Google: "Vi lanserade Bard för tidigt"

Permalänk
Melding Plague

Google: "Vi lanserade Bard för tidigt"

Under en snabbvisit i Sverige medger Googles VD Sundar Pichai att AI-kapplöpningen pressade Google att lansera tidigare än vad de egentligen ville.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"No shit, Sherlock"

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Chat gpt3 släpptes och samtliga övriga aktörer släppte sina versioner 'due to market reasons'.

Aldrig testat nån av dem, avser ej mata algo:n. Vi kommer ej kunna hävda naivitet när skiten missbrukas eller förvanskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibrand:

Chat gpt3 släpptes och samtliga övriga aktörer släppte sina versioner 'due to market reasons'.

Aldrig testat nån av dem, avser ej mata algo:n. Vi kommer ej kunna hävda naivitet när skiten missbrukas eller förvanskar.

Det kommer missbrukas som allt annat i välden missbrukas.
Betyder inte att det inte är bra och kan förse mänskligheten med en bättre framtid och värld

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibrand:

Chat gpt3 släpptes och samtliga övriga aktörer släppte sina versioner 'due to market reasons'.

Aldrig testat nån av dem, avser ej mata algo:n. Vi kommer ej kunna hävda naivitet när skiten missbrukas eller förvanskar.

Jo, så är det ju. Och ChatGPT släpptes likaledes "due to market reasons", men ur perspektivet "vi ser att vi har ett försprång, det gäller att passa på nu".
Dvs, ingen har något som faktiskt är moget i egentlig mening, men det spelar ingen roll just nu, det viktiga just nu är ju att hänga med på hajpvågen som startats...

LLM-tjänsterna som sådana, de flappar okontrollerat mellan "briljant" och "lömskt hittepå" om man ser till faktabundna frågeställningar. Men som tur är så friskriver sig ju skaparna, så det är lugnt, användarna har godkänt detta så det är inga problem

Med det sagt, om man använder tjänsterna inom ett område som man faktiskt själv förstår så kan man dra stor nytta av dem, särskilt då för att accelerera det egna arbetet och kanske snarare validera en nästan färdig lösning på problemet istället för att arbeta fram den.
Det riktiga problemet uppstår ju just iom att många vill använda tjänsterna till att besvara saker de inte själva förstår och därmed har svårt att se skillnad på "briljant" och "lömskt hittepå" som levereras i samma självsäkra ton.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om inte Chat gpt3 hade kommit och dessutom lanseras i Microsofts sökmotor hade Google aldrig gjort någonting.

Googles sök är den mest lönsamma affärsmodellen som finns idag och den vill man INTE förändra särskilt mycket om man inte måste.

Jag menar om hela världens befolkning skulle ändra beteende över en natt och börja fråga Chat gpt3 istället för att "Googla" fram sina svar hur tror ni det skulle påverka Googles försäljning?

Om befolkningen vänder sig till Bard istället likt ovan men Google inte fått till hur de ska tjäna pengar på varje svar tror ni Google vill lansera den tjänsten?

Nej allt det här handlar i grund och botten om marknadsdominans och rädsla för att förlora sitt monopol som pågått så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Det kommer missbrukas som allt annat i välden missbrukas.
Betyder inte att det inte är bra och kan förse mänskligheten med en bättre framtid och värld

Vad är en bättre framtid och värld?
För vem?
Hur mäter vi det?
Ökad generell livsglädje?
Robustare ekosystem?

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Inaktiv

Röstassistenten var en intressant jämförelse för den har i mitt tycke blivit sämre med åren.

Permalänk
Expertgissare

"Pichai jämför AI med hur tryckpressen förändrade världen, men menar att AI är ännu större än så, kanske större än eld och elektricitet."

Oj här togs det i ordentligt.
Visst, AI är häftigt och på rätt sätt väldigt användbart. Men större än det han nämner, nej knappast.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

"Pichai jämför AI med hur tryckpressen förändrade världen, men menar att AI är ännu större än så, kanske större än eld och elektricitet."

Oj här togs det i ordentligt.
Visst, AI är häftigt och på rätt sätt väldigt användbart. Men större än det han nämner, nej knappast.

Dessutom så nämner han 2st oreglerade saker som i princip odelat varit positiva.

Men det här måste såklart regleras..

Permalänk

"Han tillägger dock att AI är "för viktigt för att inte regleras", men att det är lika viktigt att det regleras på rätt vis."

Låt mig gissa att folket skall lita på dessa jättars politiska lobyister skall leda oss "rätt". Jag anser att AI skall INTE regleras, power to the people for the people.

Våra sök resultat måste regleras.
Våra privata datorer-mobiler-tv-vadsomhelst enheter måste sökas igenom i hemlighet och i bakgrunden för "endast" på brott mot barn.
Våra publika åsikter måste regleras på sociala platformar.
Krytptering måste regleras.
AI måste regleras.

Vansinne!. Låt tusen blommor blomma säger jag.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Dessutom så nämner han 2st oreglerade saker som i princip odelat varit positiva.

Men det här måste såklart regleras..

Tryckpressen var väldigt hårt reglerad och begränsad i början

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

"Pichai jämför AI med hur tryckpressen förändrade världen, men menar att AI är ännu större än så, kanske större än eld och elektricitet."

Oj här togs det i ordentligt.
Visst, AI är häftigt och på rätt sätt väldigt användbart. Men större än det han nämner, nej knappast.

Hehe låt mig gissa att du inte forskar inom AI?
EDIT: Lite dryg take såklart, men tror du på fullaste allvar att du har bättre koll på detta än VD:n på ett företag som Google som jobbat med AI sen Hedenhös?

