Simulerat Radeon RX 7800 XT knappt bättre än RX 6800 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Om ifall att så kanske det skulle kunna... Hör du inte dig själv?

Igor har inte kommit fram till nånting. Han har bara gjort lite kvalificerade gissningar. Är man intresserad av sådana kan man ju ta del av dem på hans sida. Förstår inte varför det måste rapporteras som en "nyhet" på Sweclockers första-sida för det?

Om du inte gillar mina kommentarer så behöver du inte läsa dem! (Goddag, yxskaft...)

Prognoser och framtidsförväntingar är en viktig del i det flesta branscher och det är helt klart relevant att Sweclockers rapporterar detta i rimlig omfattning.

De kritiserade Sweclockers redaktionella arbete. Jag tycker inte alltid att Sweclockers gör rätt i sitt redaktionella arbete men den artikel tycker jag är både bra och relevant. Du kritiserade Sweclockers rapportering, och för att du inte ska stå oemotsagd så bemötte jag din kommentar. Det är viktigt för en redaktion att inte enbart få negativ feedback utan även positiv. Du får naturligtvis tycka precis vad du vill. Men jag och flera andra läsare på Sweclockers uppskattade den rapportering och hoppas att Sweclockers fortsätter med detta.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Om ifall att så kanske det skulle kunna... Hör du inte dig själv?

Igor har inte kommit fram till nånting. Han har bara gjort lite kvalificerade gissningar. Är man intresserad av sådana kan man ju ta del av dem på hans sida. Förstår inte varför det måste rapporteras som en "nyhet" på Sweclockers första-sida för det?

Om du inte gillar mina kommentarer så behöver du inte läsa dem! (Goddag, yxskaft...)

Av samma anledning att nyhetsmedia citerar TT kanske? Om nu någon har ett fysiskt kort (även om ej den exakta kretsen), heter Igor och gör en bench kanske det är intressant just på grund av det?

Du behöver inte klicka på länken nedan om du inte gillar det!

Navi 32 Die Pictured

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Det du lyfter fram här är återigen bara lösa spekulationer. Även ifall de skulle stämma så vet vi inte heller till vilket pris AMD släpper produkten. I min bok blir det bara "click bait"-stämpel över hela artikeln. Men men det är ni på redaktionen som bestämmer vilken nivå ni vill hålla på första-sidan. Min subjektiva feedback som enskild läsare är att den är för låg i det här fallet.

Det blir ju någon slags avvägning.

Säg om man bara ska gå på saker som är helt klart och/eller bekräftat/officiellt så kan det i många fall bli att man inte kan skriva om en ny produkt innan den är lanserad.
Säg om man har en målsättning att driva en sida som skriver nyheter varje dag eller flera gånger i veckan så kan det vara svårt att komma med nyheter hela tiden om man inte tar med rykten.

Det verkar som de som är på Sweclockers har hyfsat kul jobb generellt, men tror inte de skulle vilja jobba gratis.
Kommer man bara ut med nyheter två gånger i månaden kanske det inte driver tillräckligt med trafik/intresse/annonsintäkter/osv för att hålla det på en kommersiell nivå där det finns utrymme att betala ut löner utöver, idag bjuder vi på fika.

Sen tycker åtminstone jag personligen att det kan vara intressant att läsa om kommande produkter innan de finns att köpa.
Ska man ta med rykten så kan det ju variera lite hur säkra de är.
Är det bara helt lösa rykten när någon spår i kaffe sump och bara drar till med vilda gissningar som kanske kommer i närheten av sanningen 1 gång av 20 om de har tur. Ja den typen av lösa rykten slipper jag hellre.
Men när det är rykten som har lite mer substans. Att man fortfarande får räkna med att allting inte stämmer till 100%.
Men att det ändå är hög sannolikhet att det hamnar nära verkligheten.
Ja då tycker jag att det kan vara intressant.

Generellt tycker jag att SweClockers håller en bra nivå.

Även om det förekommit att det varit nyheter om rykten och det inte framgått, eller åtminstone inte tydligt att det varit rykten.
Att det varit rykten som mer presenterats som fakta.
Men jag kommer inte på något specifikt fall just nu.
Men vet att det funnits tillfällen när det varit saker jag tyckt att SweClockers antingen inte borde postat eller varit betydligt tydligare med att det är rykten, inte bekräftat eller dylikt.

