Operatörer måste sluta erbjuda begränsad fri surf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Så varför skulle det vara konkurrerande? Bara att den operatören installerar egna master eller servrar och erbjuder samma eller bättre?

Förändringen har inget att göra med mobilmaster, roaming eller liknande.
Förändringen förhindrar inte heller mobilabonnemang med obegränsad surf, så länge det innebär obegränsad surf på hela internet.

Vad förändringen innebär att en operatör inte får ge fri surt till en eller ett par specfika tjänster. T.ex. får Telia inte ge "fri surf" på Netflix och Facebook, samtidigt som de tar normal surftaxa för Viaplay och Twitter. Anledningen till det är att det skulle innebära snedvriden konkurrent, där Netflix och Facebook får en fördel gentemot konkurrerande tjänster, eftersom mobiloperatören har bestämt det.

On topic - jättebra att EU tar tag i problemet. Väldigt slippery slope när vissa jättar får/kan köpa sig gräddfil på nätet.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Att använda mobilen som GPS är också ett effektivt sätt att slösa bort ett par gigabyte i datatrafik (resa Stockholm - Arjeplog).

Att använda GPS förbrukar ingen data. Din enhet helt passiv mottagande nod i det systemet. Eller syftar du på kartanvändning med on-the-fly-nedladdning av kartdats från nätet? Isf kan du ju ha dina kartor offline.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, utnyttjade min fria musiksurf hos 3 till max och nu var jag tvungen att höja abonnemangskostnaden med 100kr för att komma upp i obegränsad surf.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Loyd:

Så varför skulle det vara konkurrerande? Bara att den operatören installerar egna master eller servrar och erbjuder samma eller bättre?

Jag har skrivit ett inlägg om det ovan:

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Det finns väl ingen vettig människa som kör med operatörernas egna DNS:er?

Valfri DNS (AdGuard och NextDNS i mitt fall) samt VPN hjälper mig att få en neutral världsbild utan Sveriges politiska agenda.

Instämmer. Jag har ändrat DNS i min router. Ser inte varför man ska hålla på med att lägga in mjukvaror för detta.

Men antalet Sweclockersmedlemmar och folk som ens hört talas om DNS är försvinnande få, än färre är de som vet hur ändra detta i sin klient eller router (om man inte har en isp-router där inställningen dessutom kan vara blockerad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

EU hycklar som vanligt, när man nyligen tvingade dessa operatörer att blockera sajter med associationer till piratkopiering.

Det du nämner ligger helt klart i gråzonen. Men blockade IP-adresser och sånt är åtminstone snabbt och lätt att återställa.

När det gäller uppdelning av tjänster så vill EU här motverka att stora företag i förlängningen bygger upp för starka "öar" av separata internetnätverk på ett sätt som hämmar konkurrensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Att använda GPS förbrukar ingen data. Din enhet helt passiv mottagande nod i det systemet. Eller syftar du på kartanvändning med on-the-fly-nedladdning av kartdats från nätet? Isf kan du ju ha dina kartor offline.

Nej, det fungerar inte med Apple Maps i dagsläget. En av nyheterna i iOS 17

Hade en dedikerad Android-telefon med Google Maps och nedladdade kartor, men den dog på resan till Lappland, så blev tvingad att ta till min iPhone istället. Annars hade det varit ett icke-problem.

@lhugo:
Det märks för övrigt att du bor i en storstad Vi bor i ett land där 1/3-del av ytan saknar mobiltäckning (om man bortser från Telias drönarmätningar över trädtopparna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Tråkigt, utnyttjade min fria musiksurf hos 3 till max och nu var jag tvungen att höja abonnemangskostnaden med 100kr för att komma upp i obegränsad surf.

Vad betalar du för frisurf? Eller vad kostar abbonemanget och vad ingår?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

I och för sig förbrukar det inte mycket data, men ingen telefon kör bara GPS, utan det är A-GPS där telefonen tar hjälp av annan information. Jag gjorde det i och för sig långt tillbaka med nedladdade kartor ibland, men då får du inte position särskilt snabbt och det går bara om sikten är tillräckligt fri. Inne i städer går det att få en rätt bra position bara från mobilmaster. Google Maps fungerade förvånansvärt bra på min E61i trots att den inte hade GPS, givet att man var i tätbebyggt område. Ute i obygden blev positionen väldigt vid istället.

ett "ibland" för mycket
Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nej, det fungerar inte med Apple Maps i dagsläget. En av nyheterna i iOS 17

Hade en dedikerad Android-telefon med Google Maps och nedladdade kartor, men den dog på resan till Lappland, så blev tvingad att ta till min iPhone istället. Annars hade det varit ett icke-problem.

