Svensk forskare: AI kan utrota mänskligheten

Permalänk
Medlem

Sådant här brukar handla om skryt i förklädnad.

Nu forskar inte Tegmark om AI så i hans fall är det mest ett sätt att få uppmärksamhet och bygga sitt varumärke. Men när forskare inom AI "slår larm" eller "varnar" så är ju implikationen, "titta jag har lyckats göra något som kommer kunna utplåna mänskligheten snart alltså måste jag vara väldigt smart" (nu har ju ingen i själva verket lyckats med det dock....).

Det handlar om att fiska efter medial uppmärksamhet och anslag (i fallet det rör sig inom den akademiska sfären).

Larvigt och tröttsamt.

Permalänk
Medlem

Mer relevant faktum är att istället för framtidsvisionen där maskinerna gör jobbet så att människan kan fokusera sig på konst, filosofi, forskning, livsnjutning osv så är nuvarande utveckling i AI fokuserad som så att det är just dessa områden som först kommer tas över av AI, vilket lämnar det manuella slitjobbet åt oss människor.

Tycker det är rätt magstarkt av de som säger sig veta 100% för eller emot påståenden om vad AI är eller inte är kapabelt till- sanningen verkar vara att ingen vet och att den riktiga kampen är om vem som får eller inte får tjäna enorma mängder pengar längs vägen tills den dagen då vi får reda på om det är en utopi eller dystopi som byggs med AI-assistance.

Läser gärna igenom om någon har konkret bevis åt ena eller andra hållet dock.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

AI kommer inte hinna bli ett problem jämfört med klimatproblemen.

De kommande 20 åren kommer den vanliga människan som lever i sin bubbla bli varse om klimatproblemen på ett helt annat vis, samt att det inte går att göra något åt. Vi kan inte samarbeta om någonting. Istället kommer vi kriga. System börjar kollapsa. Vid sekelskiftet är förmodligen den moderna världen helt kollapsad. Enorma torkor, matbrist, vattenbrist, och flera meter höjd vattennivå väntar.

Nu låter du ju iofs precis som Tegmark.

Problemet är att det där har sagts om miljön i bra mycket mer än 20 år, och faktum är ju att människor som Elon Musk och Sam Harris har sagt det om AI i 10 år.

Falska profeter och profetior har alltid funnits.

Sen ifrågasätter jag inte att vi har förmågan att förstöra oss själva (dock inte med AI, det är nonsens) men man ska inte heller glömma bort att vi lever i ett solsystem, på en planet, som oundvikligen kommer döda oss.
Det kommer inte ske om 20år, men jag är inte heller lika säker på att det tar miljontals år som vissa hävdar.

Skrivet av tjofritz:

Sådant här brukar handla om skryt i förklädnad.

Så är det såklart, det är ett sätt att vara relevant.
Forskare vill bli publicerade och sälja böcker. Det är deras business helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Japp, håller med 100%. AI som börjar stänga ner tiktok, Snapchat, Facebook osv, inte en chans att människan lever länge efter en sådan katastrof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

Sådant här brukar handla om skryt i förklädnad.

Nu forskar inte Tegmark om AI så i hans fall är det mest ett sätt att få uppmärksamhet och bygga sitt varumärke. Men när forskare inom AI "slår larm" eller "varnar" så är ju implikationen, "titta jag har lyckats göra något som kommer kunna utplåna mänskligheten snart alltså måste jag vara väldigt smart" (nu har ju ingen i själva verket lyckats med det dock....).

Det handlar om att fiska efter medial uppmärksamhet och anslag (i fallet det rör sig inom den akademiska sfären).

Larvigt och tröttsamt.

Det kan säkert handla om anslag. men jag tror viktigare är att Max Tegmark är rysk agent och de jobbar ju på alla fronter för att skapa olika former av konflikter i väst. Drakoniska regleringar och olika former av förbud när det gäller AI hjälper ju primitivare länder som är på teknisk efterkälke.

