Var fjärde svensk piratkopierar

Permalänk
Melding Plague

Var fjärde svensk piratkopierar

Efter många års minskning visar en färsk rapport att svenskar letar sig tillbaka till illegala streamingtjänster och piratkopiering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

And on this subject.. RIP RARBG

Permalänk
Medlem

Bara?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Inte direkt förvånande när det fullkomligt exploderat med olika streamingtjänster och att vissa aktörer försöker att begränsa lösenordsdelning.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Min sambo, mamma, pappa, mormor, faster, hennes man osv osv piratar inte. Jag tycker det låter högt med 25% rent generellt.
Hur många får den här enkäten? 1000? 10000? Hur ser åldersfördelningen ut i förfrågningarna?
Ganska mycket frågetecken rent generellt kring statistiken.

Men ja, bye bye Netflix.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Streamingtjänster slog ju igenom för att folk vill göra rätt för sig så länge det är smidigt och rimligt prissatt.

Är det för mycket pain så väljer folk att piratkopiera istället eftersom det är smidigare.

Som spel som hade online- eller DRMkrav som gjorde det problematiskt för de som faktiskt betalt för grejerna. De som piratkopierade fick en mycket bättre upplevelse.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Men det var då själva fan att folk inte kan betala för sig. Vad tror folk? Att vi kunder har andra prioriteringar än att fylla direktörernas fickor till max? Dumheter! Vi som inte äger företag har bara ett syfte: att se till att de som äger företag har så mycket pengar som möjligt. Ska det vara så jävla svårt att fatta??

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det var länge sedan jag laddade ner något på olagligt vis faktiskt.

Det lockar mer och mer eftersom det är så pass många olika tjänster man behöver för att se det man vill.

Jag slutade nog för att jag tog examen och började jobba och ekonomin blev stabil och jag ville heller inte tumma på kvalitén.

Får se vad som händer i framtiden - man är ju bara några knapptryck bort från att ladda ner saker 😁

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Min sambo, mamma, pappa, mormor, faster, hennes man osv osv piratar inte. Jag tycker det låter högt med 25% rent generellt.
Hur många får den här enkäten? 1000? 10000? Hur ser åldersfördelningen ut i förfrågningarna?
Ganska mycket frågetecken rent generellt kring statistiken.

Men ja, bye bye Netflix.

Håller med. Behöver med information om hur detta är testat, men verkar svårt att få några riktiga siffror. Från Mediavisions hemsida:

Citat:

Mediavision’s analysis TV & Streaming is based on approximately 20,000 nationally representative interviews with 15-74-year-olds in the Nordic countries each year. We also use data from public sources, company reports and industry-specific sources. The Swedish edition is published quarterly, the Nordic biannually.

Och från en artikel från 2022 om privatkopiering står det:

Citat:

Mediavision is an independent analysis and consultancy firm, focused on analysis and strategy within traditional and digital media. 6,700 respondents between the ages 15 to 74 are surveyed biannually in the Nordics

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Hm ja, inte så konstigt när tjänsten är som den är och alla villkor hit och dit, krångliga betalmetoder, media som bara saknas osv vad gällande film och serier. Att det skulle krävas 37 olika prenumerationer för att se på det man vill är också helt skruvat.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag slutade nog för att jag tog examen och började jobba och ekonomin blev stabil och jag ville heller inte tumma på kvalitén.

Om något är att tumma på kvalitén är det väl ändå att använda Netflix/HBO?

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

Orsaken till piratkopiering innan strömningstjänsterna kom var till stor del att det var både besvärligare och sämre om man betalade än om man piratkopierade.

Enda sättet att konkurrera med piratkopiering är att erbjuda en tjänst som är värd att betala för. Det kommer nog Netflix att få lära sig framöver.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet inte om det begränsning av kontodelning har så stor inverkan.
Det är bara en av flera större streamingaktörer som gått den vägen än så länge. Och det är väl precis implementerat - om ens det.
Just det borde inte visa sig så tydligt i statistiken så tidigt tänker jag. Mätningarna är ju gjorda längre bak i tiden innan rapporten sammanställts.

Men ja, det ekonomiska läget och fragmenteringen i utbud mellan tjänsterna spelar säkerligen in en hel del.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tack vet jag ARRS.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Sifforna låter höga. Ska nog användas för att lobba på jakten efter de som ska betala fantasisummor i böter.

Men ganska självklar utveckling. Splittrar man alla tjänster i 15 olika versioner så blir det både för dyrt och för jobbigt.
Samt att för att verkligen gnida in hur kasst det är så kan man ju exempelvis inte ens köpa visa tjänster (som Hulu) i Sverige. Sedan är det ännu mer krångel med att visst innehåll finns bara i vissa regioner på vissa tjänster.

Helt plötsligt är det är jävla projekt att ens försöka lista ut var det man vill ha finns. Eller så seglar man iväg bara......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag slutade nog för att jag tog examen och började jobba och ekonomin blev stabil och jag ville heller inte tumma på kvalitén.