EDIT2: Jag tror gemene man har väldigt svårt att förstå hur omvälvande AI redan är och hur det kommer att bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tryckpressen var väldigt hårt reglerad och begränsad i början

Jag menade iofs eld och elektricitet (som i viss mån självklart också kan sägas ha varit och är reglerat).
Min poäng är just att det är när dessa saker (inkl. tryckpressen) är oreglerade som dom verkligen har betytt något positivt.

Inte ens idag skulle någon få för sig att vi måste begränsa elproduktionen för att någon ev. kan göra något dåligt med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Lite dryg take såklart, men tror du på fullaste allvar att du har bättre koll på detta än VD:n på ett företag som Google som jobbat med AI sen Hedenhös?

Absolut att Googles samlade kompetens är större än våran, men dom har ju också en agenda, vilket vi (eller iaf. jag) inte har.

Skrivet av datoriserad:

Jag tror gemene man har väldigt svårt att förstå hur omvälvande AI redan är och hur det kommer att bli.

Så du är forskare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Dessutom så nämner han 2st oreglerade saker som i princip odelat varit positiva.

Men det här måste såklart regleras..

Om du går in i en tågvagn med en tänd fackla så får du se hur oreglerat det är. Eller om du börjar elda löv och ris på din trädgård en varm och torr sommar. Vem som helst får inte installera starkströmsprylar heller. Och så har vi ju alla regler kring jordade kontakter.

Vi har bara vant oss med vad som är okej och inte okej, men nog är det regleringar alltid. Massor av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Om du går in i en tågvagn med en tänd fackla så får du se hur oreglerat det är. Eller om du börjar elda löv och ris på din trädgård en varm och torr sommar. Vem som helst får inte installera starkströmsprylar heller. Och så har vi ju alla regler kring jordade kontakter.

Vi har bara vant oss med vad som är okej och inte okej, men nog är det regleringar alltid. Massor av dem.

Här vill man ju förbjuda dig att tända en eld överhuvudtaget, med motiveringen att hela världen KAN brinna upp.

Självklart får man inte göra vad som helst.

Jag tror det är ni som är för reglering som inte riktigt förstår hur långtgående den typen av åtgärd skulle vara. Det står också i bjärt kontrast mot en ”värld”/sektor som är framvuxen ur “information just want to be free…”, fildelning är inte stöld (eftersom, hävdas det, den digitala världen och den fysiska världen inte går att jämföra..)

Varför stanna med att reglera AI/LLM, varför inte förbjuda all C++ kod?
Du kan göra rejält farliga saker med den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Hehe låt mig gissa att du inte forskar inom AI?
EDIT: Lite dryg take såklart, men tror du på fullaste allvar att du har bättre koll på detta än VD:n på ett företag som Google som jobbat med AI sen Hedenhös?

EDIT2: Jag tror gemene man har väldigt svårt att förstå hur omvälvande AI redan är och hur det kommer att bli.

Jag tror många kan ge ett ärligare och mer nyanserat uttalande än en VD som talar offentligt och försöker sälja sina egna produkter och tjänster. Många var skeptiska när Elon Musk pratade om självkörande bilar också.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Här vill man ju förbjuda dig att tända en eld överhuvudtaget, med motiveringen att hela världen KAN brinna upp.

Självklart får man inte göra vad som helst.

Jag tror det är ni som är för reglering som inte riktigt förstår hur långtgående den typen av åtgärd skulle vara.

Varför stanna där, varför inte förbjuda all C++ kod?
Du kan göra rejält farliga saker med den också.

Nu läser du för mycket mellan raderna. Jag har inte sagt att jag är för reglering.

På vissa ställen får man inte göra upp en eld alls. Vad är din poäng?

"Självklart får man inte göra vad som helst".
Men då betyder det ju att du också tycker att det borde regleras...? Eller vad är din definition av reglerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Många var skeptiska när Elon Musk pratade om självkörande bilar också.

Men dom måste väl ändå finnas? Dom var ju bara ett år bort för 5 år sedan. Har inte robottaxi och självkörande lastbilar slagit ut hela chaufförs-sektorn än menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Jag tror många kan ge ett ärligare och mer nyanserat uttalande än en VD som talar offentligt och försöker sälja sina egna produkter och tjänster. Många var skeptiska när Elon Musk pratade om självkörande bilar också.

Skrivet av Xeonist:

Men dom måste väl ändå finnas? Dom var ju bara ett år bort för 5 år sedan. Har inte robottaxi och självkörande lastbilar slagit ut hela chaufförs-sektorn än menar du?

what about waymo?

Väldigt lustigt att just detta exempel nämns som något slags motbevis mot hypen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Absolut att Googles samlade kompetens är större än våran, men dom har ju också en agenda, vilket vi (eller iaf. jag) inte har.

Så du är forskare?

Läst till civilingenjör i datateknik och jobbar i branschen, så jag kan väl gott säga att jag inte är helt okunnig åtminstone
Helt klart att Google har en egen agenda, självklart. Därför ska man såklart ta det de säger med en nypa salt, men det är utan tvivel
så att de inte är ute och cyklar vilket var det som föreslogs i inlägget jag svarade på ursprungligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Läst till civilingenjör i datateknik och jobbar i branschen, så jag kan väl gott säga att jag inte är helt okunnig åtminstone.

Du kan väl berätta för en pleb som mig då.

Ge mig gärna en tidsram också.

Och kom ihåg, "Extraordinary claims require extraordinary evidence...".

Skrivet av datoriserad:

Men det är utan tvivel
så att de inte är ute och cyklar vilket var det som föreslogs i inlägget jag svarade på ursprungligen.

Hur vet du det? Är helt enkelt min fråga...