Benify-erbjudanden på Samsung-TV [utbruten tråd]

Permalänk
Skrivet av merdique:

Letar som sagt inte efter fel utan problemen bara uppdagar sig. Mitt i bilden. Livet <3

<Uppladdad bildlänk>

Lättast att använda öppet köp och retunera TVn? Alternativt kanske de skickar ersättnings TV ?

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Skrivet av merdique:

Letar som sagt inte efter fel utan problemen bara uppdagar sig. Mitt i bilden. Livet <3

<Uppladdad bildlänk>

Hur är pixelpolicyn på QN90B och QN95B?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Min OCD-själ kommer lida i några veckor av vetskapen att den jävla pixeln finns men den syns inte från normalt avstånd samt bara mot statisk vit/ljus och grön bakgrund. Vågar inte chansa med panellotteriet då det finns så mycket värre problem att få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Min OCD-själ kommer lida i några veckor av vetskapen att den jävla pixeln finns men den syns inte från normalt avstånd samt bara mot statisk vit/ljus och grön bakgrund. Vågar inte chansa med panellotteriet då det finns så mycket värre problem att få.

Tur att den är av och inte på

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Min OCD-själ kommer lida i några veckor av vetskapen att den jävla pixeln finns men den syns inte från normalt avstånd samt bara mot statisk vit/ljus och grön bakgrund. Vågar inte chansa med panellotteriet då det finns så mycket värre problem att få.

Där har vi en fördel med 8K

Permalänk
Medlem

Och där makulerades min order på ersättnings-TVn. Fick en ny kod som ger otroliga 10% rabatt på valfri produkt. Riktigt ruttet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cireh75:

Och där makulerades min order på ersättnings-TVn. Fick en ny kod som ger otroliga 10% rabatt på valfri produkt. Riktigt ruttet...

Din ersättning TV ?

Var det fel på din gamla och dom skulle skicka en ny , eller blev din andra markulerad och du beställde en ny och den blev med markulerad ?

Ja 10% är inte mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Din ersättning TV ?

Var det fel på din gamla och dom skulle skicka en ny , eller blev din andra markulerad och du beställde en ny och den blev med markulerad ?

Ja 10% är inte mycket

Först blev min order på QN95 makulerad, beställde då en QN90 med deras ersättningsrabatt, och nu blev även den makulerad.

Permalänk
Skrivet av Cireh75:

Först blev min order på QN95 makulerad, beställde då en QN90 med deras ersättningsrabatt, och nu blev även den makulerad.

Var det brist i lagret som gjorde att du inte fick någon av dem? Det är verkligen dåligt av Samsung att bara erbjuda dig 10%. Du borde fått 2023-modellen QN90C eller QN95B till samma pris och storlek som de du hade beställt men som nu har blivit avbeställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underkiller:

Var det brist i lagret som gjorde att du inte fick någon av dem? Det är verkligen dåligt av Samsung att bara erbjuda dig 10%. Du borde fått 2023-modellen QN90C eller QN95B till samma pris och storlek som de du hade beställt men som nu har blivit avbeställda.

Jepp "otillräckligt lager" var anledningen. Jag håller med, får se om jag orkar ta kontakt imorgon för att se om det går att göra något.

Permalänk
Medlem

Jag har benify via jobbet, men antar det inte funkar eftersom jag får bara detta varje gång, "multistore.account.failed.verification".

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goteborgan:

Jag har benify via jobbet, men antar det inte funkar eftersom jag får bara detta varje gång, "multistore.account.failed.verification".

Nu har väl mkt av kampanjen försvunnit men det brukar kunna krävas några försök innan det lirar, stäng förslagsvis alla fönster och börja om igen via Benify i deras portal. Samsung verkar lika bra på att bygga hemsidor som firmware-uppdateringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goteborgan:

Jag har benify via jobbet, men antar det inte funkar eftersom jag får bara detta varje gång, "multistore.account.failed.verification".

Jodå, hade det via jobbet innan. Aldrig testat med annat än bank-id login. Funkar det inte så kontakta ansvarig på företaget ("HR") eller benify direkt.

Permalänk
Medlem

Jag testade också när detta postades den 20 maj, exakt samma fel.
Får se vad jag gör, inte precis jag behöver en ny tv just nu. Tänkte mest se om någon som hade haft samma problem.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Hej hej nu kommer jag med "problem" igen. Det här problemet är ganska svårt att beskriva. Jag försökte fånga det med mobilkameran men det funkade inte så ska försöka så gott det går med ord.

