Permalänk
Medlem

Trött på verisure

Har idag verisure i en suterränghus, har en larmpanel två kameror och 6 sensor för dörrar och fönster. Jag håller på och renovera och fixa lite. Nu vill verisure ha 800kr plus timdebitering för att jag lyfte bort huvudboxen när jag skulle måla. Sen vill de ha extra för att flytta kamera. Jag ville också göra om lite annat och då måste en tekniker dit för att flytta högtalaren 30 cm osv

Nej börjar bli less på verisure det är säker bra om man är helt inkompetent med teknik.

Så min fråga är villan system ska jag kolla upp.

Har inte mycket krav förutom. Att jag inte ska behöva ta in en säljare varje gång jag ska göra någonting

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan säga upp larmtjänsten från Verisure och koppla deras larm till vilken operatör du vill, förutsatt att du äger ditt larm.

I mitt fall ville jag bygga ut mitt larmsystem, men det hade blivit sjukt dyrt med Verisure. Med Sector Alarm kunde jag få ett större paket utan att det drog iväg i pris, men det blev så sjuka fördröjningar i deras larm. Efter en vända i ARN fick jag häva köpet av Sector Alarms hemlarm. Jag bytte istället till ett Ajax larm, vilket är vad jag kör nu. Det kan du koppla till många olika fristående väktartjänster. Men skulle jag byta larm igen skulle jag nog inte välja ett Ajax. Tycker inte att funktionerna som erbjuds är så som jag vill ha dem, tex om man vill att varje person ska ha en egen kod så blir det bökigt.

Kan rekommendera följande sida: https://www.larmkollen.se/

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

kan du inte sätta prylarna i renoveringsläge sen flytta dom bara? det gjorde jag med ett par prylar

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Roligt att ni betalar för falsk trygghet.
Säg upp skiten och kör egen bevaknig ist, eller är det just "fria utryckningar" ni värderar så högt?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Så trött på alla larmfirmor som försöker sälja larm. De säljer inte bara en falsk trygghet, men ännu värre, de skapar en bild av en falskare otrygghet som inte fanns innan.

Permalänk
Medlem

Kör på ett Ajax system också. Enda system jag haft och är nöjd, gör larm på/av och schemaläggning för nattläge.
Värdesätter vattenskydd och brandlarmet främst så det kan larma även vid strömavbrott då det sitter ett simkort i.
När jag kollade runt så undersökte jag alternativ och priser och landade på Ajax via Safeland, har det inte kopplat mot någon bevakningsföretag. Det tjuter väldigt högt så grannarna hör och man kolla i kamera för att få veta varför.
Har ej kamera via Ajax så kan ej svara för det.

Permalänk
Skrivet av Citrona:

kan du inte sätta prylarna i renoveringsläge sen flytta dom bara? det gjorde jag med ett par prylar

Japp, så ska man göra.

(Verisure är tämligen dyra dock, men jäklar sicken service dom har iaf där jag bor, snabba om det är något (hunden välte en bokhylla och fastnade), bra kundservice, sedan kan man ju diskutera inbrottslarm i sig då det just för inbrott är ganska menlöst i de flesta fallen. Känner några gamla kåkfarare och dom tycker det är roligt med saker som det tipsas om, lampor som tänds, inbrottslarm, hund, för det spelade ingen roll för dom)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Roligt att ni betalar för falsk trygghet.
Säg upp skiten och kör egen bevaknig ist, eller är det just "fria utryckningar" ni värderar så högt?

Håller inte alls med om falsk trygghet, förutom inbrottsskyddet så tycker jag det är värt pengarna om det t.ex. skulle börja brinna. Då är sekunder viktiga och larmet till larmbolaget går snabbare.

Sen kan man såklart bygga eget, men det kräver kunskap och tid, det bolagen levererar är färdiga lösningar vilket är smidigt för många.

Däremot så är jag evigt trött på deras rätt oseriösa prishöjningar som sker varje år, det kommer en "hej, för att förbättra vår service så ökar vi priset med 50kr".
När man tröttnar efter dessa höjningar år efter år och ska säga upp så droppar dom priset direkt för att man ska stanna kvar.

