Permalänk
Medlem

Hjälp mig koppla

Flyttat in i en ny lägenhet och blir fan inte klok på hur det ska kopplas.
Min router är en linkseys ea6900, och fiberfördelaren en Inteno nånting.
Bifogar bildern

Lan 1 på Inteno är kopplad till ethernet 1 på min router. Dokumentation säger inte mycket enligt mig, högst upp på Inteno så finns det en port som säger WAB/EXT1 som jag provat och dragit till det gula internet på min router, samt till en av dom 4 blåa ethernet portarna.

Tycker mig försökt med varenda jävla dragning.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Dokumentation säger inte mig ett jota fast jag är datakunnig över lag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Du ska koppla röd port från fiberfördelaren in i den gula porten i din router som heter Internet. Inget annat ska in i fiberfördelaren.
Dina andra enheter som du vill koppla trådat in i de blå ethernet 1-4 portarna på din router.

Permalänk
Medlem

Koppla enbart LAN1 på Inteno till Internet-porten på din router, koppla inget från routerns LAN portar in i Inteno switchen utan till dina faktiska enheter snarare och se om det funkar bättre.

Permalänk
Medlem

Ser ut som om du skall koppla WAN-porten (Internet) på din Linksys till port 1 eller 2 på fiberboxen.

Fiberboxen konfigureras av ISP och det kan vara så att port 3 och 4 ligger på ett annat VLAN för TV-tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Du ska koppla röd port från fiberfördelaren in i den gula porten i din router som heter Internet. Inget annat ska in i fiberfördelaren.
Dina andra enheter som du vill koppla trådat in i de blå ethernet 1-4 portarna på din router.

Ah ok.
Och vill jag ha nånting inkopplat i nåt av uttagena i lägenheten (finns 4st) så kopplar jag bara in rätt kabel med tillhörande rätt nr. Fattar jag dig Rätt?
I så fall om jag skulle lägga en kabel i varje uttag så är alla uttagen i lägenheten förbereda och kan användas?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har kopplat in Inteno röd till internet på min router, men ingen framgång. Men....
Tror mig kan ha hittat svaret på varför det inte hoppar igång. Förra hyresgästen har tydligen inte sagt upp sitt internetabbonemang, så min tjänst har inte ens kunnat kopplats på.
Hur fan jävla dumma i huvudet för en del vara som inte säger upp sina tjänster när dom flyttat? Jag har ingen aning om vad den förra hyresgästen hette, och vilken tjänst/bolag hon använde. Hur ska jag få fram det?
Skit skit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ah ok.
Och vill jag ha nånting inkopplat i nåt av uttagena i lägenheten (finns 4st) så kopplar jag bara in rätt kabel med tillhörande rätt nr. Fattar jag dig Rätt?
I så fall om jag skulle lägga en kabel i varje uttag så är alla uttagen i lägenheten förbereda och kan användas?

Troligtvis, men förstår inte riktigt, de fyra uttagen du har i lägenheten bör ju redan vara dragna nånstans? Nån panel i ett skåp eller så?
Men ja ethernetportarna i din router använder du att koppla in saker du vill ha trådat internet i. Viktiga är som de andra säger här, använda bara en port i fiberdosan, och den ska in i WAN/Internet/gul port i din router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ah ok.

Bara att koppla in vad du vill som du skall ha i lägenheten till port 1 till 4 på din Linksys. Vilken du väljer spelar ingen roll.

Får du för få uttag är det bara att sätta en switch på något av uttagen 1 till 4 och låta den agera grendosa.

Permalänk
Medlem

Jag kommer vilja använda nr 1 och 2 av uttagen i lägenheten. Då behöver jag koppla emellan min router och uttagen i skåpet först? Som i det fallet så behöver jag dra en kabel från portarna i skåpet till min router, eller räcker det att vara koppla in i dessa portar?

Luddigt värre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har kopplat in Inteno röd till internet på min router, men ingen framgång. Men....
Tror mig kan ha hittat svaret på varför det inte hoppar igång. Förra hyresgästen har tydligen inte sagt upp sitt internetabbonemang, så min tjänst har inte ens kunnat kopplats på.
Hur fan jävla dumma i huvudet för en del vara som inte säger upp sina tjänster när dom flyttat? Jag har ingen aning om vad den förra hyresgästen hette, och vilken tjänst/bolag hon använde. Hur ska jag få fram det?
Skit skit.