När en scen är statisk så blir ibland finare texturer suddiga i någon millisekund. Jag har framförallt noterat det för ansiktstexturer, hår och kläder. Den bästa jämförelsen jag kan komma på är hur autofokus när man filmar ibland ballar ur och inte hittar fokus direkt.
Jag har stängt av all typ av processing jag kan hitta och använder Filmmaker Mode eftersom jag läst att det ska stänga av all typ av övrig processing. Testat alla tre local dimming-lägen. Men ingenting får bort det. Är detta en baksida av FALD och/eller mini-LED?

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Hej hej nu kommer jag med "problem" igen. Det här problemet är ganska svårt att beskriva. Jag försökte fånga det med mobilkameran men det funkade inte så ska försöka så gott det går med ord.

När en scen är statisk så blir ibland finare texturer suddiga i någon millisekund. Jag har framförallt noterat det för ansiktstexturer, hår och kläder. Den bästa jämförelsen jag kan komma på är hur autofokus när man filmar ibland ballar ur och inte hittar fokus direkt.
Jag har stängt av all typ av processing jag kan hitta och använder Filmmaker Mode eftersom jag läst att det ska stänga av all typ av övrig processing. Testat alla tre local dimming-lägen. Men ingenting får bort det. Är detta en baksida av FALD och/eller mini-LED?

Om du retar dig på en allt för "aktiv" bild så kanske du skulle fundera på OLED istället som må vara lite mindre ljusstark men bilden i sig är mycket lugnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Hej hej nu kommer jag med "problem" igen. Det här problemet är ganska svårt att beskriva. Jag försökte fånga det med mobilkameran men det funkade inte så ska försöka så gott det går med ord.

När en scen är statisk så blir ibland finare texturer suddiga i någon millisekund. Jag har framförallt noterat det för ansiktstexturer, hår och kläder. Den bästa jämförelsen jag kan komma på är hur autofokus när man filmar ibland ballar ur och inte hittar fokus direkt.
Jag har stängt av all typ av processing jag kan hitta och använder Filmmaker Mode eftersom jag läst att det ska stänga av all typ av övrig processing. Testat alla tre local dimming-lägen. Men ingenting får bort det. Är detta en baksida av FALD och/eller mini-LED?

Alla FALD och liknande lösningar har algoritmer som ’jagar’ bildsignalen och försöker göra det minst dåliga för stunden, det blir lätt små hopp och rörelser när bilden hinner ’landa’ vid statiskt innehåll

Vill du fånga sådand föreslår jag att använda slowmotion på mobilkameran

Men det kanske är något annat du menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alla FALD och liknande lösningar har algoritmer som ’jagar’ bildsignalen och försöker göra det minst dåliga för stunden, det blir lätt små hopp och rörelser när bilden hinner ’landa’ vid statiskt innehåll

Vill du fånga sådand föreslår jag att använda slowmotion på mobilkameran

Men det kanske är något annat du menar

Tror jag menar det du pratar om. Tänk dig att bilden visar en persons ansikte, man ser porer, rynkor osv, och då och då i typ 10 ms försvinner alla porer och huden blir sådär silkeslen som vissa filter för t ex snapchat gör. Jag har aldrig sett det på en TV innan men jag har inte heller ägt en med FALD innan. Jag har en 55" OLED som inte gör så. Mina föräldrar har en relativt ny Samsung med VA fast ingen dimming som inte gör så.

Skrivet av improwise:

Om du retar dig på en allt för "aktiv" bild så kanske du skulle fundera på OLED istället som må vara lite mindre ljusstark men bilden i sig är mycket lugnare.

Retar är kanske att ta i. Jag har en OLED 55". Hade jag varit mer bemedlad hade jag absolut valt OLED, men det enda i min budget i den här storleksklassen är LG's A1, vilket min 55" är. Men tyvärr uppfyller inte en A1 mina kriterier för ljusstyrka, VRR, 120 Hz osv.

Permalänk
Medlem

Jävlar vad nöjd jag är med 75QN90B och 55QN95B.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av merdique:

Tror jag menar det du pratar om. Tänk dig att bilden visar en persons ansikte, man ser porer, rynkor osv, och då och då i typ 10 ms försvinner alla porer och huden blir sådär silkeslen som vissa filter för t ex snapchat gör. Jag har aldrig sett det på en TV innan men jag har inte heller ägt en med FALD innan. Jag har en 55" OLED som inte gör så. Mina föräldrar har en relativt ny Samsung med VA fast ingen dimming som inte gör så.

Retar är kanske att ta i. Jag har en OLED 55". Hade jag varit mer bemedlad hade jag absolut valt OLED, men det enda i min budget i den här storleksklassen är LG's A1, vilket min 55" är. Men tyvärr uppfyller inte en A1 mina kriterier för ljusstyrka, VRR, 120 Hz osv.

Kan vara att det fortfarande är något brusfilter igång som ger den effekten och så att säga "fryser fast" rynkor. Särskilt i kombination med skärpefilter.