Permalänk
Medlem

"OpenAI's brand new GPT-4 AI managed to ask a human on TaskRabbit to complete a CAPTCHA code via text message — and it actually worked. In other words, an AI just fooled a human into checking an "I'm not a robot" checkbox — a terrifying example of an algorithm being able to escape human control."

Jag vet inte varför, men jag kan inte sluta skratta

"The AI bot pretended to be a blind person and hired a human saying that it needed help navigating CAPTCHA tests to use the internet. Researchers from OpenAI's Alignment Research Center gave GPT-4 a budget and access to the website TaskRabbit - where it could hire online workers."

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd

Här är något att ta på allvar.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag tyckte också siffran på just 50% var ganska roligt. Jag vill veta hur man kom fram tll den.

Ojdå!

Innan tyckte jag siffran 50% var magstark men du tog den rätt hårt.
Så hur kom du fram till att det finns 0% chans att detta skall ske?

Eftersom jag ingenstans i den ansenliga mängden populärvetenskapliga tidskrifter jag läser och har läst genom åren sett ens en ide om hur man skapar en "medveten" maskin. Snarast verkar det som att man hoppas att det bara ska ske spontant. FTL finns det åtminstone ideer om hur man skulle kunna göra i teorin...
Och om man läser på vad t.ex chat GPT gör så är den ju inte ens intelligent, den gissar nästa bokstav/ord baserat på statistik. Att tro att ett sådant program skulle få en "agenda" är ju helt verkligthetsfrånvänt....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd

Vad är en fysikprocessor?

Och 50% är väl rimligt. Antingen gör den det eller så den den inte det. Bara för oddsen är 50 så betyder ju inte det att man landar positivt eller negativt varannan gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Nu är jag ingen fysikprocessor, men jag är nyfiken på vad de andra 50 procenten innebär då?

Mvh,
WKL.

Att mänskligheten utrota sig själv antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Eftersom jag ingenstans i den ansenliga mängden populärvetenskapliga tidskrifter jag läser och har läst genom åren sett ens en ide om hur man skapar en "medveten" maskin. Snarast verkar det som att man hoppas att det bara ska ske spontant. FTL finns det åtminstone ideer om hur man skulle kunna göra i teorin...
Och om man läser på vad t.ex chat GPT gör så är den ju inte ens intelligent, den gissar nästa bokstav/ord baserat på statistik. Att tro att ett sådant program skulle få en "agenda" är ju helt verkligthetsfrånvänt....

Självklart finns det inga färdiga idéer om hur det ska göras. Om det fanns hade det redan gjorts. Däremot finns idéer om vilken riktning utvecklingen bör tas. Se exempelvis:
https://youtu.be/B8J4uefCQMc

Sen är det ingen som tror att AI kommer få en agenda som går ut på att utrota mänskligheten. Det är inte ett Terminator-scenario det varnas för. Människan har inte heller haft som mål att utrota andra arter, utan det har blivit en konsekvens av olika agendor.

Problemet handlar snarare om att det är väldigt svårt att förutse hur en superintelligent AI kommer agera. Den typen av intelligens vore närmast helt främmande för oss. Tänk om spindlar plötsligt blev 10ggr smartare än den mest intelligenta människan. Hur lätt vore det att förstå sig på superintelligenta spindlar? Samma sak med maskiner.

Det finns alltså stor risk för oönskade konsekvenser när vi skapar de regler och mål vi ger AI;n.

För övrigt är Isaac Asimovs I, Robot relevant läsning på temat.

Permalänk

Hoppas kan man alltid göra men jag vet inte hur troligt det är, frågan är väl mer om A.I. hinner att utvecklas så pass innan vi tar död på oss själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Tycker det är rätt magstarkt av de som säger sig veta 100% för eller emot påståenden om vad AI är eller inte är kapabelt till- sanningen verkar vara att ingen vet och att den riktiga kampen är om vem som får eller inte får tjäna enorma mängder pengar längs vägen tills den dagen då vi får reda på om det är en utopi eller dystopi som byggs med AI-assistance.

