upp cirkus två gånger om året, för att en månad senare gå ner till det förra priset, och i vissa fall ännu lägre.

Det handlar alltså inte om något kampanjpris, det är deras ordinarie pris som höjs i en månad, och efter det går tillbaka till ursprungligt pris, så man får ringa och påtala det.

Detta är något alla leverantörer har rätt till att göra, och gör, allt enligt deras respektive avtalsvillkor. Hos Bahnhof står det följande:

Citat:

16 Ändring av Tjänsten, avgift eller villkor.
16.1 Dessa allmänna villkor gäller tills vidare. Villkorsändring ska
aviseras senast trettio (30) dagar i förväg genom meddelande på
bahnhof.se, brev eller epost till berörda kunder. Kunden har vid
ändring av villkor inom tre månader rätt att säga upp avtalet utan
ytterligare kostnad.
16.2 Punkt 16.1 gäller inte ändring som är enbart till fördel för kunden,
rent administrativ eller görs för att vara förenlig med unionsrätt
eller nationell rätt.
16.3 Höjning av Kundens avgift ska meddelas Kunden via e-post eller
brev senast trettio (30) dagar innan höjningen träder i kraft.
16.4 Avgiftsändringar ska aviseras senast 30 dagar i förväg. Bahnhof har
dock rätt att med omedelbar verkan höja avgift om höjningen är
direkt hänförlig till förändring av valutakurs, skatt eller liknande
statlig pålaga, indexreglerad kostnadsökning, inflation, förändring
av avgift från underleverantör (t ex för el), samt vid annan
liknande omständighet utanför Bahnhofs kontroll som påverkar
Bahnhofs kostnad för Tjänsten.
16.5 Bahnhof har rätt att utan att meddela Kunden göra ändringar i
Tjänst som inte avsevärt påverkar Tjänstens funktion eller enbart
är till kundens fördel.

Permalänk
Medlem

Kan definitivt hålla med om att det borde vara lag på att automatiskt sänka aktiva kunders pris om deras tjänst uppdateras på ett sånt sätt att de kan ändra till det nya priset. Visst om bindningstider existerar så ska det hålla, men att ändra på en tjänst och att kräva att kunden aktivt ska hålla koll på när priset sjunker för att få den nya dealen borde inte vara tillåtet (vilket så klart de inte meddelar, så man måste manuellt kolla varje månad)

Visst om det blev tvingat med lag så kanske det resulterar i mindre prissänkningar överlag, men tar nog hellre det över att man ska känna sig tvingad att hålla koll själv, då om priset sjunker så vet man åtminstone att man fått det och det är inte mycket att tjäna på höjningar för att sedan sänka igen direkt efter längre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonM:

Detta är något alla leverantörer har rätt till att göra, och gör, allt enligt deras respektive avtalsvillkor. Hos Bahnhof står det följande:

Än så länge så har ingen här påstått något annat.

Det är glasklart vad de får och kan göra enligt avtalet, den här tråden är menad att upplysa om att priset sedan går ner igen en månad efter höjningen, och såklart att få gnälla lite över att behöva kontakta dem titt som tätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Kan definitivt hålla med om att det borde vara lag på att automatiskt sänka aktiva kunders pris om deras tjänst uppdateras på ett sånt sätt att de kan ändra till det nya priset. Visst om bindningstider existerar så ska det hålla, men att ändra på en tjänst och att kräva att kunden aktivt ska hålla koll på när priset sjunker för att få den nya dealen borde inte vara tillåtet (vilket så klart de inte meddelar, så man måste manuellt kolla varje månad)

Visst om det blev tvingat med lag så kanske det resulterar i mindre prissänkningar överlag, men tar nog hellre det över att man ska känna sig tvingad att hålla koll själv, då om priset sjunker så vet man åtminstone att man fått det och det är inte mycket att tjäna på höjningar för att sedan sänka igen direkt efter längre.

Någon sådan lag kommer inte att komma då företagen redan har lagen på sin sida.

Skrivet av Vemodsvals:

Än så länge så har ingen här påstått något annat.

Det är glasklart vad de får och kan göra enligt avtalet, den här tråden är menad att upplysa om att priset sedan går ner igen en månad efter höjningen, och såklart att få gnälla lite över att behöva kontakta dem titt som tätt.

I tidigare inlägg gjorde du det.

Hur som helst så finner jag det bara konstigt att man gnäller över något man vet om, eller åtminstone borde veta om.

Permalänk
Medlem

Erbjuder inte Bahnhof möjligheten att binda avtalet när ni förhandlar om priset? Tenderar ju att bli bättre pris med bundet rent generellt och priset är väl då fastslaget i X månader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonM:

I tidigare inlägg gjorde du det.

Hur som helst så finner jag det bara konstigt att man gnäller över något man vet om, eller åtminstone borde veta om.

Påstått att de inte har rätt att göra som de gör enligt avtalet? Nej, då har du nog misstagit någon annans inlägg för mitt. Jag kan tycka att det är ett lite drygt sätt att hantera det på, men det är ingen tvekan om vad de har rätt att göra.

Uppenbarligen så vet inte alla om att vissa tjänsteleverantör höjer sina priser i en månad för att sedan gå tillbaka till det tidigare priset. Bahnhof är första leverantören jag har haft som har gjort så, i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Påstått att de inte har rätt att göra som de gör enligt avtalet? Nej, då har du nog misstagit någon annans inlägg för mitt. Jag kan tycka att det är ett lite drygt sätt att hantera det på, men det är ingen tvekan om vad de har rätt att göra.

Uppenbarligen så vet inte alla om att vissa tjänsteleverantör höjer sina priser i en månad för att sedan gå tillbaka till det tidigare priset. Bahnhof är första leverantören jag har haft som har gjort så, i vilket fall.