Säger man inte upp tjänsten så är det ju en aktiv tjänst. Så det är inte därför det inte fungerar. Kan vara att du kopplat runt så mycket att det låst hur många enheter som kan vara ansluten. Starta om allt och vänta en stund.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jag kommer vilja använda nr 1 och 2 av uttagen i lägenheten. Då behöver jag koppla emellan min router och uttagen i skåpet först? Som i det fallet så behöver jag dra en kabel från portarna i skåpet till min router, eller räcker det att vara koppla in i dessa portar?<Uppladdad bildlänk>
Luddigt värre.

Du behöver koppla mellan lägenhetens uttag i skåpet till routern (inte fibermodemet)

Permalänk
Medlem

Till att börja med, får du någon IP alls till routern när du pluggar in WAN/Internet i intenos tjänstefördelare(LAN1/LAN2)? Ha lite tålamod här, har du hållit på växlat mellan dator/router så låt routern sitta i någon timme och kolla om du får en publik IP.(Många ISP har en DHCP-lease på en timme.)

Får du ingen IP alls så kan det mycket väl vara så att tidigare abonnemang är avslutat. Kolla upp vilka leverantörer du har att välja på, hyresvärden borde ha koll alternativt så står det i boendepärmen.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du behöver koppla mellan lägenhetens uttag i skåpet till routern (inte fibermodemet)

Tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som någon tidigare nämnt. Stäng av allt om du kan, främst självaste Inteno dosan. Ha denna avstängd i minst 15-30 minuter. Starta därefter.

Se till att koppla rätt port från Inteno (LAN1 - RÖD) till din gula INTERNET port på routern. Testa igen. Om det nu finns något aktivt på din adress så bör du få igång internet.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Nu har min leverantör kopplat upp sig och startat sin tjänst. Men kommer Ändå ingen vart. Spelar ingen roll om jag väljer 5ghz eller vanliga utan ska tilläggas.
Så här ser det ut om jag kollar iPhone

Är det nåt mer jag ska koppla? Har kopplat röd port på Inteno (Lan1) till min Internet port på routern.
Ska denna port vara inkopplad nånting? Wan/ext1? Det har suttit en kabel där sen jag flyttade in.

Har också provat och haft allt urkopplat i minst 30min.
Ska det seriöst vara så här krångligt att få igång internet 2023? Fan oxtokig på detta skit.
Vad fan är det man missar?!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inget annat än det jag skriver.

1. Koppla ur alla nätverkssladdar förutom fibern som går in i tjänstefördelaren.
2. Stäng av allt + vänta 1 timme eller så
3. Kabel från Tjänstefördelaren Röd till "Internet" på routern
4. Kabel från Ethernet 1 till din dator (blanda inte in trådlöst)
5. Sätt på routern
6. Kolla så du får IP adress från routern (antagligen 192.168.x.x)
Om du får IP adress så fungerar routern iaf.
7. Stäng av routern.
8. Sätt på tjänstefördelaren, vänta tills den startat
9. Sätt på routern.
10. Logga in på routern från din dator och se om den får nån kontakt med internet eller om du får en IP adress.
11. Testa surfa med datorn (som enbart är inkopplad med sladd till routern)

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Inget annat än det jag skriver.

1. Koppla ur alla nätverkssladdar förutom fibern som går in i tjänstefördelaren.
2. Stäng av allt + vänta 1 timme eller så
3. Kabel från Tjänstefördelaren Röd till "Internet" på routern
4. Kabel från Ethernet 1 till din dator (blanda inte in trådlöst)
5. Sätt på routern
6. Kolla så du får IP adress från routern (antagligen 192.168.x.x)
Om du får IP adress så fungerar routern iaf.
7. Stäng av routern.
8. Sätt på tjänstefördelaren, vänta tills den startat
9. Sätt på routern.
10. Logga in på routern från din dator och se om den får nån kontakt med internet eller om du får en IP adress.
11. Testa surfa med datorn (som enbart är inkopplad med sladd till routern)

Kan inte testa tyvärr med stationära datorn den inte är uppackad än, mitt i en flytt. Därför försöker jag se om det trådlösa går igång. Surface pro samma sak, bara trådlöst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Logga in i routerns interface och kolla om du får en IP adress av din ISP där. Det är steg 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Kan inte testa tyvärr med stationära datorn den inte är uppackad än, mitt i en flytt. Därför försöker jag se om det trådlösa går igång. Surface pro samma sak, bara trådlöst.