Samma gäller även på teknikuppgraderingar, det är många larm som nu måste uppgraderas då 3G nätet stänger ner och 2G nätet räcker inte för att system uppdateras klokt.
Då vill dom sälja in nya lösningar som kostar skjortan där den enda fördelen är att dom kommunicerar över 4G och är "framtidssäkra".

Jag kör Sektor Alarm men ser över hur jag ska göra framåt, kanske bygger eget eller letar på någon mindre leverantör.
Samtidigt så vill man ha en stabil leverantör och inte Slobbans frukt & larm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Samma gäller även på teknikuppgraderingar, det är många larm som nu måste uppgraderas då 3G nätet stänger ner och 2G nätet räcker inte för att system uppdateras klokt.
Då vill dom sälja in nya lösningar som kostar skjortan där den enda fördelen är att dom kommunicerar över 4G och är "framtidssäkra".

2G näten kommer vara stängda årsskiftet 2025/2026 då licensen för den går ut då, så ingen mening med 2G heller

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

2G näten kommer vara stängda årsskiftet 2025/2026 då licensen för den går ut då, så ingen mening med 2G heller

Ja, det är sannolikt därför dom börjar få lite panik eller gladeligen berättar att "koppla bara in vår huvudenhet med kabel i din hemmarouter så fungerar allt perfekt.

Utmaningen där är ju att det är så gammal skit så det patchas sannolikt inte. Att sätta ett separat nät för larmet känns lite onödigt samt att larmet ska ha ett beroende till bredbandet för att fungera ser jag som en risk.
Hade kunnat se det som extra redundans men det är ju inte därför larmbolagen vill att man kör saker över internet.

Som sagt, det blir nog inte Sektor nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Håller inte alls med om falsk trygghet, förutom inbrottsskyddet så tycker jag det är värt pengarna om det t.ex. skulle börja brinna. Då är sekunder viktiga och larmet till larmbolaget går snabbare.

Sen kan man såklart bygga eget, men det kräver kunskap och tid, det bolagen levererar är färdiga lösningar vilket är smidigt för många.

Däremot så är jag evigt trött på deras rätt oseriösa prishöjningar som sker varje år, det kommer en "hej, för att förbättra vår service så ökar vi priset med 50kr".
När man tröttnar efter dessa höjningar år efter år och ska säga upp så droppar dom priset direkt för att man ska stanna kvar.

Samma gäller även på teknikuppgraderingar, det är många larm som nu måste uppgraderas då 3G nätet stänger ner och 2G nätet räcker inte för att system uppdateras klokt.
Då vill dom sälja in nya lösningar som kostar skjortan där den enda fördelen är att dom kommunicerar över 4G och är "framtidssäkra".

Jag kör Sektor Alarm men ser över hur jag ska göra framåt, kanske bygger eget eller letar på någon mindre leverantör.
Samtidigt så vill man ha en stabil leverantör och inte Slobbans frukt & larm.

Tja, det är i mina ögon ganska lätt att välja bort...

”Vi får bonus om vi inte skickar väktare”

”Ingen ska behöva bli filmad så i sitt eget hem”

”2021 hade vi 20 tillfällen då larmet inte fungerat”

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Alla bolag har sina problem, men Verisiures varumärke är skadat i några år framåt helt klart.
Finns säkert väldigt många mer bra exempel på när larm faktiskt fungerat och Verisure uppfyllt sina åtaganden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkius:

Så trött på alla larmfirmor som försöker sälja larm. De säljer inte bara en falsk trygghet, men ännu värre, de skapar en bild av en falskare otrygghet som inte fanns innan.

Ja man kommer långt i livet på andras rädsla tyvärr. Man ska investera själv i bra dörrar,galler lås osv. Inte förlita sig på att en firma kommer skydda ditt hem ifall en tjuv kommer då är man bra naiv... enda dessa larmföretagen bryr sig om och prioriterar är företagslarm och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

kan du inte sätta prylarna i renoveringsläge sen flytta dom bara? det gjorde jag med ett par prylar

Skrivet av orig_rejser:

Japp, så ska man göra.