Även det förväntade med en viss responstid även hos de snabbare LCD-panelerna vilket leder till några millisekunders utsmetning mellan bildrutorna. Där du kanske är van med ingen utsmetning alls från en OLED och därför reagerar på den här subtila skillnaden.

Skrev innan jag fått i mig första kaffet och språket blev som det blev...
Permalänk

Nytt försök?

Skrivet av Cireh75:

Först blev min order på QN95 makulerad, beställde då en QN90 med deras ersättningsrabatt, och nu blev även den makulerad.

Försökte beställa en qe55qn90b med ersättningskod i slutet på maj, efter att ha fått qe55qn95b makulerad, men då den var slut.
Idag lyckades jag beställa den för 5397 kr med ersättningskoden som egentligen gick ut 31 maj. Leveransbesked på mail och "Produkt på väg".

Vet inte om det var exakt den modellen du fick makulerad, men kanske värt ett nytt försök i såfall. Hade egentligen velat ha qn95b, men denna får duga till det priset.

modellbeteckning
Permalänk
Medlem

Jag har ju svaga vertikala linjer över panelen när jag spelar, dom syns speciellt mycket när jag lirar rdr2 i HDR mot en himmel och full måne.

I filmer och tv syns dom till 95% inte.

Har varit i kontakt med Samsung som skickar hit en tekniker med en ny panel på Tisdag.

Problemet är att i detta lotteri, att man får en sämre panel eller samma problem.

Jag frågade dom då om tex teknikern bytar panelen och vi provar den tillsammans och han säger att enligt hans standard tycker att den är bra... Och jag tycker emot...... Bytar han då tillbaka till min gamla så länge?

Fick då till svars att nej, det gör dom inte.
Och vill jag då byta tillbaka igen, får jag betala.

Risken finns då att jag kommer bli sittande med en sämre eller likvärdig panel ändå.

Man kan ju tyckas att en tv för 35.000 kr, borde dom ha hårdare kvalitet kontroller på.

Panelen jag har nu :

1. Svaga vertikala banding i Gaming som syns mot tex himmel eller vid tex full måne, snö osv
Men knappt nått vid vanligt tittande på film osv, bara ibland vid enformiga färger som himmel osv, men inte ofta.

2. En väldigt svag horisontell banding, men väldigt svag.

3. Nått sorts litet rutmönster, som också är svagt och syns mer mot blå och vit bakgrund.

Efter beskedet från Samsung idag enligt ovan, så vet i fasiken om jag ens vågar byta den, med risk att få en sämre eller med andra problem 🤷‍♂️

Som sagt detta syns mest när jag spelar, vilket jag gör en hel del med.

Permalänk
Medlem

Det har släpps en ny firmware uppdatering 1504. Någon som har testat den?

För övrigt är jag grymt nöjd med min 75" QN90B , Det enda minuset är det slöa interfacet och HDR i spel.Men för 8397kr så kan jag lätt leva med det,

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition| ASUS Z490 ROG MAXIMUS XII HERO| Intel Core i9-10900k 5,3GHz| Corsair iCUE H150i RGB PRO XT| Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz| Samsung 970 EVO Plus 1TB | Corsair iCUE QL120 RGB 120mm 3-pack|Lian Li Strimer Plus 24-pin & 8-pin|be quiet! Dark Power Pro 12 1200W| |MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO 10GB

Permalänk
Medlem

En fråga från en riktig amatör.
Jag har köpt QN95B 75", den står fortfarande inpackad då vi flyttar till nytt hus på torsdag. Den får inte plats uppe i lägenheten.
Allt som är dåligt med dessa paneler (eller det som folk verkar klaga mest över) är det mest vid spelande eller gäller det även vanligt filmtittande?
Först kändes det som jag gjort världen kap, men ska man tro denna tråden så verkar dessa apparater inte bättre än någon annan tv för 8-10.000? Är det så?

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

En fråga från en riktig amatör.
Jag har köpt QN95B 75", den står fortfarande inpackad då vi flyttar till nytt hus på torsdag. Den får inte plats uppe i lägenheten.
Allt som är dåligt med dessa paneler (eller det som folk verkar klaga mest över) är det mest vid spelande eller gäller det även vanligt filmtittande?
Först kändes det som jag gjort världen kap, men ska man tro denna tråden så verkar dessa apparater inte bättre än någon annan tv för 8-10.000? Är det så?

Skall du använda TV'n för att hitta fel eller kolla på film etc? Alla konsumentpaneler kommer ha "defekter" (banding, clouding whatever), oavsett LED / OLED. Vill du ha bättre får du lägga på en nolla till på orginalprisen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Paddan_3:

Först kändes det som jag gjort världen kap, men ska man tro denna tråden så verkar dessa apparater inte bättre än någon annan tv för 8-10.000? Är det så?

