f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT
Sony X89K eller LG A2?
Varning för långt inlägg!
Nu har jag varit i butik och kollat på The Frame 2022 (de höll på att sätta upp 2023), C2, X89K och TCL QLED870 (för att personalen tyckte att jag skulle kolla på den).
A2 fanns inte på demo, däremot fanns C1 och A75K som jag också kollade på när vi diskuterade inbränningar. Alla hade stått ca 1 år i butik (C2 skulle plockas ner för att ersättas av C3). Han plockade fram OLED burn in test på YouTube och så kollade vi.
C2 hade inga inbränningar alls, C1 hade klart synliga men värst var nog A75K. Han sa att A2 är i klass med A75K alltså enklare OLED panel. Nu står ju dessa demos på 10h/dag året runt. Det som bränts in var Elgigantens demobild, rutan och texten/siffrorna på sidan trots att de således byter sida konstant. Det visades även olika filmklipp som man kunde välja själv genom att skanna QR koder.
Nu står en TV inte som i butik men han frågade om jag använde textning ofta. Hade inte ens tänkt på det, men det var tydligen något som kan ge inbränning på sikt. Lägg därtill Spotify och kanske nått annat jag gör men ej tänker på. C2 verkar ju visserligen väldigt lovande med tanke på noll inbränning trots butikens påfrestningar.
Angående min personliga upplevelse. Var först imponerad av anti-glare på The Frame, kan verkligen ser hur den sticker ut som tavla men - när jag gick mellan den och C2 och X89K och spelade upp samma filmklipp så blev det tydligt hur "dålig" den var för ändamålet (ibland upplevdes den bara varm/mysig för att sen blir mörk och trista färger).
Både C2 och X89K var mycket trevligare och allt "poppade". Så jag fixar hellre gardiner under extrema förhållanden än väljer The Frame trots att reflektioner verkligen var osynliga. Tror @Laxpudding det är större skillnad på 2023?
Mellan C2 och X89K var det lite mer fram och tillbaka då det är svårare att bedöma när de inte stod bredvid varandra. Med andra ord skulle jag kanske inte säga natt och dag men jag kunde nog se att saker upplevdes mer levande på C2. Var förvånad dock av hur bra svärta X89K hade, såg inte alls mörkblå ut eller så. Fördelen med X89K är att jag inte behöver oroa mig för inbränningar också även om jag undrar om det inte krävs många år ändå för C2.
QLED870 hann jag inte fokusera så mycket på men vet inte om den upplevdes som ett lyft från X89K. Plus i kanten för båda för att de använder Google TV.
A2 är lik A75K i ljusstyrka möjligtvis men när det gäller Burn In skydd är A2 minsta lika säker som C2.
Att du inte ser skillnad på svärtan i butik är inte alls konstigt då det är alldeles för ljust.
Frågan om Burn In är ganska enkel egentligen. Vet man med sig att man inte tittar på TVn utan bara låter den gå i bakgrunden som en högtalare så är OLED bortkastat. Att däremot spela upp Spotify någon gång kommer inte rendera i några problem, det krävs tusentals timmar innan burn in uppstår.
Som ovanstående talare precis sa så finns C3 på benify för bra priser. 55” C3 för 12k är en väldigt bra deal.
Har du budgeten och pengarna, köp en 55" C3 via Benify.
Väldigt bra TV och du kommer sitta nöjd flera år framöver!
Lite väl saftigt även om jag förstår att det är bra rabatt. Hade väl tänkt 7-8k. A2 48" går att få för 8k nu men X89K 50" kostar 10k men har dippat till 7k under 2-3 dagar i februari. Även C2 har dippat till 8k under 2-3 dagar i februari. Givetvis får jag bevaka och vänta då men är ju sommar så lika bra att vara ute mer.
A2 är lik A75K i ljusstyrka möjligtvis men när det gäller Burn In skydd är A2 minsta lika säker som C2.
Att du inte ser skillnad på svärtan i butik är inte alls konstigt då det är alldeles för ljust.
Frågan om Burn In är ganska enkel egentligen. Vet man med sig att man inte tittar på TVn utan bara låter den gå i bakgrunden som en högtalare så är OLED bortkastat. Att däremot spela upp Spotify någon gång kommer inte rendera i några problem, det krävs tusentals timmar innan burn in uppstår.