Google Maps tillåter väl bara begränsade områden, har jag för mig? Men det finns ju mer riktade vägkartsappar där man kan ladda ned hela länder i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Förändringen har inget att göra med mobilmaster, roaming eller liknande.
Förändringen förhindrar inte heller mobilabonnemang med obegränsad surf, så länge det innebär obegränsad surf på hela internet.

Vad förändringen innebär att en operatör inte får ge fri surt till en eller ett par specfika tjänster. T.ex. får Telia inte ge "fri surf" på Netflix och Facebook, samtidigt som de tar normal surftaxa för Viaplay och Twitter. Anledningen till det är att det skulle innebära snedvriden konkurrent, där Netflix och Facebook får en fördel gentemot konkurrerande tjänster, eftersom mobiloperatören har bestämt det.

On topic - jättebra att EU tar tag i problemet. Väldigt slippery slope när vissa jättar får/kan köpa sig gräddfil på nätet.

Så det är Netflix och Facebook som skulle ha gjort en deal med Telia att man vill ha fri surf på deras tjänster? Och Telia skulle nekat resterande internet att göra samma deal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Dom allra flesta skulle jag vilja påstå.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Så det är Netflix och Facebook som skulle ha gjort en deal med Telia att man vill ha fri surf på deras tjänster? Och Telia skulle nekat resterande internet att göra samma deal?

Om man ser till USA som tagit detta till en ny nivå så har operatörer gett kass eller svajig uppkoppling till stora tjänster som inte betalat eller gjort deal med operatören.
Det har också varit läckor men var ett bra tag sen jag var up to date på de nyheterna att man som anvädare får betala extra till operatören för att få normal access till netflix....utöver att betala netlfix. Men kom inte ihåg om någon faktist implementerade det, var precis innan bytet till ajit pai och wheeler satte ner foten lite precis innan han sluta så kan ha förskutit sådan implementation.

Det är samma typ av lagstiftning som förhindrar det bara att i sverige har vi mest sett att typ Spotify inte ingår i potten etc...men det var så det började i USA med. Så att se till att besluta nu att all internet trafik behandlas lika är det vettigaste.. Vill sen operatören inte att video från netflix ska ingå i pott...så kan de utöka sin pott, det är ändå det de flesta spenderar tiden på ändå.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Google Maps tillåter väl bara begränsade områden, har jag för mig? Men det finns ju mer riktade vägkartsappar där man kan ladda ned hela länder i taget.

Ja, men du kan hämta hem för flera områden så du kan nog täcka en hel resa

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

I och för sig förbrukar det inte mycket data, men ingen telefon kör bara GPS, utan det är A-GPS där telefonen tar hjälp av annan information. Jag gjorde det i och för sig långt tillbaka ibland med nedladdade kartor ibland, men då får du inte position särskilt snabbt och det går bara om sikten är tillräckligt fri. Inne i städer går det att få en rätt bra position bara från mobilmaster. Google Maps fungerade förvånansvärt bra på min E61i trots att den inte hade GPS, givet att man var i tätbebyggt område. Ute i obygden blev positionen väldigt vid istället.

Att använda A-GPS har väl ingen större betydelse för dataanvändning? Fixen nås ju av movilnät och andra faktorer än datatrafik i stor utsträckning. Rör det sig ens om MB/månad?

Installera någon fin offlinekartetjänst aå borde biffen vara löst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Dom allra flesta skulle jag vilja påstå.

Men är de allra flesta vettiga? 🤔

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hela systemet med att ha en "datamängdsbudget" att förhålla sig till är vansinne till att börja med. Men kunderna har bara gapat och svalt. Att sedan premiera viss trafik i systemet är ytterligare vansinne, självklart. Men det är en sjuk detalj i ett i grunden sjukt system.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Att använda A-GPS har väl ingen större betydelse för dataanvändning? Fixen nås ju av movilnät och andra faktorer än datatrafik i stor utsträckning. Rör det sig ens om MB/månad?

