Youtube skrotar Stories – mer fokus på shorts

Permalänk
Melding Plague

Youtube skrotar Stories – mer fokus på shorts

Efter en våg av implementering av story-inlägg på sociala medier bestämmer sig nu Youtube att kasta in handduken och fokusera helhjärtat på shorts-videor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Håller med lägg ned shorts också!

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

Har hört att shorts är på väg ut också. Till och med TikTok vill bli av med korta videos för det ger näst intill inga intäkter. Tror denna fluga äv påväg att dö precis som Vines.

Permalänk
Medlem

Visste inte ens om att det fanns Stories på youtube. XD
O ja lägg ner shorts oxå.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Ja snälla lägg ner shorts, att man kan stänga av det i 30 dagar och sedan dyker det upp igen är så störigt. Om jag vill stänga av något varför kan jag inte få göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojomondag:

Ja snälla lägg ner shorts, att man kan stänga av det i 30 dagar och sedan dyker det upp igen är så störigt. Om jag vill stänga av något varför kan jag inte få göra det?

Är det endast i mobil-appen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Är det endast i mobil-appen?

Nej dom kommer upp på sidan i browsern oxå. Så kan man stänga v 30dar. Så kommer dom tillbaka igen. Fy fan

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Yepp skrota short också som andra skriver. En av de jag följer har fått lite ekonomiska problem med short där ena är att short inte ger nästan några intäkter och att andra personer snor videos från hans konto och gör dom till bedragares ägna videos som shorts. Att klaima och anmäla shorts klippen är inte det lättaste samt att man måste ange sin adress är han inte intresserad att ge ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Hatar shorts. Får de inte att försvinna officiella vägen och addons lyckas inte heller. Tillför verkligen inget för mig och ingen annan heller vad det verkar i tråden.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Ett sätt att slippa shorts på youtube

Finns sätt att få bort shorts på datorn om man kör Ublock eller liknande:
Citerar mig själv från en annan tråd:

Skrivet av Lagers:

Om du använder Ublock Origin så fungerar tipset som det tipsades om innan i tråden. Har inte sett en enda shorts sedan jag la in de filtrerna i Ublock Origin.

Denna youtube-video : https://www.youtube.com/watch?v=HyWxtnOWx4E

Tycker verkligen inte om shorts alls så är otroligt glad att denna fungerar till 100%!

Enkel snabbguide:

1. Gå till mina filter i Ublock
2. Lägg in denna kod

www.youtube.com##ytd-guide-renderer a.yt-simple-endpoint path[d^="M10 14.65v-5.3L15 12l-5 2.65zm7.77-4.33c-.77-.32-1.2-.5-1.2-.5L18"]:upward(ytd-guide-entry-renderer) www.youtube.com##ytd-mini-guide-renderer a.yt-simple-endpoint path[d^="M10 14.65v-5.3L15 12l-5 2.65zm7.77-4.33c-.77-.32-1.2-.5-1.2-.5L18"]:upward(ytd-mini-guide-entry-renderer) www.youtube.com##ytd-browse #dismissible ytd-rich-grid-slim-media[is-short]:upward(ytd-rich-section-renderer) www.youtube.com##ytd-browse[page-subtype="home"] .ytd-thumbnail[href^="/shorts/"]:upward(ytd-rich-item-renderer) www.youtube.com##ytd-browse[page-subtype="subscriptions"] .ytd-thumbnail[href^="/shorts/"]:upward(ytd-grid-video-renderer) www.youtube.com##ytd-search .ytd-thumbnail[href^="/shorts/"]:upward(ytd-video-renderer) www.youtube.com##ytd-watch-next-secondary-results-renderer .ytd-thumbnail[href^="/shorts/"]:upward(ytd-compact-video-renderer,ytd-shelf-renderer) www.youtube.com##ytd-browse[page-subtype="subscriptions"] ytd-video-renderer .ytd-thumbnail[href^="/shorts/"]:upward(ytd-item-section-renderer) www.youtube.com##ytd-browse[page-subtype="channels"] #contents.ytd-reel-shelf-renderer:upward(ytd-item-section-renderer) www.youtube.com##ytd-search #contents ytd-reel-shelf-renderer m.youtube.com##ytm-reel-shelf-renderer m.youtube.com##ytm-pivot-bar-renderer div.pivot-shorts:upward(ytm-pivot-bar-item-renderer) m.youtube.com##ytm-browse ytm-item-section-renderer ytm-thumbnail-overlay-time-status-renderer[data-style="SHORTS"]:upward(ytm-video-with-context-renderer) m.youtube.com##ytm-browse ytm-item-section-renderer ytm-thumbnail-overlay-time-status-renderer[data-style="SHORTS"]:upward(ytm-compact-video-renderer) m.youtube.com##ytm-search ytm-thumbnail-overlay-time-status-renderer[data-style="SHORTS"]:upward(ytm-compact-video-renderer) m.youtube.com##ytm-single-column-watch-next-results-renderer ytm-thumbnail-overlay-time-status-renderer span:has-text(/^(0:\d\d|1:0\d)$/):upward(ytm-video-with-context-renderer)

Dold text
la in en snabbguide
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Youtube får gärna fokusera mer på att vara gamla hederliga youtube och inte försöka sälja shorts.

