Köpråd, arbetsdator framför allt CAD/BIM, 25-30.000 kr

Permalänk
Medlem

Köpråd, arbetsdator framför allt CAD/BIM, 25-30.000 kr

Hej!
Jag går i uppgraderingstankar och vill hitta en laptop som ger mest bang-for-the-buck som kommer användas främst som en CAD/BIM-maskin. Det var ett tag sen jag var inne i hårdvarudjungeln så jag skulle uppskatta ett tips eller två. En snabb GPU kommer vara av värde men den behöver inte vara i RTX 4090 nivå, det är bättre att lägga krutet på CPU, RAM-minne och HDD.

Det jag söker är:
- Hög prestanda (CPU, RAM, HDD)
- 15" skärm eller större
- Företag/produkt som är kända för hög kvalité, bra service och lite strul
- Vikt inte jätteviktigt (kommer vara stationerad större delen av tiden)
- Batteritid inte jätteviktigt
- Pris 25-30.000 kr inkl moms

Giv mig vägledning!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oreo:

främst som en CAD/BIM-maskin
- Hög prestanda (CPU, RAM, HDD)
- Pris 25-30.000 kr inkl moms

Rent krasst brukar de här maskinerna kosta närmre 30 ex moms idag, inte 30 ink moms. I alla fall om vi pratar hög prestanda med CAD-mått mätt.

Tar du T.ex. en HP ZBook Power i absolut grundutförande (en i5 utan grafikkort och 8(!)gb ram) får du slanta upp 18'000 ink moms.
D.v.s lägger du på 1TB ssd och 32GB ram är du uppe i nästan 23'000 spänn och sen ska du ovanpå det få till någon kralligare processor och en GPU. Och jag håller tummarna för att 1080p-skärm duger!

Det går, men förvänta dig inte att du för 30'000 får någon top spec maskin längre.

Permalänk
Medlem

Värt att notera är även att olika CAD/BIM program vill ha olika GPUer, några funkar på vad som, några lastar mycket på CPU i stället för GPU, några vill ha AMD (tror de fortfarande finns), några är mer konsumentinriktade och funkar fint på GeForce korten, andra behöver ordentliga beräkningskort.

Kolla vad de specifika program du ska använda vill ha och utgå därifrån, fundera på om det MÅSTE vara laptop eller en stationär (kanske med remote desktop över VPN eller dylikt) kan fungera.

Permalänk
Medlem

Ja, jag tror man får sikta på 30k exkl moms för att få en mer framtidssäker maskin. Det lutar åt en HP Zbook av något slag.

Det är Revit vi använder och det har fungerat bra på alla maskiner jag testat hittils, det är inte så kinkigt på den fronten. Det är mest snabb CPU man tjänar på i det, man sitter säkert 90% av tiden i planvy så GPUn blir inte särskilt belastad i vanliga fall.

Visa signatur