Installera någon fin offlinekartetjänst aå borde biffen vara löst!

Finns det någon särskilt anledning till att jag ska behöva upprepa redan första meningen? Påståendet var att GPS var passivt (enbart mottagande), vilket det är isolerat, men vilket det inte är i moderna telefoner eftersom man helt enkelt inte använder enbart GPS (eller andra liknande positioneringssystem som det finns stöd för).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Exakt vilka deals Telia har gjort och med vilka företag vet jag inte, men det ser ut ungefär så här:
"Hej, jag heter xxxx (t.ex Netflix eller Facebook). Här får ni 100 miljoner. I utbyte vill vi att era kunder ska få fri surf hos er och att ni inte gör samma deal med någon av våra konkurrenter."

Med några sådana deals blir konkurrensen på internet snabbt väldigt snedvriden, till fördel för de företag som redan är stora och har mycket pengar.

Avtalet behöver inte ens innebära att operatören inte får göra samma deal med några konkurrenter. Små konkurrenter kommer aldrig ha råd att göra samma del. Vilket är lika orättvist.

Så det är jättebra att EU sätter ned foten och kräver att alla företag ska konkurrera på samma villkor.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hela systemet med att ha en "datamängdsbudget" att förhålla sig till är vansinne till att börja med. Men kunderna har bara gapat och svalt. Att sedan premiera viss trafik i systemet är ytterligare vansinne, självklart. Men det är en sjuk detalj i ett i grunden sjukt system.

Det vi började med var normalt att det kostade per uppkopplad minut och det vill jag nog påstå var värre... Sedan kan man förstås diskutera om det är bättre att ha full hastighet upp till en viss datagräns, eller ha strypt hastighet och "fri" data. Att ha båda ostrypta gör förstås inget för storkonsumenteten som redan har dyra abonnemang, men fördyrar för den som inte har behov av stora mängder datatrafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Skrivet av ztenlund:

Det vi började med var normalt att det kostade per uppkopplad minut och det vill jag nog påstå var värre... Sedan kan man förstås diskutera om det är bättre att ha full hastighet upp till en viss datagräns, eller ha strypt hastighet och "fri" data. Att ha båda ostrypta gör förstås inget för storkonsumenteten som redan har dyra abonnemang, men fördyrar för den som inte har behov av stora mängder datatrafik.

Ja, sett till att den totala kapaciteten i större utsträckning faktiskt är begränsad för en radiobaserad lösning så blir det ju på något sätt naturligt att de "obegränsade" tjänsterna är ganska dyra (och inte heller är obegränsade på riktigt, av samma anledning).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Har för mig att jag fick dela upp Sverige i 3-4 områden för att täcka sträckan Stockholm till Arjeplog via Inlandsvägen. Annars blir kartorna alldeles för odetaljerade.

Försökte även att använda en gammal Garmin med OpenSteetMaps, men de kartorna fick mig att köra vilse i min hemstad!

I övrigt så är det ganska kännbart att vara helt utan fast uppkoppling i dagens samhälle. Önskar att fler saker gick att köra helt offline utan datatrafik.

Var det inte förra sommaren som trafikmeddelanden stänges av via radionätet (TMC)?

Kan vi inte flytta Riksdagen till Tjulträsk, så att besluten blir mindre glesbygdsfientliga framöver?

Permalänk
Medlem

Problemet är att mobilleverantörerna måste tjäna pengar annar har vi inga mobilnät.

Jag tycker personligen att t.ex visa samhälles tjänster borde kanske gå under någon slags "freesurf" ratning även för den som bara har ett kontantkort utan pengar i telefonen. Alla är beroende av internet idag. Att då frå komma åt basic tjänster kostnadsfritt borde vara en självklarthet.

Vad skall då defineras som samhälles tjänster? Typ Sjukvård upplysning, polis, kanske i viss mån även radio stationer, eftersom DAB radio inte blev någon succé och FM är brus, brus ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Problemet är att mobilleverantörerna måste tjäna pengar.

