Intel föreslår x86S – förenklad arkitektur utan legacy-lägen

Permalänk
Melding Plague

Intel föreslår x86S – förenklad arkitektur utan legacy-lägen

Med 45 år på nacken anser Intel att det är hög tid att städa ur x86 och göra den till en renodlad 64-bitarsarkitektur.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sent ska syndaren vakna

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Skall dom fortsätta hålla på och traggla med X86 låter ju detta vettigt. Är E-Cores fullvärdiga eller bara 64bit idag? Låter ju rimligt att dom skulle vara ren 64bit men det kanske dom inte är?

Permalänk
Medlem

Var på tiden, om folk fortfarande behöver 8-16-32 bitar system så kanske det är dags att skaffa asics eller uppdatera koden till en modernare standard

edit:
tar fram popcorn för inc shitstorm

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Äntligen lite nytag hos Intel.
Hoppas de passar på att skapa "fullständig" virtualisering likt IBM med Power/PowerPC gjort med LPAR också.

Permalänk
Medlem

Suck, återigen låtsas Intel som de uppfann 64bitars x86

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Så länge det inte åter blir samma problem som idag där det är Intel som styr och bestämmer även över x86S och hindrar konkurrens.. varför inte.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Mycket intressant.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Men om de dödar stöd för 16 och 32-bit så är det då bara AMD64-uppsättningen som skall vara kvar, eller hur tänker man?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Hedersmedlem

På tiden att de börjar med detta. Nu är det då snart barra AMD's bitar kvar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

MMIO-based XAPIC access replace with X2APIC access through MSRs

Det här lär bli spännande för Steinberg (Cubase) och gänget som mecklar febrilt med extremt låg latency.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

AMD har länge byggt vettiga X86 processorer till konsoler. Tyvärr är problemet att vissa synder inte går att fixa, ARMv7 är första processorn som faktiskt fick till den ultimata minnesmodellen. X86 kan inte fixa det problemet utan att ha sönder alla gamla program.

Tror mer på Tenstorrent som just nu utvecklar högpresterande RISC-V av Jim Keller och han som var chefsarkitekt för Apples M1 och M2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Skall dom fortsätta hålla på och traggla med X86 låter ju detta vettigt. Är E-Cores fullvärdiga eller bara 64bit idag? Låter ju rimligt att dom skulle vara ren 64bit men det kanske dom inte är?

Såvitt jag förstått är E-kärnorna "fullvärdiga".

Tror inte de vill ha så olika kärnor blandade, skulle förmodligen kräva alltför mycket av mjukvaran för att folk skulle acceptera det.
En av de få skillnaderna som uppmärksammades var väl AVX512, men det ledde då istället till att P-cores som rent fysiskt har AVX512 fick sitt stöd bortplockat så att de kärnorna skulle vara funktionellt lika.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Men om de dödar stöd för 16 och 32-bit så är det då bara AMD64-uppsättningen som skall vara kvar, eller hur tänker man?

Stöd för 32-bit i ring 3 (user space) blir kvar. D.v.s. 32-bitarsprogram kommer fortfarande fungera precis som i dagsläget, men ett 64-bitars operativsystem krävs. 16-bit försvinner helt.

Detta kommer i praktiken ha noll påverkan på vanliga användare, utvecklare av UEFI (BIOS) och operativsystem kommer dock behöva göra vissa anpassningar.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Suck, återigen låtsas Intel som de uppfann 64bitars x86

Nu är ju inte Intels EM64T identiskt med AMD-64, precis som AMDs 3DNow! inte var identiskt med MMX.

Anledningen till att det blev som det blev var att AMD delades upp där tillverkningen skulle ligga på GlobalFoundries, vilket Intel tyckte bröt mot licensvillkoren för x86 som säger att en licens att tillverka x86-CPUer inte kan överföras till något annat bolag, och då blev AMD-64 hävstången AMD hade kvar så att man istället lyckades komma överens om en för båda parter fördelaktig korslicensiering.

Man får nog hålla under hatten att Intels planer på den tiden var att utveckla IA-64 till att så småningom komma till desktop i en eller annan form, ett arbete som påbörjades redan under första halvan av 90-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Stöd för 32-bit i ring 3 (user space) blir kvar. D.v.s. 32-bitarsprogram kommer fortfarande fungera precis som i dagsläget, men ett 64-bitars operativsystem krävs. 16-bit försvinner helt.