Hade tänkt skriva något liknande. Absolut det mest störande i den här debatten (egentligen alla debatter) är 100%-säker-människor när det inte finns konkret evidens för något, om det gör det är jag också intresserad av att läsa. Istället har vi massa tyckare som vet med säkerhet vad som skapar självmedvetande osv. Själv tycker jag det är en otroligt spännande tid men känner en vag oro också, främst för hur det kan påverka arbetsmarknaden det kommande decenniet. Det mest ironiska är att det verkar ske omvänt som du skrev inledningsvis. Man hade liksom hoppats att robotar skulle ta över allt fysiskt arbete och låta oss vara kreativa. Nu får ai göra allt det roliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Hur kan de komma fram till 50% risk utan att ens ha ett scenario i hur det skulle gå till? xD

De kanske frågade en AI.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Om ni gillar poddar så kan jag varmt rekommendera Creepypodden’s senaste avsnitt som handlar om hur en 26-årings liv urartar totalt när han skapar en AI-bot som till en början endast ska hjälpa honom i arbetet.

Långt avsnitt men jag lyssnade precis färdigt här på balkongen i solen. 😎

Avsnittet finns på SR-play och är gratis: https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2176802

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

AI kommer inte hinna bli ett problem jämfört med klimatproblemen.

De kommande 20 åren kommer den vanliga människan som lever i sin bubbla bli varse om klimatproblemen på ett helt annat vis, samt att det inte går att göra något åt. Vi kan inte samarbeta om någonting. Istället kommer vi kriga. System börjar kollapsa. Vid sekelskiftet är förmodligen den moderna världen helt kollapsad. Enorma torkor, matbrist, vattenbrist, och flera meter höjd vattennivå väntar.

Glöm inte blod på väggen!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt ett av de största hoten mot mänskligheten, men det är förmodligen för abstrakt för att ta in.

https://urplay.se/program/162208-mansklighetens-sista-dagar-m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Självklart finns det inga färdiga idéer om hur det ska göras. Om det fanns hade det redan gjorts. Däremot finns idéer om vilken riktning utvecklingen bör tas. Se exempelvis:
https://youtu.be/B8J4uefCQMc

Sen är det ingen som tror att AI kommer få en agenda som går ut på att utrota mänskligheten. Det är inte ett Terminator-scenario det varnas för. Människan har inte heller haft som mål att utrota andra arter, utan det har blivit en konsekvens av olika agendor.

Problemet handlar snarare om att det är väldigt svårt att förutse hur en superintelligent AI kommer agera. Den typen av intelligens vore närmast helt främmande för oss. Tänk om spindlar plötsligt blev 10ggr smartare än den mest intelligenta människan. Hur lätt vore det att förstå sig på superintelligenta spindlar? Samma sak med maskiner.

Det finns alltså stor risk för oönskade konsekvenser när vi skapar de regler och mål vi ger AI;n.

För övrigt är Isaac Asimovs I, Robot relevant läsning på temat.

Jo jag har läst Asimov mfl, men min poäng är att vi inte har någon aning om hur man skapar en "superintelligent" AI. Singulariteten är inte närmare nu än innan midjurny och chat GPT.
Visst kommer program som dessa att ändra samhället, precis som el och datorer gjorde.
Men visst, om så många människor som är mycket smartare än mig är så oroliga så måste jag ju ha missat något.
För mig känns det lika relevant att oroa sig för vad en warp drive civilisation skulle göra med jorden om de hittade den som att oroa sig för att AI tar över.
Men absolut om en nation t.ex skulle få ett enormt tekniskt försprång, någon slags super gpt som kan skära igenom krypteringar som smör skulle det ju kunna bli problem. Annars brukar ju teknik balansera ut sig, som kärnvapen t.ex

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tänk om spindlar plötsligt blev 10ggr smartare än den mest intelligenta människan. Hur lätt vore det att förstå sig på superintelligenta spindlar? Samma sak med maskiner.