I detta fallet tyckte jag att det ändå framgick ganska tydligt vad det handlar om.
Och om det är tester med liknande krets så borde sannolikheten vara ganska hög att resultaten hamnar någonstans i närheten av den kommande produkten. Även om det kanske inte stämmer till 100%.

Jag tror att om man publicerar material till en större publik så är det nog mer eller mindre omöjligt att alla är nöjda alltid.
Samtidigt som någon som läser artiklar, ser videos, mm, att man får välja själv lite vad man läser/tittar på.
Om det är något som är ointressant för mig så kan jag hoppa över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Håller verkligen inte med om att det är välformulerad kritik, snarare gubbgnäll som du försöker sminka som kritik.
Vill man komma med vettig feedback så finns det ju funktionalitet för det på sidan, man behöver inte smutsa ner nyhetstrådar med gnäll.

Det är nogmånga (inkl mig) som är intresserade av saker som dessa, kanske inte för att det är spikat att 7800XT kommer prestera såhär, men för att ha något att läsa om, fundera på och reflektera över.

Lite det som är grejen med att vara entusiast, ska vi bara ha fakta kan man kolla på pressreleaser och recensioner, och då skulle det inte bli mycket innehåll på denna sida. Nu har man åtminstone något intressant att läsa om.

Tycker du samma sak om testerna som gjordes med 7950X3D där man inaktiverat halva CPUn för att få reda på hur en 7800X3D eventuellt presterar?

Jag ställde två väldigt relevanta frågor relaterade till publiceringen av artikeln. Bara för att de var kritiskt ställda innebär det inte per automatik att det är tal om gubbgnäll. Ditt snack om nersmutsning av nyhetstrådar blir ju rent komisk med tanke på att du inledningvis inte hade något annat än en spydig kommentar att komma med.

Dags att hoppa av de "höga hästarna"??

Skrivet av huttala:

PS...
Om du inte gillar nyheten behöver du inte läsa den, än mindre lägga ner massa tid på att gnälla om att du läst den och inte tycker den är intressant.

Du missar ju helt poängen här. Enda anledningen till att jag skrev så var ju som svar på tal åt @hölmiz som skrev "Om du inte är intresserad av hårdvara så läs nått annat!". Hans felriktade kritik föll tillbaka på honom själv men det var visst inte uppenbart för alla...

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Prognoser och framtidsförväntingar är en viktig del i det flesta branscher och det är helt klart relevant att Sweclockers rapporterar detta i rimlig omfattning.

De kritiserade Sweclockers redaktionella arbete. Jag tycker inte alltid att Sweclockers gör rätt i sitt redaktionella arbete men den artikel tycker jag är både bra och relevant. Du kritiserade Sweclockers rapportering, och för att du inte ska stå oemotsagd så bemötte jag din kommentar. Det är viktigt för en redaktion att inte enbart få negativ feedback utan även positiv. Du får naturligtvis tycka precis vad du vill. Men jag och flera andra läsare på Sweclockers uppskattade den rapportering och hoppas att Sweclockers fortsätter med detta.

Jaså får jag tycka vad jag vill nu? Det var ju snällt! Så lät det inte nyss...

Jag står fast vid att spekulation kring prestandan hos en icke ens utannonserad produkt där det inte ens är redaktionen själv som spekulerar, håller ett så pass lågt nyhetsvärde att det inte bör läggas ut på första-sidan. Om nu inte Sweclockers strävar efter att bli IT-Sveriges "Hänt Extra"...

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Jaså får jag tycka vad jag vill nu? Det var ju snällt! Så lät det inte nyss...

Jag står fast vid att spekulation kring prestandan hos en icke ens utannonserad produkt där det inte ens är redaktionen själv som spekulerar, håller ett så pass lågt nyhetsvärde att det inte bör läggas ut på första-sidan. Om nu inte Sweclockers strävar efter att bli IT-Sveriges "Hänt Extra"...