Stödet för 16-bitarskod utrotades 2006 i samband med Windows Vista, och WOW64 kommer ta hand om exekveringen av all 32-bitarskod precis som det gör idag, så vanliga användare kommer nog inte märka någon skillnad överhuvudtaget förutom att det inte kommer gå att köra på äldre datorer.

Så ser det ju i princip ut redan idag, att folk som klamrar sig kvar vid gamla harvar får köra äldre Windows-versioner osv.

Permalänk

Ta bort stöd för tagentbord och mus när de ändå håller på. Moderna människor har VR set. De som påstår detta blir skit, ja det blir bortagande av stöd för 32bit program också. Nu kanske 32bit program går emulera som folk ovanför sa och då behöver inte problemet bli så stort.

Det finns hur mycket 32bit program som helst, företag vill inte lägga ut miljonbelopp på detta bara för att.
Argument som att ta bort gammal dritt. Är lite som om folk med äldre hus än år 2000 skulle få riva deras och bygga om.

Jag vet för övrigt flertalet saker som fortfarande är svårt att koda 64bitars pga ett visst företag som har den populäraste iffice sviten bland företag som köper den. Inget namn nämnt på detta företag

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dyluck:

AMD har länge byggt vettiga X86 processorer till konsoler. Tyvärr är problemet att vissa synder inte går att fixa, ARMv7 är första processorn som faktiskt fick till den ultimata minnesmodellen. X86 kan inte fixa det problemet utan att ha sönder alla gamla program.

Tror mer på Tenstorrent som just nu utvecklar högpresterande RISC-V av Jim Keller och han som var chefsarkitekt för Apples M1 och M2.

Helt sant att Tenstorrent jobbet på högpresterande RISC-V och Jim Keller är CEO där.

Men var inte Keller som var chefsarkitekt för M1/M2, det var Gerard Williams III som sedan hoppade av och grundade Nuvia som sedan köptes av Qualcomm. Det är en stor anledning att många tror stark på Qualcomms kommande ARM64 design som specifikt är designad för Windows bärbara.

Och var ARMv8 som fixade "ultimata minnesmodellen", det var i samband med introduktionen av ARM64. Tidigare hade Arm samma problem som bl.a. PowerPC och MIPS, man hade en för "lose" minnesmodell (medan x86 har en för "strict" minnesmodell) för att vara optimal. Även RISC-V har en "ultimat minnesmodell".

X86S kanske städar upp lite, men hur mycket Intel (och även AMD) vill kan de inte städa upp de viktigaste delarna utan att bryta bakåtkompatibilitet.

Bästa för datorvärlden vore om alla enades om bunus malus skatt på x86, utvecklingen skulle må bra av att lämna 70-tals designen och fokusera på ISA som faktiskt är designade för att dra maximal nytta av det vi lärt oss så här långt (ARM64 och RISC-V i nuläget, men finns inget hinder att skapa flera ISA).

Skrivet av giplet:

På tiden att de börjar med detta. Nu är det då snart barra AMD's bitar kvar.

Rent krasst finns det två varianter av x86_64: AMD64 och Intel64. De är faktiskt inte 100 % kompatibla, finns skillnader som OS-kärnor måste ta hänsyn till. Däremot är de ur alla praktiska hänseenden kompatibla i "userland".

Vidare är 64-bitars utökningen bara en del av x86_64, Intel och AMD är helt beroende av varandra då Intel äger rättigheterna till ett gäng saker som ingår i x86_64, bl.a. SSE/AVX/AVX-512.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Är väl bara att emulera de delarna om man verkligen kör kod från förra millenniet fortfarande? Låter bara bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Stödet för 16-bitarskod utrotades 2006 i samband med Windows Vista, och WOW64 kommer ta hand om exekveringen av all 32-bitarskod precis som det gör idag, så vanliga användare kommer nog inte märka någon skillnad överhuvudtaget förutom att det inte kommer gå att köra på äldre datorer.

Så ser det ju i princip ut redan idag, att folk som klamrar sig kvar vid gamla harvar får köra äldre Windows-versioner osv.