Som ovanstående talare precis sa så finns C3 på benify för bra priser. 55” C3 för 12k är en väldigt bra deal.
Skönt att höra att A2 är mer lik C2 vad det gäller burn in. Tyckte det såg bra ut på Rtings också men blev osäker när butikspersonalen sa att A2 var som A75K. Jag har ju sett att även högre modeller från Sony har mer inbränningar än LG så tror LG gör nått annat än Sony för att skydda mot inbränningar som verkar mer effektivt.
Aha, så det var därför jag hade svårt att se hur OLED hade så mycket bättre svärta. Jag såg tydlig skillnad på The Frame 2022 och typ alla andra apparater då den var så dämpad (och i gengäld inga reflektioner). Säkert uppskattat för slötittande men vill man sugas in i en film såg den ut att ge sämst upplevelse.
Jag har inte på min TV som högtalare i bakgrunden med undantag kanske för typ nån enstaka dag typ julafton (fast man ska aldrig säga aldrig kanske). Annars lyssnar jag främst på Spotify med låttexter så sitter framför. Däremot använder jag typ alltid textning på allt jag ser om det finns. Så det vore kanske ändå en risk för inbränningar?
Även om jag absolut tror att OLED ger ännu bättre svärta och upplevelse i mörker så undrar jag om inte t.ex. X89K med sin VA panel ger tillräcklig svärta för göra mig nöjd. Såg ut att vara stor skillnad mot X80K med IPS panel (kollade ej i butik men på Rtings ser den mer mörkblå än svart ut) - i bekostnad av sämre vinklar med VA något man slipper med OLED. Slipper jag oroa mig för inbränningar eller tänka på hur jag använder min TV, eller ni är övertygade om att textning på konstant inte är en risk för inbränning? Hade inte ens tänkt på det förrän butikspersonalen nämnde det. Känns som större problem än Spotify.
Lite väl saftigt även om jag förstår att det är bra rabatt. Hade väl tänkt 7-8k. A2 48" går att få för 8k nu men X89K 50" kostar 10k men har dippat till 7k under 2-3 dagar i februari. Även C2 har dippat till 8k under 2-3 dagar i februari. Givetvis får jag bevaka och vänta då men är ju sommar så lika bra att vara ute mer.
Skönt att höra att A2 är mer lik C2 vad det gäller burn in. Tyckte det såg bra ut på Rtings också men blev osäker när butikspersonalen sa att A2 var som A75K. Jag har ju sett att även högre modeller från Sony har mer inbränningar än LG så tror LG gör nått annat än Sony för att skydda mot inbränningar som verkar mer effektivt.
Aha, så det var därför jag hade svårt att se hur OLED hade så mycket bättre svärta. Jag såg tydlig skillnad på The Frame 2022 och typ alla andra apparater då den var så dämpad (och i gengäld inga reflektioner). Säkert uppskattat för slötittande men vill man sugas in i en film såg den ut att ge sämst upplevelse.
Jag har inte på min TV som högtalare i bakgrunden med undantag kanske för typ nån enstaka dag typ julafton (fast man ska aldrig säga aldrig kanske). Annars lyssnar jag främst på Spotify med låttexter så sitter framför. Däremot använder jag typ alltid textning på allt jag ser om det finns. Så det vore kanske ändå en risk för inbränningar?
Även om jag absolut tror att OLED ger ännu bättre svärta och upplevelse i mörker så undrar jag om inte t.ex. X89K med sin VA panel ger tillräcklig svärta för göra mig nöjd. Såg ut att vara stor skillnad mot X80K med IPS panel (kollade ej i butik men på Rtings ser den mer mörkblå än svart ut) - i bekostnad av sämre vinklar med VA något man slipper med OLED. Slipper jag oroa mig för inbränningar eller tänka på hur jag använder min TV, eller ni är övertygade om att textning på konstant inte är en risk för inbränning? Hade inte ens tänkt på det förrän butikspersonalen nämnde det. Känns som större problem än Spotify.
Alltså det beror lite på. Om du kollar på mycket HDR (som kan göra texten extremt stark ibland) så kan det såklart bli en inbränning efter ett par,tre tusen timmar, dock en väldigt svag och diffus sådan. Är det mestadels SDR så hade jag inte brytt mig.
Vissa appar låter också dig ställa in hur du vill att texten ska se ut. Du kan göra den mer genomskinlig och använda backdrop skugga istället för en svart ruta som bakgrund.