Strunta i hur lätt det är att förstå, hur rimligt är det?

Om jag hävdade att vi kommer få se superintelligenta spindlar så skulle du ju bara skratta åt mig, med all rätt.

Det du hävdar är ju dessutom kontra-evolutionärt. Du/ni hävdar något som vetenskapen själva skrattat åt så länge den har funnits.

Inte bara på den punkten. Hävdar man att en maskin utvecklad av människor blir mer intelligent än människor, så säger man ju indirekt att den maskinen kan skapa fler av sig själv, då hävdar man ju också att vi har skapat en evighetsmaskin, också något som vetenskapen under samma period (i.e så länge den har funnits) har hävdat är omöjligt.

Apropå att skapa något som är intelligentare än en själv så kommer jag alltid tillbaka till den av David Mamet briljant skrivna dialogen från Heist:

Citat:

D.A. Freccia : [If] you're not that smart, how'd you figure it out?
Joe Moore : I tried to imagine a fella smarter than myself. Then I tried to think, "what would he do?"

Det är…hybris, om man vill vara snäll, och idioti om man ska vara rak, att tro att vi kans skapa något som är intelligentare än oss själva, utifrån en ”intelligens” som bygger på att kopiera/”scrapa” oss.

Skrivet av Viceroy:

Det är faktiskt ett av de största hoten mot mänskligheten, men det är förmodligen för abstrakt för att ta in.

Men om vi tar det där klippet då, så säger Ben Goertzel att ”..AI/maskiner kan bli mer etiska än människor…”.

Vad betyder det ens? Etik är ju något vi människor har hittat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det du hävdar är ju dessutom kontra-evolutionärt. Du/ni hävdar något som vetenskapen själva skrattat åt så länge den har funnits.

Exempel på det?

Citat:

Inte bara på den punkten. Hävdar man att en maskin utvecklad av människor blir mer intelligent än människor, så säger man ju indirekt att den maskinen kan skapa fler av sig själv, då hävdar man ju också att vi har skapat en evighetsmaskin, också något som vetenskapen under samma period (i.e så länge den har funnits) har hävdat är omöjligt.

En evighetsmaskin är en maskin som skulle gå i all evighet utan att energi tillförs utifrån. Det är det knappast frågan om med maskiner som kan skapa fler av sig själva.

Citat:

Det är…hybris, om man vill vara snäll, och idioti om man ska vara rak, att tro att vi kans skapa något som är intelligentare än oss själva, utifrån en ”intelligens” som bygger på att kopiera/”scrapa” oss.

Det är inte vad någon påstår. Vad som påstås är mer i linje med att om vi skapar något som replikerar hur den mänskliga hjärnan fungerar kommer vi få en superintelligens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Strunta i hur lätt det är att förstå, hur rimligt är det?

Om jag hävdade att vi kommer få se superintelligenta spindlar så skulle du ju bara skratta åt mig, med all rätt.

Det du hävdar är ju dessutom kontra-evolutionärt. Du/ni hävdar något som vetenskapen själva skrattat åt så länge den har funnits.

Inte bara på den punkten. Hävdar man att en maskin utvecklad av människor blir mer intelligent än människor, så säger man ju indirekt att den maskinen kan skapa fler av sig själv, då hävdar man ju också att vi har skapat en evighetsmaskin, också något som vetenskapen under samma period (i.e så länge den har funnits) har hävdat är omöjligt.

Detta är nonsens. Med det resonemanget är ju mänsklig reproduktion, kopiering av datorfiler etc också omöjliga. Nya saker eller kopior av gamla kan skapas, men generellt bara med sådana mekanismer att den totala entropin i universum stiger, i enlighet med samma termodynamiska lag som förbjuder evighetsmaskiner.

Skrivet av Xeonist:

Det är…hybris, om man vill vara snäll, och idioti om man ska vara rak, att tro att vi kans skapa något som är intelligentare än oss själva, utifrån en ”intelligens” som bygger på att kopiera/”scrapa” oss.