Det är väl snarare så att 64-bitars Windows aldrig haft men 32-bitar har, enligt wikipedia fanns det fram till Windows 10 men har inte testat själv så kan inte svära på det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_on_Windows

edit: Altså i 32-bitars Win10 som att man nånsin kört det

Permalänk
Skrivet av medbor:

Är väl bara att emulera de delarna om man verkligen kör kod från förra millenniet fortfarande? Låter bara bra!

Mycket nytillverkad kod är 32bit än idag av olika anledningar som att ens kod pratar med 32 bit program, att dessa program inte har uppdateras i sin tur är att de också pratar med 32bit program.

Så otroligt mycket är 32bit idag om man ser på andra saker än sprillans nya spel.

Hur Apple har löst problemet ovanför är att skita i det. Deras användare har inte yrken där de använder dessa typer av program. Undantagen är personer som såklart har en mac och pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mycket nytillverkad kod är 32bit än idag av olika anledningar som att ens kod pratar med 32 bit program, att dessa program inte har uppdateras i sin tur är att de också pratar med 32bit program.

Så otroligt mycket är 32bit idag om man ser på andra saker än sprillans nya spel.

Hur Apple har löst problemet ovanför är att skita i det. Deras användare har inte yrken där de använder dessa typer av program. Undantagen är personer som såklart har en mac och pc.

Varför köra proprietära mjukvaror där tillverkaren inte kompilerar om/uppdaterar applikationerna? Mjukvara är färskvara.
Jag kör en stor mängd äldre mjukvaror i både MacOS och Linux, men de kan kompileras om och jag kan ta med de till alla system jag använder dem i.

Det är snarare så att windows-världen lider av ett problem där tillverkare kan komma undan med att inte tillhandahålla källkod eller uppdatera programmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mycket nytillverkad kod är 32bit än idag av olika anledningar som att ens kod pratar med 32 bit program, att dessa program inte har uppdateras i sin tur är att de också pratar med 32bit program.

Så otroligt mycket är 32bit idag om man ser på andra saker än sprillans nya spel.

Hur Apple har löst problemet ovanför är att skita i det. Deras användare har inte yrken där de använder dessa typer av program. Undantagen är personer som såklart har en mac och pc.

Vilka yrken har Apples användare? Vad menar du ens?

Kan man emulera Switch (en hel konsol) felfritt så borde det väl gå att exekvera program? Rosetta 2 har ju redan stöd för sånt, Microsoft också emulerar hela x86 på ARM

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mycket nytillverkad kod är 32bit än idag av olika anledningar som att ens kod pratar med 32 bit program, att dessa program inte har uppdateras i sin tur är att de också pratar med 32bit program.

Så otroligt mycket är 32bit idag om man ser på andra saker än sprillans nya spel.

Hur Apple har löst problemet ovanför är att skita i det. Deras användare har inte yrken där de använder dessa typer av program. Undantagen är personer som såklart har en mac och pc.

Tror inte man dödar inte stödet för 32-bit applikationer. Som jag förstår X86S fungerar det på samma sätt som Aarch64, d.v.s. OS-kärnan är 64-bit only men är fortfarande möjligt att "userland" applikationer är både 32-bit och 64-bit. Det löser typ 99,999 % av alla aktuella användarfall.

Vidare lär alla kvarvarande 32-bitars program vara "gamla" och däremot bygga för betydligt klenare HW än vad vi har idag. Så emulering (typ QEMU) eller översättning (typ Rosetta 2 i MacOS och Arm64EC i Windows 11) kan lösa kvarvarande fall.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Detta kanske äntligen får företag att uppdatera sina program till 64-bitars. t.ex. Steam, Battle.net och discord mm.

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Varför köra proprietära mjukvaror där tillverkaren inte kompilerar om/uppdaterar applikationerna? Mjukvara är färskvara.
Jag kör en enormt stor mängd äldre mjukvaror i både MacOS och Linux, men de kan kompileras om och jag kan ta med de till alla system jag använder dem i.

Det är snarare så att windows-världen lider av ett problem där tillverkare kan komma undan med att inte tillhandahålla källkod eller uppdatera programmen.

