Permalänk
Medlem

Trasig trumlager tvättmaskin

Halloj

Misstänker att trumlager till min tvättmaskin har gett upp, den låter illa när man snurrar den och det låter fruktansvärt när den centrifugerar. Är det värt att öppna upp den och byta lager? Det är en Bosch WAP28368SN/09 söker jag på nätet så hittar jag inga reservdelar för lager vilket gör mig misstänksam och tror att baljan är svetsad och att hela måste bytas ut.

En ny balja kostar 4k hos Bosch vilket inte är värt då tvättmaskinen kostade 4k som ny. Den är förövrigt 8 år gammal. Här är tvättvattenbehållare https://www.bosch-home.se/produktlista/00714311#/Tabs=section...

Vad säger ni, är det värt att öppna upp den eller bara att köpa nytt? Har googlat och kikat på Youtube men det är bara äldre modeller som visas där, tydligen är nyare tvättmaskiner svetsade från fabrik så när lagren så slut är det bara att slänga då dessa inte går att reparera själv. Vilket är väldigt tråkigt..

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Man brukar ju säga, don't fix what ain't broken.
Men nu verkar den ju vara trasig, så varför inte öppna och kolla.
Men var beredd på att köpa en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Man brukar ju säga, don't fix what ain't broken.
Men nu verkar den ju vara trasig, så varför inte öppna och kolla.
Men var beredd på att köpa en ny.

Jo så hade jag kunnat göra helt klart om jag inte hade trångt med utrymme där den står just nu. Alternativet är att bära ner den till garaget och mecka där men då måste den bäras ner för x antal trappsteg och sedan ska den ligga där tills den blir "lagad". Tänker just nu att jag får köra på den tills den smäller helt enkelt, den funkar ju fortfarande (även om det låter förjävligt) 😅

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Hade alla dagar i veckan köpt en ny istället !

Mvh

Permalänk
Medlem

På bilden så ser det ju ut som i alla fall ett lager går att byta.
Du kan ju ha tur att det är just detta lager som är paj (om det nu finns flera men gissar på att det gör det).

Får du bara loss kullagret så är det bara att mäta med och beställa ett nytt av valfri tillverkare/försäljare av kullager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon121881:

Hade alla dagar i veckan köpt en ny istället !

Mvh

Jag håller med.

Frågan är väl hur mycket du värderar din tid. Jag vet att den lokala återvinningscentralen här återbrukar de vitvaror som går att återbruka, så det kan ju minska ”den-går-kanske-att-reparera”-ångest.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Köpa ny låter mer prisvärt tyvärr.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, blir nog att köpa ny när den smäller. Jag hade mer än gärna meckat med den men nu är det så att den måste ner från trappor som sagt till garaget, och då blir man utan tvättmaskin x antal timmar/dagar tills den "lagas" (om det ens går öht) och vi är i behov av tvättmaskin 😊

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av underwatch:

Tack för era svar, blir nog att köpa ny när den smäller. Jag hade mer än gärna meckat med den men nu är det så att den måste ner från trappor som sagt till garaget, och då blir man utan tvättmaskin x antal timmar/dagar tills den "lagas" (om det ens går öht) och vi är i behov av tvättmaskin 😊

Du kan ju byta och laga och sen sälja den lagade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju byta och laga och sen sälja den lagade.

Tänkte lite i de banorna 😊 blir ett kul projekt om inget annat 😅

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimman:

Jag håller med.

Frågan är väl hur mycket du värderar din tid. Jag vet att den lokala återvinningscentralen här återbrukar de vitvaror som går att återbruka, så det kan ju minska ”den-går-kanske-att-reparera”-ångest.

Ahh men vet man att man inte har tiden o tänker att jag "gör det sen" ja bara släng det ! Du kommer bara uppleva en härlig ångest över att den fortfarande annars står där efter en xx tid när inget hänt.

Bytte min tvättmaskin förra året o kan rekommendera Bosch maskin med flytande dosering, helt underbart o bara behöva fylla på vid behov och att maskinen gör allt jobb åt en

Permalänk
Medlem

Tyvärr lever vi i ett köp och släng samhälle, ibland går det inte att ta isär maskiner idag utan att förstöra pjäsen.
Köp en ny och se om du kan laga den gamla bara för att, går ju isf att sälja eller använda på något lantställe eller nåt.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Tvättmaskinen la av idag och trumman verkar ha gått sönder totalt, har beställt en ny 😊

Visa signatur