Evolutionen saknar intelligens, den är en för praktiska ändamål stokastisk process. Denna gav upphov till människor, som är kapabla att förstå den och rimligtvis också effektivisera den. Det är allt vi behöver göra. Kan vi skapa en evolutionär process som mer effektivt konvergerar mot hög problemlösningsförmåga behöver vi inte själva förstå superintelligens för att skapa den mer än det omedvetna universum vars processer lett till oss måste förstå vår intelligens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vereus:

Evolutionen saknar intelligens, den är en för praktiska ändamål stokastisk process. Denna gav upphov till människor, som är kapabla att förstå den och rimligtvis också effektivisera den. Det är allt vi behöver göra. Kan vi skapa en evolutionär process som mer effektivt konvergerar mot hög problemlösningsförmåga behöver vi inte själva förstå superintelligens för att skapa den mer än det omedvetna universum vars processer lett till oss måste förstå vår intelligens.

Betyder det ungefär att vi inte behöver kunna definiera mänskligt medvetande (mot argumentet "vi vet inte hur vårt eget medvetande fungerar hur ska vi kunna skapat ett artificiellt?") innan AI kan konkurrera ut oss med metoder som delvis liknar våra egna?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Jo jag har läst Asimov mfl, men min poäng är att vi inte har någon aning om hur man skapar en "superintelligent" AI. Singulariteten är inte närmare nu än innan midjurny och chat GPT.
Visst kommer program som dessa att ändra samhället, precis som el och datorer gjorde.
Men visst, om så många människor som är mycket smartare än mig är så oroliga så måste jag ju ha missat något.
För mig känns det lika relevant att oroa sig för vad en warp drive civilisation skulle göra med jorden om de hittade den som att oroa sig för att AI tar över.
Men absolut om en nation t.ex skulle få ett enormt tekniskt försprång, någon slags super gpt som kan skära igenom krypteringar som smör skulle det ju kunna bli problem. Annars brukar ju teknik balansera ut sig, som kärnvapen t.ex

Jo, vi är helt uppenbart närmare singulariteten. Midjourney och ChatGPT hade varit omöjligt för 10 år sedan. För 20 år sedan var det science fiction. 30 år sedan var det svart magi. ChatGPT har de senaste åren utvecklats mot att bli mer generell. Huruvida det är början på AGI återstår att se, men det kommer i vilket fall närmare.

Det är ett klassiskt misstag att se på vad vi har nu, fnysa åt det och konstatera att det minsann inte är någon riktig Skotte. Sedan flyttas målstolparna successivt i takt med tekniska framsteg. Det vi har nu, mitt framför ögonen, framstår alltid som vardagsmat. Tills det inte gör det längre.

Tänk om du skulle åka tillbaka 20 år med en modern smartphone. Jämför senaste Iphone med en Nokia 3100. Det är en närmast overklig skillnad. Iphones idag är dock vardagsmat som ingen höjer på ögonbrynen åt.

AI och beräkningskraft utvecklas på en logaritmisk skala. Om 10 år kommer det se väldigt annorlunda ut mot idag.

Permalänk
Medlem

Större risk att människan utplånar mänskligheten.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Betyder det ungefär att vi inte behöver kunna definiera mänskligt medvetande (mot argumentet "vi vet inte hur vårt eget medvetande fungerar hur ska vi kunna skapat ett artificiellt?") innan AI kan konkurrera ut oss med metoder som delvis liknar våra egna?

Jag kan inte se att medvetande har någon betydelse för detta. I den bemärkelse vi har att göra med "intelligens" här är det ren problemlösningsförmåga, helt oberoende av alla kvalitativa förstapersonsupplevelser. Detta är något datorer redan har utan medvetande, och det lär knappast finnas en gräns där medvetande blir nödvändigt för mer generella intelligenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vereus:

Detta är nonsens. Med det resonemanget är ju mänsklig reproduktion, kopiering av datorfiler etc också omöjliga.