Då kan det bli svårt att felsöka.

Börja med att kolla om du får IP från routern och kan surfa till den via telefonen då.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av RVX:

Nu har min leverantör kopplat upp sig och startat sin tjänst. Men kommer Ändå ingen vart. Spelar ingen roll om jag väljer 5ghz eller vanliga utan ska tilläggas.
Så här ser det ut om jag kollar iPhone <Uppladdad bildlänk>
Är det nåt mer jag ska koppla? Har kopplat röd port på Inteno (Lan1) till min Internet port på routern.
Ska denna port vara inkopplad nånting? Wan/ext1? Det har suttit en kabel där sen jag flyttade in. <Uppladdad bildlänk>
Har också provat och haft allt urkopplat i minst 30min.
Ska det seriöst vara så här krångligt att få igång internet 2023? Fan oxtokig på detta skit.
Vad fan är det man missar?!

Wan ska ju vara inkopplad. Är själva kabeln till lägenheten med internet.

Lägenhetskabel---->wan (Intento) Lan1(röd?)-----> Internet (Din router) Ethernet 1----> Din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D34D_L33T:

Wan ska ju vara inkopplad. Är själva kabeln till lägenheten med internet.

Lägenhetskabel---->wan (Intento) Lan1(röd?)-----> Internet (Din router) lan 1----> Din dator.

Har 2 wan på tjänstefördelaren

varav bara en går att koppla in nåt i. Vart ska den kopplas till?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såhär bör det vara:
Koppla LAN1 från fiberfördelaren till WAN på routern. Så har jag kopplat hemma hos mig, men jag har en annan fiberfördelare och den har ingen WAN port alls.
Koppla patchkabel till de olika uttagen i lägenheten från LAN portarna på routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Såhär bör det vara:
Koppla LAN1 från fiberfördelaren till WAN på routern. Så har jag kopplat hemma hos mig, men jag har en annan fiberfördelare och den har ingen WAN port alls.
Koppla patchkabel till de olika uttagen i lägenheten från LAN portarna på routern.

Med wan menar du den gula internet porten på routern? Har ingen port som heter wan på routern, enbart fiberfördelaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Med wan menar du den gula internet porten på routern? Har ingen port som heter wan på routern, enbart fiberfördelaren.

Ja internet porten på routern menar jag. Står ibland WAN och ibland Internet på den men det är den porten.

Vart är inkommande på fiberfördelaren? Kommer det in en fiber på ovansidan?

Permalänk
Skrivet av RVX:

Har 2 wan på tjänstefördelaren <Uppladdad bildlänk> varav bara en går att koppla in nåt i. Vart ska den kopplas till?

Den som bara heter Wan är för fiberinkoppling. Se första bilden.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1336341-inteno-xg6846-...

saknas en sån väljer du den andra Wan/EXT1 som tar rj45 uttag

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har 2 wan på tjänstefördelaren <Uppladdad bildlänk> varav bara en går att koppla in nåt i. Vart ska den kopplas till?

Vad har du för kabel som kommer in i lägenheten? Är det en vanlig koppar RJ45? I så fall bör den kopplas in i WAN/EXT1. Är det en fiber med SFP-plugg så kopplar du in den i WAN(första porten).

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Vad har du för kabel som kommer in i lägenheten? Är det en vanlig koppar RJ45? I så fall bör den kopplas in i WAN/EXT1. Är det en fiber med SFP-plugg så kopplar du in den i WAN(första porten).

Den enda porten jag kan koppla in ju ext1 porten, så antar att det är en vanlig rj45

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av D34D_L33T:

Den som bara heter Wan är för fiberinkoppling. Se första bilden.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1336341-inteno-xg6846-...

saknas en sån väljer du den andra Wan/EXT1 som tar rj45 uttag

Ah ok. Använder mig av ext1 porten då, men vart ska den kopplas sen? Är det jag inte blir klok på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Den enda porten jag kan koppla in ju ext1 porten, så antar att det är en vanlig rj45

Du måste ha en inkommande kabel till fiberfördelaren. Antingen kommer det in fiber direkt i ett rör eller så en kabel du kopplar på WAN på fiberfördelaren.

Kan du ta ett foto där man ser hela skåpet?