Ingenstans har jag påståt/hävdar att du ej får tycka vad du vill. Jag nyttjade enbart min rätt att tycka vad jag ville och delade med mig av min åsikt i diskussionen för flera perspektiv skulle finnas med.
Jag skulle för övrigt önska att du hade en något mindre tråkig ton i dina inlägg.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det blir ju någon slags avvägning.

Säg om man bara ska gå på saker som är helt klart och/eller bekräftat/officiellt så kan det i många fall bli att man inte kan skriva om en ny produkt innan den är lanserad.
Säg om man har en målsättning att driva en sida som skriver nyheter varje dag eller flera gånger i veckan så kan det vara svårt att komma med nyheter hela tiden om man inte tar med rykten.

Det verkar som de som är på Sweclockers har hyfsat kul jobb generellt, men tror inte de skulle vilja jobba gratis.
Kommer man bara ut med nyheter två gånger i månaden kanske det inte driver tillräckligt med trafik/intresse/annonsintäkter/osv för att hålla det på en kommersiell nivå där det finns utrymme att betala ut löner utöver, idag bjuder vi på fika.

Sen tycker åtminstone jag personligen att det kan vara intressant att läsa om kommande produkter innan de finns att köpa.
Ska man ta med rykten så kan det ju variera lite hur säkra de är.
Är det bara helt lösa rykten när någon spår i kaffe sump och bara drar till med vilda gissningar som kanske kommer i närheten av sanningen 1 gång av 20 om de har tur. Ja den typen av lösa rykten slipper jag hellre.
Men när det är rykten som har lite mer substans. Att man fortfarande får räkna med att allting inte stämmer till 100%.
Men att det ändå är hög sannolikhet att det hamnar nära verkligheten.
Ja då tycker jag att det kan vara intressant.

Generellt tycker jag att SweClockers håller en bra nivå.

Även om det förekommit att det varit nyheter om rykten och det inte framgått, eller åtminstone inte tydligt att det varit rykten.
Att det varit rykten som mer presenterats som fakta.
Men jag kommer inte på något specifikt fall just nu.
Men vet att det funnits tillfällen när det varit saker jag tyckt att SweClockers antingen inte borde postat eller varit betydligt tydligare med att det är rykten, inte bekräftat eller dylikt.

I detta fallet tyckte jag att det ändå framgick ganska tydligt vad det handlar om.
Och om det är tester med liknande krets så borde sannolikheten vara ganska hög att resultaten hamnar någonstans i närheten av den kommande produkten. Även om det kanske inte stämmer till 100%.

Jag tror att om man publicerar material till en större publik så är det nog mer eller mindre omöjligt att alla är nöjda alltid.
Samtidigt som någon som läser artiklar, ser videos, mm, att man får välja själv lite vad man läser/tittar på.
Om det är något som är ointressant för mig så kan jag hoppa över det.

Du får ta och backa några steg här. Jag går in och kritiserar publicering av en nyhetsartikel och du svarar som om jag har angripit hela deras affärsmodell. Jag förstår att man behöver skriva av sig ibland och det är inget fel i det i sig. Det här blir dock lite för mycket att göra en höna av en fjäder enligt mig.

Vad jag skulle vilja poängtera är att i min värld är det stor skillnad på att skriva en egen artikel innehållande spekulationer som bygger på välunderbyggda antaganden som man själv har gjort mot att publicera någon annans spekulationer som en "nyhet" (även om man är tydlig med att det just är spekulationer man återberättar). Detta då det senare bidrar för mycket till ryktesspridning och sänker trovärdigheten.

Edit: Vad jag vill ha sagt, mer kortfattat, är att bara för att man ska höja nivån lite så behöver man inte göra om hela konceptet.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

7600 är väl dock tänkt som efterträdare till 6600 inte 6650XT. 6000 serien säljs till bra priser nu men 6600 hade officiellt pris på 329 dollar som är 50 mer än 7600 och 6600XT på 379 dollar så 100 mer.