Kvalitén på streamingtjänster är ju skräp jämfört med bluray-rips både i bild och ljud, så det är ju ett lite konstigt påstående

Permalänk
Medlem

Åter igen, när fokusen ligger på pengarna endast å användarnas upplevelse av den produkt / tjänst man tillhandahåller mer är ett nödvändigt ont så blir det så här.

Hade konsumenternas upplevelse varit fokus hade pengarna kommit automatiskt, det fungerar inte tvärtom.
Så sjukligt trött på korkade å övergiriga människor men det är ju de som ”frodas” i det samhälle vi byggt upp..
Jomensåatte…….

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Håller med. Behöver med information om hur detta är testat, men verkar svårt att få några riktiga siffror. Från Mediavisions hemsida:

Och från en artikel från 2022 om privatkopiering står det:

Samt att det är enkätundersökning där du garanterat får ett ganska stort bortfall...Coolt att man går ut att påstår att 25% av Svenska befolkning laddar ner illegalt utan att ens ta med HELA befolkning ( endast 15-74 år), media skriver utan att ens läsa en rapport om det.

Visa signatur

Define R3 | 2500k @ 3,3GHz | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Asus GTX 560Ti | 8GB CL9 1333hz XMS3 | Antec 550W

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra: Marknaden visar att den inte är nöjd med leverantörerna och väljer då att inte betala för sig.

Permalänk
Medlem

Så blir det. När man som pirat får en enklare och bättre upplevelse så är det inte så konstigt.

Vet inte varför film och tv branschen inte fattat detta ännu. Steam och Spotify lyckades ju. Visst kan man pirata spel men risken är att man får virus och det är drygt att hantera uppdateringar. Musik kan man såklart pirata men spotify och andra streamingtjänster är såpass billiga och smidiga att det inte är lönt. Men film och tv är riskfritt, man slipper reklam etc och man får bättre kvalitet. Och dyra streamingtjänsterna blir allt sämre.

Permalänk
Medlem

Ett helt självklart val för film och TV iaf. Musik har jag inte laddat ner på flera år.

Dagens leverantörer beter sig som rövhattar. De tar godtyckligt bort material och kvaliteten är i många fall undermålig. Främst ljud men också bild.

Att det finns 10 olika aktörer på marknaden hjälper inte heller.
Jag seglar vidare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

https://media.makeameme.org/created/really-who-would-5c9472.jpg
Streamingtjänster slog ju igenom för att folk vill göra rätt för sig så länge det är smidigt och rimligt prissatt.

Är det för mycket pain så väljer folk att piratkopiera istället eftersom det är smidigare.

Som spel som hade online- eller DRMkrav som gjorde det problematiskt för de som faktiskt betalt för grejerna. De som piratkopierade fick en mycket bättre upplevelse.

No shit!
Säger bara KODI ---> SEREN ----> REAL DEBRIDE.

*politik/Woke-shit* raderat.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Orsaken till piratkopiering innan strömningstjänsterna kom var till stor del att det var både besvärligare och sämre om man betalade än om man piratkopierade.

Enda sättet att konkurrera med piratkopiering är att erbjuda en tjänst som är värd att betala för. Det kommer nog Netflix att få lära sig framöver.

Amen brother!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

And on this subject.. RIP RARBG

En av årets absolut sämsta nyheter so far! Riktig GOAT-tracker bland de publika och öppna. RIP 😭

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

En av årets absolut sämsta nyheter so far! Riktig GOAT-tracker bland de publika och öppna. RIP 😭

X1333 är det som gäller nu. Annars är det Kodi med Seren och real debride som är det ultimata.

Permalänk
Medlem

Piratar inte men har nig varit sugen ett par gånger. Mestadels för jag vill se något särskilt men nån nisse anser att min region inte ska få göra det.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Min sambo, mamma, pappa, mormor, faster, hennes man osv osv piratar inte. Jag tycker det låter högt med 25% rent generellt.
Hur många får den här enkäten? 1000? 10000? Hur ser åldersfördelningen ut i förfrågningarna?
Ganska mycket frågetecken rent generellt kring statistiken.

Men ja, bye bye Netflix.

Precis, vilka tillfrågades? Ungefär som när Sifo gör en partiundersökning och tar en sväng på Södermalm och i fikarummet. Resultatet blir därefter

Permalänk

Siffrorna bör splittras upp i olika grupper.
Jag misstänker att det är extremt få som piratkopierar till deras mobiltelefon (bortsett från emulatorer där spelet ändå inte finns att köpa) Detsamma gäller programvaror, förr i tiden kunde folk ladda hem lite varstans, det var inte så noggrant. Idag vågar ej folk göra detsamma.
Det dock folk nog piratkopierar är filmer. Men jag tycker filmtjänster har lite av sig själva att skylla när de hela tiden blir dyrare och dumheter som att man måste betala för X antal personer samtidigt om man ska ha bra kvalite.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Uppmaning*
Det är inte tillåtet att antyda man piratkopierar eller innehar piratkopierat material.

/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

*Uppmaning*
Det är inte tillåtet att antyda man piratkopierar eller innehar piratkopierat material.

/Mod

men var fjärde svensk gör ju det? ska man inte kunna diskutera varför man gör det?

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C