Microsoft pressar användare att byta till Edge

Permalänk

Ungefär som när man går in på google och får meddelandet om att man ska byta webbläsare.

(För övrigt är edge guld, lägre resursanvändande samt man får längre batteritid)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vilken av dessa tre är Palemoon då? Trodde Goana var en egen motor

Det är väl historiskt en fork av Firefox (och Gecko)...

Så om man ska välja en av de tre så är det väl solklart Firefox som är svaret, men det är väl så pass olikt nu att man kan argumentera att det blivit sin egna grej.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Hade nog kunnat använda Edge om inte den sattes som standardwebläsare varje start och omstart av jobbdatan. Nu har jag ett vb-skript som sätter Chrome som standardläsare i ren protest.

Sen har jag inte mycket för bing heller, som jobbdatan helst använder för att söka på mina lokalt installerade program, som den glömt bort.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Installerade om min burk för några månader sen, tog då beslutet att bara använda EDGE. Chrome har ständiga uppdateringar som är svåra att kontrollera. Gillar egentligen firefox mer, nu får det bli EDGE.

Använder Google som sökmotor, tråkigt att MS hela tiden försöker få mig att ändra till förhatliga BING.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

De fick mig o byta äntligen från Chrome o jag kan säga, att efter många om så tycker jag Edge är bättre än Chrome.

Permalänk
Medlem

Använder Brave, Orion, och FireFox i den ordningen. På jobbet, Brave och MS Edge för interna saker. Använderintegreringen i Edge funkar bra. Privat kommer jag nu helt överge Windows. Det gick inte att avinstallera Edge från Windows 11 för Arm, så det blir avinstallation av Windows 11 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Använder Google som sökmotor, tråkigt att MS hela tiden försöker få mig att ändra till förhatliga BING.

Hela poängen ur Microsofts perspektiv är ju dock att du ska använda Bing, så de lär ju inte sluta tjata oavsett vad användarna säger.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vilken av dessa tre är Palemoon då? Trodde Goana var en egen motor

Jo iofs, finns ju obskyra läsare med 0.000001% av användarbasen med ja.

Permalänk
Snusfri

Kommer fortsätta med Firefox som Daily driver på alla mina enheter som ws, laptop och nalle och Pale Moon för lite olika sidor jag behöver vissa addons som inte fungerar i Firefox.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Hela poängen ur Microsofts perspektiv är ju dock att du ska använda Bing, så de lär ju inte sluta tjata oavsett vad användarna säger.

Exakt, så artikeln borde inte handla om EDGE i win 10 utan om BING i win10/11

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Har avinstallerat skiten, tacka vetja powershell.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Det var då ett hiskeligt namndroppande här av nätläsare, kan vi inte prata om elefanten i rummet istället, just att pyttemjuk lägger till extra reklam i redan köpta produkter och därmed skriver om köpavtalet i efterhand.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl historiskt en fork av Firefox (och Gecko)...

Så om man ska välja en av de tre så är det väl solklart Firefox som är svaret, men det är väl så pass olikt nu att man kan argumentera att det blivit sin egna grej.

Goana började som en Fork av Gecko, men idag är likheten svår att hitta så ja det är definitivt en egen grej

Skrivet av dlq84:

Jo iofs, finns ju obskyra läsare med 0.000001% av användarbasen med ja.

Den mentaliteten gör att det lär fortsätta "bara finnas tre". Vill man ha det så så OK. Då kan man låtsas. Vill man fortsätta ha riktig valfrihet får man tänka större

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Det är väl inte värre än Googles tjat överallt om att byta till Chrome. Så fort man är på YouTube eller andra Google-sajter så kommer det rutor och meddelanden om att byta till "en säkrare och bättre och snabbare" webbläsare osv. Säkrare och snabbare än vadå? Säger vem? Det är tröttsamt med allt tjat om att byta webbläsare överallt. Både Google och Microsoft är hopplösa med detta och har varit väldigt länge.

