Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dyra avgifter tvingar bort Reddit-applikationer

Permalänk
Melding Plague

Dyra avgifter tvingar bort Reddit-applikationer

Utvecklaren av populära Reddit-applikationer för IOS, Apollo, skriver att företaget vill ha nästan lika mycket betalt som Twitter för API-användning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hehe, reddit tror att de ska kunna få dem att betala. Blir nog snarare att de lägger ned appen och sen är det inte mer med det.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

För jämförelse skriver han också

I pay Imgur (a site similar to Reddit in user base and media) $166 for the same 50 million API calls.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Hehe, reddit tror att de ska kunna få dem att betala. Blir nog snarare att de lägger ned appen och sen är det inte mer med det.

Jag tror snarare de vill att apparna ska läggas ner.

I deras egen officiella app finns reklam och tracking som de tjänar pengar på. Tyvärr är den ju helt oanvändbar.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Jag tror snarare de vill att apparna ska läggas ner.

I deras egen officiella app finns reklam och tracking som de tjänar pengar på. Tyvärr är den ju helt oanvändbar.

Läser reddit endast i webbläsaren i mobilen. Har installerat Brave browser som blockerar reklam samt "använd vår app" pop-up.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vahid_shirvani:

Läser reddit endast i webbläsaren i mobilen. Har installerat Brave browser som blockerar reklam samt "använd vår app" pop-up.

Använder själv Infinity. Gillar interfacet och navigeringen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Blir nog slutet för mitt redditanvändande, kanske blir att läsa lite fler böcker istället..

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Apollo har varit en solklar app som gjort allt hundra gånger bättre än den officiella appen. Så sjukt fult drag att göra så här, varför inte lika gärna säga att vi slutar supporta tredjepartsappar? Näh, när Apollo slutar fungera slutar jag använda Reddit.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Blir nog slutet för mitt redditanvändande, kanske blir att läsa lite fler böcker istället..

old reddit reminds you of its location
Stänger de ner old så blir det inget mer reddit.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Kört rif i flera år. Vanliga appen sög då. Får testa igen men troligtvis blir det väl att minska/sluta med reddit.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

använt mobilappen reddit sync i snart 10 år och använder old.reddit. När old försvinner så slutar jag använda sidan. Den nya designen är hemskt dålig

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

En smart VD hade köpt upp Apollo och sen haft det som sin officiella app.

Tycker reddit har varit på dekis länge nu.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Vem hade kunnat ana att ”saker” inte kan vara gratis?

Jag tror ärligt talat att alla här hade gjort samma sak. Hade ni utvecklat en tjänst och såg att någon cashade in på datan som er tjänst genererade, så tror jag ni hade ställt er frågan ”är det här rimligt”.

Sen är det klart att dom måste göra det åtminstone lika bra eller bättre själva.

Dessutom, Twitter tar alltså 3.5ggr så mycket, och er slutsats är att det här är ”nästan lika mycket”?

Och att Apple tar 30% för ”ingenting” verkar irrelevant.
Med samma matematik som ovan tar ju dom ”nästan lika mycket” som app-skaparen.

Skrivet av talonmas:

En smart VD hade köpt upp Apollo och sen haft det som sin officiella app.

Tycker reddit har varit på dekis länge nu.

Det troliga är ju att Apollos affärsmodell helt enkelt inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Använder reddit appen på mobilen dagligen och hade inte en aning om att det finns andra inofficiella appar till reddit.

Varför gör det ens det? Vad kan inte officiella appen göra jämfört med de andra som finns?

Permalänk
Medlem

Ja jag använder också old reddit. Tycker den är okej så får hoppas den finns kvar länge.

Permalänk
Medlem

Relaterat till detta är ju också att Reddit i sig självt har blivit mer och mer rötet med åren. Dels så blir det gärna så när något blir väldigt populärt och dels känns det som att lacken har släppt med tiden och sidan har blivit mer och mer öppet fokuserad på reklam.

Personligen hoppas jag på en pånyttfödelse för forumen om/när nu Reddit går i sank.

Permalänk
Hedersmedlem

Sweclockers kan väl öppna ett API så att jag kan ta alla nyheter och inlägg och visa på min egen sajt, med min egen reklam? Det vore inte mer än rätt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Vem hade kunnat ana att ”saker” inte kan vara gratis?

Jag tror ärligt talat att alla här hade gjort samma sak. Hade ni utvecklat en tjänst och såg att någon cashade in på datan som er tjänst genererade, så tror jag ni hade ställt er frågan ”är det här rimligt”.

Sen är det klart att dom måste göra det åtminstone lika bra eller bättre själva.

Dessutom, Twitter tar alltså 3.5ggr så mycket, och er slutsats är att det här är ”nästan lika mycket”?