(Verisure är tämligen dyra dock, men jäklar sicken service dom har iaf där jag bor, snabba om det är något (hunden välte en bokhylla och fastnade), bra kundservice, sedan kan man ju diskutera inbrottslarm i sig då det just för inbrott är ganska menlöst i de flesta fallen. Känner några gamla kåkfarare och dom tycker det är roligt med saker som det tipsas om, lampor som tänds, inbrottslarm, hund, för det spelade ingen roll för dom)

Det går inte med huvudenheten, just den får bara monteras ner av deras tekniker, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Håller inte alls med om falsk trygghet, förutom inbrottsskyddet så tycker jag det är värt pengarna om det t.ex. skulle börja brinna. Då är sekunder viktiga och larmet till larmbolaget går snabbare.

Vill bara påpeka att just sector alarm säljer definitionen av falsk trygghet med sitt "brandskydd". Larmet går inte ut förens det finns synlig brand, något som sector alarms kameror är känt urdåliga på att påvisa till en godkänd nivå. Ovanpå det är det redan "försent" när branden är synlig och branden måste vara just synlig för kameran så du behöver flera kameror i varje rum.

Nästa steg är att det inte finns några väktare som kommer komma dit fort nog att göra något i ett tidigt stadium när det skulle kunna hjälpa. Om det mot förmodan finns det så kommer de inte under några omständigheter gå in i ett brinnande hus. Det finns verkligen inte på kartan, du får under din väktarutbildning (som är samma för alla väktare) klara instruktioner att absolut inte ingripa i farliga situationer som bränder och våldsbrott. Det bör heller inte finnas någon arbetsgivare som vågar ge den instruktionen till sina väktare av rena ansvarsskäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Håller inte alls med om falsk trygghet, förutom inbrottsskyddet så tycker jag det är värt pengarna om det t.ex. skulle börja brinna. Då är sekunder viktiga och larmet till larmbolaget går snabbare.

Sen kan man såklart bygga eget, men det kräver kunskap och tid, det bolagen levererar är färdiga lösningar vilket är smidigt för många.

Allt det du skriver här är en del i marknadsföringen i den falska trygghet du köper.
Men du ska jubså klart sova bra om natten så känns det rätt för dig då är det rätt väg att gå.
Men det kommer alltid gå ut på att du ska pröjsa mer och mer för "tryggheten" det är del av affärsiden

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har haft Verisure när jag ägde hus, betalade då 11000kr för installation av enheterna i huset och ägde ingenting när jag sade upp det.
Dom ville absolut ha kontakt med nya ägaren innan jag sade upp det och försökte sälja på mig larm till min lägenhet som jag flyttade till i stället.

Är personligen enormt tveksam till att någonsin skaffa larm i någon form igen där någon central har åtkomst till kameror i min bostad sedan det framkom att Verisure läckte bilder på nakna personer i sina egna hem för något år sedan.

Renoverade huset väldigt mycket under åren och flyttade runt på magnetkontakterna till dörrkarmar och fönster en hel del, vägrade betala timpenning för att en underbetald ointresserad 20åring ska komma ut och göra ett tvåminutersjobb som jag kunde göra själv bara för att dom ville "garantera att det var rätt monterat" vilket dom påstod var anledningen.

Tjuvlarmade dock på grund av byggdamm säkert fyra gånger under ett år fram tills dom sa åt mig att sätta en plastpåse över rökdetektorn tills renoveringen var klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det går inte med huvudenheten, just den får bara monteras ner av deras tekniker, tyvärr.

Här får vi separera "går inte" och "får inte"

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan bara rekommendera att räkna på totalkostnaden för larmet över 5-10 års ägande. Då får du den verkliga bilden. Det är många bolag som ser ut att vara billiga, men när man räknar på totalkostnaden blir bilden en helt annan.