Visa signatur

Olof Lagerkvist
LTR Data
Programutveckling inom systemadministration, recovery, drivrutiner, forensics m m

Permalänk
Medlem

Blä, ska de nu börja bombardera oss W10 användare att använda Edge när de ändå slutat med stora uppdateringar till OS:et?
Känns bara så urkorkat då vi alla vet att det som M$ producerar har alltid haft, har och kommer alltid ha stora läckor.

För de intresserade; https://www.techradar.com/how-to/how-to-remove-microsoft-edge...

Ja, jag har avinstallerat Edge redan för länge sen, men skulle det förmodan dyka upp reklam om att byta så gör jag om det där!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Varför är MS så fruktansvärt på att man skall köra edge/bing? Vad vill dom ha från mig? Blir fan paranoid när ett jätte bolag som MS tjatar att jag skall använda deras "gratis" produkter.

Permalänk
Medlem

Edge är ganska OK webbläsare, men är nöjd med Firefox och har Chrome som reserv, blir Edge för påträngande så tar jag bort Edge helt....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Mindre andel som använder chrome är väl positivt tills marknaden balanseras, även om edge är baserad på chromium.

Personligen blir det firefox på grund av plugins (ublock och noscript) ser inte att google skulle ge mig den möjligheten. Speciellt inte i en browser utvecklad av ett företag vars primära syfte är att sälja riktad reklam.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Varför är MS så fruktansvärt på att man skall köra edge/bing? Vad vill dom ha från mig? Blir fan paranoid när ett jätte bolag som MS tjatar att jag skall använda deras "gratis" produkter.

Reklamintäkter, flera miljarder dollars på spel.

Permalänk
Medlem

Mozilla kanske skulle lägga in en popup på MDN om folk använder någon annan webbläsare än Firefox. Har inte sett någon reklam för Firefox någon stans.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Använder Edge enbart när jag kollar film typ Disney+, HBO, SVTPlay mm.
Tycker bilden i synnerhet men även ljudet är bättre än i Firefox.

Firefox är dock bättre vid surf imho.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Sötast

Jag gick över från Firefox som primär webbläsare när chrome var ganska ny. Då var chrome det bättre alternativet i form av hastighet, stabilitet och features.

Tog dock inte många år innan jag gick tillbaka till Firefox igen.

Om du kör Edge så kör du det för att Microsoft vill att du ska köra det, för att de skall tjäna pengar på dig.
Om du kör Chrome så gör du det för att Google vill att du ska köra det, för att tjäna pengar på dig...

De två företagen slåss om oss som myror lockade med sockerbitar och inget av förtagen har någon som helst samvete eller skrupler när det kommer till HUR de tjänar pengar på dig.

Firefox står kvar som alternativ

Permalänk
Medlem

Läget är dock helt annorlunda. Microsoft hade en så enormt dominerande ställning, på den gamla tiden var ju rädslan att hela Internet i praktiken skulle bli "Microsoft Internet".

Idag ligger det en OpenSource-produkt i botten på webbläsaren och hela landskapet ser ju helt annorlunda ut.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Sötast
Skrivet av boogey:

Läget är dock helt annorlunda. Microsoft hade en så enormt dominerande ställning, på den gamla tiden var ju rädslan att hela Internet i praktiken skulle bli "Microsoft Internet".

Idag ligger det en OpenSource-produkt i botten på webbläsaren och hela landskapet ser ju helt annorlunda ut.

Fast vilken skillnad gör det i praktiken om en open source produkt supporteras av ett, ev två av världens största företag?
De förändringar, fixar, funktioner etc som prioriteras är fortfarande drivna av plånböcker större än vad man fysiskt kan printa i sedlar i ens livstid.....

tror inte att bosses fork utan anti-adblock gör så jättestor skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Fast vilken skillnad gör det i praktiken om en open source produkt supporteras av ett, ev två av världens största företag?
De förändringar, fixar, funktioner etc som prioriteras är fortfarande drivna av plånböcker större än vad man fysiskt kan printa i sedlar i ens livstid.....

tror inte att bosses fork utan anti-adblock gör så jättestor skillnad?