Jag hade inte undvikit OLED på grund av Burn In skräck om det är enda problemet. I RTINGS senaste tortyrtest så verkar LG klara sig rätt bra i ~3000h. Det kanske låter rätt lite (2 års användning ungefär) men RTINGS kör ju panelen i full fräs med en färgglad CNN banner. Därtill är det onormalt många timmar i sträck. Så kör man 3h om dagen med lite mer moderat ljusstyrka så ger man nog sin panel 3-4x så mycket mer livstid och då är vi uppe i minst 10000h. Vid ett sådant tidspann har nog LCDn blivit försämrad också, antagligen värre än en OLED som är fri från inbränningar.
Alltså det beror lite på. Om du kollar på mycket HDR (som kan göra texten extremt stark ibland) så kan det såklart bli en inbränning efter ett par,tre tusen timmar, dock en väldigt svag och diffus sådan. Är det mestadels SDR så hade jag inte brytt mig.
Vissa appar låter också dig ställa in hur du vill att texten ska se ut. Du kan göra den mer genomskinlig och använda backdrop skugga istället för en svart ruta som bakgrund.
Jag hade inte undvikit OLED på grund av Burn In skräck om det är enda problemet. I RTINGS senaste tortyrtest så verkar LG klara sig rätt bra i ~3000h. Det kanske låter rätt lite (2 års användning ungefär) men RTINGS kör ju panelen i full fräs med en färgglad CNN banner. Därtill är det onormalt många timmar i sträck. Så kör man 3h om dagen med lite mer moderat ljusstyrka så ger man nog sin panel 3-4x så mycket mer livstid och då är vi uppe i minst 10000h. Vid ett sådant tidspann har nog LCDn blivit försämrad också, antagligen värre än en OLED som är fri från inbränningar.
Noll koll på om det jag ser är i HDR eller ej. Kollar främst på streamintjänster och trycker bara play. Alltså Netflix, Disney+ och ViaPlay utöver mycket SVT Play. Kanske nån annan tjänst då och då. Just nu HBO men den kommer avslutas i förmån för andra tjänster.
Butikspersonalen sa att även om jag tar bort svarta rutan så är texten fortfarande en riskfaktor. Kanske inte borde vara rädd egentligen då det känns som något LG måste ha tänkt på. Butikspersonal är väl inte guru heller även om han verkade väldigt engagerad. Även intressant att få se hur inbränning kan se ut.
Kanske ska försöka övervinna min rädsla för inbränning (känns som att man inte är ensam om rädslan på nätet). Det som oroa mig mest är om folk ger råd och antar att man köper ny TV efter 2 år. Senaste TV:n som vi skaffade efter övertid med tjock-TV var en plasma som nu är ca 15 år gammal och den tuffar fortfarande på fast i stugan.
Undrar om C2 kommer ner i pris igen eller om jag blir lika nöjd med A2. C2 är ju en bättre modell men jag behöver ingen TV för spel. C3 lär väl vara ännu bättre men lite väl dyr. Såg att det finns en A3 också men hittar inget om den. Vad skiljer A3 från A2?
Ska se om jag övervinner min rädsla för inbränningar. Såg några sekunder av Finch (2021) på C2 och just den såg väldigt bra ut även i ljus butik.
Noll koll på om det jag ser är i HDR eller ej. Kollar främst på streamintjänster och trycker bara play. Alltså Netflix, Disney+ och ViaPlay utöver mycket SVT Play. Kanske nån annan tjänst då och då. Just nu HBO men den kommer avslutas i förmån för andra tjänster.
Butikspersonalen sa att även om jag tar bort svarta rutan så är texten fortfarande en riskfaktor. Kanske inte borde vara rädd egentligen då det känns som något LG måste ha tänkt på. Butikspersonal är väl inte guru heller även om han verkade väldigt engagerad. Även intressant att få se hur inbränning kan se ut.
Kanske ska försöka övervinna min rädsla för inbränning (känns som att man inte är ensam om rädslan på nätet). Det som oroa mig mest är om folk ger råd och antar att man köper ny TV efter 2 år. Senaste TV:n som vi skaffade efter övertid med tjock-TV var en plasma som nu är ca 15 år gammal och den tuffar fortfarande på fast i stugan.
