Benify-erbjudanden på Samsung-TV [utbruten tråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av YEAHYEAH:

Vem bryr sig. Jag uppdaterar bara om jag är missnöjd. Tror ingen kan säga bu eller bä angående vad som är bäst. Men vill du inte uppdatera bör då gå in och ändra i menyn till uppdatera manuellt.

Många på AVSForum som verkar ha starka åsikter om det dock, och Samsung är väl tyvärr kända för att nya firmwares inte alltid innebär förbättringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bab:

Är väl inte kul att uppdatera när saker blir sämre:

https://www.youtube.com/watch?v=_8QATn4Zssk

Fast nu är det ju 1430 som är det senaste.

Skrivet av improwise:

Många på AVSForum som verkar ha starka åsikter om det dock, och Samsung är väl tyvärr kända för att nya firmwares inte alltid innebär förbättringar.

Utan tvekan, men väldigt få har koll eftersom de inte har tillgång till källkoden eller uppdaterat på olika tvs för att se att det är gemensamt fel. Märks ju i den här tåden om inte annat.

Permalänk
Skrivet av mstoltz:

Sen har jag firmware 1310
Är det bra eller ska jag köra en uppdatering?<Uppladdad bildlänk>

Det är en bra firmware. Allt under 14xx skulle jag inte uppgradera

Permalänk
Medlem

Nu har ersättningsTV:n inkommit till terminal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Min också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Var nyss i kontakt med Bring gällande min Q95B 75" som beställdes den 22 maj. Den har stått i samma terminal i Jönköping sedan 24 maj. Något har blivit fel och supporten skulle skicka ut mejl till terminalerna för att få detta ordnat.

Hört något mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Hört något mer?

Nope. Varken via mejl eller sms. Det roliga var att supporten jag pratade med, i fredags, sade att teven redan var på terminalen här i Karlstad, vilket var helt felaktigt enligt supporten idag. Det har inte hänt ett smack sedan den 24 maj då den ankom till Jönköping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Nope. Varken via mejl eller sms. Det roliga var att supporten jag pratade med, i fredags, sade att teven redan var på terminalen här i Karlstad, vilket var helt felaktigt enligt supporten idag. Det har inte hänt ett smack sedan den 24 maj då den ankom till Jönköping.

Undrar om man ens får en tv. Först 4 dagar från 'packas' till 'skickad', sedan fast på terminal utan några uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Det har även min, nu ser man fram emot leverans den 31 mellan 17-22

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Chilkey ND75, MMD Vivian V2 53g | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Hitscan Hyperlight | Artisan FX Hien XL Soft | TCL 34R83Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av underkiller:

Det är en bra firmware. Allt under 14xx skulle jag inte uppgradera

Av vilken anledning? Säger inte att du har fel, tänker mer att du kanske råkar ha en sammanfattning av det som Samsung ändrat/förbättrat/försämrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YEAHYEAH:

Fast nu är det ju 1430 som är det senaste.

Utan tvekan, men väldigt få har koll eftersom de inte har tillgång till källkoden eller uppdaterat på olika tvs för att se att det är gemensamt fel. Märks ju i den här tåden om inte annat.

Grundproblemet är väl dock att få tillverkare har ett så dyligt rykte när det gäller nya firmwares som Samsung, med återkommande haverier och även initiala firmwares som är lika sockrade som en nybildad bostadsrättsförenings årsredovisning. För att sedan i kommande uppdateringar, när alla mer eller mindre betalda recenssioner är klara, skicka ut uppdateringar som mer verka fokusera på att få grejerna att hålla i ett par års tid och drar ner ljusstyrka osv. Ska inte påstå mig sitta på någon unik inblick här, men ingen rök utan eld som dom brukar säga. Kan inte påminna mig någon annan TV/monitor tillverkare där så många tvekar att ladda på nya firmwares och vissa går så långt som att koppla bort internet helt och hållet på dom för att omöjliggöra det, t.ex. aldrig sett liknande diskussioner om LGs OLEDs osv. vad jag kan minnas.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Av vilken anledning? Säger inte att du har fel, tänker mer att du kanske råkar ha en sammanfattning av det som Samsung ändrat/förbättrat/försämrat.