Jag tror ändå det gör en ganska stor skillnad att du har flera spelare med, och framför allt så bestämde vi oss för att koda mot öppna standarder. Annat än på den gamla dåliga tiden med "Best viewed in Internet Explorer" och proprietära tekniker.

Det är helt enkelt inte lika allvarligt om Windows så skullle bli 100% Edge eftersom det ändå bara skulle utgöra en mindre del av allt Internetanvändande. Vi kommer inte plötsligt ha stora sajter som bara fungerar på Windowsenheter.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Sötast
Skrivet av boogey:

Jag tror ändå det gör en ganska stor skillnad att du har flera spelare med, och framför allt så bestämde vi oss för att koda mot öppna standarder. Annat än på den gamla dåliga tiden med "Best viewed in Internet Explorer" och proprietära tekniker.

Det är helt enkelt inte lika allvarligt om Windows så skullle bli 100% Edge eftersom det ändå bara skulle utgöra en mindre del av allt Internetanvändande. Vi kommer inte plötsligt ha stora sajter som bara fungerar på Windowsenheter.

Jag kan hålla med om att det är positivt med foss rent generellt, jag är en stor fan av foss.

Däremot så är pengar större i verkligheten, trots allt. Åtminstone om man pratar megacorporations.

Microsofts mål sedan tidig ålder har ju varit att vara marknadsdominerande

Edge blir och är numera ett krav inom IT-världen, såvida du använder Microsoft servrar, produkter och ekosystem.
Vilket råkar vara i princip hela IT världen. Visst finns det många linux servrar, men sannolikt sett så är de kopplade till ett Microsoft AD. Vilket också innebär att i princip alla standardklienter kör någon form av windows.

Bing har på någon jävlans vänster råkat ta ledningen med en enormt stark chatgpt konkurrent. Om de hinner tvätta sitt namn, eller som de jobbar på, via tvång, reklam, inlåsning så riskerar Microsoft att i princip äga både klient och webbläsare och därmed kunna greppa "internet".

Är ju inte helt osannolikt att google och microsoft kan peka chromium i en riktning där man utvecklar både i högre takt än mozilla kan samt att man väljer att hitta på stängda standarder igen.

Bara IT-kunniga hade ens märkt av det. Ingen annan hade lagt märke till det. Det är inget nytt att pengar styr direkt...

Samtidigt som jag skriver detta så sneglar jag emot artikeln där EU verkar tycka det vore störtkul att radera all form av privacy på internet.... these are some wierd and dark times.

Löjligt kanske, nog, så är det en av anledningarna att jag hejar på Steamdeck/Valve med att göra Linux gaming-viable.
En revolution som hade gjort linux ett fullgott alternativ till windows skulle kunna få många gamingdatorer att rulla på linux, något som på sikt hade ökat mängden ögon som upptäckt foss och vad det kan betyda för vår framtid.

Om vi fortsätter att befinna oss inom låsta standarder, inlåsta i stora företags ekosystem så blir det dystert. Det blir allt närmare hur den fysiska världen ser ut... en handfull ägarföretag, som i sin tur äger alla andra företag på ett vis eller ett annat och har full kontroll över hela marknaden.

Det är inte framsteg för människans bästa som är målet, det är nu, har alltid varit och kommer alltid att vara jakten på makt och kontroll som blir fokus för framtiden.

Fan, alla mina inlägg jag skriver blir både mörkare och mörkare och mer diffusa.... i don't even know where im headed most of the time...

Permalänk

Kan ju hoppas eu sätter ner foten igen.

För betalar man för os, ska man inte få inbyggd reklam heller.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Jag kan hålla med om att det är positivt med foss rent generellt, jag är en stor fan av foss.

