E-sport blir riktig idrott

Permalänk
Medlem

Spännande och se vilka spel som kommer med, EM i Sims eller varför inte SM i Dan dolme. 😁

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Tycker inte heller det ska klassas som idrott. Tycker e-sport ska ha samma möjligheter att arrangera evenemang och självklart ska det klassas som sport, men inte idrott. Har aldrig förstått varför e-sportare ens velat att det ska klassas som det.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Om nu schack får vara med så borde väl e-sport
Jag skulle väl inte klassa varken schack eller e-sport som en idrott men det är mer en personlig åsikt
(orkar inte kolla upp definitionen på idrott)

Visa signatur

Intel 3550K@4,2GHz, GTX 1060 (I know, old stuff..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Tycker inte heller det ska klassas som idrott. Tycker e-sport ska ha samma möjligheter att arrangera evenemang och självklart ska det klassas som sport, men inte idrott. Har aldrig förstått varför e-sportare ens velat att det ska klassas som det.

Det underlättar att få olika typer av stöd, idrottsvisum, arbetstillstånd för idrottare etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Spännande och se vilka spel som kommer med, EM i Sims eller varför inte SM i Dan dolme. 😁

VM i Mulle Meck Bygger Bilar.

Permalänk
Medlem

Frågesport är sport, precis som alla andra tävlingar. Däremot är det inte en idrott, precis som många andra sporter. F ö anser jag att Riksidrottsförbundet bör byta namn.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Hedersmedlem

Tror man får hålla isär delarna här. Det är många olika komponenter inblandade här.

En paraplyorganisation med namnet riksidrottsförbundet valt att nu företräda även e-sport.
Men gör det e-sport till en idrott?
Näe. Det skulle jag inte säga. Snarare är väl riksidrottsförbundet en företrädare för både sporter och idrotter - namnet till trots.

Jag vet inte ens om organisationen har något vidare intresse av att företräda annat än idrotter egentligen. De vill inte ha med motorsport heller. Det är väl också därför det tagit bra många år för e-sporten att ändå få representation just här.

Men varför vill man bli företrädd av en organisation som inte är intresserad av att ta in en?
Ett ganska tydligt sådant exempel var väl när en större DOTAturnering ställdes in under coronan. Det räknades inte som en elitsport så de tävlande fick inte inresetillstånd.
Vem avgör om något räknas som en elitsport då? Domstolen? Politiker?
Nä - det görs väl av just större företrädarorganisationer så som riksidrottsförbundet. Det här är... trixigt. Jag antar att det inte måste vara just dem - motorsporten har väl sin egen motsvarighet på nå sätt gissar jag på.
Men det behöver rimligen finnas en representant med en viss tyngd som avgör.
Och ja - står man utan representant så står man utan hjälp.
Det här öppnar alltså upp dörrar på olika sätt - även om det inte blivit en idrott.

Sammi Kaidis (Svenska e-sportförbundets ordförandes) utspel om att e-sport är en idrott har jag svårt att förstå däremot. Det låter inte så trovärdigt att försöka blanda de två begreppen...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tror man får hålla isär delarna här. Det är många olika komponenter inblandade här.

En paraplyorganisation med namnet riksidrottsförbundet valt att nu företräda även e-sport.
Men gör det e-sport till en idrott?
Näe. Det skulle jag inte säga. Snarare är väl riksidrottsförbundet en företrädare för både sporter och idrotter - namnet till trots.

Jag vet inte ens om organisationen har något vidare intresse av att företräda annat än idrotter egentligen. De vill inte ha med motorsport heller. Det är väl också därför det tagit bra många år för e-sporten att ändå få representation just här.

Men varför vill man bli företrädd av en organisation som inte är intresserad av att ta in en?
Ett ganska tydligt sådant exempel var väl när en större DOTAturnering ställdes in under coronan. Det räknades inte som en elitsport så de tävlande fick inte inresetillstånd.
Vem avgör om något räknas som en elitsport då? Domstolen? Politiker?
Nä - det görs väl av just större företrädarorganisationer så som riksidrottsförbundet. Det här är... trixigt. Jag antar att det inte måste vara just dem - motorsporten har väl sin egen motsvarighet på nå sätt gissar jag på.
Men det behöver rimligen finnas en representant med en viss tyngd som avgör.
Och ja - står man utan representant så står man utan hjälp.
Det här öppnar alltså upp dörrar på olika sätt - även om det inte blivit en idrott.

Sammi Kaidis (Svenska e-sportförbundets ordförandes) utspel om att e-sport är en idrott har jag svårt att förstå däremot. Det låter inte så trovärdigt att försöka blanda de två begreppen...

