Nvidia påstås förbereda Geforce RTX 4000 "Super"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia påstås förbereda Geforce RTX 4000 "Super"

Enligt specifikationer som letat sig ut på webben kan en uppdaterad serie med "Super"-tillägg vara aktuellt i framtiden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir säkert för ett super pris också

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Allt för att försöka bli av med alla kretsar som inte blivit sålda.
Vad händer med allt e-waste som ingen köper?

Permalänk
Medlem

Nej tack. Inte ens om de lägger sig på nuvarande pris.

"Trots hårdvaruuppgraderingar uppges prissättningen bli nära identisk originalen, vilket inte rimmar väl med de ökade tillverkningskostnader som uppgraderingen rimligen bör medföra."

De kan ju lätt behålla priset om det redan från början var överprisade.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Super verkar dammas av om första releasen suger. Inte omöjligt.

Men vänta på de mer seriösa ryktesspridarna innan vi blir allt för uppspelta.

Det är inte som att Nvidia bryr sig om gamingkort längre.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

videocardz och flera menar att dessa "läckor" är bs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Super verkar dammas av om första releasen suger. Inte omöjligt.

Men vänta på de mer seriösa ryktesspridarna innan vi blir allt för uppspelta.

Det är inte som att Nvidia bryr sig om gamingkort längre.

Yep den här källan känns wack. Nvidia behöver inte göra något, deras mål med 4000-serien är att cementera den här pris/prestanda nivån.

En skillnad under 2000-serien var att AMD satte press med RDNA, den här gången verkar AMD inte göra ett piss…

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Hoppade man över 3000-serien för kretsbristen bara, eller återupplivar man super för att ordna till de "designmissar" man råkat implementera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Trots hårdvaruuppgraderingar uppges prissättningen bli nära identisk originalen, vilket inte rimmar väl med de ökade tillverkningskostnader som uppgraderingen rimligen bör medföra.

Yields förbättras med tiden så tillverkningskostnaderna sjunker. Dessutom är kretsarna i 4000-serien redan väldigt små samt PCB-designen väldigt enkel p.g.a. smalare minnesbus och lägre krav på strömförsörjning, speciellt i de lägre segmenten. 4060 TI t.ex. är ju egentligen ett 4050 icke-TI. Skulle inte förvåna mig om de redan är billigare att tillverka än motsvarande kretsar i 3000-serien.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av CreativeX:

Blir säkert för ett super pris också

Hahaha, denna kommentaren gjorde min dag 😂

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Behövs väl. De produkter som finns nu känns ju medvetet stympade och har ett för högt pris för vad man får. Sen tror jag på det här när jag ser det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Behövs väl. De produkter som finns nu känns ju medvetet stympade och har ett för högt pris för vad man får. Sen tror jag på det här när jag ser det.

Skulle inte förvåna mig om de släpper Super-korten till samma pris som nuvarande uppsättning och sänker priset på nuvarande med 15-25% , för att kunna låtsas som att de försöker gå i rätt riktning och ge mer prestanda för samma pengar.

Allt för att ge bilden av att de jobbar för kundens bästa, när verkligheten är att de har slått i ett marknadstak där väldigt få är villiga att köpa till de priser de blåst upp.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Snusfri

RTX 4090 Ti Super med 32GB VRAM skulle jag inte tacka nej till.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Skulle inte förvåna mig om de släpper Super-korten till samma pris som nuvarande uppsättning och sänker priset på nuvarande med 15-25% , för att kunna låtsas som att de försöker gå i rätt riktning och ge mer prestanda för samma pengar.

Allt för att ge bilden av att de jobbar för kundens bästa, när verkligheten är att de har slått i ett marknadstak där väldigt få är villiga att köpa till de priser de blåst upp.

Ja det skulle ju kunna vara en väg ut. För även aktieägare och investerare lär väl snart börja ifrågasätta strategin om de håller på som de har gjort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sänks priserna nu när Jensen senast sa att Moores lag rör sig i 2x hastigheten?

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Ja, men det är ju precis vad som behöves. Först ska vi dela in varje kort i 2-3 olika minnessegment, sen har vi Ti, men jag har alltid känt att enbart Ti inte räcker räcker för att förmedla "stålmannen" av alla kort. Super kunde lösa det, tillsammans med de aningen kraftigare "Super-Duper", "Ninja", "Mega", Diamond", "Maximus" och "Ultra" och "Nova".

Kör hårt Nvidia, ni är bäst!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Skulle inte förvåna mig om de släpper Super-korten till samma pris som nuvarande uppsättning och sänker priset på nuvarande med 15-25% , för att kunna låtsas som att de försöker gå i rätt riktning och ge mer prestanda för samma pengar.