Undrar om C2 kommer ner i pris igen eller om jag blir lika nöjd med A2. C2 är ju en bättre modell men jag behöver ingen TV för spel. C3 lär väl vara ännu bättre men lite väl dyr. Såg att det finns en A3 också men hittar inget om den. Vad skiljer A3 från A2?
Ska se om jag övervinner min rädsla för inbränningar. Såg några sekunder av Finch (2021) på C2 och just den såg väldigt bra ut även i ljus butik.
Mycket på Disney+ är i HDR, Netflix beroende på abonnemang och svt/viaplay är allt SDR.
C2 börjar försvinna rätt snabbt nu men det kan säkert dyka upp en sista rea under sommaren.
Passar A2 din budget så är det den du ska ta, blir nog kanon!
Så kör man 3h om dagen med lite mer moderat ljusstyrka så ger man nog sin panel 3-4x så mycket mer livstid och då är vi uppe i minst 10000h. Vid ett sådant tidspann har nog LCDn blivit försämrad också, antagligen värre än en OLED som är fri från inbränningar.
På vilket sätt har en LCD försämrats under samma tidsspann?
LCD förändras både med ljuskällan samt materialförändring i själva panelen. Detta sker gradvis från första timmen av användning. För "vita" LED:s som är blå lysdiod med gult fosfor mattas den gula fosforn med tiden så att ljusstyrka minskar och färgomfånget krymper eftersom rött och grönt filtreras fram från den gula fosforn som nu är mattare. Generellt är en LCD-skärm mycket blåare och mätbart ljussvagare efter ett par tusen timmars användning.
Finns för lite information och för få år av användning med modernare tekniker som QLED om hur de också ändras. Men de lär inte vara immuna i alla fall.
Vid ett par tillfällen har jag lyckats följa upp med skärmar som jag en gång mätt och några år senare kalibrerat på nytt. Och då är det tydligt att för att nå målen måste öka styrkan på belysning och balansera mot mindre blått där det syns att färgomfånget tappat räckvidd mot grönt och rött.
På det kommer andra typer av materialförändringar i panelen. En LCD är i stort sett olika lager av plastfilm (TFT-delen, polariseringsfilter, light guide etc.) som sitter ihop på något sätt. Tunn plast är sällan det mest hållbart materialet och i en skärm utsätts dessutom plasten för värme och starkt ljus under hela sin användning.
Har ingen statistik (det är ju extremt krävande att få till) men några förändringar som är vanliga efter några års användning:
• Retention som endast dyker upp i delar av panelen, till exempel att man får retention väldigt snabbt, men endast i exempelvis högra kanten av bilden. En del åldrade LCD:er har faktiskt extrema problem med retention, även jämfört med CRT och plasma.
• Uppstår fläckar som ser ut ungefär som fuktfläckar. Aldrig fått förklaring från någon kunnig men nördgissar att det är materialförändringar i något plastskick eller att limningen släpper så att filtren inte längre ligger tätt.
• Uppstår sprickor i något filmskikt som kan se ut som repor i bilden
På det kommer mer mekaniska/elektriska fel som ligger i LCD-teknikens natur.
• Lysdioder dör vilket leder till att panelen blir mörkare i segment, fläckvis eller kolumner, beroende på konstruktionen
• Individuella lysdioder som förändras i ljusstyrka eller färg vilket leder till fläckvis olika färg och ljus.
Mycket hänger på den enskilda produktens konstruktion. Vi har ju David the Dooms välkända Philiips-TV där varje lysdiod har sin egen cirkelformad lightguide som hänger framför dioden. Efter några år släpper de en och en från sitt fäste, trillar ned till botten av panelen och det blir cirkelformade fläckar över ytan.
Rtings inbränningstest av 2017-OLED visar för övrigt på 10 500 timmar utan att färgomfång eller ljusstyrka försämrats. En detalj som nästan alltid missas.
LCD förändras både med ljuskällan samt materialförändring i själva panelen. Detta sker gradvis från första timmen av användning. För "vita" LED:s som är blå lysdiod med gult fosfor mattas den gula fosforn med tiden så att ljusstyrka minskar och färgomfånget krymper eftersom rött och grönt filtreras fram från den gula fosforn som nu är mattare. Generellt är en LCD-skärm mycket blåare och mätbart ljussvagare efter ett par tusen timmars användning.