Jag har QN95B (Köpt före Benify-avtalen kom) som skickades med 1310, och jag hade precis samma fråga som du. Jag fick tydligt besked på ett amerikanskt forum att 1310 är en mycket bra firmware eftersom lokal dimning, ljusstyrka och svärta var mycket bra på denna firmware. Firmwaren som kom senare var inte lika bra, 1420 var väldigt dålig, men 1430 ska vara helt okej, men har en bugg i lokal dimning i spelläge, där du måste stänga av HDR och ändra inställningar innan du slår på HDR igen (varje gång du vill spela till exempel). Jag har inte uppdaterat min firmware och är väldigt nöjd med bilden på min i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Grundproblemet är väl dock att få tillverkare har ett så dyligt rykte när det gäller nya firmwares som Samsung, med återkommande haverier och även initiala firmwares som är lika sockrade som en nybildad bostadsrättsförenings årsredovisning. För att sedan i kommande uppdateringar, när alla mer eller mindre betalda recenssioner är klara, skicka ut uppdateringar som mer verka fokusera på att få grejerna att hålla i ett par års tid och drar ner ljusstyrka osv. Ska inte påstå mig sitta på någon unik inblick här, men ingen rök utan eld som dom brukar säga. Kan inte påminna mig någon annan TV/monitor tillverkare där så många tvekar att ladda på nya firmwares och vissa går så långt som att koppla bort internet helt och hållet på dom för att omöjliggöra det, t.ex. aldrig sett liknande diskussioner om LGs OLEDs osv. vad jag kan minnas.

Lista hellre vad som är fel, rätt i uppdateringar eller om du drabbas av något eller om det fungerar. Sitta och dra rövarhistorier som du tycker eller hört blir vi inte klokare av. Gärna senaste uppdateringen också, vilket är det som gäller just nu om man väljer att uppgradera hela vägen.

Permalänk
Medlem

Kundtjänst har ingen koll på något alls. Inte lagersaldo eller vad som kommer eller inte kommer komma in i lager. Har nu suttit enda sedan jag fick veta att min order makulerades på landningssidan med de tre ersättningsmodeller man kunde välja att köpa med rabatt istället. 75" tog slut direkt och 85" strax därefter innan jag hann beställa. 65" känns för litet för att kunna ersätta min projektor så den är inte speciellt intressant med tanke på att det dessutom var sämre rabatt på den. Hur som helst så har det på 75" och 85" stått "få avisering"... Ungefär som att de skulle kunna inkomma igen. Har pratat med kundtjänst som bett mig hålla utkik. Har suttit och maniskt uppdaterat den där j*vla sidan, men somnade på förmiddagen och nu har knappen försvunnit och det står bara "återförsäljare". Dvs de tycks vara helt slut. Det finns ingen som helst personlig service överhuvudtaget utan du är helt utelämnad till att själv sitta och bevaka deras hemsida snarare än att någon eldsjäl på kundservice kan trolla fram en lämplig ersättningsprodukt och själv justera priset så att det matchar den modell jag hade beställt. Och tar de modeller du kan välja mellan slut på landningssidan, ja då blir du helt enkelt utan. Jag föraktar samtiden och alla som köper in på att vara en del av ett system som hela tiden blir påminner oss om att vi är totalt obetydliga siffror i systemet utan några som helst rättigheter. Inte ens när du kommit överens med kundtjänst om en sak, så gäller detta inte eftersom kundtjänst inte har några mandat mot övriga i organisationen?! Hur absurt är inte det?!