Pratade inte om det affärsmässigt utan det faktum att 7600 redan påvisat att vid lika antal kärnor så ger RDNA2 och RDNA3 mer eller mindre samma (raster) resultat. Så denna simulering väcker ju inga chockvågor direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Ingenstans har jag påståt/hävdar att du ej får tycka vad du vill. Jag nyttjade enbart min rätt att tycka vad jag ville och delade med mig av min åsikt i diskussionen för flera perspektiv skulle finnas med.
Jag skulle för övrigt önska att du hade en något mindre tråkig ton i dina inlägg.

Hur vill du att jag annars ska tolka det fetmarkerade du skrev nedan, med tanke att det du svarar på är ett uppriktigt ifrågasättande av nyhetsvärdet i artikeln? Det blir ju som en uppmaning om att kom inte hit och ifrågasätt för då kan du dra.

Just med tanke på det fetmarkerade är det också lustigt att du kommenterar min ton. Tycker du själv att du håller god ton?

Skrivet av hölmiz:

Håller inte med!

Du har inte funderat på var 7800 xt är eller när den kommer och hur det kan tänkas prestera?
Här har Igor gjort simuleringar med med vad som mycket väl är eller troligtvis vis blir eller skulle blivit 7800 xt och hur det skulle kunna prestera. Igor är en välrespekterad branshanalytiker och Sweclockers rapporterar vad Igor kom fram till. Relevant och intressant alltihop.
Om du inte är intresserad av hårdvara så läs nått annat!

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk

Nvidia ligger på 4mn, är väl en förfinad 5mn.
Amd ligger kvar på 7
Samma som 6000serien.
Blir väl lite likt rocket-lake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vickevire88:

Nvidia ligger på 4mn, är väl en förfinad 5mn.
Amd ligger kvar på 7
Samma som 6000serien.
Blir väl lite likt rocket-lake.

Nvidia Ada använder en custom variant av TSMC N5, som de kallar 4N. Hur, eller ens om, den relaterar till N4 (finslipad N5) är oklart.

Amd använder också N5. Om vi pratar om GCD modulerna i Navi31/32. MCM-modulerna och hela Navi 33 använder N6 (finslipad N7).

Föregångarna i 6000-serien, Navi 21-23, körde med N7.

Som kuriosa kan nämnas att Amd är först ut med N4 på bred front i och med 7040 APU:erna (ROG Ally t.ex.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vickevire88:

Nvidia ligger på 4mn, är väl en förfinad 5mn.
Amd ligger kvar på 7
Samma som 6000serien.
Blir väl lite likt rocket-lake.

Inte riktigt. AMDs 7600 tillverkas på TSMC 6N som är en tweakad 7nm variant. Men deras 7900 varianter har ett grafik-compute chip gjort på TSMC 5N kopplat till (hittills) fem eller sex on-package cache+minnescontroller chip tillverkade på TSMC 7nm. Vilket är rätt smart eftersom SRAM och I/O-kretsar knappt skalar alls från 7nm till 5N, men kiselyta är billigare på 7nm. Dessutom vinner man något i die-yield.
Tyvärr kan det inte betala sig så mycket när det bara skiljer ett steg i ganska snarlika processer, och man drar ju i gengäld på sig lite högre kostnader för packaging och energikostnad för kommunikation mellan chip istället för att hålla sig på samma. Det är inte så förvånande att Nvidia har bättre energieffektivitet den här generationen. Idén/principen är vettig, och det skall bli intressant att se hur t.ex. en 3N/6N kombination presterar.

Permalänk

Tråkigt för utvecklingen men lite skönt för mig som bet i det sura äpplet o uppgraderade till ett 4070 nu i veckan.

(om amd inte nu väljer att gravt sänka priset)

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

7600 skall vara väsentligt billigare än 6650XT. Just nu är det rea på gamla 6650XT så det är billigare, men det var inte avsikten.

Äldre kort måste vara billigare än nyare kort, vem skulle annars köpa ut det sista lagret av förra generationen om nya kort är både billigare och bättre?

7600 ska vara billigare med samma prestanda, ha samma pris och högre prestanda eller något sånt jämfört med förra generationens pris vid släpp. Nu två år senare så måste 6650 ner i pris så AMD kan sälja slut på korten och enbart producera nya generationen tänker jag

Men jag ser resonemanget att nya generationen måste vara billigare än förra generationen i dagens priser, missar jag något? Har det fungerat annorlunda förut?