När jag köpte mitt larm var Securitas Home det bolag som var billigast, mycket på grund av att larmtjänsten inte ökade så mycket för varje enhet som man la till. Jag ville tex sätta larm på alla mina fönster.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av twk:

Det går inte med huvudenheten, just den får bara monteras ner av deras tekniker, tyvärr.

Åfanken. Hmm, flyttade min då den var i vägen...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av fm_buli:

Här får vi separera "går inte" och "får inte"

Jag håller med, men Verisure tillåter inte att man flyttar den själv. Risken, som hände TS, är att du får betala en avgift för att de ska skicka ut tekniker för att fixa så att den fungerar igen.

Så jäkla glad att jag inte är kund hos Verisure längre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Vill bara påpeka att just sector alarm säljer definitionen av falsk trygghet med sitt "brandskydd". Larmet går inte ut förens det finns synlig brand, något som sector alarms kameror är känt urdåliga på att påvisa till en godkänd nivå. Ovanpå det är det redan "försent" när branden är synlig och branden måste vara just synlig för kameran så du behöver flera kameror i varje rum.

Nästa steg är att det inte finns några väktare som kommer komma dit fort nog att göra något i ett tidigt stadium när det skulle kunna hjälpa. Om det mot förmodan finns det så kommer de inte under några omständigheter gå in i ett brinnande hus. Det finns verkligen inte på kartan, du får under din väktarutbildning (som är samma för alla väktare) klara instruktioner att absolut inte ingripa i farliga situationer som bränder och våldsbrott. Det bör heller inte finnas någon arbetsgivare som vågar ge den instruktionen till sina väktare av rena ansvarsskäl.

Vad jag tolkade det som när jag pratade med supporten så var det att ser dom rök så larmar dom brandkår, brandlarmet triggar först och sedan så kollar dom kamerorna.
Har du några artiklar eller källor på det du påstår så vore det guld, tar gärna ett samtal med supporten igen om det finns substans för påståendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Allt det du skriver här är en del i marknadsföringen i den falska trygghet du köper.
Men du ska jubså klart sova bra om natten så känns det rätt för dig då är det rätt väg att gå.
Men det kommer alltid gå ut på att du ska pröjsa mer och mer för "tryggheten" det är del av affärsiden

Det handlar inte bara om att sova bra på natten, än mer när man är iväg och har husdjur hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Japp, så ska man göra.

(Verisure är tämligen dyra dock, men jäklar sicken service dom har iaf där jag bor, snabba om det är något (hunden välte en bokhylla och fastnade), bra kundservice, sedan kan man ju diskutera inbrottslarm i sig då det just för inbrott är ganska menlöst i de flesta fallen. Känner några gamla kåkfarare och dom tycker det är roligt med saker som det tipsas om, lampor som tänds, inbrottslarm, hund, för det spelade ingen roll för dom)

Är bara röklarm dom har ringt mig om, och sen tycker dom att jag ska starta köksfläkten när jag steker hamburgare.

Men jag har dom pga av att jobbets försäkringsbolag kräver att man har någon form av larm kopplat till typ sos, verisure etc.
Och det är jobbet som betalar allt också, så det är helt okej för mig.
Sen tycker jag det är smidigt med yaledörr lås osv och appen är rätt okej.

Dock så vet jag inte ens vad det kostar i månaden, så kan väll inte direkt säga att det är prisvärt.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Jag frågade en försäljare på en larmtjänst om de haffar många skurkar. Svaret var: Vi tar inga skurkar alls, vi åker bara hem, vid inbrott, och ser till att inga fönster eller dörrar står öppna, om det skulle regna eller snöa osv…
Jag blev helt paff, varför betala för att nån ska stänga ett fönster efter inbrott liksom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jag frågade en försäljare på en larmtjänst om de haffar många skurkar. Svaret var: Vi tar inga skurkar alls, vi åker bara hem, vid inbrott, och ser till att inga fönster eller dörrar står öppna, om det skulle regna eller snöa osv…
Jag blev helt paff, varför betala för att nån ska stänga ett fönster efter inbrott liksom