Psykologin som spökar är en omvänd variant av ignorance is bliss-principen. Den som inte har några större krav eller intresse av att fördjupa sig i ämnet TV-apparater köper kanske Samsungs allra sämsta modeller, likt BU-serien. Priset är ju ändå lägre, särskilt i 75 tum. Dessa enkla modeller är objektivt sämre på så många sätt. Ljusstyrka, kontrast, vinklar, reflexfilter, smetigare rörelser och så vidare.

Ändå är köparen galet nöjd! Den lyckligt omedvetna kommer inte sitta och leta efter fel på sin TV, än mindre skriva om det på forum. Man är bara så j-dra glad över sina 75 tum! Wow! Betyg 5 av 5!

Den som är intresserad, söker kvalitet och fördjupar sig lär sig snabbt att BU-modellerna är Samsungs sämsta och siktar därför på de bättre modellerna. Då finns det mycket, mycket mer info och kritiska synpunkter eftersom de personer som köper de produkterna i sin tur ställer högre krav och reagerar på saker inte är exakt vad de önskade. Då lär man sig leta efter samma fel när man själv får TV:n och kommer ...drumroll... finna fel och skavanker.

Ingen TV är perfekt och det går alltid att finna någonting man som individ kan störa sig på. Trots att man sitter med den objektivt ofantligt mycket bättre TV:n förblir den andra köparen olyckligt medveten. Betyg 3 av 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

En fråga från en riktig amatör.
Jag har köpt QN95B 75", den står fortfarande inpackad då vi flyttar till nytt hus på torsdag. Den får inte plats uppe i lägenheten.
Allt som är dåligt med dessa paneler (eller det som folk verkar klaga mest över) är det mest vid spelande eller gäller det även vanligt filmtittande?
Först kändes det som jag gjort världen kap, men ska man tro denna tråden så verkar dessa apparater inte bättre än någon annan tv för 8-10.000? Är det så?

Nej. Gå ut och leta efter en 75 för 8-10 så inser du det ganska snabbt. Själv är jag väldigt nöjd med pris per pixel. Sedan om du bryr sig om att svart inte alltid är svart så är Oled bättre men ljusa färglada scener är mer imponerande på 95an.

Jag är supernöjd och då kollar jag mycket fotboll, ishockey och film och har inte stört mig på en enda pixel.

Är du inte helnöjd så är det ändå så billigt att du kan köpa en ny TV om 3-4 år när stora Oled och LCD kommer vara både billigare och bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kan vara att det fortfarande är något brusfilter igång som ger den effekten och så att säga "fryser fast" rynkor. Särskilt i kombination med skärpefilter.

Även det förväntade med en viss responstid även hos de snabbare LCD-panelerna vilket leder till några millisekunders utsmetning mellan bildrutorna. Där du kanske är van med ingen utsmetning alls från en OLED och därför reagerar på den här subtila skillnaden.

Jag hade verkligen stängt av all form av "bildförbättring" jag kunde hitta. Men det fanns en grej kvar jag inte hade testat, för jag tänkte det var extremt långsökt, och det var att aktivera game mode. Men till min stora förvåning så är företeelsen jag beskrev helt borta, WTF?! Ansikten är nu skarpa hela tiden. Dessutom upplever jag bilden som skarpare överlag jämfört med utan game mode. Dock vet jag inte ännu om game mode medför några nackdelar för att kolla film/serier. HDR och judder reduction funkar iaf.

Edit: för att inte förvirra någon kanske jag ska tillägga att det inte är en PC jag använder för att kolla film utan en Fire Stick 4k, men game mode kan aktiveras för alla HDMI-portar verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

3. Nått sorts litet rutmönster, som också är svagt och syns mer mot blå och vit bakgrund.

Detta är "FALD-griden" och finns på alla liknande TV-apparater. Vissa hävdar att dom inte har det men det är förmodligen snarare att dom inte kan se det i kombination med lägre ljusstyrka osv, för local dimming zonerna finns ju de facto där på alla tillverkade exemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Detta är "FALD-griden" och finns på alla liknande TV-apparater. Vissa hävdar att dom inte har det men det är förmodligen snarare att dom inte kan se det i kombination med lägre ljusstyrka osv, för local dimming zonerna finns ju de facto där på alla tillverkade exemplar.

Är säkert så, jag har en Samsung q9 som var Samsungs flaggskepp 2018 bakbelyst, men jag ser inget av det rutmönstret på den konstigt nog.

Men Rut nätet syns mest mot blå och vit bakgrund.

Jag kollade Avatar, way of water igår och blev helt paff hur otrolig bilden var, magisk film och bild.

Trodde aldrig jag skulle orka sitta 3 timmar och se den, men man glömde bort tiden för man var helt inne i filmen... WOW 😁