För att de har mängder av olika drivers och annat, vissa dessa drivers kan vara skapade av en person förra årtusandet. Endast denna person har riktigt koll på det, personen kan vara död för 10år sedan eller så. Självklart hade det vettiga teknisk vore att byta ut hela systemet som går på ex antal miljoner. Men företag är snåla och de väljer istället för dessa miljoner be en tekniker få igång den gamla drivern gör kanske 10 000kr.
Om företaget hade köpt ny utrustning för dessa miljoner så uppstår exakt samma sak med nästa driver.

Skrivet av medbor:

Vilka yrken har Apples användare? Vad menar du ens?

Kan man emulera Switch (en hel konsol) felfritt så borde det väl gå att exekvera program? Rosetta 2 har ju redan stöd för sånt, Microsoft också emulerar hela x86 på ARM

Automationsbranchen. Man kan ha en Apple, men det är inget smidig maskin gör mjukvaror lokalt. Såklart emulering går och blir bättre.
Min poäng var främst att macos inte har denna typ av mjukvaror, macos är mer en klientos.

Edit.
Jag hade Ett ärende för en megastor statlig myndighet. Jag kontaktade supporten för en kritisk mjukvara. Fick till svar att de säljer mjukvaran, men har ej uppdaterat den på över 20år och de har ingen kvar som kan något om mjukvaran.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ta bort stöd för tagentbord och mus när de ändå håller på. Moderna människor har VR set. De som påstår detta blir skit, ja det blir bortagande av stöd för 32bit program också. Nu kanske 32bit program går emulera som folk ovanför sa och då behöver inte problemet bli så stort.

Det kommer inte "emuleras" mer än det redan gör i dagsläget, så skillnaden för 32-bitars program är noll.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För att de har mängder av olika drivers och annat, vissa dessa drivers kan vara skapade av en person förra årtusandet. Endast denna person har riktigt koll på det, personen kan vara död för 10år sedan eller så. Självklart hade det vettiga teknisk vore att byta ut hela systemet som går på ex antal miljoner. Men företag är snåla och de väljer istället för dessa miljoner be en tekniker få igång den gamla drivern gör kanske 10 000kr.
Om företaget hade köpt ny utrustning för dessa miljoner så uppstår exakt samma sak med nästa driver.

Det är ju extremt nischade branscher/scenarion som inte öht behöver hålla tillbaka resten av datorbranchen.
Under de omständigheterna är det väl bara köpa äldre arkitekturer eftersom i dessa typer av scenarion kanske även ISA-buss etc. behövs också.

Permalänk
Sötast
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För att de har mängder av olika drivers och annat, vissa dessa drivers kan vara skapade av en person förra årtusandet. Endast denna person har riktigt koll på det, personen kan vara död för 10år sedan eller så. Självklart hade det vettiga teknisk vore att byta ut hela systemet som går på ex antal miljoner. Men företag är snåla och de väljer istället för dessa miljoner be en tekniker få igång den gamla drivern gör kanske 10 000kr.
Om företaget hade köpt ny utrustning för dessa miljoner så uppstår exakt samma sak med nästa driver.

Automationsbranchen. Man kan ha en Apple, men det är inget smidig maskin gör mjukvaror lokalt. Såklart emulering går och blir bättre.
Min poäng var främst att macos inte har denna typ av mjukvaror, macos är mer en klientos.

Edit.
Jag hade Ett ärende för en megastor statlig myndighet. Jag kontaktade supporten för en kritisk mjukvara. Fick till svar att de säljer mjukvaran, men har ej uppdaterat den på över 20år och de har ingen kvar som kan något om mjukvaran.

Vi är så många inom IT som tvingas supportera sånt här legacy skit du pratar om.
Lastgamla servrar som inte patchats på 10 år som måste flyttas till sina egna segment då de inte hör hemma i nutiden.

Aldrig har jag skådat någon som faktiskt beskyddar detta tänk? Du måste vara den första

Svaret på det sista du skrev är såklart att den där megastora myndigheten behöver lägga 0.0001% av sin totala budget på att byta ut systemen istället för att fortsätta försöka använda det.

Timkostnaden för konstgjord andning på sånt här skit är större än utvecklingskostnaden för ett modernt säkert system som kan supporteras.

Permalänk
Medlem

Detta är bra men det kommer att skapa problem också ett tag framöver.
Det kommer att bli som att dra av ett plåstret fort eller långsamt.