Återställa bortglömt lösenord - eller andra sätt att logga in på dator?

Permalänk
Medlem

Återställa bortglömt lösenord - eller andra sätt att logga in på dator?

Hej,
Är det någon som vet hur jag kan komma in eller återställa min dementa pappas dator då han inte kommer i håg koden och inte har möjlighet att logga in på annat sätt.

Tacksam för svar, då jag inte är någon hejare på datorer

/Tobbe

Rubrik justerad. // MOD
Permalänk
Medlem

Är det bara windowsanvändare du inte kommer in i eller är det någon annan kod tidigare?

Permalänk
Rekordmedlem

Om det endast är kontolösenordet som glömts går det att återställa det typ
https://pureinfotech.com/reset-forgotten-password-windows-10/
Men är kontot skyddat via kryptering så går det inte att bara återställa lösenordet utan då behöver man nyckel eller så får man installera om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack! Det ska jag prova : )

Permalänk
Medlem

Det är det första lösenordet man behöver för att komma in på Windows. Jag har lyckats fixa så att den är uppkopplad på Wi-Fi nätverket
Skulle kunna komma via sms kod till hans telefon,
Han vägrar dock att lämna ut koden

Permalänk
Medlem

Är det bara filerna som behöver hämtas ut och det är home-version av win10 (och därmed ingen risk för bitlocker) så kan nästan valfri installations USB-sticka av en linux (tex ubuntus installations-image), boota på den och köra 'live' och den vägen hämta ut filer.

Sedan finns det också hackprogram också kört från USB-sticka där man kan byta ut passwordet till en känd sådan i windows SAN-fil och den vägen komma in när man sedan startar windows igen. Obs, man kan inte få fram vad för password som användes i klarspråk av datat som är lagrad i SAN-filen då det är en hash av passordet, bara ersätta den med hashet av en känd password.

En ytterligare väg man kan försöka med är den dolda admin-kontot med en om jag minns rätt standardpassword (eller man själv måste skapa den när den aktiveras, googla fram hur) att prova men blir förstås ett nytt konto och inte lika som orginalanvändaren men kan trava runt även på filerna som tillhör orginalanvändaren och även byta password för alla användare.

Permalänk
Medlem

Tack!! För alla svar nu har jag lite att jobba på : )