Går ju inte riktigt att ens diskutera om spel kan vara sport, det är ju tävling, reflexer och allt sånt

Däremot idrott håller jag med, kanske DDR skulle kunna vara det, men CS eller annat känns mer tveksamt

Men skytte eller liknande är ju ganska stillasittande aktiviteter, allt behöver ju inte vara rörelse

Permalänk
Medlem

Över 700 days played i WOW så man är för detta elitidrottare?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Tenkai Star:

Tycker inte heller det ska klassas som idrott. Tycker e-sport ska ha samma möjligheter att arrangera evenemang och självklart ska det klassas som sport, men inte idrott. Har aldrig förstått varför e-sportare ens velat att det ska klassas som det.

Det står i artikeln, och har påtalats många gånger. Det kan du inte ha missat om du faktiskt hade velat förstå

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra bild och jag gillar poängen.
För min del är det dock särbehangling som jag är emot. Man kan villa få esport kallas för riktig sport av flera anledningar. Jag ser inget emot detta.
Men däremot ser jag problem att staten särbehandlar sport emot vad som andra intressen folk kan ha t.ex. programmering, bildbehandling, videoredigering osv. Det är en hobby och det får folk ha och de får fixa sin hobby själva.

Jag håller inte med. Jag tycker samhället ska hjälpa till att betala intressen som är fysisk aktivitet för det behöver uppmuntras och samhället spar nog även in pengar senare på att människor mår bättre.

Och esport kan få kallas sport absolut. Men det är ju inte en fysisk aktivitet och såklart inte en idrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvartz:

Om nu schack får vara med så borde väl e-sport
Jag skulle väl inte klassa varken schack eller e-sport som en idrott men det är mer en personlig åsikt
(orkar inte kolla upp definitionen på idrott)

Idrott är en form av kroppslig aktivitet. Med eller utan tävling.
Så din åsikt stämmer överens med definitionen.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Twilighter:

Sport visst.
Idrott i hvete heller

Skrivet av Bizzro:

Pfft, svettig blir man iaf! Är väl det som räknas?

Vet en tredje genre som bör införas om att bli svettig är det som räknas.. Gott om tittare världen över finns det redan

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Går ju inte riktigt att ens diskutera om spel kan vara sport, det är ju tävling, reflexer och allt sånt

Däremot idrott håller jag med, kanske DDR skulle kunna vara det, men CS eller annat känns mer tveksamt

Men skytte eller liknande är ju ganska stillasittande aktiviteter, allt behöver ju inte vara rörelse

Problemet är att utan att klassas som Idrott så är visum och inreseregler för proffs annorlunda (väldigt svårt att få till undantag tex). Bidrag för föreningar. Osv osv. Det är jättepositivt men det betyder inte att jag heller skulle vilja klassa det som idrott.. Men med reglerna vi har idag där det nu kommer få betydande skjuts på vägen lagmässigt så är det inga negativa delar alls.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Det står i artikeln, och har påtalats många gånger. Det kan du inte ha missat om du faktiskt hade velat förstå

Jag skulle förtydligat att ja jag vet att det underlättar för att komma in under en byråkrati som redan finns. Men hade ju hellre att de drivit fram att det e-sport ska få samma möjligheter under ett eget förbund. Såklart en mycket längre väg att gå och mycket svårare.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Squallie:

Jag håller inte med. Jag tycker samhället ska hjälpa till att betala intressen som är fysisk aktivitet för det behöver uppmuntras och samhället spar nog även in pengar senare på att människor mår bättre.

Och esport kan få kallas sport absolut. Men det är ju inte en fysisk aktivitet och såklart inte en idrott.

Nåja, det finns många tolkningar av både "fysisk aktivitet" och idrott, så det går absolut att diskutera huruvida det är en idrott eller inte, vilket det också görs alla gånger dessa nyheter dyker upp

Och nu har det även officiellt klassats som en idrott, så egentligen är diskussionen över nu.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunder:

Nåja, det finns många tolkningar av både "fysisk aktivitet" och idrott, så det går absolut att diskutera huruvida det är en idrott eller inte, vilket det också görs alla gånger dessa nyheter dyker upp

Och nu har det även officiellt klassats som en idrott, så egentligen är diskussionen över nu.

Nja. Huruvida något klassas som en idrott eller ej definieras väl inte av vilken paraplyorganisation som representerar dem riktigt.

Jag skulle vara försiktig med att likställa idrottsdefinitionen med att upprätta byråkratiska representanter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Söderbäck:

Nja. Huruvida något klassas som en idrott eller ej definieras väl inte av vilken paraplyorganisation som representerar dem riktigt.

Jag skulle vara försiktig med att likställa idrottsdefinitionen med att upprätta byråkratiska representanter.

Inte ens ordboken har en bra definition av ordet, så oklart vad man ska utgå ifrån i såna fall?

Jag bryr mig egentligen inte vad det "klassas som", det viktiga är allt det positiva beslut som detta för med sig, och samtidigt är det kul att peta hål på folks bubblor.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Inte ens ordboken har en bra definition av ordet, så oklart vad man ska utgå ifrån i såna fall?

Jag bryr mig egentligen inte vad det "klassas som", det viktiga är allt det positiva beslut som detta för med sig, och samtidigt är det kul att peta hål på folks bubblor.