Jag tycker personligen att t.ex visa samhälles tjänster borde kanske gå under någon slags "freesurf" ratning även för den som bara har ett kontantkort utan pengar i telefonen. Alla är beroende av internet idag. Att då frå komma åt basic tjänster kostnadsfritt borde vara en självklarthet.

Jag tycker isf att man borde leverera fri surf i (ordentligt) låg hastighet i det läget, oavsett tjänst.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Loyd:

Så det är Netflix och Facebook som skulle ha gjort en deal med Telia att man vill ha fri surf på deras tjänster?

Ja

Skrivet av Loyd:

Och Telia skulle nekat resterande internet att göra samma deal?

Vi vet inte i vilken utsträckning avtalen innefattar exklusivitet eller ej. Så kanske, kanske inte.

Men det är konkurrenshämmande oavsett.
En ny konkurrent till facebook skulle behöva förhandla med internetoperatörer i alla länder för att kunna konkurrera på lika villkor som facebook - och det har man såklart inte muskler till att kunna göra när man är ny.
Anledningen till att facebook är villiga att betala för det här är ju just att stänga ute konkurrens så att man inte behöver tävla med produktkvalité eller prissättning utan genom deals utifrån rådande maktposition.
Det är ett simulerat hinder som egentligen inte behövs på marknaden - men har en konkurrenshämmande effekt.
Därför är det av intresse att begänsa detta upplägg.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har för mig att jag fick dela upp Sverige i 3-4 områden för att täcka sträckan Stockholm till Arjeplog via Inlandsvägen. Annars blir kartorna alldeles för odetaljerade.

Försökte även att använda en gammal Garmin med OpenSteetMaps, men de kartorna fick mig att köra vilse i min hemstad!

I övrigt så är det ganska kännbart att vara helt utan fast uppkoppling i dagens samhälle. Önskar att fler saker gick att köra helt offline utan datatrafik.

Var det inte förra sommaren som trafikmeddelanden stänges av via radionätet (TMC)?

Kan vi inte flytta Riksdagen till Tjulträsk, så att besluten blir mindre glesbygdsfientliga framöver?

RDS-TMC stängdes, vilket inte är samma som RDS-TA som får radion att hoppa över till trafikinfon även om man lyssnar på annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tycker isf att man borde leverera fri surf i (ordentligt) låg hastighet i det läget, oavsett tjänst.

Exat! Kanske inte i 300 baud men 0,5 mbps. Eller om leverantörerna av dessa tjänster kan erbjuda extrem billig surf lösning. Man kanske 50:- i månaden för fri surf i 0,5 mbps, och då är inte jailat innehåll, man får röra sej på hela internet.

Permalänk
Medlem

Data är data.

Av data är du kommen, av data ska du åter bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Valfri DNS (AdGuard och NextDNS i mitt fall) samt VPN hjälper mig att få en neutral världsbild utan Sveriges politiska agenda.

Jag tror det är EXTREMT osannolikt att någon konsument som inte är aktiv på teknikforum skulle bråka med DNSinställningarna.
Detta är ju gruppen användare som undrar varför deras telefon inte fungerar när den är i flight-mode.
inte en chans att de skulle bry sig om dns.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker att switch, bankid, diverse bankers Appar, busskort, nummerupplysnings etc appar skulle ha undantag eller något för de som ej har mobilsurf.

Problemet är att en stor del av befolkningen har behov av dessa appar på deras mobil. Det är typ det enda de har behov av, inga vettiga kontokort med internettrafik med bra täckning ser jag för dessa. Facebook, youtube etc kvittar, visst hade google maps varit bra. Men den slukar ju datatrafik.

Även om det skulle erbjudas ett abonnemang med typ 100MB surf i månaden, så är dessa personer ofta väldigt otekniska och de hade gjort slut på denna surf saker som de ej behöver till.

Eller så fixar de offline lägen för tex. Buss/tåg appar så är det inget problem. Bank-appar behöver ju såklart åtkomst till banken men det har man klarat sig utan hur länge som helst så hur vore det att ta med lite kontanter som reserv ifall pengarna på kortet skulle ta slut eller om du behöver swisha en vän?

Allt måste inte vara uppkopplat konstant. Bra att man tar tag i konkurrens problematiken.