kan säga att du har rätt, jag var platschef för ett större säkerhetsbolag under många år, vi hade bland annat sectoralarm som kunder. själva inbrottet tar max någon minut, även om vi hade ett snitt på ca 5 min så var dom alltid borta. jämför med Securitas som kunde ha 40min ryck tid och var förbjudna att gå in om dom misstänkte att någon var där då man man verkligen tala om onödig tjänst oavsett om det brinner eller inte. (tjatade ofta med en av deras chefer)

om vi tala brand, det tog ca 4minuter för vårt hus att bli helt övertänt dvs rullar eld i taket, tror man att ett larm med utryckning ska kunna göra något på den tiden drömmer man. jag han gå ner i källaren för att slå på en server, när jag är där nere bryts strömmen och jag hör frugan skrika, när jag kommer upp igen är hela huset övertänt, både jag och hunden blev brända innan vi han ut. dvs det går jäkligt fort då allt inomhus är kruttorrt. orsaken var att hunden dragit in en gardin i ett ljus som stod i fönstret. han brukade gå bakom soffan efter vi ätit för att smyga runt och sno rester när vi inte var där.

bästa man kan göra idag enligt mig är att sätta kameror och säkerhetsglas/film. dels minskar risken för inbrott, blir det inbrott kan man alltid börja tala genom kameran vilket är väldigt effektivt om dom inte är stenhöga då bryr dom sig inte alls. chansen att sätta dit dom ökar markant då kameror i larmsystem till Svenson vanligen suger. dvs med bra kameror känner man igen dom. för mig är idag larm endast till för smarta funktioner, dvs kolla så fönster/dörrar är låsta och trigga rutiner.
brand larmen används för att slå på all belysningen och spela upp varningar i högtalare om dom utlöser.

enda gången jag köper att uppkopplat larm är användbart är om man saknar vettiga grannar/polare/släkt i närheten, då är det klart det är bra om någon täcker för det krossade fönstret så det inte regnar in.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av Citrona:

Är bara röklarm dom har ringt mig om, och sen tycker dom att jag ska starta köksfläkten när jag steker hamburgare.

Men jag har dom pga av att jobbets försäkringsbolag kräver att man har någon form av larm kopplat till typ sos, verisure etc.
Och det är jobbet som betalar allt också, så det är helt okej för mig.
Sen tycker jag det är smidigt med yaledörr lås osv och appen är rätt okej.

Dock så vet jag inte ens vad det kostar i månaden, så kan väll inte direkt säga att det är prisvärt.

Mig har dom ringt mitt i natten några gånger när rörelse-larm har utlösts. Ena gången en spindel som kröp framför kameran men den var borta innan dom fick en ordentlig bild men dom ville kolla läget. Sedan 2 gånger för att det sprang möss på en hylla nära kamera-linsen i garaget, men även om dom såg att det var mössen så ska det stämmas av så jag gick och kikade.

Röklarmet utlöste jag dock en gång, ute utan telefon i fickan, eldade löv så hörde varken inne-enheten eller kunde svara telefon... Vi fick påhälsning, men barnen älskade brandbilen

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Har ett äldre securitas directlarm (fast de verkar bytt namn till verisure också på senare tid) som jag betalar 380kr månad. Den har rörelsesenorer på båda ytterdörrarna och rörelsedetekteror på bottenvåningen, men inga kameror ej heller några sensorer på ovanvåning, så inte jättebra. Larmet är säkert 10-15 år gammalt.

Kollade lite på ajax systems larmsystem men står på larmkoll att de inte är certifierade? Kan det innebära problem med försäkringsbolag om man råkar ut för inbrott?

Permalänk
Medlem

När vi köpte hus satt det Sector Alarm, systemet var urålders och jag hade 0 information utan kunde endast förlita mig på bolaget övervakade, sade upp så snabbt jag kunde. Man blev inte mer övertygad när det tog dem över 2 timmar att se att jag hade tagit ner en kamera heller.

Har nu satt upp eget Ring-system för mindre än vad SA ville ha på ett år, har mycket bättre täckning med kameror/sensorer och full kontroll. Årskostnad på runt 1000:- så att om nätverket går ner går det på 4G.