Värme for Dummies. Hur mäter/kollar man värme i datorn smidigast?

Permalänk
Medlem

HWMonitor.
Eller så AMDs Adrenalin.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Stoppar en kvicksilvertermometer i "röven" på min dator och låter den vara där nån minut för att sen kolla tempen

Skämt åsido, använder Corsair Link för det

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Använder Core Temp, HWINFO64 och MSI Afterburner.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

GPU-Z, mest för grafikkort då men finns temp för CPU i samma vy. För GPUn så är det najs att den visar vad som begränsar för tillfället, idle, voltage, power och temp

Permalänk
Medlem

HWiNFO ibland. Men annars tittar jag bara på vattentempen på loopen. Det säger mer vad det är för temp på burken.
När man har ett kylsystem på 17KG svänger det inte så mycket

Permalänk
Medlem

OCCT vid nybyggd dator för stress+temptest, och därefter aldrig om det inte är så att någon fläkt låter aningen högt.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

HWinfo sedan koppla synlig information via Afterburner på taskbar och ingame

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Koll på temperaturen? nja, känner väl när de börjar lukta varmt 😁
Inget jag glor på löpande, jag litar på att min kylning gör jobbet och då den varvar upp när det blir tungt så förutsätter jag att det fungerar.
Skulle det skena så finns det säkerhetslösningar som klipper effekten ändå.

HWiNFO om jag gör något väldigt konstigt och absolut behöver se temperaturer. LM-sensors i linux.

En server jag mekade ihop lite snabbt med "saker som låg i skåpet" blev en sådan man inte lämnade utan uppsikt.
Denhär touchar lite på "konstant koll på temperaturen" 😁

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

AIO pumpen har en liten skärm, smidigt men inte riktigt säker på om den visar korrekta siffror

Permalänk
Medlem

Håller handen vid en utblåsfläkt. Varmt eller jättevarmt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

När ostskivan smälter när jag lägger den i kontakt med cpu.n eller grafikkortet så vet jag att det är för varmt.

Cheddar eller vanlig hushållshost?
Varierar ju lite i temperatur

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Cheddar eller vanlig hushållshost?
Varierar ju lite i temperatur

Västerbottens ost. Gärna prästost.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Entusiast

HWmonitor i kombination med MSI AB/Rivatuner... samt Aquasuite och temperatursensorer för både vatten och luft

Permalänk
Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Redaktion
Redaktör

HWinfo och GPU-Z
Började logga till CSV med HWinfo efter att jag bytte till gaming-laptop till vardags.

Permalänk

Använder hwinfo själv men är skraj eftersom det står något om att "computer performance might be affected" av programmet. Är det något att bry sig om eller spelar det nästintill ingen roll?

Permalänk
Medlem

lm-sensors all the way bebeh!

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Mäter vattentemp och flöde fysiskt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Kör HWmonitor då det räcker långt och väl, använder version 1.44 då nyare version inte visar GPU hotspot för mig. Samt MSI afterburner med deras On-Screen Display för att se intressant info i realtid på huvudskärmen som t.ex. RAM eller VRAM användning. HWinfo64 är bra om man vill grotta ner sig lite mer.

Är inte insatt helt i hårdvaran du använder men det som kan vara intressant för dig är t.ex i HWmonitor;
CPU NB/SOC, får inte överstiga 1.3v då det finns en bugg som matar 7000 seriens 3D CPUer med för hög volt, kan i värsta fall döda processorn!!! (Bäst att läsa upp om, och se vad rekommenderad 24/7 volt är samt om det finns en BIOS uppdatering som städar upp buggen)
Memory/Hot-spot under din GPU spalt. Båda ska vara under 105°. Hot spot är generellt VRM, ju lägre ju bättre då mindre värme ger stabilare ström. Memory är betydligt mer tåligt men om det stiger över 105° börjar det ge underliga problem. Bra att kolla upp då vissa GPUer ur nVidias 3000 serie gjord av tredjepart har haft tvivelaktig montering utan värmeöverföring.

Kan gå in mer generellt om vad du bör kika på i om du är intresserad!

Skrivet av PekkaJukkasson:

Körde det för att styra fläktar, riktigt bra!
Ett alt. om man vill ha likvärdig kontroll över fläktarna är Fan Control.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

+1 kör också Argus Monitor då det är en av de få program som kan styra fläktarna även på GPU-temp!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

MSI Afterburner!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Kör HWInfo64 för generella temperaturer, och sen har jag en fysisk tempmätare till min custom loop för att mäta temperaturen på vattnet, och det är det jag kör fläktkurvan efter.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddap:

<Uppladdad bildlänk>

Vad är det där för sexig pryl?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Argus Monitor för fläktkontroll och temperaturövervakning.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Vad är det där för sexig pryl?

Ser ut som denna

https://www.geekbuying.com/item/3-5-Inch-IPS-TYPE-C-Secondary...

Har en likadan och är nöjd!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

Börjar den brinna köper jag en ny.

Permalänk
Medlem

HwInfo kör jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

det följde med ett program till min vattenkylare, NZXT CAM, som både visar CPU/GPU, fläktarnas fart, clockningen och värmen, använder mig utav den då den visar korrekt temp. utöver det så har jag även core temp

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Använder primärt örat. låter inte jättemycket mer än vanligt? presterar som förväntat? då är allt bra. vill jag veta mer exakt så använder jag adrenalin-paketets mätvärden.

Permalänk

Kallstarta aldrig datorn

När fläktarna håller högsta hastighet vet jag att datorn har bra temp pga allt luftflöde.

Visa signatur

ASRock Z390 Taichi Ultimate
i9 9900K
G.Skill 2x8G 4000 mhz
ASUS RTX 2080 Ti