Så vad blir faktiska utfallet av det här...? Jo, åtminstone så som jag är funtad så kommer jag inte kunna köpa TV förrän jag får möjlighet att köpa en lika bra eller bättre TV, i samma storlek eller större, till samma eller bättre pris än det jag blivit utlovad. Därför är det så viktigt med ett starkt konsumentskydd som förhindrar att människor ska gå samma bistra öde tillmötes som jag i det här fallet. Min PS5a kommer ha blivit obsolet innan jag får tag i en TV... Om jag nu någonsin får det dvs. Men det verkar som att konsumentskyddet hela tiden inskränks på till fördel för storföretagen som tycks kunna göra precis som de vill...? Fyfan säger jag bara. Får se om jag orkar ta det här vidare med ARN. Tvivlar på att jag kommer få rätt i slutendan och jag har redan problem med blodtrycket som det är.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Hej ok tack ska se om jag klarar detta.
Det är svårt att ta bilder som motsvarar verkligheten men se ser på bikden att frigolit en som är rak skall ligga platt mot panelen.

Men i mitten finns det mins 1cm glipa.

Samt att tv lutar åt vänster och ser inte snyggt ut när den är sned

Sen har jag firmware 1310
Är det bra eller ska jag köra en uppdatering?<Uppladdad bildlänk>

Min har likadan böj, min vän som hjälpte mig lyfta TV:n har en 65” LG OLED som också har liknande böj. Märker inte av det annars.

Permalänk
Medlem

Sitter och lirar lite rdr2 i HDR nu och det skiftar väldigt mycket i dimming och i färger.

Gult tex blir gulgrön och blek ibland
Röd blir röd-orange och blek ibland.

När man går in och ur scope när man skjuter så hinner den inte dimma ner.

Sitter med firmware 1310

Vad kan detta bero på?

Permalänk
Medlem

Min 95a stod stilla sedan förra veckan i Jönköping. Idag rasslade det till och lev. Sker på onsdag. Mycket spännande.

Har ett väggfäste där min LG OLED 55" hänger idag. Hittar inte kvitto eller någon hänvisning till vilka storlekar de fästet kan hantera. Är ett Procord från Dustin, de går i ganska stora intervaller vad de klarar. Kan man se på något sätt på själva fästet klarar vikten?

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man man fästa one connect-boxen på baksidan av tv'n när man kör den vägghängd? Köpte 55an och ska ha den hängandes på väggen i sovrummet, men har ingen tv-bänk eller något sådant under där man kan lägga boxen. Tänkte att det är lugnt för jag har en bekant med en one connect på en äldre modell och den boxen var rätt liten, så den kunde man bara ha kastat in bakom tv'n så hade den försvunnit, men hjälpte en polare med sin 75" QN95B idag och one connect-boxen till den var ju i en helt annan storleksklass (men tänkte inte på att kolla om den gick att fästa på tv'n).

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Skrivet av thexps:

Min 95a stod stilla sedan förra veckan i Jönköping. Idag rasslade det till och lev. Sker på onsdag. Mycket spännande.

Har ett väggfäste där min LG OLED 55" hänger idag. Hittar inte kvitto eller någon hänvisning till vilka storlekar de fästet kan hantera. Är ett Procord från Dustin, de går i ganska stora intervaller vad de klarar. Kan man se på något sätt på själva fästet klarar vikten?

Dustin har kvar infon om vad du har köpt. Så du borde kunna se vilken modell du köpte. Var inne tidigare idag och kollade upp vad för sorts hdmi-kablar jag köpte där för 10 år sedan. De sitter i min nuvarande tv tillsammans med förstärkaren jag köpte då. Det visade sig att det var Deltaco 1.4.

Fick förövrigt min tv idag. Men ska packa upp den först i morgon. För det är då som min nya hdmi-kabel dyker upp.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Sitter och lirar lite rdr2 i HDR nu och det skiftar väldigt mycket i dimming och i färger.

Gult tex blir gulgrön och blek ibland
Röd blir röd-orange och blek ibland.

När man går in och ur scope när man skjuter så hinner den inte dimma ner.

Sitter med firmware 1310

Vad kan detta bero på?