Jag vet inte vad av det jag skrev som skulle motsägs någon av dom där sakerna, du får gärna preciserar .

Skrivet av Vereus:

Denna gav upphov till människor, som är kapabla att förstå den och rimligtvis också effektivisera den.

Varför är det så säkert att vi kan effektivisera den? Den här processen har alltså pågått i miljarder år, men nu helt plötsligt kommer något som kan ”effektivisera” den?

Skrivet av Vereus:

Kan vi skapa en evolutionär process som mer effektivt konvergerar mot hög problemlösningsförmåga behöver vi inte själva förstå superintelligens för att skapa den mer än det omedvetna universum vars processer lett till oss måste förstå vår intelligens.

Så vi skapar den evolutionära processen? Vi är inte en del av den? Igen, den här processen har pågått i miljarder år, men nu säger ni att ni ska skapa en ny/egen eller ändra på den befintliga?

Det är också lite motsägelsefullt för du säger att vi kan ändra evolutionen för att vi förstår den, sen säger du att vi inte behöver förstå den?

Om vi inte behöver förstå den, kan den redan finnas? Kan evolutionen ha gjort dom här hoppen tidigare? (bara för att ta 2 exempel, det finns ju människor som säger att vi inte alls ”utvecklades från” apor eftersom apor fortfarande finns, och det finns människor som hävdar tidigare intelligenta(re) civilisationer, det är alltså helt rimligt enligt dig?)

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Problemet är att det där har sagts om miljön i bra mycket mer än 20 år, och faktum är ju att människor som Elon Musk och Sam Harris har sagt det om AI i 10 år.

Du menar att det inte hänt något i negativ riktning under ”bra mycket mer än 20 år”?

https://climate.nasa.gov/news/3238/explore-time-lapse-views-o...

Skrivet av Xeonist:

Falska profeter och profetior har alltid funnits.

Hur ofta brukar de ha vetenskapliga belägg bakom sig på det sätt som klimatforskningen har?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd

Oavsett om vi försvinner eller ej. Kan man köra Alfapet eller Crysis på denna AI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jo, vi är helt uppenbart närmare singulariteten. Midjourney och ChatGPT hade varit omöjligt för 10 år sedan.

Fast vänta nu, det är ju bara du (jag förstår att det inte är bara du..) som hävdar att ChatGPT för oss närmare singulariteten. Om du tar bort den slutsatsen, som du inte på något sätt kan bevisa, så faller ju hela resonemanget. Du säger ”jag har rätt för att jag har rätt”.

Skrivet av DasIch:

Tänk om du skulle åka tillbaka 20 år med en modern smartphone. Jämför senaste Iphone med en Nokia 3100. Det är en närmast overklig skillnad. Iphones idag är dock vardagsmat som ingen höjer på ögonbrynen åt.

Då gör du väl dig skyldig till motsatsen då, Du tittar på det vi har idag och överdriver dess betydelse i ett större perspektiv.

Skrivet av DasIch:

AI och beräkningskraft utvecklas på en logaritmisk skala. Om 10 år kommer det se väldigt annorlunda ut mot idag.

För det första, beräkningskapaciteten kan såklart inte öka för evigt, det är en fysisk omöjlighet. Eller ens speciellt länge till. Vi pratar ju redan om brister i elförsörjningen.

Sen är det som Eric Weinstein säger, ta bort skärmar och mode/design, från en bild tagen idag, hur vet du att den inte är tagen för 40 år sedan? Det har inte hänt så himla mycket som du/ni vill tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Hur kan de komma fram till 50% risk utan att ens ha ett scenario i hur det skulle gå till? xD

Ganska enkel matte faktiskt!
Antingen så händer det, eller så händer det inte.
Dvs ca 50/50!
/s

(Någon ”forskare” resonerade så här på riktigt när han sa att det var 50% chans att jorden kunde gå under när CERN startade)

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die