Allt för att ge bilden av att de jobbar för kundens bästa, när verkligheten är att de har slått i ett marknadstak där väldigt få är villiga att köpa till de priser de blåst upp.

Var det inte så de faktiskt gjorde i 2xxx serien? När 2080S kom så sänkte de priset på/ersatte helt originalet med S versionen som hade samma pris men högre prestanda?

Skrivet av Ozzed:

Ja det skulle ju kunna vara en väg ut. För även aktieägare och investerare lär väl snart börja ifrågasätta strategin om de håller på som de har gjort.

Med tanke på att NVDA är upp 35% den senaste månaden så tror jag ägarna känner sig ganska trygga för stunden.

Permalänk
Medlem

Jaha ja Ti Super...är dom inte riktigt nyktra på Nvidia?

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Tack AMD för att ni pressar NVIDIA på VRAM's tjosan.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

The more you buy, the more you save.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Var det inte så de faktiskt gjorde i 2xxx serien? När 2080S kom så sänkte de priset på/ersatte helt originalet med S versionen som hade samma pris men högre prestanda?

Med tanke på att NVDA är upp 35% den senaste månaden så tror jag ägarna känner sig ganska trygga för stunden.

Ja, att sälja kort för 400k till företag istället för 4k till konsument är ett lätt val för vem som helst.

Vill man ha ett separat kort i framtiden är det 50-100k minimum inom ett par generationer. Inbyggd grafik tar över massmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Skulle inte förvåna mig om de släpper Super-korten till samma pris som nuvarande uppsättning och sänker priset på nuvarande med 15-25% , för att kunna låtsas som att de försöker gå i rätt riktning och ge mer prestanda för samma pengar.

Allt för att ge bilden av att de jobbar för kundens bästa, när verkligheten är att de har slått i ett marknadstak där väldigt få är villiga att köpa till de priser de blåst upp.

Frågan är om det inte är bättre för Nvidia att sänka priserna på RTX 3000 korten istället om det finns många sådana i lager?

Kanske lite back to school reor till sensommaren.

Permalänk
Medlem

Msi hade ett kort som hade "Super" i modellnamnet som Nvidia bad att msi skulle ändra/ta bort ,om jag inte missminner mig? 🤔

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DatorMuppen:

Jaha ja Ti Super...är dom inte riktigt nyktra på Nvidia?

Det står inget om "Ti Super" i nyheten dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Yep den här källan känns wack. Nvidia behöver inte göra något, deras mål med 4000-serien är att cementera den här pris/prestanda nivån.

En skillnad under 2000-serien var att AMD satte press med RDNA, den här gången verkar AMD inte göra ett piss…

varför skulle AMD göra något när deras gamla kort är bättre och billigare än nvidias nya ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det skulle ju kunna vara en väg ut. För även aktieägare och investerare lär väl snart börja ifrågasätta strategin om de håller på som de har gjort.

Deras huvudfokus är inte gamers längre, har inte varit på länge skulle jag tro. Datacenter, AI och fordonsindustri är det och investerarna verkar nöjda, i alla fall om man ska titta på börsvärdet.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

varför skulle AMD göra något när deras gamla kort är bättre och billigare än nvidias nya ?

Syftar främst på deras nya kort. Dock är det ju rätt tydligt att RDNA3 skulle blivit 20-25% snabbare än vad det blev, fortfarande en besvikelse.

I low-end är RDNA2 det självklara valet men utöver det vet jag inte om RDNA2 är så attraktivt. Många tyckte 6950XT var solklart bättre än 4070 men jag håller inte med. Mer VRAM och bättre prestanda men den drar typ 150W mer och har ganska mycket sämre RT och ingen DLSS.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Det här är ett sånt där rykte som är jättelätt att hitta på, för att folk VILL att det skall vara sant, och det är klart att det är möjligt. 2060 Super var ju egentligen bara ett 2070 som inte sålde till det priset, så Nvidia hittade på ett nytt namn. Visst fan kan de ta några överblivna 4070 och sälja som 4060 Super om de vill, men jag tror inte att de är så pressade idag att de bryr sig. AMD försöker inte direkt ta marknadsandelar.

Skrivet av Hardy:

Msi hade ett kort som hade "Super" i modellnamnet som Nvidia bad att msi skulle ändra/ta bort ,om jag inte missminner mig? 🤔

Inget fel på minnet, men det var 3060 Ti:

https://www.sweclockers.com/nyhet/36258-nvidia-tvingar-msi-at...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag betalade ungefär 6000kr för mitt 2070 super när det kom.
Kan tänka mig något liknande för ett 4070 super.
Your move nVidia.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Det blir i så fall ett 4060 Ti Super (vad nu det kan heta, Hyper? Extreme? Z?) som i själva verket är ett 4070 inuti.

Visa signatur

5900X | 6700XT