Youtube skrotar Stories – mer fokus på shorts

Permalänk
Medlem

Föredrar vanliga YouTube videos.
Men ser ibland vissa shorts ändå om det verkar vara något intressant.

Med vanliga YouTube videos så kan man backa, pause/play och framåt med J, K, L samt hoppa bakåt och framåt med piltangent vänster och höger (om man kollar på datorn).
Det fungerar inte om man ser shorts.
Men...

Om man högerklickar på en shorts video får man upp en meny.
Högerklick -> Copy video URL
Klistra in adressen i adressfältet, så kan man se en shorts video som en vanlig YouTube video.
Då fungerar tangentbordsgenvägarna. Kommentatorsfältet ser ut som vid en vanlig video osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Youtube kan lägga ned Shorts också..

Ja, skrota möget. Klippen är ju inte korta i praktiken, i och med att man inte kan spola förbi de 95% av dem som inte utgör poängen, typ.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@eatmyshorts YouTube!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

I vanced kan man gömma skiten helt och hållet. Som vanligt får de som ej betalar för sig en bättre upplevelse.
<Uppladdad bildlänk>

Edit: Oj, swec gillade inte avlånga bilder..

Om du använder bilder större än 1920x1080 kommer DLSS3 att aktiveras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ja, skrota möget. Klippen är ju inte korta i praktiken, i och med att man inte kan spola förbi de 95% av dem som inte utgör poängen, typ.

Det är möjligt...

Skrivet av GuessWho:

Om man högerklickar på en shorts video får man upp en meny.
Högerklick -> Copy video URL
Klistra in adressen i adressfältet, så kan man se en shorts video som en vanlig YouTube video.

...men om man måste gå den omvägen så blir det kanske inte så stor tidsvinst...

En fördel med att se shorts som vanlig video är om det var något som var svårt att höra eller om det hände något snabbt, "vad var det".
Då kan man se om den delen utan att se om hela videon från början.

Permalänk
Medlem

Jag blockerar shorts helt med extension i firefox. Vill inte se skräpet

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Jag blockerar shorts helt med extension i firefox. Vill inte se skräpet

Vilken extension använder du då?

har blockat dom i 30 dagar i stöten men slipper dom helst helt.

Permalänk
Medlem

Är det nåt jag verkligen avskyr med Youtube är det där meningslösa dopaminscrollandet som kallas Shorts.
Värdelös kopia av Instagram som inte tillför någonting. Önskar att man skulle ha mer kontroll över vad som ska visas då man har Premium.

Med tanke på att det tog dem 10 år att implementera temp-playlist-queue, så lär man väl kanske kunna helt stänga av Shorts efter 2030... 🙃

Permalänk
Medlem

Shorts blockar jag med ett tillägg för Firefox, blocktube options, så man slipper se dessa...
Stories var nått nytt för mig...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Jag har inte börjat med shorts än. Det var rätt kyligt idag dessutom.

Permalänk
Skrivet av flashen:

Browser plugins som tar bort shorts är guld värda, fredagstips!

Lägg gärna till links på några i fin kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter en våg av implementering av story-inlägg på sociala medier bestämmer sig nu Youtube att kasta in handduken och fokusera helhjärtat på shorts-videor.

Läs hela artikeln här

Visste inte ens om att det fanns något "stories" på YT.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av kaput:

Ja, skrota möget. Klippen är ju inte korta i praktiken, i och med att man inte kan spola förbi de 95% av dem som inte utgör poängen, typ.

Ett jävla mög är vad det är. YT borde göras om från grunden imo. Mobilvarianten och appen är bara plottrigt och utsmetat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Vilken extension använder du då?

har blockat dom i 30 dagar i stöten men slipper dom helst helt.

Skrivet av jojomondag:

Lägg gärna till links på några i fin kommentar.

#20057422

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Är det nåt jag verkligen avskyr med Youtube är det där meningslösa dopaminscrollandet som kallas Shorts.
Värdelös kopia av Instagram som inte tillför någonting. Önskar att man skulle ha mer kontroll över vad som ska visas då man har Premium.

Nu har jag inte stenkoll på trenderna men var det inte typ Tiktok (eller möjligtvis snapchat) som lanserade korta klipp först, därefter följde Facebook, Instagram och Youtube (oklar ordning) efter för att inte tappa sina yngre följare?

Personligen inget jag avskyr men inget jag brukar fastna för heller. Möjligtvis ogillar jag konceptet pga yngre verkar kunna spendera timmar framför såna vilket inte låter vidare hälsosamt.

Däremot tycker jag att Content creators som är ute på stan för att jävlas med folk, filma det och sen lägga upp på random shorts webbtjänst är avskyvärda.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Haha, roligt att jag alltid undrat vad i helsike "stories" överhuvudtaget innebär, och nu när den här artikeln förklarar det för mig så är det i samband med att det läggs ned.

Shorts är jag faktiskt benägen att delvis försvara, MEN, främst för korta relevanta sammanfattningar av längre videos, och jag skulle föredra om de var i samma format som vanliga videos. Det som suger mest med Shorts är den närmast totala avsaknaden av kontroll - det går ju för fan inte ens att ändra volym eller slå på/av subs, men så länge som "tricket" att byta ut /shorts/ mot /watch/ i url:en funkar så går det att komma runt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vill fortfarande ha en funktion/inställning för att sortera bort shorts.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Vilken extension använder du då?

har blockat dom i 30 dagar i stöten men slipper dom helst helt.

Youtube-shortsblock & Hide youtube shorts
två mycket bra extensions.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.