Omöjligt att veta vad du menar. Provade lite RDR2. Jag spelar ofta utan Game HDR i game mode och brigness så lågt som 10-15. Är du inte nöjd kan du ju alltid uppdatera och se om du märker någon förbättring. Använder själv bara film-läge eller moviemaker-läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YEAHYEAH:

Omöjligt att veta vad du menar. Provade lite RDR2. Jag spelar ofta utan HDR i game mode och brigness så lågt som 10. Är du inte nöjd kan du ju alltid uppdatera och se om du märker någon förbättring. Gillar att köra i film läge eller moviemaker läge.

Ah Nice, online eller story mode?

Jo det jag menar är att tex gt namnen ska vara blå, tonic och dollar ska vara gula och fiender ska vara röda

Men det gula blir tex gul grön nyans ibland/rätt ofta
Det blåa blir mer blå grönt och det röda blir mer orange.

Och när detta händer så blir just dom färgerna bleka

Jo det är väldigt svårt att förklara 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Ah Nice, online eller story mode?

Jo det jag menar är att tex gt namnen ska vara blå, tonic och dollar ska vara gula och fiender ska vara röda

Men det gula blir tex gul grön nyans ibland/rätt ofta
Det blåa blir mer blå grönt och det röda blir mer orange.

Och när detta händer så blir just dom färgerna bleka

Jo det är väldigt svårt att förklara 😉

Spelar bara story, och inte ofta numera heller. Fattade aldrig vad man skulle göra i multiplayer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumplantation:

Dustin har kvar infon om vad du har köpt. Så du borde kunna se vilken modell du köpte. Var inne tidigare idag och kollade upp vad för sorts hdmi-kablar jag köpte där för 10 år sedan. De sitter i min nuvarande tv tillsammans med förstärkaren jag köpte då. Det visade sig att det var Deltaco 1.4.

Fick förövrigt min tv idag. Men ska packa upp den först i morgon. För det är då som min nya hdmi-kabel dyker upp.

Tyvärr inte i detta fallet. Det var under ett annat konto som inte finns längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underkiller:

Jag har QN95B (Köpt före Benify-avtalen kom) som skickades med 1310, och jag hade precis samma fråga som du. Jag fick tydligt besked på ett amerikanskt forum att 1310 är en mycket bra firmware eftersom lokal dimning, ljusstyrka och svärta var mycket bra på denna firmware. Firmwaren som kom senare var inte lika bra, 1420 var väldigt dålig, men 1430 ska vara helt okej, men har en bugg i lokal dimning i spelläge, där du måste stänga av HDR och ändra inställningar innan du slår på HDR igen (varje gång du vill spela till exempel). Jag har inte uppdaterat min firmware och är väldigt nöjd med bilden på min i alla fall.

Det är onekligen märkligt att Samsung har så svårt med sina uppdateringar, det är nästan som det är trial and error som gäller ibland. Samsung måste rimligtvis ha folk som är riktigt duktiga på detta, även om det förmodligen är olika bolag inom koncernen som gör panelerna och TV-apparaterna. Vi snackar ju inte direkt en liten startup här

Permalänk
Medlem

NUUU fattar jag varför allt blev konstigt...
Fast jag hade att den INTE skulle uppdatera automatiskt, gjorde den det ändå 🤬

Och nu har jag v 1430 istället för 1310

Inte konstigt att färger och allt blev konstiga😪
Detta är inte sjyst av Samsung.

Ska kontakta dom i morgon men har inga förhoppningar att dom kan göra nått så jag kan få tillbaka 1310.

Npgon skrev nått här innan idag Ang om man hade 1430 och Gaming i HDR, att man var tvungen att slå på nått varje gång man skulle spela i hdr.

