Permalänk

Trasig gitarr?

Såg en gitarr, akustisk, på loppis för billig peng men osäker på hur stort behov av renovering den är. Det sitter som vita runda knoppar på "stallet" som strängarna är fästa i, det saknades några sådana på stallet. Är det något man kan trycka i själv eller måste hela stallet bytas??

Permalänk

Bör räcka att byta knopparna sålänge stallet inte är alltför rötet och ger vika. Klassisk ut med det gamla, in med det nya och testa

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk
Medlem

Bara att köpa nya stränghållare och byta ut.
De som är avbrutna får du lättast ut om du sticker in handen i ljudhålet och försiktigt trycker dem uppåt. Skulle du försöka trycka dem neråt (in i gitarren) finns risk för skador.

Permalänk
Skrivet av Ohjay:

Bara att köpa nya stränghållare och byta ut.
De som är avbrutna får du lättast ut om du sticker in handen i ljudhålet och försiktigt trycker dem uppåt. Skulle du försöka trycka dem neråt (in i gitarren) finns risk för skador.

Inte värre än så. De skulle ha 50 kr för den.
Kan det vara något annat man bör kolla av? Ruttet stall låter lite som det kan bli en dyr historia.

Det kom då ljud ur guran när man spelade på strängarna i varje fall. Stålsträngar har jag förstått efter lite googling.

Permalänk
Medlem

Försök kolla så halsen är rak. Skorrar det om nån sträng på nåt band när du spelar på den?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Försök kolla så halsen är rak. Skorrar det om nån sträng på nåt band när du spelar på den?

Skorrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Ja asså låter som att en sträng tar emot nåt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Med tanke på priset och att det verkar som att du är novis på gitarrer (kanske vill lära dig spela?) så skulle jag bara kika efter strukturella skador, dvs sprickor i kropp/hals/huvud.

Att kolla att halsen är rak är ett mycket bra tips men är kanske inte det lättaste när man inte har så mycket att referera till.
Men, om du låter gitarren stå med kroppen mot golvet, titta från huvudet på gitarren och ner mot stallet/kroppen. Det du vill se är att halsen är rak och att den inte verkar vrida sig åt höger eller vänster.

Strängar som skorrar kan bero på en massa olika saker, inte bara en dålig hals.

Mitt råd är att kolla efter strukturella skador och finns inget sånt, köp gitarren och ta med den till en gitarrmekare som får göra ett strängbyte och en riktig setup på den (kan väl gå på några hundralappar kanske). Då har du förhoppningsvis en helt ok gitarr att börja lära dig med (ber om ursäkt om du kan spela).
Sedan kan du börja läsa på om hur man gör strängbyten och setup själv, det är inte svårt men kräver lite övning och vana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Inte värre än så. De skulle ha 50 kr för den.
Kan det vara något annat man bör kolla av? Ruttet stall låter lite som det kan bli en dyr historia.

Det kom då ljud ur guran när man spelade på strängarna i varje fall. Stålsträngar har jag förstått efter lite googling.

Du kommer nog inte att hitta en stålsträngad gitarr för 50kr igen.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av Ohjay:

Med tanke på priset och att det verkar som att du är novis på gitarrer (kanske vill lära dig spela?) så skulle jag bara kika efter strukturella skador, dvs sprickor i kropp/hals/huvud.

Att kolla att halsen är rak är ett mycket bra tips men är kanske inte det lättaste när man inte har så mycket att referera till.
Men, om du låter gitarren stå med kroppen mot golvet, titta från huvudet på gitarren och ner mot stallet/kroppen. Det du vill se är att halsen är rak och att den inte verkar vrida sig åt höger eller vänster.

Strängar som skorrar kan bero på en massa olika saker, inte bara en dålig hals.

Mitt råd är att kolla efter strukturella skador och finns inget sånt, köp gitarren och ta med den till en gitarrmekare som får göra ett strängbyte och en riktig setup på den (kan väl gå på några hundralappar kanske). Då har du förhoppningsvis en helt ok gitarr att börja lära dig med (ber om ursäkt om du kan spela).
Sedan kan du börja läsa på om hur man gör strängbyten och setup själv, det är inte svårt men kräver lite övning och vana.

Låter klokt. Jag kollade okulärt och vad jag kunde bedöma så var det bara de där pinnarna som var trasiga.

De i kassan sa "du vet att den där är sprucken va?" och pekade på något men kunde bara se smuts och ingen spricka.

Jag köpte en gitarr på typ Myrornas för 15 år sen, gick till en gitarraffär men de pekade på att hela underredet höll på att släppa, den gick på 200 kr. Gick tillbaka med den ganska omgående.

Ser inget som släppt eller ser ut som strukturella skador på den.

Kan ju tillägga att samma loppis sålde en stor Tie Fighter modell för 75 kr, som förmodligen var värd säkert 5 ggr mer, tyvärr hann jag aldrig köpa den men det kanske säger en del om deras värdesättning....