Jo, precis.

Förändringar sker överallt, hela tiden. Garnnystan igår var grå, idag är nystan tonad med lila färg. För en tid tolkades färgen på nystan annorlunda.

Därtill tycks få befinna sig i ett faktum, att e-sport nödgar för hopp och skutt (fysisk träning) för att stärka självbilden och utökad kapacitet för långdragen koncentrationen under matchens gång.

Permalänk
Medlem

Kul!

Diskussionen om det är idrott eller ej tycker jag är helt ointressant.

Det viktigaste är att e-sport är med i riksidrottsförbundet och bidrag kan sökas som för andra medlemmar, att utöverna behandlas likt ovs.

Sen om det borde heta riksport- och idrotts-förbundet, eller om det borde vara ett annat förbund (där schack, dart, biljard osv också borde vara med) bryr jag mig inte direkt om. Det är "byråkrati" och rätt ointressant.

Betyder mycket för e-sporten dock, så det är kul!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Sport, visst.
Idrott, ehrm….nej….

Här har vi Sveriges mest kända ”idrottare” i framtiden:

Skrivet av krEJZi:

Om jag är Diamond i Overwatch 2, kan det nu då likställas med att jag spelar i Diamond League? xD
Dags å leta sponsorer och dra in cash!

Är själv i Platinum i Hearthstone, dags o tjäna på det 😎

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twilighter:

Sport visst.
Idrott i hvete heller

Jag förstår egentligen inte varför mental uthållighet värderas lägre än fysisk uthållighet. Om man tycker att mental uthållighet är blaha så kan man ju prova att spela schackturnering i 4-5 timmar. På samma sätt är det en mental prövning att spela e-sport.

Det är på tiden att E-Sport klassas som sport. Synd att det kom för sent för Dota 2 International. Hoppas Sverige kan få chansen igen men det är inte säkert.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/MoZZVo2UM-k?t=135
https://www.youtube.com/live/WjxJzyDbDZA?feature=share&t=313

Ingen nämner virtuell racing som esport i såna här trådar som vanligt. Man blir genomsvett så det är idrott.
Att ligga i soffan med controller på xbox räknas inte dock.

(synd att embed failar)

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Bra beslut, det ökar statusen ytterligare för E-sport och jag tror att en del personer attraheras nästan mer av själva tävlingsmomentet än själva spelet/spelandet i sig. Inte allt för olikt personer som gillar att tävla i idrott, närbesläktat.

CS tex är väl egentligen inte ett fantastiskt bra spel men ligger absolut i topp bland de spelen som är roligast att tävla i.

Allt oändligt fuskande är dock ett hot mot E-sporten, något man behöver få bukt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Ett jäkla skämt, sport absolut.
Idrott aldrig, idrott bör främja hälsa spela dator/TV spel är väl ungefär lika bra som att ta tjack när det kommer till hälsa.

Mina empiriska studier pekar åt att tv-spel är aningen hälsosammare att pyssla med än amfetamin, men inte fan är det en idrott för det! Sport går jag med på.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk

Enligt devisen ”sport luktar bensin, idrott luktar svett” är det nog ingen tvekan om var e-sport hamnar… 😆

Permalänk
Medlem

Fy vad gnälliga ni är här i kommentarsfältet. Konstigt att på ett "nörd"-forum frodas konstiga och utdaterade stereotyper om "nördar". Riktigt tråkigt att se.

ONT: Jag spelar inte värst mycket datorspel längre, men jag kollar gärna på CS-turneringar då och då. Kul att de får någon typ av erkännande.

Hata mindre, det gör er gott i längden.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zizoor:

Fy vad gnälliga ni är här i kommentarsfältet. Konstigt att på ett "nörd"-forum frodas konstiga och utdaterade stereotyper om "nördar". Riktigt tråkigt att se.

ONT: Jag spelar inte värst mycket datorspel längre, men jag kollar gärna på CS-turneringar då och då. Kul att de får någon typ av erkännande.

Hata mindre, det gör er gott i längden.

Helt klart tråkigt att se, antagligen är det den gamla goda avundsjukan som gör sig påmind av såna här nyheter...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Helt klart tråkigt att se, antagligen är det den gamla goda avundsjukan som gör sig påmind av såna här nyheter...

Tycker det tråkigaste är att det mestadels är hyfsat gamla konton som varit på forumet i många, många år och när det gick av stapeln cirka 2007 kanske det låtit annorlunda. Så man kan tycka det är konstigt gubbgnäll och att man rimligtvis borde veta bättre. Något, något, jantelag.

Ja ja, åsikter har väl alla.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvartz:

Om nu schack får vara med så borde väl e-sport
Jag skulle väl inte klassa varken schack eller e-sport som en idrott men det är mer en personlig åsikt
(orkar inte kolla upp definitionen på idrott)

Och om schack inte får vara med, så borde väl inte e-sport heller?
(Psst... Schack fick inte vara med.)