Finns för lite information och för få år av användning med modernare tekniker som QLED om hur de också ändras. Men de lär inte vara immuna i alla fall.
Vid ett par tillfällen har jag lyckats följa upp med skärmar som jag en gång mätt och några år senare kalibrerat på nytt. Och då är det tydligt att för att nå målen måste öka styrkan på belysning och balansera mot mindre blått där det syns att färgomfånget tappat räckvidd mot grönt och rött.
På det kommer andra typer av materialförändringar i panelen. En LCD är i stort sett olika lager av plastfilm (TFT-delen, polariseringsfilter, light guide etc.) som sitter ihop på något sätt. Tunn plast är sällan det mest hållbart materialet och i en skärm utsätts dessutom plasten för värme och starkt ljus under hela sin användning.
Har ingen statistik (det är ju extremt krävande att få till) men några förändringar som är vanliga efter några års användning:
• Retention som endast dyker upp i delar av panelen, till exempel att man får retention väldigt snabbt, men endast i exempelvis högra kanten av bilden. En del åldrade LCD:er har faktiskt extrema problem med retention, även jämfört med CRT och plasma.
• Uppstår fläckar som ser ut ungefär som fuktfläckar. Aldrig fått förklaring från någon kunnig men nördgissar att det är materialförändringar i något plastskick eller att limningen släpper så att filtren inte längre ligger tätt.
• Uppstår sprickor i något filmskikt som kan se ut som repor i bilden
På det kommer mer mekaniska/elektriska fel som ligger i LCD-teknikens natur.
• Lysdioder dör vilket leder till att panelen blir mörkare i segment, fläckvis eller kolumner, beroende på konstruktionen
• Individuella lysdioder som förändras i ljusstyrka eller färg vilket leder till fläckvis olika färg och ljus.
Mycket hänger på den enskilda produktens konstruktion. Vi har ju David the Dooms välkända Philiips-TV där varje lysdiod har sin egen cirkelformad lightguide som hänger framför dioden. Efter några år släpper de en och en från sitt fäste, trillar ned till botten av panelen och det blir cirkelformade fläckar över ytan.
<Uppladdad bildlänk>
Rtings inbränningstest av 2017-OLED visar för övrigt på 10 500 timmar utan att färgomfång eller ljusstyrka försämrats. En detalj som nästan alltid missas.
Där ser man. Aldrig hört talas om detta så antar att det märks mindre än inbränning. Uppgraderar man TV "ofta" så är det väl inget problem med vare sig det ena eller det andra, men i min närhet är det inte ovanligt att ha samma TV i 10 år. Tror nog man skulle märka inbränning framför sämre ljusstyrka enklare. Image retention bör man iofs märka även om jag inte har noterat det på äldre LCD men däremot på vår gamla plasma, men det gick bort när man slutade lämna en statisk (rutig) bild. Fast jag har nog aldrig noterat text eller logga utan det var när det var några rutor på bilden (dyker upp när en YouTube video tog slut) som jag började märka det (och det var väldigt störigt innan det försvann).
Fortfarande väldigt osäker på vad jag ska välja. Ena stunden svänger jag åt A2 för att i andra stunden svänga åt X89K. Det som talar emot A2 är webOS och rädslan för att inte kunna kolla hur mycket jag vill på SVT Play (såg nu att det alltid är logga där), ev. textning och Spotify (eller om jag gör nått som jag ej tänker på nu eller mitt beteende förändras). Det som talar emot X89K är väl mer att det inte är en OLED och betraktningsvinklar, men jag vet inte om det stör mig mer än att behöva tänka på hur jag använder min TV. Reagerade knappt på det i butik, inte ens på The Frame som ska ha lika eller lite sämre betrakningsvinklar enligt Rtings. Sen får jag Google TV "på köpet".
Tror jag har fått svar på mina frågor här dock så får försöka fatta ett beslut som känns rätt för mig.
Där ser man. Aldrig hört talas om detta så antar att det märks mindre än inbränning.
Tvärtom skulle jag säga. Problemen jag beskriver ovanför märks mycket oftare.
Överlägsen majoritet när det frågas om fel på TV:n på forumet. Vilket iofs är väntat med tanken på att LCD är den vanligaste tekniken.
Skillnaden är att det finns ingen självgående diskussion kring rädslan för en LCD-TV och trasiga lysdioder. Däremot är det ju i princip inte längre möjligt kliva in i någon nyhetstråd, test eller allmän diskussion där OLED tas upp utan att det prompt ska diskuteras OLED-inbränningar.
