Permalänk

Erfarenheter av Stockholms Stadsnät?

Inför årsstämman i min bostadsrättsförening har styrelsen föreslagit att vi ska besluta om att teckna gruppavtal på bredband via fiber med Stockholms Stadsnät som föreslagen leverantör. Inte Stokab alltså, det finns en leverantör som heter Stockholms Stadsnät som bara erbjuder gruppavtal och företagsavtal. Detta ska ersätta dagens gamla gruppavtal med Tele2 via koax, så att det blir bättre än idag är nog garanterat, och billigt blir det också (under 150 kr/mån för gigabit har de utlovat) men jag funderade lite på om det är motiverat att ifrågasätta valet av leverantör.

Tydligen har styrelsen tagit in offerter från en fem-sex olika leverantörer och valet står nu i första hand mellan Stockholms Stadsnät och Bahnhof, men eftersom Bahnhof var lite dyrare och det inte fanns några andra större skillnader så tänkte de välja Stockholms Stadsnät. Jag vill inte tjafsa alltför mycket och misstänker att det kan bli svårt att få resten av föreningen med på nåt dyrare, men eftersom jag inte hört talas om leverantören tidigare så tänkte jag att jag frågar om vad folk har för erfarenheter. Sökte lite i forumet men hittade mest ganska gamla trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av renhanxue:

Inför årsstämman i min bostadsrättsförening har styrelsen föreslagit att vi ska besluta om att teckna gruppavtal på bredband via fiber med Stockholms Stadsnät som föreslagen leverantör. Inte Stokab alltså, det finns en leverantör som heter Stockholms Stadsnät som bara erbjuder gruppavtal och företagsavtal. Detta ska ersätta dagens gamla gruppavtal med Tele2 via koax, så att det blir bättre än idag är nog garanterat, och billigt blir det också (under 150 kr/mån för gigabit har de utlovat) men jag funderade lite på om det är motiverat att ifrågasätta valet av leverantör.

Tydligen har styrelsen tagit in offerter från en fem-sex olika leverantörer och valet står nu i första hand mellan Stockholms Stadsnät och Bahnhof, men eftersom Bahnhof var lite dyrare och det inte fanns några andra större skillnader så tänkte de välja Stockholms Stadsnät. Jag vill inte tjafsa alltför mycket och misstänker att det kan bli svårt att få resten av föreningen med på nåt dyrare, men eftersom jag inte hört talas om leverantören tidigare så tänkte jag att jag frågar om vad folk har för erfarenheter. Sökte lite i forumet men hittade mest ganska gamla trådar.

Well, ett argument för Stokab och Bahnhof är att ni är framtidssäkrade iom att de kan erbjuda 10 Gbit/s för de som vill betala lite extra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Har den, inga problem.
Kundtjänsten har öppet längre än de flesta andra.
Ipv4 och ipv6
1000/1000
Men det är som med de flesta leverantörer 10gig in till fastigheten, är dock bättre än Telenor som körde 1 gig för 200 lgh (250/250).

Permalänk
Skrivet av Sions:

Har den, inga problem.
Kundtjänsten har öppet längre än de flesta andra.
Ipv4 och ipv6
1000/1000
Men det är som med de flesta leverantörer 10gig in till fastigheten, är dock bättre än Telenor som körde 1 gig för 200 lgh (250/250).

Tack för input! Det är bara typ 20 lägenheter i huset så 500 megabit per lägenhet kan vi nog leva med

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Well, ett argument för Stokab och Bahnhof är att ni är framtidssäkrade iom att de kan erbjuda 10 Gbit/s för de som vill betala lite extra.

Förtydligande, vi har Stokabs fiber indragen redan (mycket oklart varför den inte använts innan??) och om jag fattat det rätt så har styrelsen bara kollat med leverantörer som kan gå via Stokabs nät.

Permalänk
Medlem

Alla leverantörer använder den fiberleverantör som redan är etablerad.
Stokab är väldigt vanlig och ingen skillnad (för slutanvändaren) mot att använda skanova.