Däremot så är pengar större i verkligheten, trots allt. Åtminstone om man pratar megacorporations.

Microsofts mål sedan tidig ålder har ju varit att vara marknadsdominerande

Edge blir och är numera ett krav inom IT-världen, såvida du använder Microsoft servrar, produkter och ekosystem.
Vilket råkar vara i princip hela IT världen. Visst finns det många linux servrar, men sannolikt sett så är de kopplade till ett Microsoft AD. Vilket också innebär att i princip alla standardklienter kör någon form av windows.

Bing har på någon jävlans vänster råkat ta ledningen med en enormt stark chatgpt konkurrent. Om de hinner tvätta sitt namn, eller som de jobbar på, via tvång, reklam, inlåsning så riskerar Microsoft att i princip äga både klient och webbläsare och därmed kunna greppa "internet".

Är ju inte helt osannolikt att google och microsoft kan peka chromium i en riktning där man utvecklar både i högre takt än mozilla kan samt att man väljer att hitta på stängda standarder igen.

Bara IT-kunniga hade ens märkt av det. Ingen annan hade lagt märke till det. Det är inget nytt att pengar styr direkt...

Samtidigt som jag skriver detta så sneglar jag emot artikeln där EU verkar tycka det vore störtkul att radera all form av privacy på internet.... these are some wierd and dark times.

Löjligt kanske, nog, så är det en av anledningarna att jag hejar på Steamdeck/Valve med att göra Linux gaming-viable.
En revolution som hade gjort linux ett fullgott alternativ till windows skulle kunna få många gamingdatorer att rulla på linux, något som på sikt hade ökat mängden ögon som upptäckt foss och vad det kan betyda för vår framtid.

Om vi fortsätter att befinna oss inom låsta standarder, inlåsta i stora företags ekosystem så blir det dystert. Det blir allt närmare hur den fysiska världen ser ut... en handfull ägarföretag, som i sin tur äger alla andra företag på ett vis eller ett annat och har full kontroll över hela marknaden.

Det är inte framsteg för människans bästa som är målet, det är nu, har alltid varit och kommer alltid att vara jakten på makt och kontroll som blir fokus för framtiden.

Fan, alla mina inlägg jag skriver blir både mörkare och mörkare och mer diffusa.... i don't even know where im headed most of the time...

Egentligen är chatgtp och Bing samma sak. Använder samma AI, dock måste du betala för få version 4 på chatgtp.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Microsofts mål sedan tidig ålder har ju varit att vara marknadsdominerande

Absolut, och det där är ju den gamla onda tiden jag jämför med. Men de förlorade till slut. Från över 90% av klientsidan för OS till att idag vara nummer 3 efter Google och Apple. Ett tag var man störst även inom server, numera är 80% Linux/UNIX. Inom Cloud är man inte störst. De enda Windows-servrar jag stött på senaste ~10 åren är de som står och kör ovan nämnda AD. Många företag envisas såklart med att köra Windows-laptops, men jag hade klarat mig lika bra med MacOS eller Linux.

Så Windows har iallafall av nödvändighet förändrats, numera har vi Windows Subsystem for Linux och Microsoft är världens största contributor till Open Source...

Men visst finns det orosmoln. Mest oroad är jag över den nya synen på sekretess från t.ex. EU, saker som inte gick att driva igenom för 10 år sedan. Sen kommer de nya AI-modellerna hjälpa till att dränka världen i än mer skit, vet verkligen inte hur vi ska hantera det.

Edit: Men Microsoft är ett väldigt imponerande bolag som aldrig får räknas ut. Det är rätt intressant att kolla topp 10 största bolag 2000 och sen idag. Det är ett som är kvar.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Nu kom popupen tillbaks igen när jag startade Edge.
"Use recommended browser settings (Edge)"

Kan Microsoft sluta tjata om det? Varje gång den frågar ökar mitt ogillande av Microsoft.