Och att Apple tar 30% för ”ingenting” verkar irrelevant.
Med samma matematik som ovan tar ju dom ”nästan lika mycket” som app-skaparen.

Det troliga är ju att Apollos affärsmodell helt enkelt inte fungerar.

ganska stort spann mellan gratis och 20 miljoner dollar om året.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Vem hade kunnat ana att ”saker” inte kan vara gratis?

Jag tror ärligt talat att alla här hade gjort samma sak. Hade ni utvecklat en tjänst och såg att någon cashade in på datan som er tjänst genererade, så tror jag ni hade ställt er frågan ”är det här rimligt”.

Sen är det klart att dom måste göra det åtminstone lika bra eller bättre själva.

Dessutom, Twitter tar alltså 3.5ggr så mycket, och er slutsats är att det här är ”nästan lika mycket”?

Och att Apple tar 30% för ”ingenting” verkar irrelevant.
Med samma matematik som ovan tar ju dom ”nästan lika mycket” som app-skaparen.

Det troliga är ju att Apollos affärsmodell helt enkelt inte fungerar.

Det jag undrar över är vad reddits vinstmarginal kommer att vara i slutändan? Det är vad som bör jämföras mot när det gäller kostnaderna. Är imgur lika dyrt/billigt att driva som reddit så att prisjämförelsen är rimlig?

Procent och procentenheter brukar missbrukas en hel del för att få relativa saker och ting framstå värre än vad de mer absolut egentligen är!

Exempelvis 150% ökning av 1 $ blir då totalt 2,5 $ och blir 18 $ ökning per år. Är det så allvarligt högt att det inte längre skulle gå att rättfärdiga ens användning av reddit?

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem

Missar jag något eller är artikeln missledande?
12000 dollar är inte "nästan lika mycket" som 42000 dollar

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

En smart VD hade köpt upp Apollo och sen haft det som sin officiella app.

Tycker reddit har varit på dekis länge nu.

De har redan provat det https://en.m.wikipedia.org/wiki/Alien_Blue

Permalänk
Medlem

Väljer redan att inte använda någon app för att läsa innehåll på reddit. Ganska ofta att man stöter på någon tråd på "framsidan" som inte kan komma åt från webbversionen men meh. Bryr mig inte tillräckligt mycket. Gissar att jag bara kommer sluta med att läsa reddit helt om de blockerar åtkomst till fler och fler trådar.

Permalänk
Medlem

Old . Reddit . Com

Om de dödar den så flyr jag reddit helt

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Varför gör det ens det? Vad kan inte officiella appen göra jämfört med de andra som finns?

Du borde prova själv! .. Kör "reddit is fun" och "infinity" för reddit.

Men jag hade lika bra kunnat vara utan reddit, det är bara något jag använder när jag ska ta en paus och kolla på halvroliga/halvtråkiga bilder för att vila hjärnan.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

ganska stort spann mellan gratis och 20 miljoner dollar om året.

Jo fast ”gratis” där är ju helt orimligt. Är $20M för 84Miljarder requests (för) mycket? Kanske, jag vet inte vad Reddit/Advance Publications har för kostnader, men av dom 2 siffrorna så den jag vet är orimlig är gratis. Varför har ingen reagerat på det hittills?

Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Det jag undrar över är vad reddits vinstmarginal kommer att vara i slutändan? Det är vad som bör jämföras mot när det gäller kostnaderna.

Fast…nja, dom är ett privat bolag, dom får bestämma sina marginaler själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Använder reddit appen på mobilen dagligen och hade inte en aning om att det finns andra inofficiella appar till reddit.

Varför gör det ens det? Vad kan inte officiella appen göra jämfört med de andra som finns?

Ingen tracking, ingen reklam, open source, caching, bättre interface, olika teman

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av danedi:

Hehe, reddit tror att de ska kunna få dem att betala. Blir nog snarare att de lägger ned appen och sen är det inte mer med det.

Det är inte poängen, poängen är att döda allt tredjepart

Giriga labbar...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kelthar:

Du borde prova själv! .. Kör "reddit is fun" och "infinity" för reddit.

Men jag hade lika bra kunnat vara utan reddit, det är bara något jag använder när jag ska ta en paus och kolla på halvroliga/halvtråkiga bilder för att vila hjärnan.

Fast nu när de sannolikt slutar existera inom en månad är det kanske bäst att låta bli att testa.
Hoppas att reddit vänder, men jag tror att deras mål är just att döda tredjepartsklienterna (så att man tvingas använda deras som maximerar "engagement" och har reklam), så det känns osannolikt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Använder reddit appen på mobilen dagligen och hade inte en aning om att det finns andra inofficiella appar till reddit.

Varför gör det ens det? Vad kan inte officiella appen göra jämfört med de andra som finns?

För att den offeciella appen är fruktanvärd i jämförelse med exempelvis Infinity.