Alla stora lSPer är kopplade mot båda fiberleverantörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av renhanxue:

Förtydligande, vi har Stokabs fiber indragen redan (mycket oklart varför den inte använts innan??) och om jag fattat det rätt så har styrelsen bara kollat med leverantörer som kan gå via Stokabs nät.

Antagligen har man suttit fast i kontrakt med Comhem/Tele2. Hört om del kontrakt som löpt på 5 till 10 år...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Vi har haft dom i några år. Kan inte minnas att vi haft några problem - vi är väldigt nöjda med avtalet.

Permalänk
Medlem

Oavsett vilken leverantör ni väljer kommer ni fortfarande betala för stokab då ni ansluter på deras fiber. Det är 25.50kr/mån och lgh.

Angående ert pris så lät det ganska dyrt? Vi har 1000/1000 för 100kr/månad i min förening.
Stockholm, Bromma ligger vi i 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Oavsett vilken leverantör ni väljer kommer ni fortfarande betala för stokab då ni ansluter på deras fiber. Det är 25.50kr/mån och lgh.

Angående ert pris så lät det ganska dyrt? Vi har 1000/1000 för 100kr/månad i min förening.
Stockholm, Bromma ligger vi i 😊

Vi betalar 69kr, gissar att det går att få bättre pris ju fler lägenheter det är i föreningen.

Sen beror det på om föreningen beställer med eller utan router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Vi betalar 69kr, gissar att det går att få bättre pris ju fler lägenheter det är i föreningen.

Sen beror det på om föreningen beställer med eller utan router.

Så är det, vårt är med router + sfp converter.... Och 72lgh

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Mycket bra.
Jag såg till att min BRF drog in dem. Bra installations pris och mycket bra månadskostnad därefter... De gick även med på att dra fiber direkt till varje lägenhet. Föreningen äger även anläggning sen så inga bindningstider på 50 år att de har ensamrätt på kablarna som comhem kör/körde med.

Medlemmar som bundit upp sig i flera år på comhem abonnemang var dock ledsna..

Permalänk
Medlem

Enda nackdelen med SSN är att jag inte kunde få fast IPv6.
Ska tydligen fixas till hösten, /56 nät vilket är otroligt bra om de görs.
Du får /64 just nu.

Fast IPv4 går att få (1 IP som alla andra).

Om detta intresserar er så skriv till kundtjänst att ni vill ha fast IPv6, så de märker att efterfrågan finns.

Det är dock fortfarande bättre än många andra ISPer som inte ens ger ut IPv6. (Telenor lovade det innan avtal, sen var det bara för företag efter vi skrivit på ca 4-år sedan).

Permalänk

Tack för feedback alla!

Skrivet av Swedishchef_90:

Oavsett vilken leverantör ni väljer kommer ni fortfarande betala för stokab då ni ansluter på deras fiber. Det är 25.50kr/mån och lgh.

Angående ert pris så lät det ganska dyrt? Vi har 1000/1000 för 100kr/månad i min förening.
Stockholm, Bromma ligger vi i 😊

Jag har inte så bra koll på offerterna men utgår från att priset vi fått av styrelsen är det vi kommer få betala totalt som boende. Hur stor är er förening? (det var inget, såg nu att du sa att det var 72 lgh) Jag googlade runt lite och tror som Sions att det blir billigare ju fler lägenheter man har och vi är ju rätt små. Siffran jag nämnde är inte helt exakt heller, styrelsen sa att exakt prisuppgift skulle komma senare och att det troligen blir billigare. De vill väl gardera sig lite antar jag.

Skrivet av Sions:

Vi betalar 69kr, gissar att det går att få bättre pris ju fler lägenheter det är i föreningen.

Sen beror det på om föreningen beställer med eller utan router.

69 kr var väldigt billigt! Router skulle komma med har de sagt, nån enkel D-link.