Här skriver du att du ska ringa och ifrågasätta Bahnhof, och här kallar ni er för vi, vilket inkluderar dig själv, så jo, det har du.

Sedan har vi det du skrev i trådstarten.

Citat:

Så nu blir det att återigen ringa upp dem imorgon och ifrågasätta varför de höjer kostnaden så regelbundet, men sedan går tillbaka till ett lägre pris kort därpå utan att meddela sina kunder eller justera deras fakturor. Det är ju lite knäppt ändå att de trots ett par höjningar av kostnaden på 250/250, nu erbjuder det till en lägre kostnad än de gjorde innan den första höjningen för snart tre år sedan, men det är upp till kunden att kontrollera.

Leverantörerna får höja priset om det behövs för att täcka "förändring av valutakurs, skatt eller liknande statlig pålaga, indexreglerad kostnadsökning, inflation, förändring av avgift från underleverantör (t ex för el), samt vid annan liknande omständighet utanför Bahnhofs kontroll."

Priserna kommer därför att gå både upp och ned. Men du som redan existerande kund får inte per automatik det lägre priset om eller när det går ned eftersom man fortfarande behöver täcka upp för den merkostnad som varit. Att nya kunder får ett lägre pris per automatik är för att just locka till sig nya kunder. Det är alltid existerande kunder som får bekosta nya kunders prisavdrag och erbjudanden. Spelar ingen roll om du byter leverantör. Alla kör med samma upplägg, och det finns inget vi som konsumenter kan göra då det är helt lagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonM:

Här skriver du att du ska ringa och ifrågasätta Bahnhof, och här kallar ni er för vi, vilket inkluderar dig själv, så jo, det har du.

Sedan har vi det du skrev i trådstarten.

Leverantörerna får höja priset om det behövs för att täcka "förändring av valutakurs, skatt eller liknande statlig pålaga, indexreglerad kostnadsökning, inflation, förändring av avgift från underleverantör (t ex för el), samt vid annan liknande omständighet utanför Bahnhofs kontroll."

Priserna kommer därför att gå både upp och ned. Men du som redan existerande kund får inte per automatik det lägre priset om eller när det går ned eftersom man fortfarande behöver täcka upp för den merkostnad som varit. Att nya kunder får ett lägre pris per automatik är för att just locka till sig nya kunder. Det är alltid existerande kunder som får bekosta nya kunders prisavdrag och erbjudanden. Spelar ingen roll om du byter leverantör. Alla kör med samma upplägg, och det finns inget vi som konsumenter kan göra då det är helt lagligt.

Fast att ifrågasätta är ju inte detsamma som att hävda avtalsbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Erbjuder inte Bahnhof möjligheten att binda avtalet när ni förhandlar om priset? Tenderar ju att bli bättre pris med bundet rent generellt och priset är väl då fastslaget i X månader?

Sist jag kollade så kunde de enbart binda sig på 1000/1000, som gav rabatterat pris 6 månader vid 12 månaders bindningstid. Men bra poäng, ska fråga om de kan binda en lägre hastighet med ordinariepris i ett år när jag ringer dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Erbjuder inte Bahnhof möjligheten att binda avtalet när ni förhandlar om priset? Tenderar ju att bli bättre pris med bundet rent generellt och priset är väl då fastslaget i X månader?

Stämmer.

Har själv precis flyttat och fick erbjudande om 500/500 för 439:-/mån + att jag slapp betala flyttavgift.

Minns dock inte om priset skulle gälla ett halvår eller ett helt år.

Upplever det som en bra deal oavsett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Fast att ifrågasätta är ju inte detsamma som att hävda avtalsbrott.

Och vad är det du ifrågasätter om inte deras avtal då det är detta som avgör vad som gäller, och som du godkände när du blev kund? Alltså något som går utanför avtalet. Avtalsbrott.

Permalänk

Undrar vad som avgör om man får ta del av prishöjningar. Vi tecknade bredband från Bahnhof i feb 2022 till kampanjpris. När kampanjen snart skulle ta slut skulle vi säga upp det för att byta till annan operatör. Fick då behålla kampanjpriset "tillsvidare" utan bindningstid. Det har inte höjts en gång sedan dess. Kommunalt fibernät med separat avgift 40kr/mån. Kan det bero på att nätavgiften debiteras separat som Bahnhof inte ger oss någon prishöjning under all denna tid?

Men Bahnhof är inte alltid bad guy iaf.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonM:

Intressant att det gnälls över något som ni accepterade när ni blev kund...

Det som är intresserar mig mer är människor som känner en skyldighet till att hoppa in och försvara företag som beter sig oärligt. Oavsett om det är något avtalsbrott eller lagbrott.

Är det konstigt att man som kund inte tycker att man ska behöva betala mer än vad som skyltas som ORDINARIE pris på hemsidan?

Tycker du det så önskar jag dig alla prishöjningar i världen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungjaevel:

Det som är intresserar mig mer är människor som känner en skyldighet till att hoppa in och försvara företag som beter sig oärligt. Oavsett om det är något avtalsbrott eller lagbrott.

Är det konstigt att man som kund inte tycker att man ska behöva betala mer än vad som skyltas som ORDINARIE pris på hemsidan?

Tycker du det så önskar jag dig alla prishöjningar i världen

Jag bryr mig inte om vem som har rätt utan vad som är rätt, och i dessa fall är det bredbandsleverantörerna som alla har rätten på sin sida. Att du som konsument inte gillar det och att du därför väljer att kalla företagen för oseriösa, när så inte är fallet då man som sagt följer gällande lagstiftning, får stå för dig.