Men kommer inte ihåg vem som skrev det, eller vad man ska göra 😪

Permalänk
Skrivet av mstoltz:

NUUU fattar jag varför allt blev konstigt...
Fast jag hade att den INTE skulle uppdatera automatiskt, gjorde den det ändå 🤬

Och nu har jag v 1430 istället för 1310

Inte konstigt att färger och allt blev konstiga😪
Detta är inte sjyst av Samsung.

Ska kontakta dom i morgon men har inga förhoppningar att dom kan göra nått så jag kan få tillbaka 1310.

Npgon skrev nått här innan idag Ang om man hade 1430 och Gaming i HDR, att man var tvungen att slå på nått varje gång man skulle spela i hdr.

Men kommer inte ihåg vem som skrev det, eller vad man ska göra 😪

Är det så alltså att den inte respekterar inställningen för automatisk uppdatering. Trodde det var att den nollställde den inställningen vid uppdatering. Tack för den infon, då ska jag se till att inte koppla upp min TV mot nätverket alls när jag får den.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Precis den respekterar inte det.
Jag ska kontakta samsung i morgon men tror inte dom kan göra nått, men det är ju inte sjyst när man ställt in den på att INTE uppdatera automatiskt

Permalänk
Medlem

Well, nu har jag fått upp min qn95b 55" på väggen och ja.. jag är ju inte så nöjd som jag hade trott.

Hade en OLED innan i ett rätt ljust vardagsrum som är riktat mot söder med fönster nästan mitt emot TVn (dock aldrig direkt solljus mot TVn eller i vinkel mot där man sitter).
Hade ju hört om hur uselt OLED ska vara i ljusa rum med reflektioner, och upplevde väl en del reflektioner så fick rulla ned för fönstren.
Förväntade mig att detta skulle nästintill försvinna med QLED, Men det är i princip densamma, såvida inte det är extremt ljusa scener (tänk snö-scener), som jag ändå tror att OLEDen hade kunnat hantera bra.

Hade ett annat problem också med min Sonos Playbar (1st gen), men fanns ett fulhack man fick göra för att få den att funka med One Remote.

Aja, fick en bra TV till vardagsrummet och en bra OLED till sovrummet.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Precis den respekterar inte det.
Jag ska kontakta samsung i morgon men tror inte dom kan göra nått, men det är ju inte sjyst när man ställt in den på att INTE uppdatera automatiskt

Är det markant sämre bild generellt eller är det bara under spelande eller annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Well, nu har jag fått upp min qn95b 55" på väggen och ja.. jag är ju inte så nöjd som jag hade trott.

Hade en OLED innan i ett rätt ljust vardagsrum som är riktat mot söder med fönster nästan mitt emot TVn (dock aldrig direkt solljus mot TVn eller i vinkel mot där man sitter).
Hade ju hört om hur uselt OLED ska vara i ljusa rum med reflektioner, och upplevde väl en del reflektioner så fick rulla ned för fönstren.
Förväntade mig att detta skulle nästintill försvinna med QLED, Men det är i princip densamma, såvida inte det är extremt ljusa scener (tänk snö-scener), som jag ändå tror att OLEDen hade kunnat hantera bra.

Hade ett annat problem också med min Sonos Playbar (1st gen), men fanns ett fulhack man fick göra för att få den att funka med One Remote.

Aja, fick en bra TV till vardagsrummet och en bra OLED till sovrummet.

Man bör väl komma ihåg att ta ljusstyrkan hos LCD med en viss nypa salt på så sätt att den maximala ljusstyrkan sällan fås ihop med bra svärta. Detta har blivit bättre med MiniLED och fler zoner men är så klart fortfarande inte i närheten av några miljoner dimmingzoner som en OLED har.

Med det sagt är jag imponerad över hur långt Samsung ändå kommit med detta med den QN900B jag nu testar - det är långt bättre än vad jag trodde skulle vara möjligt med LCD. Men det märks hur mycket TVn måste aktivt arbeta för att få till det jämfört med en OLED - lite som att jämföra att köra en fossilbil med en elbil utan att för den sakens skulle säga att något nödvändigtvis är bättre än det andra.