Permalänk
Medlem

Jag hatar shorts. Men jag sittar där allt som oftast och fastnar i scrollande.

Man letar efter vanliga videos. Ser någon short från någon som man brukar titta på videos från, och vill se. Sen scrollar man vidare...och vidare...och vidare...

Som en drog.

Hade gärna stängt av det...

Jag kollar nästan uteslutande på mobilen eller TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojomondag:

Ja snälla lägg ner shorts, att man kan stänga av det i 30 dagar och sedan dyker det upp igen är så störigt. Om jag vill stänga av något varför kan jag inte få göra det?

I vanced kan man gömma skiten helt och hållet. Som vanligt får de som ej betalar för sig en bättre upplevelse.

Edit: Oj, swec gillade inte avlånga bilder..

Permalänk
Medlem

Aldrig sett en storie på tuben, och bara sett någon short av misstag

Om jag förstått det rätt så får inte ens kreatörerna betalt för shorts heller, så tycker synd om dem att de ska behöva skapa innehåll bara för att inte bli straffade på andra sätt…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Nej dom kommer upp på sidan i browsern oxå. Så kan man stänga v 30dar. Så kommer dom tillbaka igen. Fy fan

Hur gör man detta? Att kunna stänga av i 30 dagar är bättre än inget iaf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Youtube får gärna fokusera mer på att vara gamla hederliga youtube och inte försöka sälja shorts.

Det är ju deras "how do you do fellow kids" moment när de försöker locka tillbaks TikTok användare. Så länge det formatet är relevant så lär de pusha på eländet. Förhoppningsvis går det samma öde till mötes som Google+.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Så om ma vill ”vinna”
Helgsnack: Radikala datoråsikter du brinner för
Tråden så är det bara hävda att man gillar shorts. Brukar felanmäla dom och kalla dom för TikToks när dom blir för irriterande på youtube

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk

Jag betallat för youtube så att jag och mina barn skall slippa reklam, men att mina barn tittar på short vill jag inte det känns som att många short bara är dopaminmaskiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

I vanced kan man gömma skiten helt och hållet. Som vanligt får de som ej betalar för sig en bättre upplevelse.
<Uppladdad bildlänk>

Edit: Oj, swec gillade inte avlånga bilder..

Det är just därför man ogillar shorts, de är bara långa och smala som en reklamremsa som går på fel ledd.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Som många sagt så för min del kan de också lägga ner shorts när de håller på. Tycks inte riktigt funka med algoritmerna för shorts videor heller, tycker jag sett samma tama räv som står på balkongen som vill bli skrapad i flera månader under mitt konto, de riktiga YouTube videorna byts ut nog på ett smart sätt och där vet det ganska bra vad för videor jag vill/brukar kolla på. Men det finns väl en logisk förklaring där också då jag inte brukar kolla på YouTube shorts, det kör väl egen algoritm bara för de videorna antar jag.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Vad är "stories"?

Jag instämmer dock med kören, lägg ned shorts.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre sett att dom hade lagt ner shorts först. Jag vägrar till och med att titta på shorts som dom jag följer lägger upp. Är allergisk emot vertikala videos också, så jag skulle verkligen inte gråta om det försvann helt från YouTube också, men det lär ju tyvärr inte hända.

Permalänk
Medlem

Hatar shorts. Sen den skiten dök upp då blev plötsligt alla Youtubers bästa kock, smartast i världen, och största moralkärringar. Ogillar dom nya tiderna på internet. Ibland på jobbet ser man hur folk sitter på rasten och bläddrar igenom dessa idiotiska brain dead shorts som är helt meningslösa och utger störande ljud i klippsen. Folk hamnar i någon slags trance när dom bläddrar igenom det.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Förmodligen börjar jag bli till åren men noterat att barnen i familjen ofta tittar på vad som ser ut som brain-dead videos, d.v.s korta snuttar på folk som gör allmänt märkliga grejer. De kan spendera timmar och ibland dagar där, är det detta som kallas shorts?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

visst kan man inte kommentera shorts?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

visst kan man inte kommentera shorts?

Det stämmer, går inte heller att kommentera långbyxor.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är stories och vem tittar på shorts ?
De får också gärna sluta med sitt nya tilltag att lägga in att var 7de video de visar som "tips" numera är en annonslänk och de borde verkligen förhandsgranska annonser och sålla så man slipper alla annonser för rena bedrägerier och oseriösa produkter som inte kan fungera (eller de kanske också ska räknas som ett rent bedrägeriförsök och inte bara en usel produkt ?)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Musikälskare

Browser plugins som tar bort shorts är guld värda, fredagstips!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det enda bra med stories är väl att kreatörer kan skapa omröstningar och ge snabb information i form av text om det är något som är för kort för en video. Men har inte sett stories på länge då detta bara finns i appen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.