Uppfattning blir att OLED-inbränningar är ett stort problem. För det är vad som alltid diskuteras. Ad nauseam.
Finns på Swec betydligt fler trådstarter om lysdioder som slutar fungera eller fläckiga LCD-paneler av olika sort. Jag gissar mig till ett mörkertal eftersom de flesta förstår att trasiga lysdioder innebär att TV:n är bortom normal reparation. Så man köper ny TV – snarare än att starta en ny tråd om något man redan har svaret på.
Finns förstås exempel på forumet med inbrända OLED:s. Disneyloggan inbränd på sin 2016-OLED eller liknande eftersom den gått som skval-TV till barnen. Äldre OLED:n som blivit ojämna där mitten är blekare och missfärgad är nog vanligast exemplen på slutkörda OLED:s. Men de är ändå rätt sällsynta med tanke på hur populära – särskilt LG:s OLED – ändå är på forumet och i den svenska TV-försäljningen.
Nu har jag inte räknat förstås. Intrycket är att på hundra trådar där OLED-inbränningar diskuteras är det är en på hundra som handlar om någons faktiska OLED-inbränning. Så pass få som postar egna fotoexempel på permanenta OLED-inbränningar att det varje gång varit en "positiv" jädrar-vad-intressant-upplevelse för mig.
Övriga 99 diskussioner om OLED-inbränningar handlar istället om rädslan för OLED-inbränningar.
Philips 707 finns även för 8000kr. Är ett litet kliv upp från A2 med tanke på 120hz.
Philips 707 finns även för 8000kr. Är ett litet kliv upp från A2 med tanke på 120hz.
Tack för tipsen men tror Philips löper större risk för inbränning. LG verkar bättre än även Sony på den punkten. Däremot vore Ambilight intressant. Lutar dock mer åt LCD ändå eftersom jag tror det kan bli mer av en skval-TV.
- Snabbkoll: Har du uppdaterat till Windows 11?95
- Valve öppnar dubbeldörren till Counter-Strike 2152
- Alienware AW2723DF - Färgkalibrering9
- Vad använder ni för spolarvätska?32
- Geforce RTX 3060 återtar tronen på Steam25
- Bytte nyligen leverantör & hastighet (250/250 men bara ut 100/100).2
- [LEK] Gissa spelet14169
- Nybyggd dator från Komplett21
- SweClockers stora fototråd998
- Den stora tråden om Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"1469
- Säljes Corsair RM750X
- Bytes Mitt z690-f mot ditt MATX/ITX moderkort
- Köpes Synology/Qnap NAS 4-8 Bay omgående
- Säljes i5 3070 ti
- Säljes NZXT H1 med bräda, 5800X & Minne
- Köpes Önskar köpa ett Z390 Aorus Master
- Säljes O2+ODAC hörlursförstärkare/DAC
- Säljes Nätdel
- Bytes Galaxy S22+, Galaxy Watch 5 och Galaxy Buds 2 mot Apple
- Köpes raspberry pi official 7 inch skärm. hel eller defekt
- Reportage: Livet på en SOC3
- Geforce RTX 3060 återtar tronen på Steam25
- Samsung avtäcker prisvänligare Galaxy S23 FE den 4 oktober11
- Snabbkoll: Har du uppdaterat till Windows 11?95
- EU uppges konkurrensgranska Nvidia58
- Apple utlovar buggfix för överhettade Iphone 15 Pro27
- Tonåringar får upp till 5 000 Tiktok-notiser om dagen52
- Krönika: Vilka ska göra PC-världen rolig när Microsoft ger upp?30
- Vattenkyl Playstation 5 med EKWB:s kylblock25
- Tävla i Komplett Geek Week – sista chansen!557
Externa nyheter
Spelnyheter från FZ
- 25 miljoner spelare konstaterar Minecraft Dungeons-teamet – som lämnat spelet bakom sig idag
- De 10 hetaste spelsläppen i oktober – rösta fram din favorit! idag
- Josh Sawyer vill göra Pillars of Eternity 3 (frågan är om han får?) idag
- Starfield har "medvetet gjorts för att spelas under lång tid" idag
- Payday 3 fixat nu, enligt Payday 3-utvecklaren – snart patch-dags idag